Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VAG vaihteistoöljy vaatimukset, vanhat vs. uudet laatikot

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Täällä on hyvä lista valittavissa öljyvaatimuksista. Tuota Shelliä ajattelin nyt kokeilla kun kerta Febiä ei tuolla näy vaikka toisesta paikasta löysin että Febin GL-5 Gearbox oil olisi VW 501.50. Ei oikein uskalla ottaa riskiä jos kerta voi syödä laakereita tuo GL-5. Ysikympissä Shell pelasi hienosti, toivottavasti pelaa edelleen.

    Comment


      Suosittelen kyllä ehdottomasti tuota Shell Spiraxia. Ei oo koskaan mun aikana laatikko pelannut niin hyvin kuin nyt kun vaihto Shellit sisälle.

      Comment


      • Kellään tietoa/niksiä miten vaihtaa TT:n peräöljyt irroittamatta vetaria? Vaihdelaatikko viel suht iisi mutta Jotenkin se perän täyttö mietityttää et miten onnistuu? Ylhäällä on yks proppu mut sinne ei edes näe kunnol ku on vetarin takana...

        Comment


          Pohjassa 17mm kuusiokolo josta pois ja takapuollella ~keskellä täyttö.
          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...4&postcount=17

          Comment


          • Olisi tarkoitus vaihtaa vaihtestoöljyt A6 4F 6-vaihteiseen manuaaliin. Haluaisin varmistaa tyhjennys- ja täyttöproppujen sijainnin.
            Onko tyhjennys vetopyörästön pohjassa ja täyttö vasemman vetoakselilaipan etupuolella?
            Tuossa lienee kuitenkin sama öljy laatikossa ja vetopyörastössä.
            Ostin Castrolia 3 litraa ja RVS on tarkoitus laittaa lisäksi.

            Comment


              Tulpat on juurikin siellä, ja on sama öljy etuperässä ja lootassa.

              Comment


              • Tulpat taisi sitten olla alumiinia että varovaisuutta niiden kanssa :)

                Comment


                  Ei ole.

                  Comment


                  • nonii kerron tässä oman tarinani ttn laatikko öljyn vaihdosta...

                    eli kun auto tuli saksasta... vaihdoin kaikki nesteet autoon... vaihteisto öljy oli todennäköisesti alkup. koska aivan pikimustaa ja proput oli vielä tehtaan liimassa... autolla oli tuolloin ajettu noin 170tkm...
                    lueskelin netistä mikä öljy toimii lootassa parhaiten ja päädyin SHELL SPIRAX S4 G 75W-90 (GL-4)... noh lootahan toimi muuten hyvin mutta 2 rusahteli ykkösellä kovemmin kiihdyttäessä sekä vapaalla kuumana loota rohisi erittäin kuuluvasti....
                    eiku öljyt mäelle ja tälläkertaa laitoin Teboilin EP 75w-90 (ilman mitään VW luokituksia)... samat ongelmat jatkuivat tosin vaan pahempana. tein jopa vaijereiden sopeutuksen
                    .. öljyt ulos (seassa myös tälläkertaa hieman metallihilettä, niin että juuri ja juuri lampun kanssa ne huomaa kirkkaassa astiassa)... öljyillä kuitenkin taas ajettu vain muutama tuhat kilometriä...

                    seuraava valinta: Febin 75W GL-4 http://www.motonet.fi/fi/tuote/59004...AE-75W-GL-4-1l tällä kertaa kaikki ongelmat katosivat... kakkonen ei oo rusahtanu kertaakaan vaikka olen hieman jopa yrittänyt... laatikko ei rohise ollenkaan.. vaihdot pehmeät...

                    kysymys... onko tuo Febin aski öljy yksi-aste mineraalia koska vain tuo luku 75w... normaalistihan öljyissä esim 75w-80 ,90, 120 tms... tämä nimittäin selittäisi ehkä paremman\erilaisen toiminnan..
                    Viimeksi muokannut johny1332; 25.6.2015, 17:22.

                    Comment


                    • 75W on SAE luokituksen mukainen viskositeettiluku. Se ei kerro suoranaisesti mitään onko öljy mineraalia vai synteettistä. Tässä tapauksessa kun öljylle ilmoitetaan pelkkä 75W, tarkoittaa että se on kuumana mitä todennäköisemmin aika litkua. Normaali henkilöautokäytössä tämä ei yleensä ole mikään ongelma, kun ei se vaihteistoöljy siellä liiemmin lämpene.

                      Sulla on vaihteistossa aika reippaasti jotain mätää, edellisillä öljyilläkin olisi pitänyt synkat toimia eikä varsinkaan mitään rohinoita kuulua.

                      Comment


                      • Pakko kysästä kun on pihalla kun lumiukko kun lueskelee näitä öljy juttuja.
                        Meinasin vaihdella 2009 1.8TQhun 6v manuaali laatikko ja peräöljyt. Vertailut ovat nyt kääntymässä Castrollin puoleen, ensin meinasin redlineä.
                        Ihmetykseksi castrollin oma öljy haku suosittelee lootaan CASTROL SYNTRANS V FE 75W-80 (tätä ei ole kukaan missään maininnut) ja perään CASTROL SYNTRAX LONGLIFE 75W-90.

                        Nyt ihmetyttääkin onko tuo syntrans V FE 75W-80 oikeaa vai pitäisikö se olla sitä 75W-90

                        Onkos porukoilla kokemuksia tuosta?
                        Viimeksi muokannut Pasi_K; 30.10.2015, 15:02.

                        Comment


                        • Samoja öljyjä näyttää tuo Castrolin sivusto A4 B7 2007 2.0Tq (198tkm ajettu ja vaihdosta ei tietoa, täytyy tarkastaa huoltokirjasta). Tästä ketjusta bongattuna myös öldepot24.de sivusto josta noita öljyjä saa n. 11€/L ja jos oikein tavasin, niin toimitukset olisivat Suomeen 16€ luokkaa.

                          Mutta onko muilla kokemuksia noista Tepon myymistä Midland öljyistä? Niitä riitäisi tuo 5 purkkia ja ei jäisi täyttömäärien perusteella yhtään ylimääräistä hyllyyn.
                          Viimeksi muokannut okkim; 11.11.2015, 20:46. Perustelu: Poistettu tarpeeton lainaus.

                          Comment


                            Itse laitoin omaan A4 B7 2006 (Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 1L GL-4+) entinen TAF-X. Tuolla on toiminut laatikko hyvin. Tuota Castrollin longlife peräöljyä ei löytynyt ainakaan Joensuun Motonetistä. Se pitäisi vielä etsiä ja tuikata perään.

                            Comment


                            • Joensuun Öljypisteeltä sitä löytyy ainakin.

                              Comment


                                Midlandilla on tullut ajettua urheilullisesti useampana kesänä ja vähän talvellakin eikä siitä ole pahaa sanottavaa löytynyt.

                                Comment


                                • Onko "uudemmissa" manuaaliaskeissa vaihtunut suositukset?
                                  Muistelen tarkastaneeni aikaisemmin 2011 a4 2.0tfsi 6v manuaali Q:
                                  -Askiin castrol SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90 (edellinen nimi TAF-X)

                                  -Nyt kun katsoin castrollin sivulta niin suositus CASTROL SYNTRANS V FE 75W-80.

                                  Viskositeetti eri ja wv luokitus eri VW 501.50 -> Audi TL 52532.

                                  Huoltokirja tuskin kertoo mitään luokitusta tms, varastossa olis muutama litra vielä TAF-X:ää jota voisi käyttää mutta onko kellään tarkempaa tietoa mitä käyttää?

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja toma- Näytä viesti
                                    Onko "uudemmissa" manuaaliaskeissa vaihtunut suositukset?
                                    Muistelen tarkastaneeni aikaisemmin 2011 a4 2.0tfsi 6v manuaali Q:
                                    -Askiin castrol SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90 (edellinen nimi TAF-X)

                                    -Nyt kun katsoin castrollin sivulta niin suositus CASTROL SYNTRANS V FE 75W-80.

                                    Viskositeetti eri ja wv luokitus eri VW 501.50 -> Audi TL 52532.
                                    Osaako joku viisaampi sanoa, että meneekö tuossa metsään, jos laittaa tuota Castrolin SYNTRANS V FE 75W-80 öljyä kuten Castrolin sivut ehdottavat eikä tuota SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90? Millainen merkitys tuolla 10 yksikön erolla on?

                                    Comment


                                    • En laittaisi alemman viskositeetin öljyä. Lämmetessään öljykalvo ohenee ja väärä viskositeetti voi johtaa vaurioihin hampaiden pinnassa.

                                      Comment


                                        Mä laittelin redlinen 75w-90 ölpät quattron lootaan ja täytyy sanoa, että ekan kerran koin oikein ahaa elämyksen öljynvaihdon jälkeen. Toiminta parani järjettömän paljon. En ikinä olisi uskonut öljynvaihdon voivan vaikuttaa niin dramaattisesti loodan toimintaan. Kyllä se ihan kiltisti vaihteli ennenkin, mutta nyt vaihdosta tuli niin "liukas" ja kevyt, että ensin luulin jonkin jousen irronneen loodan sisältä. Pykälät suorastaan lipsahtelivat sisään. Noilla öljyillä on nyt ajettu muutama tonni ja tyytyväinen olen. Kaveri vaihtoi myös samat omaan B6 quattroon. Sillä välillä tökkäs loota niin, ettei suostunut ottamaan ykköstä tai kakkosta sisään, ellei käyttänyt ensin jollain toisella vaihteella. Vanhat 180tkm ajetut öljyt oli kyllä kamalan näköiset. vaihto-ongelmat poistuivat kuulemma öljynvaihdolla.

                                        Edit:
                                        Se on sanottava, että kylmänä pari ekaa vaihtoa ovat vähän nahkeat, mutta hyvin pian liikkeellelähdön jälkeen loota "notkistuu". Tätä ilmiötä ei ollut näin selvästi vanhoila öljyillä. Toisaalta niillä tuntuma oli taisesti nahkeampi.

                                        Comment


                                          Kyllä uudet öljyt yleensä hyvää tekee, oli mitkä tahansa missä luokitukset kohdallaan. Kaverisi b6 ongelma on ihan yleinen, orkkisöljyt oli väärää kamaa jo tehtaalta ja niihin tuli korjaus vuosia sitten. Liian liukkaat öljyt-> synkat ei ehdi mukaan. Korjauksena vähemmän liukkaat öljyt ja ongelmat pois.

                                          Comment


                                          • Varmistellaan täältä vielä, että olen oikeassa :)

                                            Tarkoitus vaihtaa laatikko ja peräöljyt tuohon 6v manuaali bexiin.

                                            Motonetista tarkoitus hommata öljyt.
                                            Laatikkoon varmaankin tämä hyvä?
                                            Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 1L GL-4+

                                            Mutta mitä perä öljyiksi vai käykö tuo sama?

                                            Vai kannattaako tuo castrol unohtaa ja ostaa redlinen öljyä?

                                            Comment


                                            • Ite olen menossa ostaa tohon omaan a4 2.0tq Red Line MT-90 laatikkon ja perään menee redline 75W-90 Hypoidiöljy. Katotaan miten rokkaa, omassani ollu tota 1-2 vaihteen kanitusta havaittavissa.

                                              Comment


                                                Alkuperäinen kirjoittaja haraa Näytä viesti
                                                Varmistellaan täältä vielä, että olen oikeassa :)

                                                Tarkoitus vaihtaa laatikko ja peräöljyt tuohon 6v manuaali bexiin.

                                                Motonetista tarkoitus hommata öljyt.
                                                Laatikkoon varmaankin tämä hyvä?
                                                Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 1L GL-4+

                                                Mutta mitä perä öljyiksi vai käykö tuo sama?

                                                Vai kannattaako tuo castrol unohtaa ja ostaa redlinen öljyä?
                                                Itsellä juuri samoilla spekseillä oleva auto ja vaihdan tässä pian itsekkin laatikko- ja peräöljyt. Laatikkoon ajattelin laittaa Shell Spirax S4 G 75W-90 ja perään Castrol Syntrax Longlife 75W-90.

                                                Comment


                                                • Laita perään tätä Castrol-Syntrax-Limited-Slip-LS-75W-140 GL5 on jäykempi ja kestää kovempaa käyttöä tai sitten perus Mobil HD 80w-90 se on sama kunhan on perä öljyä. Itsellä ei 6-vaihteisessa toiminut Castrol Syntrans FE 75W 1L GL-4 vaihteistoöljy kunnolla, piti audin öljyt hakee marmorilta 40€/L. Itsellä on ollut nesteen 75w-140 perässä ja perus mobiliakin aikaisemmin ei hirveetä eroa, jäykempi tuntui jotenkin paremmalta talvikelissä..

                                                  Comment


                                                  • Tämä siis käy laatikkoon
                                                    http://www.motonet.fi/fi/tuote/59008...vaihteistooljy

                                                    Mutta mikä perään, sillä en tuota Castrol Syntrax Longlife 75W-90 löytänyt motonetin nettisivuilta ainakaan. Vai onko se samaa tavaraa kuin tämä
                                                    http://www.motonet.fi/fi/tuote/59009...eisto-peraoljy

                                                    Näitä kun on miljoona erillaista niin ei tiedä mikä on hyvää, saatika mitä sinne uskaltaa laittaa

                                                    Mitkähän mahtaa muuten olla tuon BEXin 6 vaihteisen manuaalilootan ja perän öljyluokitukset?
                                                    Ikinä en ole mihinkään autoon vaihtanut perä tai laatikkoöljyjä niin olen vähän hukassa :)

                                                    Comment


                                                      Laatikkoöljy on ihan oikeaa mutta peräöljy ei ole ainakaan sitä samaa mitä itse olen käyttänyt mutta tuokin käy koska on GL-5. Tätä olen käyttänyt perässä.

                                                      Comment


                                                        Löytyi tuollainen. Ainut purkki minkä olen löytänyt josta löytyy täsmälleen sama osanumero kuin alkuperäisestä öljystä. Onko mitään kokemusta tästä manuaalilaatikossa?

                                                        Comment


                                                        • ZF laattikkoöljyt

                                                          Mitä öljyä porukka on noihin laittanu? Varaosanumerolla G055005A2, löytyy maahantuojalta öljy 42€/l, huoltoliikkeessä sama 65€/l, Amerikassa 21€/l(mutta tullit yms).
                                                          Motonetistä löytyy joku Febin öljy, noin 20€/l, onko kokemusta? Varaosanumero ainakin täsmää. Joten motonetti vaikuttas hinnalta ihan järkevää.
                                                          Samoilla specseillä shell tekemä M1375.4 öljy, motonetistä nimellä Redline 26€/l, kokemuksia?
                                                          Luulisi että jos varaosanumero täsmää nii tohtis ostaa?

                                                          Comment


                                                            Minulla on A4:ssa Ravenöliä, ja toimii loistavasti.

                                                            Tuossa kai olisi sinulle sopivaa: http://www.vaihteistokauppa.fi/produ...4l-lifeguard-6

                                                            Comment


                                                              Tiptronicin öljynvaihdosta on oma aiheensa: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=32189
                                                              Tuolla on käyty läpi myös evoluutio: keltainen/vihreä/sininen öljy ja värinvaihdon vaatimukset.

                                                              6-vaihteisiin tiptronic lootiin saa nykyään Febi:ltä seuraavilla koodeilla:

                                                              G 055005A2 keltainen
                                                              - Febi 34608

                                                              G 060 162 A2 vihreä,
                                                              -Febi 39095

                                                              Nämä siis ainakin 6HP19A-askiin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X