Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetolinjan värinä quattrossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Vetolinjan värinä quattrossa

    Onko kellään ratkaisuvinkkiä ongelmaan, joka on seuraava:
    80-120 välillä tuntuu selkeä värinä, joka alkaa siinä 80kmh paikkeilla, kasvaa noin 100kmh saakka ja pienenee nopeuden noustessa siitä ylöspäin. Tämä värinä on puhtaasti nopeusriippuvainen ja siihen ei vaikuta vedätys tai moottorijarrutus, kaarteet yms seikat. Kuitenkin, vedätettäessä täydellä väännöllä esiin putkahtaa selkeämpi jyrinä, joka loppuu kun momenttia ei enää anna vetolinjaan. takapuolituntuma paikantaisi ongelman vaihteiston jälkeiseksi ja auton takaosaan.

    Pukilla ajettaessa ilmiöt ovat aivan samat, kuitenkin siten että oikeassa takaripustuksessa värinä tuntuu suurempana.
    Kardaani tuntuu tiukalta, tuenta näyttää ja tuntuu ok:lta, samoin vetarit ja pyörän laakerit. Renkaat on tasapainoitettu moneen kertaan.
    Jos joku on paininut moisen ongelman kanssa, olisi info enemmän kuin tervetullutta.
    Merkkiliikkeelle kun antaa tutkittavaksi niin ne vaihtavat kuitenkin koko voimansiirron tms.
    Tai sitten kysyvät että "onx tää joku takavetomalli kun siinä kerran on kardaani"? (Stockmann Pitäjänmäki)
    Auto on A6 C4 TDI quattro -97
    Lyökääpä viisaat päitänne yhteen...

  • #2
    Koita lonksuuko oikean takavetarin sisälaippa perämurikassa. Voi vaatia laipan shimmauksen. Väljä syö myös stefan rikki. Mahdollisesti kys. vetarin sisänivel vähän väljä?

    Paljonko metrejä matkamittarissa?

    Comment


    • #3
      Ei tunnu pikarissakaan välystä, stefa hiukan hikoilee mutta niin on ollut monessa aikaisemmassakin ilman isompaa huolta. Kilsoista ei absoluuttista varmuutta mutta mittarissa 175 tkm.
      En muuten ole koittanut välyksiä jousituksen ollessa normaaliasennossa vaan repinyt niitä silloin kun auto on roikkunut pukeilla, mahtaako tehdä suuren eron?

      Comment


      • #4
        En pysty apuja antamaan tuohon vaivaan, mutta mainitsitte tuosta laipan "lonksumisesta". Tarkoitatteko siis akselin suunnassa vai...? Eikös laippa ole ihan "painettu" paikoilleen, mites sitä shimmaillaan?

        Comment


        • #5
          Akselin normaalin suunnassa se lonksuu jos on lonksuakseen. Takalaipat on kiinni yhdellä pultilla laipan sisältä ja laipan akselin päässä (pooripäässä) on shimmilevy. Näin t89 perässä, varmaan muissakin.

          Comment


          • #6
            Kaksoismassavauhtipyörä pohjaa, mikä tarkoittaa sitä että auto on virittetty, taikka vauhtipyörä on rikki.

            Comment


            • #7
              Mulla on joskus "nopeusriippuvainen" johtunut pyöränlaakerista , ei heti huomannut klappia eikä muutakaan vikaa ,no ajanmyötä sitten rupesi jurisemaan aina kääntäessä ja eikun laakerit vaihtoon. No samalla korjaantui sitten sekin jurina...................

              Comment


              • #8
                Rollen kanssa samoilla linjoilla tuon värinän kanssa.

                Comment


                • #9
                  Vähän vastaava ongelma löytyy. Tein kesällä autoon remontin. Irroitin takaa apurungon, perän, kardaanin, vetarit, tolpat jne. Perään vaihdettiin stefa (alle 2v vanha, meni takuuseen), kardaani halki, uusi ristinivel ja BMW:n tukilaakeri. Tein hyvät merkinnät kardaanin booritukseen, joten sanotaanko, että olen 99% varma että boorit menivät OK.

                  Kasasin kipon ja heti ensimmäisistä testilenkeistä alkaen huomasin värinän koko korissa, joka alkaa noin ~55km/h ja loppuu 65-70km/h:ssa. Värinä esiintyy vain silloin kun veto on päällä. Jos kytkin polkaistaan pohjaan, värinä häviää välittömästi. Talven tullen vaihdoin kesärenkaista kapeammat talvirenkaat ja värinä vaimeni jonkun verran, kuuluu kuitenkin vielä.
                  Eipä ole mitään hajua, että mikä sen voisi aiheuttaa :/

                  Comment


                  • #10
                    Kiitoksia kommenteista, vauhtipyörähommaan en kuitenkaan uskoisi koska moottorin kierroksilla ei ole mitään vaikutusta asiaan. Jos heittää satkun nopeudessa kytkimen pohjaan ei värinä muutu miksikään.
                    Laakerit täytyy tarkistaa vielä uudelleen.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja peiponen
                      Tein hyvät merkinnät kardaanin booritukseen.
                      Tämä tieto voi olla jo käytössä, mutta pistän kuitenkin:

                      Se kardaani pitäisi saada asennettua jäykkänä, eli jostain metalliprofiilista, kakkosnelosesta, tjms. tekee lastan johon kardaanin saa kiinnitettyä jäykäksi. ( driveshaft retainer tool 3139 )

                      Ennen akselin poistoa sen tukilaakerin rungon reikien välys korissa oleviin reikiin pitäisi mitata. Se on yleensä jotain 0-13mm välillä. Siellä on kyllä alunperin jonkinkokoiset säätöprikat.

                      Vapaasti lainaten tehdasmanuaalia:
                      ----------------------------------------------
                      Välys(mm) ... säätöprikan paksuus ... osanumero
                      • 0-3 ... 0 .... ---
                        3.1 - 5 ... 2 .... 857 521 143
                        5.1 - 7 ... 4 .... 857 521 143A
                        7.1 - 9 ... 6 .... 857 521 143B
                        9.1 - 11 ... 8 .... 857 521 143C
                        11.1 - 13 ... 10 .... 857 521 143D

                      Comment


                      • #12
                        Se kardaani pitäisi saada asennettua jäykkänä, eli jostain metalliprofiilista, kakkosnelosesta, tjms. tekee lastan johon kardaanin saa kiinnitettyä jäykäksi. ( driveshaft retainer tool 3139 )
                        Eipä ollut kyllä tiedossa. Asennettu niin että toinen pää ensin kiinni jonka jälkeen toinen pää nostettiin maasta kiinni. Arveletko että oikeaoppinen asentaminen voisi korjata tuon tärinän?

                        Ennen akselin poistoa sen tukilaakerin rungon reikien välys korissa oleviin reikiin pitäisi mitata. Se on yleensä jotain 0-13mm välillä. Siellä on kyllä alunperin jonkinkokoiset säätöprikat.
                        Yllättäen ei tullut mitattua! Teimme itse puusta ja ruuveista Audi Kardaanilastan (tm) jolla katsottiin miten paljon kardaani on vinossa ja sitten shimmaus tavallisilla prikoilla suoraksi. Ihan optimisuoruuteen ei päästy, mutta heitto oli muistaakseni jotain 1mm luokkaa...

                        Comment


                        • #13
                          Virallinen purku-/kasausjärjestys on raamatun mukaan vapaasti käännettynä seuraava:

                          - irroita kardaanin vaihteistonpuoleinen pää
                          - irroita kardaanin peränupin puoleinen pää, laita lukko ja käsijarru päälle jos tarpeellista
                          - irroita tukilaakeri auton rungosta ja laske kardaani alas

                          Asennus käänteisessä järjestyksessä. Asenna tukilaakerin kiinnityspultit ilman shimmejä ja mittaa välys, asenna shimmit taulukon mukaan.

                          kardaanin päätylaipat (55 Nm)
                          tukilaakeri (20 Nm)

                          En ole vielä testannut ravistaako syncron kardaani, kun koppa on vielä "nosturilla", eli en arvele mitään korjautuuko vika. Tämä tieto vain oli käytettävissä niin pistin jakoon.

                          Tarvittaessa saan skannattua sivut, mutta niissä näkyy paljasta passatin pohjalevyä, joten ei sovellu heikkohermoisille. :)

                          Comment


                          • #14
                            Milli ei tunnu missään. Mullakin jäi 3 mm roikkumaan laakerin kohdalta bemarin osalla. Moottori ja perämurikka elää kuitenkin niin paljon että tuollainn millipeli on ihan turhaa. Ei se ajaessa koskaan ole siinä missä lepotilassa mitatessa.

                            Comment


                            • #15
                              Ristinivelen boorituksen merkkaamisen lisäksi pitäisi myös merkitä missä asennossa kardaani on perän ja keskitasauspyörästön laipan suhteen ja asentaa takaisin samaan asentoon mitä se on tehtaalla alunperin asennettu. Tämä mainitaan yleensä kardaaniremppaohjeissa, ainakin amerikan suunnalta tulleissa teoksissa. Itse epäilin tuota kardaanin/laippojen merkkaustarvetta (koneistettujen osien symmetrisyyden perusteella) yliampuvaksi amerikan huuhaaksi kunnes törmäsin A4:sen tehtaan kardaanin irroitus/kiinnitys ohjeisiin joissa asia myös mainitaan. Niistä ohjeista löytyy jopa proseduuri jolla kardaanin oikea asento perän laippaan haetaan heittokelloa käyttäen mikäli alkuperäisen asennuksen kohtaa ei ole merkitty. Eli jostain syystä ne laipat eivät olekkaan täysin symmetrisiä koneistettuja osia vaan niissä voi olla heittoa. Ja se heitto voi sitten aiheuttaa kardaaniin epäkeskeisyydestä aiheutuvaa tärinää jos kardaanin ja laipan heittoa ei soviteta keskenään sopivaksi.

                              Omaa kardaaniremppaa tehdessä laippamerkinnät tietysti pääsi sotkeutumaan ja löin kardaanin kiinni täysin arvaamalla. Alkuun se paketti sitten täristi vähintään yhtä pahasti kuin ennen ennen remppaa mutta onneksi tärinä hävisi jonkin tuhannen kilometrin ajon sisään. Vaihdetut osat kai löysi paikkansa pienen sisäänajon jälkeen.

                              Alkuperäinen tukilaakeri 13v ja noin 230tkm jälkeen oli vaihdettaessa vielä suht ehjä, laakerissa hieman välystä, kumiosassa ei repeämiä mutta se oli menettänyt muotoaan jo sen verran että kardaani oli jotain 5-7mm pois suoralta linjalta. Autoa vaivannut pieni tärinä/vapina kai johtui joko tuosta kardaanin linjauksen virheestä tai sitten kardaanin peränpuoleisen vakionopeusnivelen välyksestä. Tai sitten kuun ja tähtien keskinäisestä väärästä asemasta, en minä näistäkään laitteista oikeasti mitään ymmärrä.

                              Comment


                              • #16
                                Eipä ollut kyllä tiedossa. Asennettu niin että toinen pää ensin kiinni jonka jälkeen toinen pää nostettiin maasta kiinni. Arveletko että oikeaoppinen asentaminen voisi korjata tuon tärinän?
                                En usko , mulla on golffissa mutu tuntumalla asennettu kardaani + se on lyhennetty ja hitsattu itse eikä ole tasapainoitettu , ja perä on kiinni ilman värinäkumeja! Eikä tärise.

                                Comment


                                  #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Rolle
                                  Kaksoismassavauhtipyörä pohjaa, mikä tarkoittaa sitä että auto on virittetty, taikka vauhtipyörä on rikki
                                  Mulla kanssa tuollaista värinää autossa tuntuu, kun kiihdytetään 80km/h - 120km/h. Värinä tapahtuu ainoastaan voimakkaassa kiihdytyksessä. Voisi siis olettaa, että toi kaksoismassavauhtipyörä pohjaisi. Mitä toimenpiteitä vaatii? Auto on lastutettu.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Toimenpide-ehdotuksia löytyy tästä topicista.
                                    Viimeksi muokannut jasso; 26.5.2009, 20:31. Perustelu: phpBB2

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mulla on tullu itsestään myös pienetä värinää tuossa syksyn aikana. Keväällähän tein kardaanirempan, enkä tietenkään muistanut merkitä vaihteiston ja perän laippoihin kohtia... Kardaanin tasapainotuksella silloinen tärinä sitten loppuikin.
                                      Nyt tosiaan on ilmeisesti perän poskilaakerissa väljyyttä, ja en sitten tiedä on ko tuo se värinän syy, mutta sattuipahan aikaisemman viestin perusteella osumaan silmään.
                                      Laakerit kyllä on hommattunakin jo, kun vaan ehtis alkaa vaihtamaan...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla kans liikkuu nuo peramurikassa olevat vetolaipat vetoakselin pituussuunnassa jonkin verran molemmin puolin. Tarvitseeko peraa avata, etta saa shimmattua nuo valykset pois? Vai riittaako pelkka vetolaippojen irroitus?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Vetolaippojen irroitus ei riitä perän shimmaamiseen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X