Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

torsen vuotaa öljyä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • torsen vuotaa öljyä

    Torsenista kardaanin päästä on alkanut vuotamaan öljyä.Stefa ilmeisesti mennyt?

    Mites tuon korjaaminen onnistuu josta pitää ilmeisesti irrottaa ulosvetäjällä kardaanin kiinnityslaippa.Onnistuuko pienellä pajalla.

    Pitäisikö öljyjen pysyä kirkkaina sillä auton öljyt olivat varsin mustat, kun muutama vuosi sitten vaihdoin ,tosin tämän hetken tilannetta en tiedä.

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja RaKa

    Pitäisikö öljyjen pysyä kirkkaina sillä auton öljyt olivat varsin mustat, kun muutama vuosi sitten vaihdoin ,tosin tämän hetken tilannetta en tiedä.
    Tummuva öljy kertoo sen, että käyttämäsi öljy pystyy sitomaan itseensä likaa ja kuljettamaan sen suodattimeen.
    Tuohan on öljyn yksi tärkeimpistä tehtävistä, voitelun/jäähdyttämisen lisäksi.

    Sitten kannattaa olla huolissaan, jos samassa moottorissa käytetty jokin toinen öljymerkki/laatu alkaa pysymään selvästi kirkkaampana.

    ...kun muutama vuosi sitten vaihdoin...
    Kai nuo on kuitenkin vaihdettu ajallaan, vähintään kerran vuodessa.

    Comment


    • #3
      Tässä on puhuttu torsenista ja sen öljyistä.

      Comment


      • #4
        Ai sori. Hämäsi kun puhuttiin mustuvista öljyistä, suomi-autoissa ei ole kyllä tullut koskaan tuollaisia vastaan.

        Comment


        • #5
          Torseneitahan saattaa löytyä ihan peristäkin sitten ja tässä kuitenkin ilmeisesti puhutaan vaihelaatikosta.

          Luulisin, että onnistuu pikku pajallaki tuommonen homma, mutta kannattaahan sitä kuitenki miettii minne vie.

          Comment


          • #6
            Jos S4:n laatikon takapää on vähänkin sama kuin pikkukorisessa, niin stefan saa muistaakseni helposti näkyviin.

            Öljyt pois. Laatikon aivan takapäässä alapuolella on muovinen tulppa (halk. ~40 mm), jossa on keskellä 8 mm:n kierre ja se on kiinni lukkorenkaalla. Lukkorengas pois ja 8 mm:n pultti kierretään reikään ja vedetään sillä pultilla se tulppa pois. Älä kierrä liian syvään, sillä tulppa menee muuten reiän pohjasta läpi.

            Kun tulppa on poistettu, voidaan reiästä nähdä laipan puolen laakerin vieressä oleva lukkorengas. Kun se on poistettu, voidaan laippa koko akselin kanssa vetäistä irti. Sitten vain stefan vaihto ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.

            Comment


            • #7
              LMS:n mukaan ei ole kovin suuri työ,laippa on pultilla kiinni.On kuulemma vaihdettu manuaaleihin ja automaatteihin kuten tässä.

              Kiitokset tiedoista ja ensi viikolla korjaamolle.

              Comment


              • #8
                Auto saatu kuntoon.Homma oli pasin ohjeita helpompi.

                Työ ohjeet:

                1.Katit ja lämpösuoja pois.
                2.Kardaani etupäästä ja keskeltä irti.
                3.Kardaanin laippa irtoaa avaamalla laipan keskellä oleva kuusiokolopultti ja
                vetämäll laippa irti booreistaan.
                4.Vaihdetaan näkyvissä oleva stefa.Stefaa ei yleisvaraosaliike tuntenut jo-
                ten ostin marmorilta 018 409 399B joka kustansi 21?.
                5.Öljyt vaihdettiin jota meni n.1litra.Öljynä käytin Castrolin SAF-XO.
                6.Kasaus päin vastaisessa järjestyksessä.
                7.Työtä korjaamolla 2h.

                Comment

                Working...