Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

"Pommiasiaa" eli asiaa hydr.paineenvaraajasta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    "Pommiasiaa" eli asiaa hydr.paineenvaraajasta

    Tyhmiä saa kysyä kai täälläkin..?
    Onko kukaan tietoinen tai kokeillut Sitikan "jousipalloa" pommin tilalle
    Audeissa ,joiden hydr.järjestelmään pommi kuuluu ??

    #2
    Eikö sitikan jousipallo ole muovinen härpäke, joka ei takuulla tule kestämään suunnitellussa käyttötarkoituksessa.

    Comment


      #3
      Kyllä sitikassa on ihan teräksinen pallo, siitä vain puuttuu oikeanlaiset liittimet ja muistaakseni joku painevena joka audin pommissa on.

      Comment


        #4
        Otanpa tuon asian tutkittavaksi .
        Katsotaan ,miten käy .

        Comment


          #5
          Sitikan varaajassa on vain yksi liitin, kun audin pommin heittovarteen tulee yksi letku ja kaksi putkea, joista toisen päässä banjo.

          Comment


            #6
            Pommissa tosiaan on painelinja ja ylipaineventtiilin takana matalapaineinen paluulinja. Audin pommiin saa kyllä tehtyä reiän ja hitsattua siihen täyttöventtiilin sekä täytettyä uudelleen typellä. 4 kpl noita olen tehnyt. Omassa vielä reilun 3 vuoden jälkeen 60 jarrupolkaisua kestävä täytös.

            Comment


              #7
              Löytyisiköhän tuollaiselle työlle jostain puljua, joka moiseen ryhtyisi ja mihinköhän hintaan?

              Pitäisi sekä 100:sen, että 200:sen pommi korjata. CAC:ltahan saa uuden hintaan 125e/kpl ja postit luultavasti ~20e. Kaksi kokonaan uutta kustantaisi siis alle 300e.

              Vai rupeaako Pasi noita värkkäilemään :)

              Comment


              • #8
                Mulle myös :)

                Comment


                  #9
                  Miekin halluun :)

                  Comment


                    #10
                    Nettiä selaillessa tuli mieleen, että muun muassa crossien, kelkkojen jne. iskareita täytellään typellä alan liikkeissä. Eli tuo typellä täyttäminen ei ole varmasti ongelma. Iskarihuoltamoita löytyy kyllä, mikäli vain eivät kammoa korkeampia paineita.

                    Miten tuon venttiilin tekeminen? Mihin kohtaan pommia se kannattaa laittaa ja millainen venttiili? Kuinka rauhassa uskaltaa hitsaussauman venttiilin ympärille vetää? Saumahan pitäisi saada varsin hyväksi ja kunnolla sulaneeksi, mutta kärsiikö tai edes voivatko sisäosat kärsiä helposti pommin kuumentuessa?

                    Entä kuinka paljon tuonne sitten painetta pitäisi laittaa?

                    Varovainen tuossa projektissa ainakin täytyy olla, ettei ole poranterä tai venttiili otsasta läpi.


                    Lisäys: Löytyi kirjallisuudesta painearvot pommin kaasulle: 78-82bar/20°C, minimi 30bar. Eli ilmeisesti typpeä sisään 80baria.
                    Viimeksi muokannut jasso; 30.4.2007, 17:29.

                    Comment


                    • #11
                      Kannattaa kysellä sitikka harrastajilta tuota täyttöä. Oulussa ainakin Kennohuolto täytti joskus noita sitikan palloja joten varmaan tuo audin pallokin onnistuu.

                      Comment


                        #12
                        Sitikan palloon löytyy suoraan valmista täyttöventtiiliä joka ruuvataan alkuperäisen tulpan paikalle. Audin pommissa ei tuollaista paikkaa ole. Näin ollen tuskin tuolla audin pommia täytettyä saavat.

                        Comment


                          #13
                          Elikkäs. Pommin takapäähän vain reikä jollain 6 mm:n poralla VAROVASTI, ettei se sisällä oleva kumikalvo mene rikki. Eli sen verran vain reikää, että saat poran läpi. Suojalasit kannattaa pitää, jos siellä nyt vähän painetta olisi. Sitten reiästä vain jollain tylppäpäisellä tangolla työntää sen kumikalvon aivan toiseen päähän pohjaan. Sitten voit porata täyttönipalle isomman reiän.

                          Täyttöventtiilinä käytin teollisuuden hydraulijärjestelmien tarkastusventtiilinä käytettyä venttiiliä. Nimeä en muista. Kuitenkin sellainen, jossa tulee mukana pyöreä metallikorkki. Ongelma tuossa on vaan se, että tuollaisen venttiilin kautta ei vissiin kukaan täytä mitään järjestelmiä, joten täyttöputki pitää vielä viritellä.

                          Kun sellaisen venttiilin löydät, siihen voi hommata hydrauliliikkeestä sopivan muhvin, joka katkaistaan sopivan mittaiseksi ja hitsataan siihen reikään puikolla tai tigillä. ÄLÄ kiinnitä hitsauskoneen maajohtoa siihen pommin ohueen kaulaan, sillä se on alumiinia ja huonolla tuurilla maadoitus on heikko ja se kipinöi ja kaulaan tulee reikä. Huomasin vasta kun työkaveri oli jo hitsannut. :( Rosteriputkesta piti sitten tehdä uusi kaula ja hitsata kiinni.

                          Sitten vain venttiili paikalleen ja typpipullosta 70 bar painetta sisään.

                          Comment


                            #14
                            Tuo täyttöventtiilli on aika yksinkertainen. Ulkokierteellä oleva tulppa jonka läpi menee kierre sekä tiivitysura kuusiokolopiultille missä on O-rengas.

                            En nyt muista minkä kokoinen kierre tuossa tulpassa pitää olla että se käy yleisimpiin täyttölaitteiden adaptereiden kierteisiin. Täytyy tsekata.

                            Mulla on yksi adapteri kotona joka käy Hydac/Rexroth täyttölaitteisiin

                            Comment

                            Working...
                            X