Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pari kysymystä, urS4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pari kysymystä, urS4

    Foorumia olen karvat pystyssä nyt kahlannu läpi kolme-neljä päivää löytääkseni vastauksen muutamaan kysymykseen mutta ihan varmoja laakeja ei ole tullut, joten kysytään yleisesti useampaan osa-alueeseen liittyviä kysymyksiä tässä Essossa.

    - Mikä on AAN-koneen öljytilavuus? Ohjekirjassa sitä ei jostain syystä kerrota, mutta jostain luin että 4,5litraa olis?

    - Vakiona max. ahdot. Auton oma mittari näyttää 1.7bar kun lapun potkii lattiaan, noinko paljon se tosiaan on?

    Tuli tietenkin ostettua sitten sellainen biili taas jossa katsastus oli hetimmiten edessä, joten käytin konttorilla samalla kun piti muut lipuskat käydä näyttämässä.
    Pomppas käsijarrusta, joka olikin tiedossa. Käsijarrukahva nimittäin nousee penteleen ylös ja dynossa sitten selviskin että toinen puoli kyllä pitää mutta toinen ei yhtään.
    Eilen katsoin sen verran auton alle, että kiristysvaraa olis vielä hyvästikin mutta tapaako noi korjaantua sillä vai pitääkö tohtoroida toinen puoli?

    Muuten oli kaikki hyvällä mallillaan, päästöt, nivelet ym. ok. Päästöt varsinkin oli iso helpotus ;)

    Edit: Revittiin muuten inssin kanssa 10 minuuttia tuota autoa nosturilta pois. Nosturi tuli vaan aina mukana mutta lopulta inssi sai kikkailtua jotenkin, että tuli pois. Eikä edes ollu milläskään vaikka oli maanantaikin, hymyssä suin...

  • #2
    - Mikä on AAN-koneen öljytilavuus? Ohjekirjassa sitä ei jostain syystä kerrota, mutta jostain luin että 4,5litraa olis?
    4.5ltr suodattimen kanssa

    Mulla oli sama homma, toinen puoli piti ja toinen oli nollat taulussa. Syy oli täysin jumissa oleva satulan käsijarruvipu, korjata sitä ei kuulemma voi, joten uusi vaan tilalle. Liekkö jonkinlainen tyyppivika.

    Comment


    • #3
      niin auton digimittari näyttää 1.7?
      sillon sieltä puuttuu hieman, 2.1 pitäs ehkä näyttää. Tarkoittaa ihmiskielellä 1.1 bar ylipaineita

      Comment


        #4
        Ahtopaineet ovat tietääkseni siinä auton omassa ilmoitettu absoluuttisena paineena, eli ilmanpaine+ahtopaine. Näin ollen ahdot ovat noin 0,7bar.

        Jos tuo käsijarrusysteemi vähänkään muistuttaa muita saman ikäluokan VAGgeja, niin kyllä sen korjata voi, rasvanipalla. Toki järjestys tulee olla satulan purku, puhdistus, rasvanippa, tiivistesarja, kasaus.

        Comment


        • #5
          Ai notta puuttuukin vielä paineita...!
          No pitääpäs vielä paremmin testailla ja katsoa mihini saan mittarin kirpoamaan, nyt vaan tuossa pikku lähetyksillä totesin tuon.

          Vai että meni jarrun purkamiseksi kuitenkin.
          Noh, ei kai auta kuin katsoa mitä sille kuuluu. Kiitän suuresti ohjeistuksesta ja muista tiedoista.

          Comment


            #6
            Riippuu vähän onko autossa joku virilastu vai ihan orkkisviritelmät. En nyt varsinaisesti tästä mitään tiedä, mutta eikös S4 ahdot ole jotain 0.8 ja 1.1 välillä, riippuen ulkolämpötilasta. Ja olikos tässä "overboost"-toiminto, eli ahtaa vielä lisää kun pitää lapun lattiassa? Ainakin jossain, ehkä loppupään S2/S4/S6:ssa oli tämä toiminto. Niin ja tosiaan sen digitaalinäytön luotettavuus ei ehkä ole paras mahdollinen.

            Comment


              #7
              juuh, overboost pitäisi löytymän tuostakin, kun kunnolla survasee kaasun pohjaan. Paineet kannattaa kokeilla kolmosella kiihdyttämällä, kun alemmat ovat kuitenkin suhteellisen nopeasti ohi, ja kolmosella pysytään vielä jotenkin järjellisissä nopeuksissa :)

              Comment


              • #8
                Ok, täytyypä kokeilla jossain.
                Kun ei tosiaan uskalla edes kokeilla tuolla liikenteessä.
                Tuossa kotimatkalla taas kokeilin ja ei se yli 0.7bar ahda (eli digimittari 1.7), löin lapun pohjaan jossain kuudenkympin nopeudessa ja lopetin 120:een.
                Kiekkamittari ehti kyllä käydä punarajalla.
                Auto on automaatti, joten täytyy jossain joskus sopivasti kokeilla sillä kolmosellakin.

                Edit: Niin ja ihan vakio pitäisi oleman.

                Comment


                  #9
                  Kyllä sen kässärin voi saada herkistettyä silleen että se toimii ainakin sen katsastuksen ajan. Löysää sitä pulttia joka pitää sen palutus jousen kiinni satulassa ja väännä sitä tappia niin ulos kun tulee.
                  Putsaa kaikki sonta pois siitä tapin juuresta minkä saat. Jotain rasvaa crc/wd40 runsaasti väliin ja venkslaat sitä tappia sisään ja ulos pari kertaa. Kiristä jousen pultti takas kiinni.

                  Tällä tavoin voi saada sen toimimaan. (Tai jos ostat uuden satulan niiin ainakin sitten ens katsastuksen aikoihin voit tehdä tän homman.) :)

                  Comment


                    #10
                    Liekkö tomaatissa tuota over-boost toimintoa?

                    Comment


                    • #11
                      Ei oo overboostia tomaatin yhteydessä, väännöt rajattu johonkin 300nm tienoille.

                      Comment


                      • #12
                        Mihis sitä nyt uskaltaisi luottaa.
                        Täällä väittävät väännön olevan se 350nm.

                        Jos tomaatissa ei ole overboostia, niin pitäisikö se kuitenkin ahtaa saman verran kuin manuaali? Vai olisiko siinä ahtoja veistetty väännön sijaan, joka ei kyllä kuulosta todennäköiseltä.

                        Toisaalta tuossa linkissä näyttää manuaalin ja automaatin painotkin olevan samat, näin ei kuitenkaan liene.

                        Comment


                          #13
                          Ahdon määrä määrää väännön eli sillä juurikin tuota maximia rajataan.

                          Comment


                          • #14
                            310Nm on urS4:n automaatin vakio vääntö ja nuo ahdot ovat ihan normaalit vakio automaatin ohjelmalle. Automaatissa kun tulisi vääntökäyrän olla mahdollisimman "laakea", jotta kiihtyvyys olisi haetun linearista.

                            Automattilaatikolla varustettuun autoon on erikseen olemassa lastuja, joissa on mm. tuo asia huomioitu ja myös se, että moottorijarrutuksessa ei katkaista bensan syöttöä.

                            Comment


                            • #15
                              Mulla on olevinaan joku lastu tuossa ja digmittari näyttää sen 2.2(eli 1.2 ahtoja) onko se mahdollista lastun kanssa jos jo normipaineet pitäs olla sen 1.1??

                              Comment


                              • #16
                                Ok, kiitos selvennyksestä vielä Tepolle ja Artolle.
                                Auto siis kunnossa siltäkin osin :)
                                Viritystä en edes harkitse (ainakaan tällä hetkellä). Auto on räpeltämätön, niin mitä sitä sitten turhaan. Tietää kuitenkin ongelmia.
                                Tai no räpeltämätön ja räpeltämätön, tummennukset, madallus, EU-kilvet (DOH!), ja ässä-merkki maskista jäänyt johonkin.

                                Onkos Rainella manuaalivaihteinen?

                                Comment


                                • #17
                                  Joo 6 vaihteinen manuaali.

                                  Comment


                                  • #18
                                    En tietenkään noista lastuhommista mitään tiedä mutta lähinnä tulis mieleen että vuotoa jossain, ei ole oikein ohjelma kohdallaan tai sitten digimittari (siis ECU) ei ymmärrä enää lastun jäljiltä enää mitä siellä oikeasti on painetta.

                                    Comment


                                    • #19
                                      On siitä penkitetty 276hv ja 410nm vääntöä mutta onko siellä enää sitä lastua niin en tiedä ja tosiaan tuntuu että aika vähän se lastu muka nostaa tuota painetta.

                                      Pitänee se painetesti tehä jossain vaiheessa..!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kannattahan se painetesti tehdä, mutta en siltikään lähtis tuohon digimittariin luottamaan, kuten joku aiemmin jo mainitsikin.
                                        Mikäli ajotietokoneen painelukemat ois hommassa mukana niin mulla pitäs näkyä yli kahen ja puolen lukemia. Eipä vaan näy... ;)

                                        Comment


                                        • #21
                                          200:ssa ei osaa mittari näyttää kuin maks 2. Paineanturia vaihtamalla näyttämä vaan laskee. Sillon täytyy lukema kertoa anturien (viri/vakio) suhteella

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos se rainen s4 on lastutettu ni siinä tuskin on overboost toimintoa enään. Paineet pysyy varmaan vähän pidempään siellä 1,2 tuntumassa ennen ku alkaa laskemaan.
                                            Viimeksi muokannut Sleepy2; 24.4.2007, 21:34.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo kyllä ne aikalailla loppuun asti pysyy siellä 1,2 tuntumassa siitä kun ovat nousseet kerran sinne

                                              Comment


                                                #24
                                                Kyllä mie ainakin siihen digimittariin luottaisin. Kuitenkin se saa jännitetiedon suoraan (tai välillisesti) mapilta. Itse tehty digitaalinen painemittari, joka oli liitetty tuohon mittaristolle menevään johtoon, näytti just samaa lukemaa kuin mekaaninen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pitäis varmaan anoa siirtoa tälle ketjulle johonkin sopivaan foorumiin kun alkaa olla jo aika paljon tekniikkaa tässä... ;)

                                                  Mutta tänään roplasin sitä jarrua ja liikkeellehän se siitä lähti. Kiristystarvekin hävisi sen siliän tien.
                                                  Ehkä pikkaisen nihkeästi tuo oikea nyt palauttaa kuitenkin vasempaan verrattuna ja kyllä sen sormissakin tunsi selvästi lämpöerona kun vertaili jarruja ajon jälkeen. Eli taitaa hieman jumittaa nyt sitten. Olis kyllä tosin kuparitahnahuoltoa muutenkin vailla nuo.
                                                  Jos pultin olis jättäny hieman löysälle, palauttais se täydellisesti.

                                                  Huomenna konttorille näyttämään se uudestaan.

                                                  Kertokaas nyt asiasta tietävät enemmän tuon sielunelämää.
                                                  Albumista yritin tiirailla ja varaosana tuota hässäkkää ei siis ilmeisesti saa.
                                                  Jonkun jousen saa mutta kun ei kuvasta ottanut selvää onko se juuri tuo känkän jousi?
                                                  Ja lähteekö se tappi sieltä kokonaan edes pois? Mäntää se ilmeisesti painaa, joten jos ylipäätään lähtee kokonaan pois, niin jarunesteet tullee pihalle? Joku stefan tapainen tai jonkin sortin o-rengas sen tapin ympärillä oli.

                                                  Edit: Ah kun ma luen Mikan jutun uudestaan, niin selviää että purku, puhdistus, tiivisteet ja rasvanippa. Pääsi jo lahosta päästä unohtumaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kyllä automaatin lastutus on ihan järkevää. Pitää vaan jättää ne murhaväännöt ottamatta. Ylös lisää paukkuja ja kulutusta saa alas.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Lähtee se käsijarru käpälä irti. Mäntä irti ja sen alta seger sokka, niin johan alkaa purkaantumaan.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Jep, vaikka vannoin ettei tuota lastuteta niin on jo käynyt mielessä.
                                                        Mutta aikaisintaan ensi kesänä sitten, mennään tämä kesä ja ensin talvi nyt näin ja katsellaan miten auto toimii.

                                                        Ai siinä tapissa on sokka. Noh, maalaisjärjellä kun ajattelee niin jollain se varmaan on täytynytkin varmistaa vielä sen pultin lisäksi.

                                                        Niin, onko kenelläkään tietoa on se albumissa oleva jousi tuon känkän palautusjousi? Sellaiset vois nyt ainakin laittaa ja aukoa jarrut sitten jossain vaiheessa.

                                                        Kävin leimalla aamulla ja toimi hienosti.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ne satulat on aika nopeasti purettuna ja huollettuna, ainoa hankala osa on tuo Arin mainitsema seger-rengas, sen irrottamiseen ja takaisin laittamiseen tarvitaan vähän erikoiset (pitkät) lukkorengaspihdit, saa toki tehtyä sellaiset vanhoistakin. Tuo rengas ei siis pidä tappia paikallaan, vaan sen kierre-akselin joutuu vielä irrottamaan ennen kuin käsijarrun vipu irtoaa.

                                                          Tuolla ffp:llä on aika hyvät ohjeet koko operaatioon.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Seger-sokka takaisin paikoilleen?

                                                            Tuosta seger-sokasta vielä:
                                                            Autostani sain takasatulat avattua. Ovat mallia Girling.
                                                            Takaisinkasaamisessa olen nyt jäänyt jumiin kyseisen seger-sokan takaisinlaitossa. Lukkorengaspihdit omistan, mutta nimenomaan pituus ei niissä riitä.
                                                            Onko sokan takaisinlaittoon joitain muita järkeviä keinoja, vai ovatko kaikki käyttäneet juuri pitkiä pihtejä? Hankaluutta lisää vielä se, että männän jousen täytyy ilmeisesti olla ihan pohjaan painettuna, jotta sokan saa mahtumaan uralleen? Jousipuristin tms. vie vielä lisää työtilaa pihdeiltä.

                                                            Miten saan siis sokan takaisin paikalleen ja millä keinolla on järkevintä painaa männän jousi kasaan?


                                                            Samaan aiheeseen liittyen vielä yksi kysymys: montako stefaa käsijarrun liukutapin (akselin) ympärille kuuluu? Ostin satulan tiivistesarjan, ja yhdelle stefalle en suoraan keksi paikkaa. Se tuntuisi silti kuuluvan kyseisen akselin ympärille, mutta tällöin akselissa olisi kaikkiaan kaksi tiivistettä päällekkäin. Kuuluuko olla niin?

                                                            Huomenna perjantaina pitäisi jatkaa urakkaa, ja pienetkin vinkit olisivat tosi avuksi! Kiitos.
                                                            Viimeksi muokannut JonasK; 4.4.2008, 00:24. Perustelu: Lisäsin otsikon

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X