Ajellessani nyt ensimmäisellä automaattivaihteisella (Multitronic) autolla, on alkanut askarruttaa, mikä todella on oikea moottorin (1.8T) kierrosluku? Kyseessä siis uusi A4 Avant tuolla perinteisellä bensaturbolla.
Kysymykseni aiheutuu siitä, että D-asennossa - ja vakkarilla ajaessa myös S-asennossa - vaihteisto siirtyy nopeasti niin "ylös", että kierrokset putoavat selvästi alle 2000:n. Usein tasaisella ajaessa lukema jää jopa 1400:aan.
Olen aina tottunut pitämään kierrokset yli 2000:ssa, joten helposti käytän alle 80:n nopeudessa S-moodia. Tästä puolestaan on seurannut, että menovettä kuluu yli 10 l/100 km.
Neuvokaa "kokematonta"! Ajokokemusta on kertynyt kyllä 37 vuoden aikana reilusti yli 0,5 milj. km, mutta eipä tuosta tunnu olevan tässä tapauksessa hyötyä... - Eikö moottorille ja vaihteistolle ole rasittavaa ajaa jatkuvasti noin alhaisilla kierroksilla?
Ja vielä yksi kysymys: soveltuuko Multitronic jatkuvaan ajoon käsivalinnalla? Tipistä vaihtaenhan nopeusalueet pysyvät päällä toisin kuin rattiläpysköistä vahtaessa.
Kysymykseni aiheutuu siitä, että D-asennossa - ja vakkarilla ajaessa myös S-asennossa - vaihteisto siirtyy nopeasti niin "ylös", että kierrokset putoavat selvästi alle 2000:n. Usein tasaisella ajaessa lukema jää jopa 1400:aan.
Olen aina tottunut pitämään kierrokset yli 2000:ssa, joten helposti käytän alle 80:n nopeudessa S-moodia. Tästä puolestaan on seurannut, että menovettä kuluu yli 10 l/100 km.
Neuvokaa "kokematonta"! Ajokokemusta on kertynyt kyllä 37 vuoden aikana reilusti yli 0,5 milj. km, mutta eipä tuosta tunnu olevan tässä tapauksessa hyötyä... - Eikö moottorille ja vaihteistolle ole rasittavaa ajaa jatkuvasti noin alhaisilla kierroksilla?
Ja vielä yksi kysymys: soveltuuko Multitronic jatkuvaan ajoon käsivalinnalla? Tipistä vaihtaenhan nopeusalueet pysyvät päällä toisin kuin rattiläpysköistä vahtaessa.
Comment