Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A3 käyntihäikkää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A3 käyntihäikkää

    Audi rupesi nikottelemaan seuraavasti: Kylmänä käy ihan normaalisti mutta lämpimänä tyhjäkäynti seilaa 1000-2800 välissä. Jos ei seilaa niin käy epätasaisesti ja starttaaminen on hankalaa. Voi myös risteykseen tullessa sammua koko kone.

    Sain eilen auton tietokoneen päähän ja sieltä löytyi herja 0201 pyörintänopeusnanturi ei signaalia. Tämähän selittää käyntihäiriöt mutta miksi kylmänä kuitenkin toimii hyvin?

    Selailin Haynesin kirjaa ja sen mukaan Engine Speed Sensor (=pyörintänopeusaturi???) sijatsisi öljyfiltterin alla, joten sen lienee itsekin pystyisi vaihtamaan. Vähän ahdas paikka tosin. Onko jollain kokemuksia / käytännön kikkoja, jolla homma menisi kivuttomasti ? Mitähän maksaa ko. anturi ?

    #2
    Tämähän selittää käyntihäiriöt mutta miksi kylmänä kuitenkin toimii hyvin?
    Se on tuo lämpölaajeneminen, joka tekee ihmeitä sähkölaitteissa. Useammin kylmänä on yhteydet poikki, mutta käy se noinkin päin. Tullut samaa efektiä vastaan hall-antureiden kohdalla. Mahdollisesti tuo sinunkin anturi toimii hall-periaatteella.

    Comment


    • #3
      Tilasin osan ja hinta oli 130 ? (auts). Hieman ongelmia tilaamisessa kun termit ovat erilaisia. Heillä osan nimi oli tyhjänkäyntianturi tai jotain sinne päin.

      Comment


      • #4
        Tänään sitten auto pysähtyi totaalisesti kun tulin risteykseen niin kone sammui eikä lähtenyt ollenkaan käyntiin. Saas nähdä lähteekö kylmänä enää ollenkaan käyntiin.

        Comment


        • #5
          Lähti jälleen kylmänä normaalisti käyntiin. Jos nyt ei kuitenkaan ajelisi ennenkuin anturi vaihdettu.

          Kysymys vielä: Jos joku alipaineletku vuotaa niin voiko aiheuttaa sen että VAG-COM antaa vähän mitä sattuu herjoa ?

          Comment


          • #6
            Tyhjäkäyntianturi vaihdettu ja auto toimii normaalisti jälleen!

            Mode:Muokkaa edellistä viestiäsi, jos kukaan ei ole vastannut. Muuten hyvä homma, että kirjoitat tänne millä vika sitten tuli kuntoon.
            Viimeksi muokannut Sleepy2; 26.4.2007, 22:50.

            Comment


            • #7
              Kysymys vielä: Jos joku alipaineletku vuotaa niin voiko aiheuttaa sen että VAG-COM antaa vähän mitä sattuu herjoa ?
              kyllä antaa.Kokemusta on.

              Comment


              • #8
                Mistä sait jari sen tyhjäkäyntianturin osan tohon hintaan?

                Comment


                • #9
                  Lainataan tätä ketjua, kun lähisukulaisen Audissa samantyylinen vika. Auto siis A3 1.6 AKL-moottorinen vuosimallia 1999 ja noin 350 000 km ajettu. Vikana, että tehoja tuntuu puuttuvan eikä vastaa kaasuun.

                  Muita huomioita viasta:
                  • kylmänä lähtee käyntiin hyvin ja toimii normaalisti

                  • lämpimänä käynnistettäessä joutuu pumppaamaan kaasupoljinta, jotta lähtee käyntiin (vika on päällä)

                  • lämpimänä käynnistettäessä kaasu pohjassa, käynnistyy ja toimii toisinaan normaalisti eikä ole vika niin sanotusti päällä

                  • vian ollessa päällä bensankulutus on mittarin mukaan runsasta

                  • saattaa toisinaan sammua esimerkiksi liikennevaloissa, mutta lähtee uudelleen käyntiin kovalla starttaamisella ja kaasun pumppaamisella

                  Vikakoodit on luettu ja antoi koodin ”Engine Speed Sensor”. Onko vika siis siinä vai kenties jossain muualla?

                  Tämän vian takia ei ole vielä vaihdettu osia, mutta vastikään vaihdettuja osia ovat jakopäänhihna, vesipumppu, kiristinrulla (kaikki noin 4 000 km sitten), sytytystulpat ja akku. Auto on katsastettu tänä keväänä.

                  Kiitokset vastauksista jo ennakkoon!

                  Comment


                  • #10
                    Nollaa ne koodit ja lue vaikka muutaman päivän päästä uudestaan. Kattoo onko jotain vanhoja koodeja päällä. Jos tuo engine speed sensor koodi uusii, niin kyllä se vika siinä voi olla.

                    Comment


                      #11
                      Justiinsa tiistaina vaihoin omaan tuon käyntinopeusanturin, vika kuvaus vastaa omaani ja vikakoodina oli juurikin tuo 00513 - Engine Speed Sensor (G28) 27-10 - Implausible Signal. Kylmänä rokkas hyvin mutta viiden ajokilometrin jälkee rykäsy ja nykäsy ja sitten ei mentykkä mihinkään. Hae suosiolla marmorilta osa, motonetin anturi ei välttämättä toimi.

                      Comment


                      • #12
                        Sama / samantyyppinen vika täällä tänään (A3, vm. 1999, 1.8T):
                        starttaa ja yrittää käynnistyä, mutta ei pysy käynnissä.

                        Aiemmin ilmoitteli varmaan samasta viasta:
                        a) ei lähtenyt käyntiin ilman lisäkaasua (pumppaamista),
                        b) reilun 100 km/h vauhdissa yhtäkkiä ohituksessa nykäisi ts. ihan kuin olisi pikaisesti sammunut tms. (tämän tehnyt 2 krt).

                        Missä lienee vika? Muuten ei mitään isompiä vikoja ole ilmaantunut moottoripuolella. Vuosi sitten teetin pajalla remppaa: jakopäänhihna, vesipumppu, tulpat + joitakin kuluneita letkuja vaihtoivat lisäksi.
                        Ajettuja kilometrejä mittarissa n. 170 000 km.

                        En tunne autoja juurikaan. Joten jos joku tietää / osannee auttaa, niin hyvä homma. Ja lisäksi jos tietää Treen seudulla jonkun hintalaatusuhteen hyvän autopajan, niin vinkkaa. Ensi viikolla pajaa kohti.

                        Comment


                        • #13
                          Lue koodit, moottorin lämpötila anturi voi tehdä tuota oiretta.

                          Comment


                          • #14
                            Kiitos vinkistä. Vikakoodissa ilmamassatunnistinta kuulemma herjasi.
                            Vika tuli nyt pajalla korjatuksi; ko. värkin vaihtoivat ja taas pelittää (pysyy hyvin käynnissä ja tasaisesti hyrisee, tosin en ole ajellut vielä pidempää matkaa).

                            Comment


                              #15
                              Samanlaista vaivaa oli vastikään meidän AKL koneisessa oli -00 mallisessa A3:ssa kuin Nolimizilla. Vikakoodi oli juurikin tuo engine speed sensor/kampiakselin asentotunnistin. Noiden oireiden lisäksi kiihdytettäessä esiintyi nykimistä, välillä tasaisellakin ajolla eikä kierrokset oikeen tahtoneet nousta. Tuo anturi vaihtamalla auto tuli kuntoon. Jos siitä vikakoodi tulee niin vika on 99,9% varmasti siinä.

                              Comment


                              • #16
                                Drunkenmunky, oliko tuo anturi millainen homma vaihtaa? Onko jotain erityistä mitä pitää ottaa huomioon, jos tuota alkaa itse vaihtamaan?

                                Noiden oireiden lisäksi kiihdytettäessä esiintyi nykimistä
                                Kun oon tuolla lähisukulaisen autolla ajanut enemmän matka-ajoa, myös tuo tuntuu välillä nykäisevän ajaessa tasakaasulla. Se on pari sellaista erittäin terävää nykäisyä, ei sellaista pientä nykimistä, jota mulla tuossa omassa autossa on ollut. Sekin tosin loppunut käytännössä kokonaan vaikka mitään osaa siihen liittyen ei olekaan vaihdettu (?).

                                Edit: Tänään vaihdatettu kyseinen osa ja toimii taas kuten pitääkin. Kiitos aiemmin vastanneille!
                                Viimeksi muokannut Nolimiz; 6.8.2013, 14:56.

                                Comment


                                • #17
                                  Tuli taas samaa vikaa; sammuu itsestään. Kaasuläpän puhdistus pajalla ja taas pelittää!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Onglemaa täälläkin

                                    Tosin ongelma hieman erilainen. Olisikos jollain viisaalla avata salaisuuksien kammiota A3 8L mallin tyhjäkäyntiongelmaan.

                                    Ongelma on, että vaatii jonkin verran kaasua paikalta lähtiessä. Lisäksi käynnistäessä aluksi tyhjäkäynti heittelee tuolla 400-1300rpm tietämillä. tasaantuu kuitenkin suht nopeasti, jonka jälkeen ei seilaa. Sama vika ilmenee ajaessa, jos kytkimen laittaa pohjaan. Kierrokset hakevat hetken paikkaansa ja tasaantuu normaaliin 800rpm tietämille. Sama ongelma niin kylmänä kuin lämpimänä. Eniten tuo vika ärsyttää käynnistyksessä. Mikäli auto sammuu tuon seilailun aikana, saa sitä starttia hinkata kaasun kanssa hetken aikaa jotta käynnistyy.. Myös lämpimänä sama ongelma, auto sammunut muutamaan otteeseen liikennevaloihin ja siinäpä sitä starttailtu hetken aikaa.

                                    Olenko oikeilla jäljillä että vikani voisi johtua kaasuläppäkotelosta(likaa?). Tulpat vaihdatin autoon, kun oli jo sen verran vanhat ja tyhjäkäynnin seilaaminen hieman helpotti. Yksi mitä ajattelin olisi bensapuolen ongelma. Joko bensapumppu ei kerää painetta/tavaraa tai suodatin tukossa? Viimeisin suodattimen vaihto on 130tkm sitten, joten voiko olla tuosta johtuva?


                                    Vedin testerillä läpi konepuolen vikakoodit eikä näyttänyt mitään vikoja.. Onko kellään ollut samanmoista ongelmaa?

                                    Comment


                                      #19
                                      Vedin testerillä läpi konepuolen vikakoodit eikä näyttänyt mitään vikoja.. Onko kellään ollut samanmoista ongelmaa?
                                      Mikä moottori?
                                      Millä testerillä luettu?

                                      Lambda-anturi, lämpöanturi, imuvuoto, kaasuläppä, siinä yleisimmät syyt.

                                      Lämpöanturin lukeman voit tarkistaa measuring blokeista.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Moottori AEH/AKL. Käyty läpi vag-com:in diagnostiikalla. Mielenkiintoista ongelmasta tekee sen, että vika ei aina esinny. Esimerkiksi eilen ei havaittavissa tyhjäkäynnin seilaamista ja käynnistyikin kuten pitää. Mistäs pääsen käsiksi noihin measuring blokeihin?

                                        Kiitokset tuosta imuvuoto maininnasta. Tarviikin ensiksi käydä päällisin puolin läpi löytyykö imukanavasta näkyviä vaurioita.

                                        Eikös tuo lamba yleensä herjaisi kojetaulussa, jos vika olisi siinä, vai onko jollakin ollu viallinen lamba, joka ei ole ilmoittanut merkkivalolla?

                                        Comment


                                        • #21
                                          Yksivaihtoehto on juurikin likaa kaasuläpässä, tai läpän sopeutusta voisi kokeilla.
                                          Täältä ohjeet.

                                          Comment


                                            #22
                                            Eikös tuo lamba yleensä herjaisi kojetaulussa, jos vika olisi siinä, vai onko jollakin ollu viallinen lamba, joka ei ole ilmoittanut merkkivalolla?
                                            Jos lambda ei ole totaalisen rikki se ei ilmoittele millään valoilla, varsinkin jos auto on vanhempi kuin 2001.
                                            Lambdan oletettu elinikä on n.160tkm, jolloin sen toiminta on jo luultavimmin hidastunut.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Täällä ongelma osittain selvinnyt. Aluksi ihmettelin, kun öljykorkin sisäpinnalle kertyy keltaista puuroa. Kauhukseni epäilin kansivikaa, mutta onneksi pääsi halvemmalla: öljykorkin tiiviste oli ollut pitempään särki, joten oli imenyt kosteutta koneen puolelle(kondensoitui korkin sisäpintaan). Tähän auttoi öjlykorkin uusiminen, öljyjen vaihto sekä öljykorkin sisäpinnan jatkuva putsaaminen(nyttemmin ei enää kondensoi). Vaikutti huomattavasti kierroksien heittelyyn, tällä hetkellä erittäin vähäistä.

                                              Ainoa, jolloin kierrokset heittelevät, ovat ilmastoinnin kytkeminen pois. Kmpressorin laakeri rahisee, joka todennäköisesti kuormittaa konetta sen verran, että laskee enemmän polttoainetta tyhjäkäynnillä. Kun ilmastoinnin kytkee pois päältä, kierrokset seilaavat 600-1200rpm. Tämäkin tosin tasaantuu kun polkasee kerran kaasua.

                                              Itsellä ainakin nämä ongelmat, jotka nyttemmin korjaantuneet.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mistä mahtaisi löytää uuden nopeusanturin vaihdelaatikkoon,vanha rikki ja nopeusmittari ei pelitä,Bora 1.6 akl ja vaihteisto 02K 5 vaihteinen manuaali.
                                                Yrittänyt etsiä netistä mutta löytyy vain automaatille.
                                                Kellään varaosanumeroa tiedossa?

                                                Comment

                                                Working...
                                                X