Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3:lle vaihto takkuaa, missä vika, A4 1.8TQ B7?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    3:lle vaihto takkuaa, missä vika, A4 1.8TQ B7?

    Vaihdettaessa kakkoselta kolmoselle vaihde ei mene sisään yhtä nätisti kuin muilla vaihteilla. Tuntuu kuin kaikki ei osuisi kohdalleen vaan hakee hieman paikkaa. Samalla kuuluu pieni metallinen kolahdus ja josku hiljainen mutta terävä rusahdus. Välillä vaihde taas menee nätisti sisään. Tätä tapahtuu siis vain kakkosellta kolmoselle vaihdettaessa ja vaihtamis "nopeudella" ei ole merkitystä.

    Olen todella kiitollinen kaikista arveluista, sillä autosta loppuu tehdastakuu kuun vaihteessa. Olen käynyt näyttämässä autoa jo huollossa, mutta vakuuttelivat että ei ole mitään vikaa. Auto siis A4 1.8T Quattro 2005
    Viimeksi muokannut jtlukkari; 29.5.2007, 09:49. Perustelu: täydennetään hieman otsikkoa

    #2
    Mulla oli sama vika, huoltopäällikkö löysi vaihdevivuston korjaussarjan joka maksoi muutaman kympin eikä mennyt kuin tunteroinen asentaa. Ei maksanut paljoa, mutta eipä ollut mitään vaikutusta.

    Mikä on askin koodi?

    Comment


    • #3
      B7:n lootasta en tiedä, mutta B6:n manuaalissa tuntuu moinen käytös olevan ominaisuus... ainakin huollon mukaan. Allekirjoittaneen askissa lähinnä 2:n päällelaitto vastustaa välillä ja rusahtelee... joskus myös 1 ja 3.

      Comment


        #4
        Riippuu pitkälti ajetuista kilometreistä.
        B5 alkoi toimiman kuin unelma, öljynvaihdon jälkeen.

        Comment


          #5
          Kilsat on n.51tkm ja laatikon koodia en tiedä. Kyseessä tosiaan B7 ja 6-lovinen aski.

          Comment


            #6
            Laatikon koodi on huoltokirjassa olevassa autotieto tarrassa. Siinä samassa, missä on pitkä litannia niitä lisävarusteita.

            Comment


              #7
              Olisko jompikumpi näistä koodeista ETR GJW

              Comment


                #8
                Laatikkoon vaihdettiin öljyt pari päivää sitten, mutta ei vaikuttanut asiaan. Edelleen kolmoselle vaihdettaessa (kakkoselta) vaihde "kolahtaa" ja pistää aavistuksen vastaan.

                Voisikohan vika olla vaihteensiirtäjässä?? Kaikki ehdotukset otetaan ilolla vastaan, sillä takuu loppuu ensi kuun alussa. Huollon mielestä ei ole mitään vikaan, mutta itseäni tuo vaivaa. Olen ajanut muutamalla muulla vastaavalla autolla eikä vastaavaa "ominaisuutta" ole ollut.

                Comment


                • #9
                  heh, noin mullekin sanoivat Laakkosella (mittarissa tuolloin n. 50tkm)... kuulemma ominaisuus. (Sanoivat kyllä samaan hengenvetoon, ettei noissa B7:n lootissa enää ole moista ominaisuutta...)
                  Vaihdatin myös öljyt tuon rusahtelun vuoksi, muttei siitä kyllä omassakaan tapauksessa mitään apua ollut.

                  Comment


                    #10
                    Niinpä, olis kyllä kiva tietää miksi ovat suunnitelleet siihen tuollasen rusahduksen, jos kerran on ominaisuus.

                    Comment


                    • #11
                      Vaihdevivuston korjaus sarja jos ei auta, nii sitten todennäköisesti synkronoinnissa vika. Vaihdattaa uudet synkronointi renkaat vielä takuu aikaan.

                      Comment


                        #12
                        Mites jos synkronoinnissa on vika, niin pitäisikö alaspäin vaihto takkuilla? Nyt kyllä menee nätisti neloselta kolmoselle ja muutenkin alaspäin. Ainoastaan kakkoselta kolmoselle kolahtaa pistää vähän vastaan.

                        Comment


                          #13
                          Aika varmasti vivustossa väljää jos noin kolahtelee, itse laittaisin sen vivuston korjaussarjan ekaksi ja tarkistaisin laatikon tuennan. Meneekö kolmonen paremmin päälle, jos yrittää laittaa vaihdekeppiä enemmän sinne ykkösen suuntaan (tarkkana tietysti ettei mene ykkönen vahingossa)?

                          Comment


                            #14
                            Kokeile vaihtaa näin:

                            2:selta vaihdettaessa painat kytkimen alas käytät laatikkoa vapaalla ja päästät kytkimen ylös, sitten kytkin taas alas ja kolmonen silmään ja kytkin taas ylös.

                            http://en.wikipedia.org/wiki/Double_declutch

                            Kuuluko kolahdus vielä?

                            Comment


                              #15
                              Täytyypä kokeilla tota "ykkösen lähellle vaihtoa" ja välikytkintä.

                              Ostin auton käytettynä ja en koeajolla huomannut kysyistä vikaa. Vika ilmeni kuitenkin melko nopeasti auton minulle tulon jälkeen. Olen ymmärtänyt että autoa huoltaa ns. vaihtarikorjaaja, koska kyseessä on vaihtoauto. En toki epäile hänen ammattitaitoaan, mutta varsinaisella merkkikorjaajalla voisi olla enemmän kokemusta varsinkin uudemmista autoista.

                              Ekan kerran auton ollessa pajalla, kerrottiin kaverin kurkanneen autoa ja kaikki on kuulemma kunnossa. Sanoivat vaan että onhan tässä vaihtotakuu vuoden verran voimassa, katellaan jos pahenee. Ei sitä kuitenkaan haluisi ajella autolla jonka laatikko kolahtaa aina kolmoselle vaihdettaessa. Taidan soittaa taas huoltoon ja kysyä mikä on heidän mielipiteensä, kun öljynvaihto ei auttanut.

                              Comment


                                #16
                                Ei apua kummastakaan kikasta, sen sijaan kun vaihdettaessa kakkoselta kolmoselle pysäyttää vaihtamisen keskelle pariksi sekunniksi ja vasta sen jälkeen kolmonen sisään, menee ongelmitta. Tuo pari sekunttia vaan on turhan pitkä aika aina vaihdettaessa.

                                Comment


                                • #17
                                  Synkronointirenkaitten kulumisoireilta kuulostaa.
                                  Rauhallisesti vaihdettaessa renkailla on enemmän aikaa tasata akseleitten kierrokset, mutta nopeassa vaihdossa tai kierroksilla ei ehdikään.

                                  Joka vaihteellehan on omat synkronointirenkaansa, eli jos muut vaihteet pelaa, niiden synkronointirenkaat ovat kunnossa.

                                  Tuo, ettei pykälä suostu aina menemään sisään viittaa vielä ehjiin hampaisiin, tökkää, kun sattuvat kohdakkain. Pitempään rutisuttamalla kytkentärenkaan hampaitten nurkat hakkautuu horoiksi.

                                  Vaihteisto spesialistit voinevat valaista enemmän asiasta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Auto oli vaihteeksi taas huollossa ja tällä kertaa oli säädetty vaihteensiirtäjää -> ei vaikutusta.

                                    Tarkemmin asiaa tutkittuani, ilmenee kyseinen rusahdus vain kun vaihtaa 2->3:lle ja kierrokset vaihtaessa noin 2200. Isommilla tai pienemmillä kierroksilla vika ei ainakaan ilmene yhtä hyvin. Mistähän tämä kertoo?

                                    Comment


                                      #19
                                      Mulla oli vastaava ongelma, kolmonen rusahteli. Jonkin ajan päästä pakki alkoi oireilla. Öljyjä vaihtaessa huomasin messinginväristä hilettä propussa. Ei muuta kuin laatikko pöydälle. Sisältä paljastui, että kolmos vaihteen messinkinen synkrorengas oli palasina. Levinneet palaset haittasivat muidenkin vaihteiden toimintaa. Keräilin palaset pois ja vaihdatin uuden synkrorenkaan. Enää ei rusahtele.

                                      Comment


                                        #20
                                        Autolle ei ole tehty mitään tällä välin ja tuo vika ei tunnu paljon häirtsevän, mutta ainakin yhdellä yhdellä tavalla vaihdettaessa tuon kolahtavan äännen saa selkeästi esille. Kihdytetään kakkosella kierrokset 4000 ja lasketaan kaasu, mottorijarruttaa kunnes kierrokset 3000 ja vaihto kolmoselle, kuuluu kolahdus. Ei mikään metallinen tai terävä, mutta selkeästi kolahtaa. Mistä ihmeestä tämä voi johtua??

                                        Comment

                                        Working...
                                        X