Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VAG vaihteistoöljy vaatimukset, vanhat vs. uudet laatikot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B8 6v manuaalin vaihteistoöljyt

    En haulla löytänyt (tai osannut hakea) aihetta näistä. Pakkasaamut toi jäykkyyttä laatikkoon ja laatikon öljyillä rullailtu jo 210tkm. (Vaihteistöljyjen vaihto ei taida kuulua määräaikaishuoltoihin?)

    Mitä öljyjä ihmiset on käyttäny tämän laatikon (ja perän) öljyinä? Mitä Audi suosittelee ja onko esim. Redlinestä ja Castrolista kokemuksia? Ulkomaan foorumeilla on haukuttu ja kehuttu Redlineä, mutta lähinnä kaipaisin kokemuksia eri öljyjen toimivuudesta täällä Suomen talvessa.

    Comment


    • Jos kerralla haluat hyvän, käy marmorilta öljyt. Itse yritin säästää ja kokeilin febiä sekä castrolia ja lopuksi sitte orkkikset. Ei vaan pakkasella pelannu niin hyvin noilla "tarvikkeilla" kuin alkuperäisellä. Muistaakseni noin 40e litra oli Audin oma ja nelisen litraa mennee.

      Comment


      • Onkos kukaan vaihtanut vielä tuohon MVQ 6-vaihteiseen manuaali laatikkoon öljyjä?
        Auto on vajaa vetoinen ja tehoinen 1.8t vm2012 ( a5 8,5 ).
        Paljonkohan tuohon saa varata öljyä, kävisköhän nuo CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90.
        http://www.motonet.fi/fi/tuote/59008...vaihteistooljy

        Muuten vaihdossa ei taida olla mitään erikoista, en ole vielä katsellut mistä kohdin löytyy täyttö ja tyhjennys tulpat, kait sieltä löytyy. Vaikka niitä ei kuulemma tarvii vaihdella ;) Tarvii varmaan erikoisemman torx avaimen siihen kans, ei taida löytyä noin isoa vielä itseltä.
        Ajattelin ihan harrastus mielessä vaihtaa öljyt, kun on ollut tapana noihin muihinkin vaihdella 60tkm välein.

        Comment


        • Onko kellä kokemuksia noista Motonetin öljyistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/5903...vaihteistooljy

          Oma auto on 2003 TT 1,8t Q 6-vaihteisella lootalla.

          Comment


            Muutenkin vag laatikot on ronkeleita öljystä, niin ehkä sen kerran kun vaihtaa manuaalin öljyt, laittaa kerralla toimivat. Suositaan alkuperäistä öljyä.

            Comment


              Miksi muuten poikittaiselle ja pitkittäiselle laatikolle on eri öljyt?

              Comment


              • Muistaako kukaan 200 20v quattron öljymääriä askiin / perään?

                -Ilmeisesti TAF-X askiin ja SAF-XO takaperään?

                Comment


                  Tuollaisia öljyjä ei ole kaupasta saanut ainakaan viiteen vuoteen.

                  TAF-X = Syntrans transaxle
                  SAF-XO = Syntrax longlife

                  Comment


                    Onko porukka mistä hommannut alkuperäistä öljyä? Huonosti netistä löytyy. G 052 911 A2. 45€ näyttäisi olevan marmorin litrahinta.

                    Comment


                      Itsellesi vai? Profiilin autosi 14- ja 30-vuotiaat. Luulisin että tarvikekin kelpaa.

                      Comment


                        Lötköön laitoin jotain vanhaa Castrolia mitä oli jäänyt hyllyyn kun oli vajaa mutta tarkoitus olisi saada tuota B6:tta paremmaksi. Nyt Shellin öljyt sisällä ja seuraavat öljyt on alkuperäiset.

                        Comment


                          Onko ollut ongelmia Shellin öljyjen kanssa, vai mistä kyse?

                          Comment


                            Kylmänä turhan kankea, varsinkin 1 -> 2. En millään enää jaksaisi välpätä noiden tarvikemerkkien kanssa kun oikein selvää eroa ei tunnu olevan vaikka Shell onkin paras ollut tähän asti.

                            Comment


                            • Ei tuohon vaivaan auta öljyjen vaihto, taitaa olla ominaisuus noissa tuon ikäpolven laatikoissa (oli sitten 02X tai 01E). Omaan vaihtelin vissiin kolmet eri öljyt 10v omistuksen aikana ja viimeisimmät olivat muistaakseni juuri samat kuin nuo mainitsemasi.

                              Jonkin verran auttoi kun sääti vivuston Elsan mittojen mukaan mutta notkeaksi tuota vaihtoa ei silti voi kehua. Parillakin eri autolla todettu.

                              Comment


                                Täytyy nyt ensimmäisenä ottaa vähän öljyä pois koska Elsassa on ohje jossa sanotaan että vaihteisto reagoi erittäin herkästi ylitäyttöön. Esim. taas emännän autosta (etuveto BFB) sanotaan että pinta saa olla 7mm reiän alapuolella mutta saa huollon yhteydessä täyttää aukon alareunaan asti. En tiedä paljonko omassa on liikaa öljyä kun pinta pitäisi tuossa laatikossa olla 4mm alle alareunan. Kumminkin laatikko on aika pitkä että voi olla että useamman desin saa ottaa pois. Nyt siis täytettynä alareunaan asti.

                                https://workshop-manuals.com/audi/a4...anual_gearbox/

                                Comment


                                  Aivan eri laatikko kun pudotti pinnan 4mm alle täyttöreiän.

                                  Comment


                                  • Kerrotko vähän mitä vaikutuksia?

                                    Comment


                                      Huomattavasti kevyemmin keppi liikkuu eikä vaihteiden vaihdoissa enää "pöki" vastaan vaan menee tosi sulavasti pykälään.

                                      Comment


                                      • Toimiikohan sama periaate 02J tai vastaavissa laatikoissa. Itsellä ongelmana että ykkönen takkuilee ja kakkonen saattaa välillä sahata. Kilometrejä jo sen verran että voi toki olla synkrorenkaatkin kuluneet. Aluksi vaihdoin johonkin Comman öljyyn enkä huomannut eroa, keväällä laitoin lootaan jotain Castrolin Gl4 tavaraa 18,90e litrahintaan. Ero oli pieni, samalla säädin vaihteiston vivuston niin parani jo huomattavasti. Ajotyyliin kuuluu aina kaasun antaminen kun heittää pienemmälle niin menee sujakammin, mutta ei ikinä mene vaihde ilman työntämistä. Jotkut autot esim Primera P12 aarrekartta laatikon saa vaihtamaan vaihteen pelkästään ajatuksen voimalla. Kaksi kertaa vaihtanut öljyt ja aina tullut mustana ulos. Ehti ajamaan n.20tkm uusilla öljyillä kun oli taas mustaa...

                                        Suurin ero kyllä laatikon toiminnasta on tullut moottorin toiminnasta oman auton kohdalla. Jos löytyy pientäkin ahtovuotoa niin kierrokset on väärät ja vaihdetta saa runnoa sisään. Juuri sai korjattua huohotusongelman jossa moottorissa oli ylipaine, nyt vaihteet menee entistä helpommin sisään.

                                        Comment


                                        • ite en ottais riskiä että jättäisin öljymäärän lootasta tarkoituksellisesti vajaaksi, karrikoidusti ajateltuna: pakkasella vaihteet voi mennä hyvin päälle kun se jäykkä öljy ei oo siellä välissä ahdistamassa, mutta voi tarkoittaa myös että voitelu ei ole paras mahdollinen. ja varsinkin kun laitetaan iso vaihde silmään vedätyksellä (pienillä kierroksilla) voi tärkeät osat pyöriä lähes kuivana jos öljyn pinta on matala koska pärskevoitelua ei vielä pääse kunnolla kylmällä öljyllä tapahtumaan.
                                          tämä vain pohdintaa.

                                          Comment


                                            Elsan ohje on 01E laatikon kohdalla nimenomaan jättää öljynpinta 4mm alle alareunan. Jokaisessa laatikossa ei ole näin.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X