Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 90 lambda?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi 90 lambda?

    Onko kyseisessä pelissä mahdollista kytkeä lambda pois käytöstä? Siis moottori on 2.3 NG eli ilmeisesti KE-jetronic. Kattia ja lambdaa ei tarvitsisi ollenkaan kun ei ole vähäpäästöinen.

    HP
    Viimeksi muokannut okkim; 10.1.2008, 15:28. Perustelu: Otsikko

  • #2
    Mikä hyöty saavutetaan lambdan poistolla, kun seokset ja kaikki menevät sekaisin? Katin voit poistaa, jos ei ole vähäpäästöinen.

    Comment


    • #3
      Joo älä nyt ihmeessä sitä lambdaa sieltä mihinkään heitä, mistäs se keijo k-jetti sitten tietää että minkälaista hajua sieltä putkesta tulee.

      Comment


      • #4
        Yksi vaihtoehto on heittää koko k-jet mäkeen ja asentaa esim. megasquirt tilalle. Vaatii kyllä vahvaa harrastamista mutta samalla pääsee/joutuu tekemään itse kaikki bensa- ja sytkäkartat.

        Comment


          #5
          Ok. Tuli vain mieleen, kun aikaisemmin oli GSI Kadett Motronic ruiskulla niin siitä sai lambdan kytkettyä pois maadoittamalla yhden pinnin ECU:sta. Taitaa olla toisenlaisia nuo sähköiset ruiskut. No annetaan lambdan olla kun kerran vielä pelaa ihan hyvin.

          HP

          Comment


          • #6
            Kyllä se motronic sitä lambdaa kaipaa yhtälailla.

            Comment


            • #7
              Muakin hieman ihmetyttää, että miksi lambdasta pitäisi päästä eroon. Katalysaattorin nyt ymmärrän, että turhaa se siellä on vastustamassa virtausta, mutta lamdasta taitaa kuitenkin olla lähinnä hyötyä ja jos se on ns. basana, niin uusia tarvikelambdoja saa jo varsin edulliseen hintaan.

              Comment


              • #8
                Lambdasäätö tarvitaan siksi, että palotapahtuma saadaan pidettyä katalysaattorille suotuisissa olosuhteissa eli seos stoikiometrisenä. Tämä ei kuitenkaan ole moottorin suhteen ideaalinen olosuhde, vaan seos saisi kulutuksen puolesta olla laihempi ja tarvittaessa tehon puolesta rikkaampi.

                Eli jos katalysaattori poistetaan, voidaan seosta säädellä laajemmissa rajoissa. Perinteinen happianturi ei tällaiseen laajaan säätöön kuitenkaan kovin hyvin sovi, vaan säätö tehdään yleensä avoimena säätönä ilman tietoa todellisesta toteutuneesta seoksesta.

                Jos jossakin moottorinohjausjärjestelmässä on mahdollisuus kytkeä happianturin takaisinkytkentä pois päältä, tarkoittanee se sitä, että ko. ECU on suunniteltu toimimaan sekä katalysaattorin kanssa että ilman (jolloin ei myöskään anturia ole asennettu).

                Jos ECU:a ei ole tähän suunniteltu, anturin poistaminen/irroittaminen/vaurioituminen ajaa säädön varmaankin jonkinlaiseen varamoodiin, jossa tärkeintä lienee katalysaattorin suojeleminen ja jonkinlainen etenemiskyky. Eli tilanne on tuskin kovinkaan hyvä millään tavalla ajateltuna.

                Summa summarum: Ei poisteta anturia järjestelmistä, joita ei ole siihen suunniteltu. Ja silloinkin se tehdään oikein. Katalysaattorin voi poistaa/modifioida, jos sille on riittävät perusteet ja haittapuolet on tiedossa.

                Comment


                • #9
                  Huhuu?

                  Onko Boschin 0 258 005 725 lambda absoluuttipasseli mun kärryyn? VPV:llä päätyivät moiseen "pikaisen tarkastuksen myötä", joten varmistelen tässä vielä. Ettei tulisi väärään langettua! Kyseessä siis yleismallinen kolmijohtoinen tappi.

                  Tätä nykyä pellin alle tulee anturilta kaksi liitintä:

                  1. Boschin 2-amp (kaksinapainen)
                  2. Vihreä "lattaliitin" - lienee maadoitus eller hur?

                  Onko tuossa alunperin esilämmitetty sondi?


                  Hinnaksi ilmoittivat vielä vain 65?, joten sekin aiheutti epäilyksiä.

                  Terveisin: "kädetön paranoidi"

                  Comment


                  • #10
                    Se kaksinapainen liitin on todennäköisesti lämmitys (jos valkoisia piuhoja) ja lattaliitin signaali (musta piuha). Maalle ei ole omaa piuhaa, vaan maadoittuu downpipeen. Näin oli ainakin mun coupessa.

                    Comment


                    • #11
                      Kiitos infoista.
                      Kuulostaa loogiselta.
                      'Musta' signaalin plussajohto on mulla virhreä. Päällä on eriste, jonka jälkeen tulee jonkinmoinen kiiltävä folioeriste ja sitten itse sähkö. Onkohan tuohon vaihdettu joskus kyseinen signaalijohto, jos se alunperin on musta.

                      Pistän tilaukseen - katsotaan pelittääkö sitten.

                      TULOS: Toimiihan se ja tuntui näin klassisesti tulevan varsinkin lisää alavääntöä. Suuresta muutoksesta ei persustuntumalla ole kuitenkaan kyse.
                      Viimeksi muokannut JonasK; 7.2.2008, 14:51. Perustelu: Lisätty lopputulos anturin vaihdon jälkeen

                      Comment

                      Working...
                      X