Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Oikeat kierrokset?

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Oikeat kierrokset?

Ajellessani nyt ensimmäisellä automaattivaihteisella (Multitronic) autolla, on alkanut askarruttaa, mikä todella on oikea moottorin (1.8T) kierrosluku? Kyseessä siis uusi A4 Avant tuolla perinteisellä bensaturbolla.

Kysymykseni aiheutuu siitä, että D-asennossa - ja vakkarilla ajaessa myös S-asennossa - vaihteisto siirtyy nopeasti niin "ylös", että kierrokset putoavat selvästi alle 2000:n. Usein tasaisella ajaessa lukema jää jopa 1400:aan.

Olen aina tottunut pitämään kierrokset yli 2000:ssa, joten helposti käytän alle 80:n nopeudessa S-moodia. Tästä puolestaan on seurannut, että menovettä kuluu yli 10 l/100 km.

Neuvokaa "kokematonta"! Ajokokemusta on kertynyt kyllä 37 vuoden aikana reilusti yli 0,5 milj. km, mutta eipä tuosta tunnu olevan tässä tapauksessa hyötyä... - Eikö moottorille ja vaihteistolle ole rasittavaa ajaa jatkuvasti noin alhaisilla kierroksilla?

Ja vielä yksi kysymys: soveltuuko Multitronic jatkuvaan ajoon käsivalinnalla? Tipistä vaihtaenhan nopeusalueet pysyvät päällä toisin kuin rattiläpysköistä vahtaessa.

Kyllähän automaatit käy pienillä kierroksilla normaali matka-ajossa, jopa pienemmillä kun manuaalit. Mutta tuskin se koneesi silti jurnuttaa, vai...

Comment

Luulisin että Multitronikki ja moottori yhteistuumin tietää mikä on paras kierrosluku ja välitys mihinkin tilanteeseen.

Mitä olen itse joskus Multitronikkeja kokeillut niin kovin alhaisilla kierroksilla ne tosiaan konetta pitää, mutta niin on varmasti tarkoituskin.

Comment

1.8T:ssä on niin pieni ahdin että auton liikkeellä pitämiseen tarvittava paine ja voima löytyy alle 2.000 rpm. Ei huolta, anna mennä vaan!

Comment

Samaa alussa itsekkin ihmetellyt

Jos sortuu asiaa liian syvällisesti miettimään pelkästään omin avuin niin onhan siinä riittävästi ihmettä jo koko multin toiminnassa. Itse olen ajatellut niin, että laatikon säädöt ja koneen ominaisuudet on sovitettu yhteen niin, että se on tasaisessa ajossa aina polttoaineenkulutuksen kannalta optimialueella ja jos koneeseen kohdistuva rasitus kasvaa silloin myös välitys tihentyy ettei kone rasitu liikaa. Pintakaasulla muuttuu pelkästään välitys ja reippaammin painaessa myös kierrokset. Näinhän tuo ainakin käytännössä tuntuisi toimivan. Ylämäessä vakkarilla ajaessa taas nousee kierrrokset ja välitys tihentyy ja asian huomaa vain kierroslukumittarista. Itse asiassa olisi helppo kuvitella että multi säästää konetta koska se ei vedätä niinkuin etenkin manuualiaskilla herkästi käy ylämäissä. Olisivat jättäneet tuon kierroslukumittarin pois noista Multeista niin ihmisillä olisi paljon vähemmän ihmeteltävää..;) Multit kuitenkin tottelee kaasupoljinta mielestäni samalla tavalla kuin muutkin autot jos auton nopeuden muutosta mietitään. Tosin jonkun mielestä saattaavat tuntua laiskoilta kun eivät pintakaasulla nosta kierroksia nimeksikään...

Joka tapauksessa aina ajaessa tuntuu siltä, että joku on miettinyt aika paljon tuota multin ohjauskonseptia aikoinaan.

Itse en ole käyttänyt kuin tuota D-asentoa, koska en ainakaan omissa ajoissani ole keksinyt mitään syytä ajella muilla.

Comment

Working...
          X