Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin nestemäiset ainesosat

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audin nestemäiset ainesosat

    Mitäs mieltä porukka on Audin nesteistä, kuten:
    * hydrauliikkaöljyt
    * jarrunesteet
    * öljyt

    Ilmeisesti VAG suosittelee jotain omia standardejaan tyyliin VAG xxx-xxx-x,x jne...

    Mitäs tapahtuu jos esim. laitan ohjaustehostimeen Bilteman hydrauliikkaöljyä?

    Toinen kysymys koskee urS4 ja bensiinilaatua - käyttöohjekirja suosittelee 98:a, mutta ei kiellä myöskään 95:n käyttämistä.
    Lieneekö parempi ja varmempi käyttää 98-laatua vaikkei kaikkia "voimia" tarvitsisikaan?

  • #2
    Vakiossa voit käyttää 95:ttä ainakin talvella ihan rauhallisin mielin. Se moottorinohjaus sopeutuu kyllä. Lastutettuun 98 sitten.

    Itse olen käyttänyt FebiBilstein tarvikehydrauliöljyä, joka maksaa synteettisenä reilun 10e litra. Mitään kuraa sinne ei kannata kaataa. Voi osua vielä omaan nilkkaan.

    Jarrunestesuositus lukee varmaan säiliössä. S2:ssa dot4.

    Öljyt vaihdan itse 5tkm välein. Ajattelin että turboautossa olisi järkevää. Hinta ja laatu taitaa kulkea suunnilleen käsi kädessä.

    Comment


    • #3
      Ohjaustehostin/ohjausvaihde voi alkaa vuotamaan ennenaikaisesti jos laitat Audin vihreän liemen tilalle tavallista hydrauliikkaöljyä. Siis jos autossasi on 150bar korkeapainehydrauliikka. Tästä aiheesta on keskusteltu paljonkin, mutta oikein kukaan ei ole osannut varmuudella sanoa, voiko tavallista hydr. öljyä järjestelmässä käyttää. On epäilyjä, ettei se siihen sovellu, mutta huhujen mukaan jotkut ovat tavallisella hydrauliikkaöljyllä ajelleet rikkomatta tehostinta/ohjausvaihdetta. Tiedä häntä. Öljyä tarvitsee kuitenkin niin vähän, että lienee järkevämpi laittaa tehostimeen sitä tavaraa mitä suositellaan. Miksi ottaa riskiä pienen säästön takia? Esim. Merteil myy Audin tehostinöljyä VAGia halvemmalla, muistaakseni hintaa sille oli jotain 10-12e/litra.

      Comment


      • #4
        Hydauliöljyn sijaan voi (vuotavassa jäjrjestelmässä) käyttää myös perus ATF:ää, ehjään järjestelmään en suosittele. Febin kamaa olen itsekin käyttänyt.

        Vakio-ohjelmalla 95 mennee ilmeisen hyvin myös ahdetussa. Lastutettuun vain ja ainoastaan 98:a, muuten kone nakuttaa vähän väliä kunnes boxi korja sytkää.

        Itse olen öljyt vaihtanut alle 10 tkm välein ja aina jonkin merkkivalmisajan synteettistä kamaa valmistajan viskositeettisuositusta mukaillen.

        Comment


          #5
          Mistä Febiä?

          Mistä tuota Febiä saa ostettua?
          Vai löytyykö sitä jokaisen paremmin varustellun tarvikeliikkeen hyllyltä?

          Comment


          • #6
            Febiä saa hyvin varustetuista tarvikeliikkeistä. Pullon kyljessä maininta VAG:sta.

            Comment


            • #7
              VAG:n (LHM) hydr.öljy on viskositeetiltaan sekä lisäaineistukseltaan erilainen kuin norm.hydr.öljy tahi ATF. Vastaavaa kuitenkin käyttää BMW, Citroen ja kaiketi jokunen muukin valmistaja, eli tarvikeliikkeistä löytyy hieman halvemmalla kuin merkkikaupasta.

              Comment


              • #8
                Mulla ainaki S4 vakiona vie 98:a litran pari satkulle vähempi ku 95:sta.

                Comment


                  #9
                  Saksankielinen ohjeistuskirja sanoo, että käytä öljyä jonka luokitus on VW 500 00, niin käyvätkö myös muut luokitukset koneeseen?
                  Tarkoitan tällä sitä, että tuon luokituksen jälkeen on varmaan tullut myös uusia luokituksia jne... jotka täyttävät myös tämän luokituksen.

                  Jos näin on, niin kuinka VW luokitukset menevät?
                  Sisältääkö isompi numero myös pienemmät (esim. sisältääkö VW 505 00 myös VW 500 00)?

                  Comment


                  • #10
                    Mitä eroa on shitikan (citroen) ja audin Pentosiinissa? Vanhaan Ekkkiin (-86 100 d, saattohoidossa) olen lykännyt ranskalaisen nestettä, kun saattui hyllyssä olemaan, vielä ei ole leikannut kone;-)

                    Lienee vuotavaan (150 bar) hydrauliikkaan parempi kuin ATF? Ainakin sävy-sävyyn.

                    Comment


                    • #11
                      Vanha aihe kehiin......
                      Ohjausvaihde vuotaa apukuskin puolelta mutta todella vähän, riippuen miten usein joutuu kääntämään rattia auton ollessa paikoillaan tai ääri asentoon stopparia vasten mutta normaalisti kerran viikossa lisään alamerkistä hieman yli ylämerkin....
                      Vuotoa on jatkunut nyt noin kaksi vuotta sen kummemmin lisääntymättä tai vähentymättä ( ei se tietenkään enää koskaan tule pitämäänkään :) )
                      mutta kannattaisiko koittaa jotain audin suosittelemaa öljyä jos se pysyisi paremmin sisällä vai käytänkö vain tavallista öljyä (ATF ?)

                      Comment


                      • #12
                        Käytä Audin suosituksen mukaista litkua. Itsellänikin ohjausvaihde vuotaa ja saan tankata pari desiä muutaman kuukauden välein. Niin kauan, kuin hytikkaöljy ei ole menoerä, en aio tehdä asialle sen enempää. Ohjausvaihteiden hintaluokka kuitenkin nelinumeroinen.

                        Comment


                        • #13
                          Joo.
                          Vanhaan vuotavaan laittaa esim Shellin Donax TA:ta. Saa 20 litran pöntössä hyvällä tuurilla tosi halvalla.
                          AD:stä olen löytänyt vihreää LHM:ää noin 8-9 eur/purkki
                          DONAX TA:ssa ei ole muuta vikaa kuin, että kovilla pakkasilla pitää olla kärsivällisyyttä alkumatkasta eikä kannata odottaa kovin ripeitä käännöksiä (tämä siis yli 20C pakkasilla).

                          Oma A100 -85, 2.0L on käynyt 95:lla jo vuodesta 89 lähtien. Sytytystä on siirretty aika rajusti myöhemmälle, muistaakseni jotain 10 astetta tms. Mittarissa nyt noin 375 tkm. (95:lla noin 250 tkm). Kulkee ja käy ihan hyvin (ainakin vaimo sanoo minun niin sanoneen kun ottaa 1-auton vällillä käyttöönsä....)

                          Comment


                          • #14
                            Muistaakseni tuli käytettyä myös tuota Shellin öljyä tehostajassa omassa 100:ssa - siis sen jälkeen kun se alkoi vuotaa. Aika monta vuotta sillä pärjäsi. Audin oma tuli noina vuosina lorona ulos saman tien. Pari vuotta sitten tuli sitten kyllä stoppi, kun lensi mikä tahansa öljy oikein kaaressa ulos aina kun pihasta käänsi tielle :). Sitä Shellin öljyä oli tosin loppuvuosina jo hyvin vaikeaa saada mistään, kun vakiopaikka lopetti.

                            Eipä tuo VAG:n oma öljykään nyt niin älyttömästi Febin öljyä kalliimpaa ole. Skodalta ostin ja maksoi kai sen 13e purkki. Ovat muuten vihdoin vaihtaneet purkin neliskanttisesta metallisesta mukavampaan sulavalinjaiseen muovipurkkiin...

                            Comment


                            • #15
                              Mitenkäs päteekö toi 98 juttu myös uudempiin lastutettuihin..

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä

                                Comment


                                • #17
                                  Syy miksi audin ohjaustehostimissa on käytetään tiettyä litkua on se, että jos kaataa "tavallista" hydralikkaöljyä sisään niin ohjaustankon puslat turpoavat ja ohjaustanko alkaa vuotamaan. Audin öljy ei stefoja turvota.

                                  Tanko ja pumppu on ZF valmistama ja siksi jotkun BMW:n öljyt sopii myös (vihreä öljy jota esim. Merteil myy audeihin)

                                  Jos ohjaustanko vuotaa jo niin vahinko on jo tapahtunut (vanhuuttaan) ja öljynä voi käyttää mitä haluaa. Tosin vaihtoautona audin arvo laski tällöin ennen. Vanhojen autokauppiaiden tapa oli katsoa säiliöön onko öljy vihreää vain ei, eli oliko remontti tulossa ja mahdollisesti autokaupan niskaan.

                                  Joku viisas Audilta kertoi että oli aikoinaan suunnitteluvirhe valita niin suuri käyttöpaine pumppuun. Ajan myötä putket ja letkut "sakkautuu" ja käy niin että järjestelmän paine nousee edelleen kunnes tiivisteet pettävät.

                                  Biltema myy "ohjaustehostimen tiivistenestettä" joka ilmeisesti sisältää palo-öljyä jne. jolla voisi yrittää tekohengittää vuotavia puslia ja stefoja. Ruotissa Audi 100 oli yleinen auto ja sama tyyppivika vallitseva joten joku keksi ratkaisun. Itselläni ei aikoinaan auttanut mutta olen kuullut että monella on auttanut. Ei maksa muistaakseni kuin 3 euroa/purkki.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jatketaas vielä...

                                    Käykö takaperään öljyksi Mobilin Mobilube 1SHC 75W-90? Tallin hyllyssä näytti olevan muutama purnukka kyseistä litkua ja arvelin pistää murikan öljyt vaihtoon.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Muistaakseni mobilin tuotteista takadiffiin juurikin tuota.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Hyvä nektari audin vuotavaan hydraulijärjestemään on sekoitus =1litra tavallista hydrauliikka öljyä+ 2 pikkupurkkia Bilteman ohjaus servon tiivivistäjää! On kokeiltu vuotavassa järjestemässä muutama kuukausi ja öljyvuoto väheni minimaaliseksi!!!!!!!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Onko tuosta ohjaustehostimen tiivistenesteestä kenelläkään kokemuksia. Ajattelin kokeilla kun vuoto on pienehkö (öljyä lisättävän. 3-4 kk:n välein). Ne vähäisetkin tipat vain sattuvat valumaan suoraan pakoputken päälle ja sekös (katku) avoautoilijaa harmittaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Summa summarum? Eli huomasin juuri eilen että ohjaustehostin "parkuu" kun tein lähtöä poikien mummilasta. Pikainen ajatustoiminta toi tuloksen: ".. ei se olekaan öjjyä joka vuotaa vaan tehostinlitkua...." (lätäköitä pihalla) ajoin kuitenkin kotiin ja aamulla duunin vieressä olevalle korjaamoll (Alppilan Autohuolto) josta myivät Febin hydraulikkanestettä VAG kaman sijaan. Säiliö oli tyhjä.
                                            Onko se siis kuitenkin jotenkin erilaista? Voiko aiheuttaa lisähuolia? (niitä on jo kertynyt tarpeeksi...)Ja hyviä arvauksia vuotokohdasta otetaan vastaa, tälllä hetkellä mestat on sen verran sotkussa ettei oikein saanut nopealla vilkaisulla kuvaa ..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Vihreetä se febikin lienee? Normaalihan on punasta.

                                              Jotain eroa noilla punasilla ja vihreillä on koska vihreillä pumppu pitää huomattavan vähemmä ääntä. Tuli testattua se kesällä. Melko varmasti menee vaihde vaihtoon, jollei sitten letku vuoda.

                                              Tiivistysaineet ei ainakaan mun osalla auttaneet paskan vertaa ja systeemin huuhteluun meni muutama litra ylimäärästä vag:n orggislitkua.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Vihreetä se febikin lienee? Normaalihan on punasta
                                                joo siltä osin siis ilm. kaikki ok.

                                                Melko varmasti menee vaihde vaihtoon, jollei sitten letku vuoda
                                                .

                                                eli koko ohjausvaihde? Kauheeta. Eikö noihin saa jotain tiivistesarjoja?

                                                Tiivistysaineet ei ainakaan mun osalla auttaneet paskan vertaa ja systeemin huuhteluun meni muutama litra ylimäärästä vag:n orggislitkua.
                                                jotenkin tuossa kohden tuntuu viisammalta korjata vika eikä paikkailla jollain aineilla. Tarkoitus on kuitenkin ajaa autollla muutama vuosi etiäppäin...

                                                Mutta oikeesti tää mun perheauto kuuluis jo tuolle projektiosastolle....:-(
                                                Täytyy mennä TI hallille vähän katselemaan altapäin tarkemmin missä mennään.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ei se t89:ssä/b4:ssä niin kovin yleistä ole että vaihde on sökö. Eiköhän siellä joku liitos vuoda. Konehuoneen pesua kunnon liuottimella ja etsimään vuotokohtaa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kiitos Porkkis! meinas ryhtyä ahdistaan...
                                                    Tuo on hyvä suunnitelma, näin tehdään! :-)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No nää kaverit on välillä niin masentavia :)

                                                      Kyllä se vaihdekin saattaa vuotaa vähän kuten itsellänikin, mutta se on niin vähäistä että ei toimenpiteitä.

                                                      Saattaisi olla jopa ihan niin yksinkertainen vika kuin säiliön jompi kumpi letku löysällä/kovettunut ja vuotaa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tiivistesarja ohjausvaihteeseen ja hammastangon suojakumi yhteensä 59 ?. Ebay :stä peruskunnostettu servopumppu 51 ? + rahti saksasta. Työt teki ammattimies ja varsinkin ohjausvaihteen irroitus on sen verran työläs etten itse kyllä hevin moiseen ryhtyisi. Pumppua vähän jännäsin mutta taisi käydä tuuri kun ei äännä eikä vuoda. Samalla tuli vaihdettua alatukivarren puslat ja iskarit ja vakkarin kumit. taisi lähteä tämän mallin (melkein) kaikki tyyppiviat yhdellä remontilla (etupään kolinat ja tehostinvuodot).

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ehkä noihin yleisempiin saa korjaussarjoja, A8:n omaan ei saanu.
                                                          Siis eihän vaihteessa vika olekkaan vaan tiivisteissä. Sitä en tiedä kuinka hankalaa on vaihtaa ne sisemmät stefat ohjausvaihteesta, jotain erikoistyökaluja joutunee viritteleen.

                                                          Ja ei tuo ohjausvaihteen irrotus ja takaslaitto nyt niin kauhee homma ole. Yksin tein tohon sen ja otti sellaset pari päivää kun ei ollu kiire. Suurin osa ajasta menee sopivien työkalujen ettimiseen.

                                                          Että otetaanpa sanat takasin kun en tiedä tuon mallin vaihteesta tarpeeksi.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            en taida tähän alkaa...

                                                            ◆ As of the introduction of the 10" servo unit this has to be taken out when removing and installing the steering box.
                                                            ◆ Removing and installing the steering box is described for a vehicle with 6 cylinder engine and ABS, as this presents the greatest difficulties

                                                            ... jep jep

                                                            sieltä se tiputtelee, vaihteesta laatikon ja pakoputken päälle... kaikki näkyy hyvin, mutta vaikeeta on kun on jarrupääsylintri ja ABS keksintö just edessä.

                                                            hohhoijaa

                                                            Leppäsuolle vaan, ei auta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X