Tultiin tänään tunturista perheen kanssa tuolla meidän S4:lla, auto pelasi ihan hienosti kaikilta osin mutta sitten kun ajoin levikkeelle ja aloin kuuntelemaan autoni tyhjäkäyntiä niin moottorista kuului kummaa säklätystä. Sammutin auton ja tarkistin öljyt niin ei tikku kastunut ollenkaan vaikka ei ole vaihdon jälkeen ajettu kuin 1700km ja paineetkin oli OK. Nyt ihmetyttää että mihin ne rasvat katoaa kun vuotoja ei ole ja ei mielestäni kyllä savutakkaan. Ei onneksi päässyt kuiteenkaan kone kuivaksi, mutta öljyn kulutus on kyllä kohdallaan n.1,5/1700km perk..e. Öljynä on Mobil1 5w-50.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Öljyt hävis.
Collapse
X
-
sama vika. Paljon menee öljyä, ei näy minne. Ja tosiaan vaikka paineet näyttää ok, niin venttiilit kilkattaa mahottomasti, loppuu öljyn lisäyksellä. Tai ei nyt ihan kilkata, vaan tosiaan säklättää. Samat öljyt. Kerran olen nähnyt komean pilven kun heti kylmäkäynnistyksen jälkeen joutui hieman reilummin kiihdyttämään.
-
Myös täällä häipyy muljut aika näppärästi ja painimet naputtaa jo alarajassa.
Tosin kun irrottelin turbon letkuja niin coolerista ja peltisestä väliputkesta valui noin desin verran öljyä,oiskohan turbon tiivisteet tullu tiensä päähän.
Ja kaasua painaessa takana tulevan ajovalot hukkuu höyryn/savun sekaan,ei kuulemma haise öljylle mutta hukkuiskohan haju katteihin?
Ei kivaa!
Comment
-
Tuo välijäähyssä oleva öljy on todennäköisesti peräisin huohotuksen kierrätyksestä. Huohotuksen syy onkin toinen juttu, mutta lievä öljyisyys on siis normaalia, eikä välttämättä viittaa turbon tiivisteongelmiin. ( teppo oli nopeampi:-) )
Comment
-
PekkaS
Mulla oli samat oireet. Oireilu loppui kerrasta pakoventtiilin katkeamiseen ja moottorituhoon. Syytä ei metallisilpun seasta enää oikein löytänyt. Yksi vaihtoehto saattoi olla ohjureissa tai kumeissa, jolloin mahdollisesti venttiili jumittui ja osui mäntään.
Comment
-
Koitapa vaikka kolmosella 4500rpm ja nopeesti moottorijarrulle. Perässä ajava kaverisi voi pölläyksestä todeta venttiilivarrenkumien olevan soronoo.
Käynnistyksessä tuleva pölläys kertoo ymmärtääkseni ahtimen tiiveysongelmista.
Kaasupohjassa sinistä savuttava lienee väljä.
Korjatkaa, jos olette muuta oppineet.
Comment
-
Käynnistyksessä tuleva pölläys kertoo ymmärtääkseni ahtimen tiiveysongelmista
Comment
-
-
Mulla kävi kerran eräässä Ovlov merkkisessä kinnerissä, että kovan ajon jälkeen lämmöt hieman nousi ja laski takaisin normaaliin, jonka jälkeen öljy rupesi maistumaan. 6000 km:n euroopan turneella 23 litraa öljyä. Kone auki ja vika löytyi: Öljy renkaat olivat vetäytyneet männän uran pohjalle ja toimi öljypumppuna. Se hyvä puoli siinä kuitenkin oli, että jos joku roikkui aivan takapuskurissa kiinni, kaasun nosto ja painallus aiheutti sellaisen sinisen pilven, ettei läpi nähnyt. Autolla oli veivattu jotain 340 tkm.
Comment
-
Mulla (vaparissa) pölläytteli kylmäkäynnistyksen yhteydessä, ja oire meni pois venttiilinvarren kumien vaihdolla. Lienee kanteen jääneestä öljystä osa valunut kumien "läpi" sylintereihin tjsp.
Comment
-
Koitapa vaikka kolmosella 4500rpm ja nopeesti moottorijarrulle. Perässä ajava kaverisi voi pölläyksestä todeta venttiilivarrenkumien olevan soronoo.
Käynnistyksessä tuleva pölläys kertoo ymmärtääkseni ahtimen tiiveysongelmista.
Kaasupohjassa sinistä savuttava lienee väljä.
Moottorijarrutuksessa pöllytys=männänrenkaat/alakerta
Käynnistys,liikennevaloista lähtö(jonkin aikaa tyhjäkäyntiä) pöllytys=venttiilinvarrenkumit/yläkerta
Kiihdytys pöllyttäminen=ahtimen tiivisteet.
Ei savuta=öljyt loppu koneesta
Comment
-
-
Enpähän tuota tiedä, mutta harrasteajoneuvoni vapaa suora kuutonen. Pitkän seisonnan jälkeen huomasi ohjurikumien "kovettumisen", juuri moottorijarrutuksessa ja käynnistyksessä "pölläyttelystä". Käytön jälkeen ko. "pölläyttely" loppui. (edit: tosin joutaishan tuo kumien vaihtoon)
Korjatkaas asiantuntijat, mutta eikös se rajun moottorijarrutuksen aiheuttama savupilvi johdu sylinteriin (ja imukanavistoon) muodostuvasta rajusta alipainepiikistä ja yleisimmin sen aiheuttamasta kumin falskauksesta?
Comment
-
Oli jossakin muualla puhetta, mutta eräässä kirjassa (A G Bell?) tuomittiin tuo "tyhjäkäynnillä" pitäminen rappauksen jälkeen pakoputkimutka-autoilla, ja suositeltiin sensijaan reippaampia kierroksia. Syynä oli se, että useissa autoissa öljynpaineet ovat tyhjäkäynnillä heikohkot, ja öljy ehtii karstaamaan ahtimen laakereita liian hitaasti liikkuessaan.
Onkohan jollakulla tähän mittauksenomaista sanottavaa, miten esim 1.8T:n öljynpaine käyttäytyy kierrosluvun funktiona?
Comment
-
Tuo huohottimen jäätyminen on kyllä aika yleinen öljynpoistaja. Joissakin autoissa tuo on (mm. Citroen BX) oikein tyyppivika ja korjaantuu vain tekemällä uusi avarampi huohotinputki, jonka asentaa lähelle kuumia osia (pakosarja tms). Onkos sulla lyhyttä ajoa, mutta reilummalla nopeudella (ei pysy konetila lämpöisenä) ?
Meni minulla kerran Passatistakin huohotin jäähän. Noin litra öljyä katosi vuorokaudessa...
E:Oikein huonolla tuurilla saattaa se paine+öljy purkautua osittain kytkimeen kampiakselin takastefan kautta.
Comment
Comment