Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2,6 v6 viritys???

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2,6 v6 viritys???

    olisko kellää kokemuksia 2,6:sen virittämisestä?? Jos ja kun on niin mitä olette tehneet ja
    millaisin tuloksin. Olis tarkoitus enemmän tai vähemmän virittää omaani!

    #2
    Luulen että aika vähän on kokemuksia, sillä perinteisesti Audeissa on vireistetty turbo-moottoreita. Tämä siksi, että niitä on saanut moneen malliin ja hv/? -suhde on huomattavasti parempi kuin vapaastihengittävissä.

    Ehkä tuohon voi tehdä samat jutut kuin muihinkin vapareihin eli tehostaa hengitystä nokat ja putkiston vaihtamalla. Kaikki kuitenkin lähtee siitä, että moottori itsessään erittäin hyvässä kunnossa niin mekaanisesti kuin sähköisiltä osiltaankin. Jo pelkkä perushuoltokohteiden vaihtaminen voi saada moottorin tuntumaan reilusti puhdikkaamalta kuin huoltamaton.

    ps. quattro -sanassa on myös A. :)

    Comment


      #3
      Tämänhän nyt tietää mopoki että hinta/tehon kannalta kannattaisi omistaa TuRbo värkki
      muttakun nyt tällä kertaa ei ole! Olosi vain meilenkiintoista kuulla muiden kokemuksia??
      Nokat ja pakoserjat tiedossa kannet vielä hakuressa!!

      ps. tallissa makaa kyllä 240turboProjekt

      pps. a lisätty

      Comment


        #4
        oho vähä viäki kiriaamet sekaasi

        Comment


        • #5
          Turhaan virität tota 2.6:sta.Menee rahat hukkaan,saat +1500 eurolla max.+15%,ja silloinkin siitä tulee tosin ylävireinen ja vääntö alhaalla kärsii...
          Niillä rahoilla saat vaikka tohon volvo projektiin ohjelmoitavan ruiskun (esim.hestec)

          Comment


            #6
            Veikkaan, ettet saa paljoakaan kokemusperäistä kommenttia. Audi-porukka tuntuu tosiaan enemmän virittelevän turbo-pelejä. Ja ko vehkeiden hyvä saatavuus ja helppo virittely ovat aiheuttaneet sen, että vapaastihengittävien virittely on jäänyt eikä kukaan omaa niistä paljoa kokemusta eikä jälkimarkkinat ole innostuneet tekemään niihin osia.

            Audin V6-koneiden viritys pitäisi tosiaan hoitaa vanhanaikaisesti mutta se ei tarkoita sitä etteikö tulokset voisi olla ihan hyviä jos siihen lähtee. Onhan vapaastihengittäviä viritetty maailman sivu.

            Suurimmat ongelmat tässä ovat
            1. bolt on osien huono saatavuus
            2. ja jos löytyy, esim. nokat, niin ne ovat todella kalliita
            3. et löydä kokeneita jotka olisivat tehneet jo virheet vaan toimit pioneerina
            4. kokemattomuus pätee myös koneistamoihin, ko moottorista on tuskin kokemusta viritysmielessä heilläkään.

            Tästä aiheutuu se, että rahaa palaa kohtuuttomasti. Kansien porttaukseen, isompiin venoihin ja muuhun kansihommaan palaa reilusti >1000?, nokat maksanevat nekin about tonnin, kuten myös ohjelmoitava ruisku, pakosarjoihin ja putkistoon saa poltettua varmaan tonnin siihenkin. Sitten tarvitaan tietty isommat suuttimet, koneremppa ja mahdollinen stroukkaus tai poraamalla tilavuuden nosto, ilmanoton rakentelu jne. jne. Ja kuten sanottu, olet pioneeri eli virheitä ja huonoja valintoja tulee joten turhaankin palaa rahaa. Saatat joutua pakokaasutestiin kun olet valmis, sekin maksaa tonnin. Lopulta monta monituista tonnia on palanut ennen kuin 300hp on kasassa. Ja kunnon viritystä et voi tehdä vähän kerrallaa vaan rahat on löydyttävä heti. Mukana tulee tietty viritetyn koneen kesto- ja tietty ajettuvuusongelmat.

            Mikään ei siis estä yrittämästä mutta tässä realiteetit. Eli mielestäni Audin V6-kone on huono virittelyn kohde - kallis ja riskaabeli. En tiedä löytyykö Audilta mitään turbotonta joka olisi yhtään paremmassa tilanteessa? Ei taida viriosaa saada valmiina mihinkään, vai saako?

            Helpointa taitaisi olla ahtaa ko. moottori mutta ei helppoa sekään eikä suinkaan halpaa. Siihen hommaan löytyis ainakin kokemusta Suomenmaasta. Tässä tapauksessa joutuu todistamaan päästöt varmasti.

            Tuolta voi hakemalla/kysymällä löytyä infoa lisää: http://forums.audiworld.com/12v/

            Comment


            • #7
              -Tuossa listassa oli kaikki ne osat, jotka kunnolla viritetty turbokonekin tarvitsee. Sen lisäks vielä sen modifioidun turbon. Ei turbollakaan sitä tehoo taikomalla synny, tai syntyy hetkeksi, mutta ...
              -En epäile etteikö sitä kaikki edelliet vastaajat ole tienneet. Ei audin v6-moottorista mikään tee erityisen huonoa virityskohdetta. Riippuu paljolti siitä millaisia tehoja haet. -Jos tavoitteena on 400 heppaa viidessä ja puolessa tonnissa, kone on huono aihio. Tavoitteet on asetettava lähtökohdan mukaisiksi.-Tai toisinpäin. Itse rakentelen ysikymppi quattroon 20v vaparivitosta. -Ei ole tarkoituskaan tavoitella samoja tehoja kuin turbokoneista. Vähemmälläkin tulee toimeen, kunhan kaikki osa-alueet toimivat yhteen. Ei ole paljon iloa esim. 400 hepan tehoista, jos kaikki muut asiat on rempallaan(yleisesti ottaen). -Vanhat itämaiset taistelulajitkin perustuvat siihen tosiasiaan, että vähäiselläkin voimankäytöllä pärjätään kunhan voima on kanavoitu oikein!

              Comment


                #8
                Niin, turbotuksen vaivattomuudesta ei varmaan kukaan puhunutkaan.

                Tarkoitin huonolla sitä, että sellaiselle jolla ei ole vankka kokemus periteisestä viilaamiesesta se ei ole todellakaan parhaasta päästä. Kaikki täytyy miettiä itse, kokeilla ja maksaa virheistään. Markkinoilla on paljon koneita joihin saa kaupasta ja pajoilta valmiita osia ja löytyy tekijämiehiä jotka tuntevat tapauksen. Niihin verrattuna se IMO on huono.

                Ainakaan sitä ainoataan ei kannatta ruveta virittämään kunnolla ellei käytössä ole toista autoa pitkäksi aikaa. Eri kokoonpanojen ja säätöjen kokeilu ennen kuin masiina on tyydyttävä voi viedä kuukausia.

                Ei ole missään nimessä mahdotonta mutta Suomesta ei kokemuksia ko. koneen tekemisestä paljoa löytyne. Joku 20-30hp siihen voi löytyä järkevillä panostuksilla mutta siitä yli = ????

                Comment


                • #9
                  Sivusta seuranneena: Ei kannata virittää. Viritysnokat jms ei tuo kun harmia. Meidän v6:n omistajien pitää vaihtaa konetta, alkaessamme virityshommiin. Mitä sitä virittämään? Vauhti riittää kuitenkin. Jos haluamme parempaa niin kannattaa vaihtaa "virityskelpoiseen":) Audiin.

                  Comment


                  • #10
                    Perustelisitkos kantaasi hieman kuomaseni. Ei kannata virittää? -Lähes poikkeuksetta voidaan löytää syitä siihen, miksi autoa kuin autoa ei "kannata" virittää. Se maksaa, alavääntö katoaa, oletettu kestoikä laskee ja vielä kerran :)se maksaa! No mitäs sitten: -Miksi me aikuiset miehet jaaraamme täällä foorumissa pellikottosista? Miksei me ajella niillä, ja vapaa-aikana kattella vaikka telkkaria? -Toki moni näin tekeekin, mutta sen lisäksi tämä on meille harrastus. Ja hyvän harrastuksenhan tuntee siitä että siihen menee kaikki rahat;)
                    Se voi olla, ja onkin niin, että turbo Audista (olkoon nyt sitten mikä malli tahansa) saa "helpommin" virittämällä todellisen tykin kuin vapari kuutosesta, mutta miksei sitä sitten voisi viilata jos tykkää haasteista? Jos taas ei tykkää, kannattaa unohtaa autuaasti koko viritystouhut. Millainen sitten on "virityskelpoinen" Audi? Ja miksi se on sellainen? Nimittäin sen paremmin kutosten tarkkoja mittatietoja tuntematta, minusta tuntuu siltä, että se on jossainmäärin otollisempi "fiilattava" kuin esimerkiksi vitonen. -Ai miksi? Ainakin siksi, että...

                    Comment


                    • #11
                      Niin?

                      Comment


                        #12
                        Et kysynyt multa mutta jatkan höpinöitäni kuitenkin vertaamalla otolliseen viriteltävään ihan perspektiivin vuoksi. Otetaan siis esimerkiksi Chevy pikkulohko: valittavana satoja erilaisia virinokkia, satoja erilaisia virikansia, arviolta 25 erilaista ruiskujärjestelmää, kymmeniä erilaisia kiertokankia, kampiakseleita ja lohkoja sekä lukematon määrä venakoneistonosia. Muuta roinaa sitten käsittämättömät määrät. Kaikenkaikkiaan osia valmistaa kymmeniä tuhansia valmistajia ja osaavia pajoja on 5-5000 kaikissa länsimaissa. Euroautoistakin löytyy sellaisia joiden ympärille on rakentunut jonkinmoiset virimarkkinat. Nämä ovat mielestäni siis otollisia.

                        Sitten tämä Audin V6 jollainen minullakin on: nokkia valmistaa tietääkseni 1 (Schrick?), läppärunkoja porailee ehkä 3-5, cat-backejä väsää 2?, ilmanputsareita tekee pari ja ehkä siihen vielä kaupan hyllyltä löytyy paremmat tulpanjohdot mutta ruiskuvaihtoehtoja, kansia, pakosarjoja jne ei tee sarjoina kukaan. Kaikki muu pitää valmistaa itse tai valmistuttaa. Ja Audi vapaastihengittäviin V6:iin erikoistuneita miehiä Suomessa on 0 (vai 1kpl?). Tämä tuo mukanaan siis vaikeuksia. Kuten jo sanottu - mahdollista kyllä mutta ei kaikkein otollisin kohde. Ellen olisi itse jo hylännyt koneeni viriajatuksia niin ehkä lähtisin siihen niin, että ostaisin toisen samanlaisen moottorin alkaisin rakentamaan sitä. Projekti ei tällä tavalla ottaisi autoa heti pois liikenteestä puoleksi vuodeksi.

                        Audi A4:nkin painaa arvauksena noin 1400+ kg (A6 1500kg). Siihen pitäisi siis saada kokemukseni mukaan 250-300hp ja >300NM jotta se alkaisi olla kiva ajaa (kivalla tarkoitan sitä mitä yleensä on mielessä kun viritetään). 75-100hp siis lisää minimissään riippuen konetyypistä. Arvaan, että tuo maksaa V6:n kohdalla yli 5000?. Mitä muuta tuolla rahalla saa? Saako esim mallisarjan tehokkaimman myllyn käytettynä? No, kohtuu lähellä varmasti. Ja sen tehokkaimman vakiokoneen kanssa ei tule heti kestävyyden tai saastemääräyksienkään kanssa ongelmia.

                        Eli en tosiaankaan halua estää ketään harrastamasta mutta nämä on hyvä miettiä tarkkaan läpi ennen kuin pistää visan vinkumaan.

                        PS. oisko vitonen kuitenkin otollisempi siinä mielessä, että turbomiehiltä on ammennettavissa jotain kokemusta projektiin. Tiedetään ainakin heikot kohdat jne.

                        Comment


                        • #13
                          Alles klar! Olkoon niin. En ehkä osaa ajatella asiaa hetimmiten tuolla tavalla. Sen minäkin olen pannut merkille, että Audin vapari v6 koneisiin ei saa noita viriosia yhtä kattavasti kuin esim vaikka tohon pikkulohkoon. Mutta kun olen seitsemän vuotta tapellut sellaisen automallin kanssa joita on suomessa kilvissä alle kymmenen, ei osaa yhdistää käsitteitä vaikea saatavuus= käytännössä mahdotonta. On vaan siunaantunut ympärille sellainen joukko, jolta onnistuu lähes kaikki moottoriin liittyvä osavalmistus. Itse kun en osaa mitään, täytyy hankkia taitavia kavereita;) -Mutta harvoin sitä nykyään törmää yhtä hulluun harrastajaan, kun itse on. -Joku tolkku näissäkin hommissa pitää olla, ja juuri tämä on se pointti jota te olette halunneet tuoda julki.

                          Comment


                            #14
                            Eikös se SRC-A4 ainakin viime kaudella ollut v6? Kai sieltä suunnasta jotain ideoita löytyy vaikka ei se siinä seurassa kyllä mihinkään kulkenut...

                            Comment


                              #15
                              Juha, ei se osavalmistus ole se varsinainen ongelma, kyllähän tekijöitä löytyy joka pitäjästä. Ongelma on suunnittelu. Tyyliin: Okei, nokat saatiin kaupasta, paljonkohan kansien imukanavien pitäis virrata, entä pakopuolen? Onko siellä materiaalia tarpeeksi työstöä varten? Optimi venttiilinkoko? Pakosarjan primäärien koko ja pituus? Mitäs ruiskun runnerien jne kanssa? Mitä tehdään lohkolle ja sisuskaluille jne jne. Kaiken tämän voi suunnitella mutta tiedät vasta tuhansia kuluttaneena onnistuiko vai meneeko uusiksi. Ja jos sorvissa ja jyrsimessä ei ole kiinni kaverit sopuhinnalla niin sitä rahaa tosiaan palaa äkkiä yllättävän iso määrä. Vuosien mittaan olen kuullut monta tapausta jossa "hyväksi tunnettu" kansipaja on portannut kannet ja sutta tuli eli kokemus ei aina sekään auta näissä hommissa.

                              Comment


                              • #16
                                offtopic: Katos katos! Hassu sattuma sinällään, mutta noiden runnerien kanssa ongelmoin juuri äsken ennekuin avasin koneen. Muutenkin toi sun tekstis kuulosti niin tutulta niin tutulta. Juuri noiden asioiden kanssa olen paininut, katsos kun mun 20v:hen ei tule sitä turboo. Kuten tiedät, on vaan yksinkert. joitakin asioita joita ei voi sinällään turbomaailmasta soveltaa. Onhan mulla tietysti mahdollisuus luntata ffp:n porukalta, toi16vee kun on "sama" kone. -Ja volkkarissa niitä on vapareina viilailtu paljon enemmän kuin Audissa 20veeläisiä. En tiedä mistä johtuu, mutta en ottanut vaikka tarjottiin erittäin toimivaksi todettua Esatechin tekemää10v-kantta. Sen hinta on mennyt tähän projektiin jo moneen kertaan, mutta jos se kerran antoi X-määrän potkua, niin mitä sitten? Se antaisi tod.näk juuri sen saman minunkin alakerran kanssa.-On kuin eilistä soppaa lämmittäis. Ja tää nykynen on kun kaivas lapiolla verta nenästään ;) -Vai onko? Sehän tästä juuri tekeekin niin mielenkiintosta!

                                Comment


                                  #17
                                  Juha oletko edes harkinnut että hankkisit kokonaisen 7A-koneen ja lähtisit siitä tekemään?

                                  Comment


                                    #18
                                    Näissä viesteissä oli epäilys virittäjien lukumäärästä,ainakin Kotkan seudulla vaikuttaa ja pitää korjaamoa I.Toronen Kotkan Auto-Expertit...05-2688000,ajaa Super Ralli Crossia itse rakentamallaan Audi A4:lla jossa vapaasti hengittävä V6...oli viime vuoden lopulla Vauhdin Maailmassa esittely.Muistaakseni n. 280 hp...Ja hänellä on myös käytössä ns.mäkikisoissa "lyhyt"Quattro,hmmm...ainakin omaa V6:sta huollatan ja tarvittaessa korjautan Kotkan Auto-Expert:llä,mutttt en vielä viritytä :)

                                    Comment


                                      #19
                                      Hei hyvä, että löytyi yksi osaajan nimi. Siinä siis paikka jonka puoleen alkup kysyjänkin kannattanee kääntyä jos on vakavissaan projekteja aloittelemassa. Rahaa säästyy varmasti sutena kun joku tietää mitä tekee.

                                      Juha, mulla on ollut vain yksi turboauto, muuten pelaan vapareilla. Ei mulla mitään turboja vastaan ole mutta näin on vaan käynyt. Lähinnä kai siksi, että ne autot jotka minua ovat aina kiinnostaneet ovat yleensä vapareita (vanhat Kuplat ja Porschet, Vettet jne.) Noita kanavia, runnereita, nokkia, ECUja jne jne. tulee nykyisin lähinnä mietittyä tuon Vette-projektin yhteydessä joten ongelmakenttä on jotakuinkin tuttu (ja kustannukset myös).

                                      Ei siinä ettenkö minäkin haluaisi AAH V6:eeni lisää potkua mutta aikaisemmista teksteistäni ilmenevistä syistä ja tästä viisastuneena, ensikerralla kun vaihdan käyttöautoa ostan suoraan tehokkaamman.

                                      Comment


                                      • #20
                                        -Kuinka paljon p...aa mahtuu Audin kampuraan Audin kampuraan... Rupesin tossa kaiveleen kampuraa auki, kun menee koneistamoon.... -Niin!
                                        Teppo: - Olihan se valmis 7A/NM kin mielessä mutta kun ei sattunut sopivaa kohdalle, niin tehdään nyt sitten näin. Oppii tässä ainakin pirusti, muunmuassa noista 10/20v Kanki/kampura/männäntappi-mysteerioista, joista tuntui alkuunsa olevan aikalailla eriävää tietoa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Jep, Juha tuossa sinun ongelmanlähestymistavassasi on jotain tuttua.

                                          Ymmärrän kyllä että kun sata ihmistä tolkuttaa että siinä ei ole mitään järkeä, mutta silti vaan tehdään == kylähullu.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Rami: -Ja voi jeesus sitä suunsoiton ja viisastelun määrää, jos joskus vastoin yleisiä odotuksia sattuu onnistumaan kokeiluissaan. Suurimmat epäilijät ja "naureskelijatkin" kuorossa vakuuttelevat ja nyökyttelevät että :"Minähän sanoin että kyllä se viritys/kokeilu onnistuu" Tosin tätä kyllä sattuu valitettavan harvoin!
                                            Ps: Jos tästä "elämäntyylistä" jotain hyvää hakee, ei ainakaan tarvii vanhainkodissa valehdella ;)

                                            Comment


                                              #23
                                              Niin harrastuksista puheen ollen, kovin moni harrastaa sauvakävelyä mikä mun mielestä on just sitä "ei kannata","ihan turhaa", "mee kuntosalille (hanki turbo)" :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nostetaan taas aihe esillä kun asfaltti on taas kuumaa ja kaikkeen tehoon tottuu.
                                                Täällä on juttua suurennetusta "throttle bodysta".
                                                http://www.blauparts.com/schrick/BLA...V612V_cams.htm

                                                "The throttle body modification for the Audi 2.8ltr V6 12V consists of boring the primary venture to provide more airflow at lower RPM's. About 28% more air is flowed at 1/3 throttle, which adds up to about 8HP gain. On a stock engine, this modification eliminates the low rpm "doggy" effect. We feel this is the most significant performance improvement for the dollar you can spend on your V6. "

                                                Pystyykö tota throttlea suurentamaan kotikonstein ja vaaditaanko muutoksia moottorinohjaukseen ?

                                                Miltä nämä Schrickin nokka-akselien arvot vaikuttaa, tuleeko 270-asteisella liian kierroskone ?
                                                EV° AV° Spr° V-Hub Hub/OT Federn Stößel Einsatz KZ

                                                266° 266° 112° 11.2 1.0 Serie hydro. Straße H0

                                                270° 270° 112° 11.2 1.4 Serie hydro. Sport H1

                                                276° 276° 112° 11.1 1.6 Serie hydro. Sport H2

                                                http://www.imotecgmbh.de/Leistungste...i/nw_audi.html

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sanoisinpa ettei tuollaista pysty kotipeleillä suurentamaan, ainakaan jos kotona ei ole cnc-jyrsintä.

                                                  Itse olen edellisestä autosta (Vectra) sorvannut läppäkotelon isommaksi, mutta sen saikin sopivasti kiinni sorviin. Lisäksi piti tietysti tehdä kaasuläppäkin siihen, sen kanssa saa olla tarkkana että tulee tiivis. Kyllä sillä pienen eron huomasi, 10 hv ne lupailee viripajojen osalla. Suurensin sen 63:sta 69 milliseksi.

                                                  Ensin muuten otin käsipelillä isommaksi tuota läppäkoteloa, mutta pieleenhän se meni (enkä edes ottanut läpän kohdalta, tai siis yritin olla ottamatta). Auto kulki paikaltaan lähtien ilman kaasua 70 km/h (automaatti) ;)

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X