Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

3B ja käyntiongelma

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 3B ja käyntiongelma

    Missä voisi olla vikkoo kun painaa pikkuisen kaasua niin kierrokset rupeaa humpaamaan? tyhjäkäynti nousee n.1500rpm kohdalle. Boksin olen nollannut mutta sama vika jatkuu. Vikakoodeja en pääse lukemaan.
    Autolla ei voi ajaa. ajaminen on kuin olisi hyppybensaaa tankissa.
    Ilmavuotoja ei pitäis olla. testattu painetestillä.

    Autossa on karalan tekemä lastu mutta siinä en usko olevan vikkoo.

  • #2
    Lähtisin seuraavaksi kattomaan tyhjäkäyntiventtiilin ja tyhjäkäyntikytkimen, kun ne on sen verran helppoja katsoa. Kuulostais siltä että tyhjäkäyntiventtili jumii.

    Comment


    • #3
      Tyhjäkäynti venttiiliä on kokeiltu kahta kappaletta. ei vaikutusta. Kumminkin jos mittaa isv:n johdoilta jännitettä niin niihin ei tule missään vaiheessa jännitettä. Tietääkseni niihin pitäisi tulla. Tyhjäkäynti kytkin naksahtaa mutta en tiedä toimiiko kytkin. Pitää huomenna mitata se.

      Comment


      • #4
        ISV:lle tulee tietääkseni PWM-signaalia (pulssinleveysmodulaatio), jota on joskus hankala mitata yleismittarilla. Jonkunlaisen muutoksen pitäis kyllä nähdä huonommankin yleismittarin näytössä, kun ISV:tä ohjataan.

        Kato vielä se tyhjäköyntikytkin niin että varmistat, että se oikeasti kytkee sen naksahduksen lisäksi.

        Comment


        • #5
          ai niin ja auto kun pyörii tyhjäkäyntiä ja silloin kun irroittaa isv:n johdon niin ei vaikuta mihinkään. tietääkseni silloin auton pitäisi sammua.

          Comment


            #6
            Kai se käyntiin jääminen riippuu siitä isv:stä, eli jääkö auki vai ei jos ei ole virtaa. Itsellä parikappaletta moisia ja kumpikin jää auki kun ei ole virtaa ja käy kyllä ihan hyvin tyhjäkäyntiä (toinen jopa paremmin kun kytkettynä).

            Softavialla (tai väärillä parametreilla / ohjelmoitava boxi) saa kyllä ton aikaan. Josko bensa heittelee eli softa koko ajan korjaa?

            Samoin tuo kaasuläpän asentotunnistin, eli isv tulee mukaan, ei tule jne...

            Comment


            • #7
              ISV menee nollakohtaansa kun johto on irti. Ei sammu ei. Oletko ajanut ISV irti? tekeekö samaa?
              Yhteen tosi mystiseen efektiin olen törmännyt. Nimittäin tietyn softan kanssa N75 irroitettuna nykii ihan sairaasti ja ISV sen saa aikaan.
              ISV:tä todellakin ohjataan PWM:llä.
              Tyhjäkäyntikytkimen toiminnan voi helposti pikkuässässä todentaa ajotietokoneen hetkellisen kulutuksen näytöstä.
              Vikakoodit voi lukea myös pienitehoisella lampulla ja parilla johdon pätkällä.

              Comment


              • #8
                Isv irti tekee samaa vikaa. tyhjäkäynti kytkin toimii. kaasuläpän potentiometri toimii ainakin yleismittarilla mitattuna. Lambda kiinni tai irti ei vaikutusta. dump valve tai mikä lie niin sen puhdistin mutta ei vaikuttanut asiaa. Painetestauksen tein uudelleen mutta ei vuotoja. Elikkä tyhjäkäynti on n. 1300rpm. Mutta kun aukaisee kaasuläppää ihan pikkuisen niin vika ilmenee ja koneen kierrokset rupeaa humpaamaan ihan reilusti. Mutta kun nopeasti aukaisee kaasuläpän niin kone ottaa kierroksia.

                N75 venttiili ei ole kiinni järjestelmässä mutta siinä on liitin paikoillaan

                Comment


                • #9
                  Vikakoodeja antaa 4431,4343,4442,2111. elikkä moottori ei ole käynnissä, sitten antaa ahtopaine solenoidin vialliseksi sekä hiilidioksidi pöntön anturin vialliseksi ja isv:n vialliseksi. Vikakoodien nollauksen jälkeen tulee samat viat uudelleen.
                  Viimeksi muokannut jarski79; 14.4.2007, 18:22.

                  Comment


                  • #10
                    Ootko koittanut vakio boksilla, että tekeekö sillä samaa?

                    Comment


                    • #11
                      Mulla ei oo kuin toi boksi niin en voi koittaa

                      Comment


                      • #12
                        Noi kaikki vikakoodit kuulostaa siltä, että PWM-ulostulot ei toimi.

                        Comment


                        • #13
                          PWM-ulostulot ei toimi?????? kerrotko mitä tarkoittaa. Ja mistähän vois johtua.

                          Comment


                          • #14
                            Magneettiventtiileitä (ISV, ahtopainesolenoidi...) ohjataan PWM:llä ja jos antaa useamman magneettiventtiilin toiminnasta vikakoodin, niin ECU-boksin pääteasteet tai PWM-ohjaus voi olla siihen syynä.

                            Tämä oli sitten ihan vaan hihasta vedetty arvaus, että tutki ensin johtosarjat noista. Esim N75:n tapauksessa yleensä johto on poikki liittimen juuresta.

                            Tarkennatko muuten mitä tarkoitat: "hiilidioksidi pöntön anturi"
                            Tarkoitatko tuolla aktiivihiilisäiliön magneettiventtiliä?

                            vähän tietoa PWM:stä http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation

                            Comment


                            • #15
                              juuripa sitä tarkoitin. en vaan muistanut kiireessä mikä se oli nimeltään

                              Comment


                              • #16
                                No sittenhän nuo kakki vikakoodit viittaa magneettiventtiileihin. Voihan ne olla kaikki rikki, mutta todennäköisempänä pidän, että niiden ohjaus ei nyt toimi.

                                VAG-COMilla niitä vissiin pystyy naksuttelemaan yksitellen. Sillä voisi testata, että tuleeko boksilta signaalia niihin.

                                Comment


                                • #17
                                  ainut ongelma on kun ei kellään tutulla ole vag-comia ja autolla ei voi ajaa. Joskus itsellä oli vag-com mutta en saanut sitä pelaamaan niin luovuin koko hommasta. Jos jollain on varkaudessa vag-com niin kertokee minullekin.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Jarski: Minulla on vag-com kaapeli ja kaverilla läppäri jolla olen noita vika koodeja lukenut. En ole mikään guru tuossa mutta voihan sitä yrittää jos vaikka saataisiin sinunkin vehkeestä ne tarkistettua.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kaikki vikakoodien laitteet ovat saman sulakkeen takana.

                                      Comment


                                      • #20
                                        sulakkeita ei ollut palanut. mittailin solenoideille menevää sähköä. ei löytynyt mitään. Jatketaan tutkimista johtovikana. ilmeisesti?

                                        Comment


                                        • #21
                                          http://www.s2-audi.co.uk/tech_articl...otronic_3b.htm

                                          Tota kytkistä kun kattoo, niin kaikille noille venttiileille tulee jatkuva +jännite samasta linjasta ja Motronikki ohjaa niitä maadottamalla.

                                          Tolla kytkiksellä pitäs pystyä jo vikaa hakemaan aika hyvin. Katot vaan ettö sulakkeelle 24 tulee jännite ja lähet siitä etenemään magneettiventtiileitä kohti.

                                          Sama sähkö menee turbon jälkijäähypumpun ohjaimelle.

                                          edit: ei anna linkata suoraan kytkikseen. [COLOR=#800080]-> [/COLOR][COLOR=#800080]Motronic Page 5 - fuel injection, ignition[/COLOR]
                                          Viimeksi muokannut amalin; 14.4.2007, 21:36.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mittailun tuloksena sulake on ehjä ja sulakkeen ja laitteen liittimen välillä kulkee virta(mitattuna yleismittarin piippaus testillä) Mutta 12v ei kulje liittimille. Mittasin liittimet irtaallaan ja kiinni ollessa. sama juttu.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Entäs ennen sulaketta? Tuliko sulakkeelle asti 12V?

                                              Ennen tuota sulaketta on bensapumpun rele. Eli syöttää jännitettä bensapumpulle, ruiskusuuttimille ja sit noille magneettiventtiileile. Kaksikärkinen rele ja noille megneettiventtiileille tulee eri kärjistä virta kuin bensansyötölle, vaikka onkin saman releen sisällä.
                                              Viimeksi muokannut amalin; 15.4.2007, 14:26.

                                              Comment


                                              • #24
                                                sulakkeelle tulee 12v ja lähtee. mutta jää matkalle.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pikkulinnut kertoi että vika olisi löytynyt... ;)

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Juu niin kävi. Kiva homma. rupes vähän ahistamaan kun on kaksi autoa ja kummatkin rikki.
                                                    Vika oli sulake nro 24. se oli palanut. Mittasin yleismittarin piippaus testillä kaikki sulakkeet ja kaikki vaikutti ehjältä. Nyt jälkikäteen tajusin että ei se testi toimikaan jos sulakkeet on paikoillaan. Joten kannattaa ottaa sulakkeet irti ja tarkistaa sitten.
                                                    Lisäksi sotkin solenoidien sulakkeen ekaksi väärään. elikkä sotkin nro 24 ja 27 keskenään.

                                                    No ainakin tuli perehdyttyä motronicin sielun elämään.

                                                    Kiitoksia vaan kaikille avusta.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Seuraavaks olisinkin kysynyt, että käytitkö yleismittarin piipperiä, kun virrat on poissa :) Tuppaa nuo johtavuusmittaukset näyttämään mitä sattuu kun jännitteet on päällä.

                                                      Comment

                                                      Working...