Päätti laittaa hanskat tiskiin. Mistä saisin tietää minkä tyyppinen laatikko on? onko jotain muita ko. laitteeseen käypäsiä laatikoita? lisäks hyvät vinkit laatikon löytämiseks "halvalla ja hyvää" kiinnostais.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
100 C4 2.5tdi vaihdelaatikko
Collapse
X
-
Laatikon tyyppi on huoltokirjassa (samalla rivillä) moottorikoodin jälkeen.
Sama lappu on myös tavaratilan lattiassa maton alla.
Kotimaista tarjontaa esim. http://www.varaosahaku.fi tai autovahinkokeskus.
-
Olin viimekesänä samassa tilanteessa ja kun kotimaan tarjonta oli melko heikkoa ja purkaamoilla hinnat kohillaan, siirryin katselemaan tarjontaa mm. viron puolelta. Sieltä sitten näppärästi löytyi C4 2.5TDI:n hiljattain täysremontoitu laatikko (5v manuaali) ja maksoi muistaakseni melkein 400e... Järjestettiin kavereiden kanssa pienimuotoinen mutta hulvaton maakuntamatkailureissu tallinnaan ja siinähän se vaihteisto kulkeutui suomeen ikäänkuin itestään ;)
tossa jonkunlainen viron "nettiauto" http://fin.auto24.ee/kasutatud/kasutatud.php
muistaakseni tuolta pystyy jotenkin kattomaan varaosiakin, joskaan eipä sattunut nopeesti vilkastuna silmään
Comment
-
Niin, se aski kun on heikoin lenkki niin eipä noita ehjiä käytettyjä juurikaan ole. Mun autossa oli askin vaihdon aikaan pikkasen reilu 300tonnia, ja rohinasta päätelleen se vanha oli ihan lopussa!
Eli kannattaa miettiä sitäkin että millä todennäkösyydellä se tuollasella varaosalla paranee... Veikkaan että sitä nykystä askia jo aikapaljon remontoi tuolla samaisella touhutonnilla. Sittenpä ainaki tietäis saavansa hyvän ja kestävän.
Comment
-
Joo ei ole helpporasti, itsekin olen hiukan katsellut tarjontaa...
Ruotsin puolella hiukan enempi tarjolla, mutta hinnat ovat samaaluokkaa sielläkin.
En nyt muista mikä oli Ruotsinpuolella se hyvä varaosahakulinkki?
Comment
-
-
etuvetoseen kyllä... löysin laatikon jolle luvattiin vielä 3kk takuu ja hintaa oli 850?. melko paljon mutta näillä mennään... siihen liittyen oisin vailla kokemuksia laatikon vaihdosta. vaihtuuko ihan niinkun "perinteisesti tiputtamalla" ja uusi tilalle vai pitääkö tehdä jotain taikoja? sattuisko jollain olemaan esim. pdf mallia korjauskirjaa? vaatiiko jotain erikoistyökaluja? pajalla uhosivat että 10 tunnin homma. ei oikeen sopinut korvaan ja ajattelin että jos sitä alkais vaihtamaan itse huonoilla vehkeillä.... kannattaako unohtaa vai yrittää?
Comment
-
Hyvä että löytyi kriiittiseen tarpeeseen aski, minulle voi myös vielä tarjota jos jollakin kontakteja askeihin löytyy...
Ei pitäisi olla pahahomma etuvetoiseen laittaa, quattroon ja varsinkin pikkukorissa on jo ahdasta.
Jari voisikin kerrata tässäkohtaa työohjeet viimekesältä, kun olo Tallinnan reissulta helpotti!
Comment
-
Valitettavasti tuli aika huonosti dokumentoitua toi homma, mut pari kuvaa selostuksen seassa kuitenkin. Vaihtotyössä ei tarvita rakettitiedettä eikä erikoistyökaluja, oikeestaan ainut perusmutteria erikoisempi on vetarien tähtikantapultit.
Jos mie suinkin oikein muistelen, niin homma menee jotakuinkin näin: pohjamuovit pois, pohjamuovin kiinnitysrauta askin alta pois, pakoputken/katin liitos irti, pakoputken kiinnike irti laatikon kyljestä, vetarien laipat irti irti, vivuston ruuvit löysälle, kytkimen työsylinterin putki irti, pakkivalokytkimen ja nopeustunnistimen piuhat irti, laatikon kehäpultit pois, laatikon päältä "hirttovaijerin" pidike pois, lopuksi laatikon kannakket irti ja muljautetaan pökäle lattialle.
Mutta ettei tilanne olisi liian yksinkertainen, pari huomiota:
vaihteensiirtäjätangot ei mahdu kunnolla pois, eli niitä joutuu vähä murjomaan. Ja toi "hirttovaijeri" on siis se kolariturvallisuus-vaijerihässäkkä askin päällä, jota saattaa helposti unohtua irroittaa...
Uuden laatikon vaihteensiirtäjästä kun rälläköi noin sentin kokoiset palat yläpuolelta pois niin sit menee paikalleen ihan heittämällä.
Kasaus jotakuinkin päinvastaisessa järjestyksessä, plus tietysti kytkimen ilmaus.
Öljyntäyttötulppa on sellasessa paikassa että ilman pumppua joutuu vähä soveltamaan. Eli esim. puutarhaletku täyttöreikään, letkun kuskinpuolen pyöränkotelosta pihalle, letkun toiseen päähän suppilo ja siitä sit liruttelee uudet liemet sisälle.
parissa illassa mie tuon tein, eikä menny ensikertalaisena edes sitä kymmentä tuntia...
Comment
-
Työsylinteristä ei tarvitse ottaa putkea vaan voi ottaa askista koko sylinterin. Näin vältytään kytkimen ilmaukselta.
Procon-vaijereihin saa lisämittaa ottamalla konehuoneen takanurkista ne kiristinpalikat irti.
Eikös C4:ssäkin ole vaihdetangot 2 osasia eli ne voi katkaista matkalta? Aiheuttaa toki säätötarpeen.
Varsinkin enemmän ajettuun vaihtaisin samalla myös kampuran takastefan ja vauhtipyörän silmälaakerin. Tarkoittaa myös uusien vauhtipyörän pulttien hankkimista ja pitää innovoida joku tapa lukita kone avaukseen/kiristykseen.
Comment
Comment