Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT käynnistyy nihkeästi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • TT käynnistyy nihkeästi

    Eli tuli sitten hommattua tuollainen TT quattro kesäleluksi. Kärry tuntuu pelaavan muuten mainiosti, mutta käynnistyminen kuulostaa hiukan nihkeältä. Tapausta on vähän vaikea selittää, mutta hiukan se kuulostaa siltä kuin moottori olisi 70-luvulta peräisin ja harva kuin mikä. Heti kun kone lähtee käyntiin se käy kuitenkin todella nätisti ja tasaisesti ilman mitään ylimääräisiä ääniä tai röpellyksiä. Kylmällä ilmalla ongelma tuntuu olevan hiukan pahempi.

    Mikähän tuossa voisi olla? Startti sökö tai akku entinen?

  • #2
    Kannattaa lukea vikakoodit ekana. Jos sieltä löytyy jotain, niin Helpotaa vianhakua. Jos VAG-COM ei ole tuttu niin kannattaa tältä foorumilta hakea tietoa aiheesta. Kustantaa itsensä takaisin, joskus jopa ensimmäisellä vikakoodinluvulla, kun ei tartte mennä merkkiliikkeeseen vikaa arvuuttamaan.

    Comment


    • #3
      Kokeileppa vaihtaa akku, omassani aikoinaan samat oireet ja akunvaidolla tuli kuntoon

      Comment


      • #4
        yleismittari

        Terve!

        Mittaisin yleismittarilla jännitteen. Jos akussa kone seis n. 13 volttia ja käynnissä mittari näyttää 14 volttia kaikki hyvin. Eli akussa jännitettä ja käynnissä laturi toimii ok.

        Muuten maadoitus vikaa jos nuo näyttää noin ja starttaa tyyliin vou vou vou. Tai esim akku loppu.

        Comment


        • #5
          Kiitoksia hyvistä vinkeistä! Täältä näyttää tosiaan löytyvän tietoa, ja sitä jaetaankin mielellään. Jäsenhakemus on jo vetämässä... :)

          Täytyy tosiaan aloittaa tuosta akun tarkistuksesta. Itselläkin kävi hiukan mielessä, että Italian pojat tuskin ovat akkua pahemmin vaihdelleet, varsinkin kun olosuhteet siellä ovat niin hyvät. Ei se akku sentään pidä sellaista "vouausta" niin kuin joskus kovalla pakkasella, mutta jotenkin käynnistyminen on muuten aika voimattoman tuntuista.

          Tuo VAG-COM:in hankintakin on käynyt mielessä, mutta en ole vielä ehtinyt hoitaa asiaa kuntoon. Se kuulostaa kyllä näppärältä kamppeelta, joten kyllähän se on syytä hankkia. Kulkine on menossa ensi viikolla Doc Poweriin laitettavaksi, joten eiköhän siinä samalla ne vikakooditkin selviä.

          Missä muuten kannattaa tuollaista kulkupeliä huollattaa? Mielellään itä-Helsingin suunnalla, mutta ei matka sinänsä ole ongelma.

          Niin ja sellainen asiaan kuulumaton juttu vielä, että onko olemassa mitään yleistä mielipidettä siitä, minkä valmistajan tulpat toimivat parhaiten tuossa koneessa?
          Viimeksi muokannut jannes; 22.4.2007, 20:17.

          Comment


          • #6
            Moottori sammuksissa tuskin kolmeatoista volttia saa, tyypillisesti jotain 12.5 voltin luokkaa (12.2-12.7 v).

            Comment


            • #7
              Ihan tarkkaan en ymmärtänyt, miten tuo ongelma ilmenee. Käynnistyykö siis huonosti, eli pyörittää starttia, mutta käynnistyy vasta pienen pyörittämisen jälkeen? Jos näin, vag-com voipi näyttää vikakoodia käynnistyksen estosta. Välttämättä varsinaista vikaa ei ole, vaan koodi poistamalla se ei enää uusiudu. Lisäksi kannattaa käynnistää auto siten, ettei käännä avainta heti kokonaan, vaan portaittain. Ensin siihen pykälään, että mittarivalot syttyy ja soittimen saa päälle. Siinä puolisen sekuntia - sekunti, ja sitten kone käyntiin.

              Itselläni teki aiemmin juuri noin, eli ei heti startannut. Huollon jamppa neuvoi tuon käynnistys-jutun ja sanoi syyksi sen, ettei käynnistyksen esto välttämättä "ehdi heti mukaan". Tiedä häntä sitten, mutta tuolla tavalla lähtee käyntiin välittömästi kun avaimesta vääntää. Tosin lähtee muutenkin, mutta noin ilman pienintäkään turhaa startin pyörittämistä.

              Comment


              • #8
                Sori, selitin asian tosiaan ehkä vähän epäselvästi. Auto kyllä käynnistyy hienosti heti kun kipinä löytyy, mutta startti tuntuu pyörivän jotain vaisusti tai epävarmasti. En siis usko, että vika on kiinni ajonestosta. Kiitos vinkistä kuitenkin, täytyy pitää asia mielessä, mikäli ajonesto alkaa myöhemmin temppuilemaan. Tähän mennessä sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

                En ole vielä ehtinyt käydä mittaamassa akkua kun on satanut vettä koko päivän, joten homma jää varmaan huomiseen. Nyt on muuten vag-comin johto tilattu, joten eiköhän niitä vikakoodejakin päästä lukemaan pian.

                Comment


                • #9
                  Starttimoottoriviat on melko yleisiä poikittaiskoneissa.
                  Kannattaa tietenkin tarkastaa moottorin maadoitus ja startin virtajohdon kunto.

                  Comment


                  • #10
                    Nyt on viasta selvinnyt sen verran, että akku ainakin on kunnossa ja virtaa riittää. Täytyy yrittää seuraavaksi lukea ne vikakoodit, jos sieltä vaikka löytyisi jotain.

                    Voisiko startti tosiaan aiheuttaa ongelman?

                    Comment

                    Working...
                    X