Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44/100:n bensaputki vuotaa / K-Jetronicin sielunelämää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ 44/100:n bensaputki vuotaa / K-Jetronicin sielunelämää

    Huomasin bensaputken vuotavan paineenvaraajan liittimestä.
    Miten näitä on lähdetty korjaamaan -uutta marmorilta, vai onko järkevää lähteä muualta kyselemään putken tekoa mallin mukaan?
    Ja miten se varaaja. Hajoaako kuinka helposti käsiin, kun näyttää olevan aika ruosteessa.

    Auto on profiilin -87.

    #2
    Varaaja on sikakallis ja todennäköisesti puhkiruostunut. Ja vaikka ei olisi puhkiruostunut, melko varmasti rikki. Pohjan ruuvista voi tarkasta, onko bensaa ruuvipuolella, mikä tarkoittaa rikkinäistä varaajaa.

    Jos bensaputket on muuten ihan hyvät lukuunottamatta tuota varaajan ympäristöä, laita putket vähän matkan päästä poikki ja liitä jatkoksi vähän pidempi bensaletku.

    Voi harkita myös ottaa varaajan välistä kokonaan pois. Mitään muutosta tuskin tapahtuu, jos varaaja on ollutkin jo rikki.

    Jos uutta lähdet hommaamaan, niin varaajaksi käy myös yhdellä liittimellä oleva malli. Tuo Audin alkuperäinenhän on kahdella liittimellä, mutta esim. BMW:n yhdellä liittimellä oleva käy aivan yhtä hyvin. Tekee liitoksen sitten vain t-kappaleella letkujen väliin.
    Viimeksi muokannut jasso; 10.4.2007, 10:37.

    Comment


    • #3
      Otin sen tarkistusruuvin irti varaajasta ja bensaahan sieltä tuli. Lisäksi varaaja alkoi vuotamaan, kun kopistelin siitä ruosteita.

      Taidan ohittaa letkulla varaajan, koska tuskin tosiaan paljoa huononee, kun ei se aiemminkaan ole ilmeisesti toiminut.
      Ihmeen hyvin Audi on käyntiin lähtenyt, vaikka varaaja ollut rikki.

      Saabissa (-88/900) näytti olevan myös kahdella putkella varustettu varaaja.

      Comment


        #4
        Siellä sisällä ei ole mitään muuta kuin jousi ja jousen päällä kalvo/kupu. Kalvossa on todennäköisesti keskellä reikä.

        Comment


        • #5
          Sitä aloinkin miettimään, että onko siellä mahdollisesti myös takaiskuventtiili, mutta hyvä, jos vaan pelkkä kalvo ja jousi.

          Nyt on ostettu Helikiveltä 8mm/10bar letku ja oikein prässätty liitos tehtiin tankille, putkeen normaali klemmari.
          Tarvikkeet ovat maksaneet tähän mennessä 4e.

          Varaaja löytyisi yleismallisena. Lisäksi sen painetta pystyy muuttamaan, eli kalvon takana on normaali rengasventtiili.
          Pitäisi vaan olla tiedossa vanhan varaajan "vastapaine", jotta ei tarvitsisi lähteä kokeilemalla etsimään oikeaa painetta. Liitäntä vaatii T-haaran.

          Hintaa yleismallilla oli reilu satku.
          Kalvon valmistusmateriaali pitää huomioida varaajaa ostettaessa, koska kaikki eivät välttämättä kestä bensiiniä ja sen parhaimmin bensiinille sopivan määrittely jäi vielä tekemättä, koska tarkoitus oli kokeilla ensin ilman varaajaa.

          Tänään yritän saada letkun vaihdettua ja ilmoittelen myöhemmin, miten kävi.

          Comment


            #6
            Itse mietin kanssa tuota venttiiliä, kun kerran kaksi liitosta on suoraan kannessa. Vanhan atomeihin sahaamalla selvisi, että molemmat liitokset ovat kuitenkin vain yhtäläisiä reikiä varaajan kannessa.

            Comment


            • #7
              Vähän oli ongelmia saada pitämään bensatankin pään liitos ja se prässätty letkun pää oli vähän liian iso, niin joutui viilaamaan kolon liittimeen (otti tankin sähköpistokkeeseen kiinni) , että sai paikoilleen.
              Käyttökokemuksia ei vielä ole, koska en ole ajanut autoa täysin lämpöiseksi. Kylmänä tuo tuntuu lähtevän normaalisti, eikä muitakaan muutoksia toiminnassa ole toistaiseksi ilmennyt.

              Mitenkäs jasso ratkaisit saman ongelman? Ilmeisesti tuttu vika, jos kerran olet varaajan sisuksiin tutustunut.

              Laitan loppuraportin, kun selviää, miten moottori käynnistyy eri lämpötiloissa (etenkin kuumana pitkän ajon jälkeen).

              Kiitos taas jassolle neuvoista! :)

              Comment


                #8
                Pistin hyllystä löytyneen bemarin muuten täysin saman näköisen, mutta vain yhdellä liittimellä olevan varaajan tilalle. Kävi suoraan kannakkeisiin. Varaajasta ~5cm letkun pätkä Y-liittimelle, johon kiinni tankille ja koneelle menevät letkut. Tankin letku oli alkuperäinen, josta lyhensin tarvittavan pätkän varaajan päästä. Koneelle menevän letkun laitoin uusiksi ja liitin katkaistuun bensaputkeen. Olisin käyttänyt mieluummin t-kappaletta, mutta olivat varaosaliikkeestä loppu.

                Yhden käynnistyksen ehdin tehdä ja hyvin hörähti. Enempää ei ole päässyt kokeilemaan, koska auto on yhä osissa vikaketjureaktion takia.

                Itsellä pitkä käynnistyksen vieteri luultavasti pysyy, sillä sen aiheuttaa mitä todennäköisemmin se lisärikastin/lämpöaikakytkin-hässäkkä koneen kyljessä. Jotain muutoksia kuitenkin voisi olettaa tapahtuvan.

                Comment


                  #9
                  Mistä tuo lämpöaikakytkin muuten löytyy? Kylmäsuuttimen piuhaa en pystynyt seuraamaan kun se on paketoitu niin huolella nippuun muiden kanssa.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja jasso
                    ...Itsellä pitkä käynnistyksen vieteri luultavasti pysyy, sillä sen aiheuttaa mitä todennäköisemmin se lisärikastin/lämpöaikakytkin-hässäkkä koneen kyljessä. Jotain muutoksia kuitenkin voisi olettaa tapahtuvan.
                    Mulla taitaa olla yksi lämpöaikakytkin irrallaan, jos haluat kokeilla toisella.

                    Omassani oli pitkä vieteri kylmänä, jos lämpötila oli plussasta ylöspäin. Kuumana vieteriä oli jo tankkauspysähdyksen jälkeen. 30sek pysähdyksen jälkeen lähti vielä välittömästi.

                    Kylmänä lähti paremmin ja -30´c ilman lohkoa välittömästi, lohkolla vieteri taas kasvoi.
                    Jos auton käynnisti kylmänä ja sammutti välittömästi, lähti se seuraavana päivänä ilman vieteriä, vaikka keli olisi ollut lämminkin.

                    Vika poistui, kun vaihdoin suuttimet (50e/kpl).
                    Vanhoja testailin irrallaan ja muutamassa oli epämääräinen suihkukuvio, mutta varsinaista tiputusta niissä en havainnut, lähinnä suutinkärjen kostumista.

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja mikmoila
                      Mistä tuo lämpöaikakytkin muuten löytyy? Kylmäsuuttimen piuhaa en pystynyt seuraamaan kun se on paketoitu niin huolella nippuun muiden kanssa.

                      Tulipellin ja kannen välistä, kannessa kierteillä kiinni.
                      Lämpöaikakytkin osoittaa tulipeltiin päin ja muistaakseni kaksi johtoa (yksi liitin) tulee siihen kiinni.

                      Tulipa epäselvät ohjeet... :/

                      Comment


                        #12
                        Kiitoksia. Muuten, mitähän tuo kytkin maksaa, siltä varalta jos joutuu uusimaan? Onko luokkaa euroja vai kymmeniä euroja?

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja mikmoila
                          ...Onko luokkaa euroja vai kymmeniä euroja?
                          Mä olen huomannut, että 100 mallimerkintä tarkoittaa sitä, ettei halvemmalla juuri koskaan selviä tarvikeliikkeessä.
                          Marmorilla taas lisätään ne neljä rinkulaa laskun loppusumman loppuun... ;)

                          -Eli hintaa lämpöaikakytkimellä taisi olla useampi satanen (Saabiin maksoi noin 240e).

                          034 906 163 numerot löytyi tuosta irrallisesta. Niillä voi löytyä netistä jotain tarkempaa tietoa osan sijainnista ja kenties hinnoista ulkomailla.

                          Comment


                            #14
                            Tuossa kuvan kera: http://www.mjmautohaus.com/catalog/p...oducts_id=1664

                            Tyyris on kataloogin mukaan, toisaalta voisi saada purkuosana, näyttää olevan käytetty samaa osaa melkein jokaisessa vanhemmassa VW:ssä ja Audissa.

                            Ei olis kellään myydä, halavalla?

                            Comment


                            • #15
                              Alkuperäinen kirjoittaja mikmoila

                              Ei olis kellään myydä, halavalla?
                              Meillä on kolme Typ 44:sta, niin täytyy pitää varalla tuo ylimääräinen. :)

                              Minulla oli joskus piuhat irti siitä, kun testailin pitkän vieterin takia eri mahdollisuuksia.
                              Silloin ei käynnistyksessä tapahtunut mitään muutosta, vaikka ilmeisesti tuo kytkin toimiikin johdot kiinni oikein.
                              Myös muualta olen kuullut, ettei Audi ole kovin tarkka sen toiminnasta. Saab taas ei luvannutkaan, kun osa oli rikki, vaikka oli kesäkelit.

                              Comment


                                #16
                                Uutena alkuperäisosana maksaa muistaakseni jotain 1500e :) Tiedä sitten mikä niisä hajoaa. Kai se jotain elektroniikkaa sisältää ja komponentit väsähtävät. On vain niin tyyris, ettei tule ihan noin vain purettua.

                                Jussi, kun saan tuon 100:sen jälleen kasaan, niin voisin kokeilla tuota sinun irrallista, mikäli tuo vieterin pituus ei remontissa ole muuttunut. Ei löydy samaan tarkoitukseen ISV:n ohjausboksia?

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja jasso
                                  ...Uutena alkuperäisosana maksaa muistaakseni jotain 1500e.

                                  ...Ei löydy samaan tarkoitukseen ISV:n ohjausboksia?
                                  Lämpöaikakytkin 1500e vai mikä? Ei kai se sentään noin paljoa maksa.
                                  Määränjakaja oli muistaakseni sen 1500e ja semmoinen tuli onneksi -87:n mukana ja se sopii vissiinkin -88:in, jossa KE-jet. :)

                                  ISV:n ohjainboksin lainaa täytyy miettiä, kun on aika kallis osa, niin täytyisi olla varmuus järjestelmän muusta kunnosta, ettei satu vahinko.
                                  Vaihdoin meinaan itselle sen johtosarjan, kun edellisellä omistajalla oli savut karanneet järjestelmästä.
                                  Ohjainboksia en tuolloin joutunut vaihtamaan, vaikka johdot olivat sulaneet boksin liittimelle asti.
                                  Mutta jos tuntuu, että vain boksissa vika, niin kai tuota minun boksia uskaltaa kokeilla siinäkin.

                                  Lainaan liittyen: Lainasin omaa kylmänä vaeltavaa ISV:tä veljelle, kun sillä taas vaelsi käynti tasakaasulla ajettaessa.
                                  Lopputulos oli se, että veljen ISV:llä alkoi minun autoni toimimaan ja minun ISV:llä hänen... :)

                                  Lämpöaikakytkimestä puuttuu sitten se kupariprikka, mutta se ei varmaankaan ole ongelma.
                                  Kannattaa ajoissa ilmoitella lainailuista, kun välillä olen viikkoja muualla, niin ei Audi-remontit liikaa viivästy.


                                  Ja alkuperäiseen aiheeseen:
                                  Tänään ajelin Audilla taas vähäsen ja toistaiseksi ei vieläkään muutosta aikaisempaan.
                                  Pe. tai La. alkaa sitten pidempi reissu, niin näkee miten se matka-ajon jälkeen käynnistyy.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Multa löytyy ainakin yksi tuollainen lämpöaikakytkin, tai mahdollisesti toinenkin. Peräisin KZ-moottorista ja tuo toinen KG:stä, mikäli ei mennyt K-systeemin mukana myydessä. Myös samaisten moottorien ISV:n ohjainpurkit löytyy. Ainakin toisen kuitenkin pidän vielä itsellä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Meni puurit ja vellit sekaisin. Sotkin tuon lämpöaikakytkimen itse siihen lohkon kyljessä olevaan "warm-up valve:een", jota käsittääkseni tuo anturi juuri ohjaa. Se on jotain 1000e. Se lämpöaikakytkinkin on tosin orkkiksena 200e.

                                      Itsellä on yhä mystinen vika, että ISV nostaa kierroksia tasakaasulla hiljalleen kohti tappia, enkä oikein muuta keksi kuin itse ohjainboksi (itselläni 443 907 393L). Siihen tarkoitukseen tuota boksia kaipailisin, mutta ihan vain ajatuksena. Ei oikein itsekään huvita lähetä ihan noin vain kokeilemaan toimivaa ja savun hälvettyä vaihtaa kytkentää. Täytyy tutkia vielä kaikki anturit lävitse ja kokeilla, josko ISV:n vaihdolla olisi jotain hämärää vaikutusta.
                                      Viimeksi muokannut jasso; 13.4.2007, 02:25.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja jasso
                                        Sotkin tuon lämpöaikakytkimen itse siihen lohkon kyljessä olevaan "warm-up valve:een", jota käsittääkseni tuo anturi juuri ohjaa.

                                        Itsellä on yhä mystinen vika, että ISV nostaa kierroksia tasakaasulla hiljalleen kohti tappia, enkä oikein muuta keksi kuin itse ohjainboksi (itselläni 443 907 393L). Siihen tarkoitukseen tuota boksia kaipailisin, mutta ihan vain ajatuksena.
                                        Eikö tuo "warm-up valve" ohjaa itse itseään, eli sitä lämmitetään sähköllä (se liitin) ja lisäksi lohko huokaa oman lämpöisen hönkäyksensä?

                                        Lämpöaikakytkin ohjaa kylmäkäynnistyssuutinta katkomalla sen maata. Eli 50 menee sekä k-käynnistyssuuttimelle ja lämpöaikakytkimelle ja lämpöaikakytkimellä katkottava maa tarvittaessa maadoittaa k-käynnistyssuuttimen.
                                        Eli lämpöaikakytkimen kolmas "johto" on kytkimen runkoon maadoitettu.

                                        Startatessa siis myös lämpöaikakytkintä lämmitetään sähköllä, sekä lohkon lämpötila vaikuttaa kylmäkäynnistyssuuttimen saamaan maahan.

                                        Itselläni oli oudosti kytketty tuo k-käynnistyssuutin, vaikka kytkentä oli alkuperäinen.
                                        Muutin sen vastaamaan kytkentäkaaviota ja mainitsemani kytkentä on juuri niin kerrottu kuin se on kytkentäkaavioissa, itse autossa saattaa k-käynnistyssuuttimen +jännite tulla startilta, jolloin DIN-numerointi on k-käynnistyssuuttimen osalta eri.

                                        Kun saat jasso koneen kurluttamaan, niin katsellaan sitten sitä boksin lainaamista, ei se mahdotonta ole laisinkaan. :)

                                        Comment


                                          #21
                                          Eikö tuo "warm-up valve" ohjaa itse itseään, eli sitä lämmitetään sähköllä (se liitin) ja lisäksi lohko huokaa oman lämpöisen hönkäyksensä?
                                          Noinhan se menee. Mötikkä on nimeltään ohjauspaineensäädin

                                          Comment


                                            #22
                                            Täytyy tehdä boksin kanssa toisin päin, eli laitetaan minun boksi sinun autoon. Silloin ei ole vaaraa rikkoa kallista toimivaa boksia.

                                            Eli, eli... Ohjaako tuo lämpöaikakytkin siis sitä imusarjan lisäsuutinta? Muuta ohjausta sille ei ole kuin tuo lämpöaikakytkin ja siis toimii pelkästään sen avulla?

                                            Lohkon kyljessä oleva warm-up valve puolestaan olisi sitten mekaaninen ja sähköllä ainoastaan hoidettaisiin sen lämmitystä, vai? Ohjaa siis itse määräjakajaa/vessapyttyä rajoittamalla ohjauspainetta tarvittavan määrän aiheuttaen suuttimille menevän paineen nousua/laskua?

                                            Mitäs sitten se puolan vieressä oleva alipainekello ohjaa? Rikastaa seosta, mutta minkä kautta?

                                            Ja ettei menisi liian helpoksi, mitä kaikkea tietoa ja mistä menee ISV:n ohjaimelle? Ei noita antureita nyt kovin montaa ole, joten mitä kaikkea tuo ISV:n ohjainboksi tarkkailee. Olen käsittänyt, että ISV-boksille tulee piuhat antureilta x,y,z ja niiden perusteella se sitten ohjaa itse ISV:tä (pulssisuhteella). ISV-venttiili on vain tyhmä solenoidi, eikö?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Sleepy2
                                              Noinhan se menee. Mötikkä on nimeltään ohjauspaineensäädin
                                              Niin ja onhan Audissa alipaineliitäntäkin vielä siinä, mutta taitaa kalvot olla niistä jo pääsääntöisesti puhki.
                                              Tuo kalvohan on ilmeisesti hienostelua, koska monissa K-jeteissä sitä ei ole alunperinkään, esim. Saabin K-jetissä ei sitä muistaakseni ole.

                                              Alkuperäiseen aiheeseen: Tänään oli paljon nurkka-ajoa ja ensimmäisellä startilla tapahtui jotain, että jouduin uudestaan käynnistämään, mutta sen jälkeen kuuma kone käynnistyi aivan normaalisti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lohkon kyljessä oleva warm-up valve puolestaan olisi sitten mekaaninen ja sähköllä ainoastaan hoidettaisiin sen lämmitystä, vai? Ohjaa siis itse määräjakajaa/vessapyttyä rajoittamalla ohjauspainetta tarvittavan määrän aiheuttaen suuttimille menevän paineen nousua/laskua?
                                                Juuri näin. Kylmänä pieni ohjauspaine antaa määräjakajan läpän nousta enemmän ja lämpimänä ohjauspaine on suurempi. Sähkö on vain lämmitystä varten. Lisäksi siellä on alipainekalvo joka pienentää ohjauspainetta kun kaasua painetaan enemmän.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Eli, eli... Ohjaako tuo lämpöaikakytkin siis sitä imusarjan lisäsuutinta? Muuta ohjausta sille ei ole kuin tuo lämpöaikakytkin ja siis toimii pelkästään sen avulla?
                                                  Noin ainakin volskin puolella ja tuskimpa näihin "premium" luokan vehkeisiin on sitä menty muuttamaan.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja jasso
                                                    Täytyy tehdä boksin kanssa toisin päin, eli laitetaan minun boksi sinun autoon. Silloin ei ole vaaraa rikkoa kallista toimivaa boksia.

                                                    Eli, eli... Ohjaako tuo lämpöaikakytkin siis sitä imusarjan lisäsuutinta? Muuta ohjausta sille ei ole kuin tuo lämpöaikakytkin ja siis toimii pelkästään sen avulla?
                                                    ?

                                                    Mitäs sitten se puolan vieressä oleva alipainekello ohjaa? Rikastaa seosta, mutta minkä kautta?

                                                    ISV-venttiili on vain tyhmä solenoidi, eikö?
                                                    Noinhan sitä voisi testailla, Sinun boksi minun autoon.

                                                    Lämpöaikakytkin ja KK-suutin toimivat kimpassa, toinen ohjaa ja toinen totteleen.
                                                    Lisäksi ne tarvitsevat 50-jännitteen virtalukolta ja lämpöaikakytkin maadoituksen moottorin rungosta, jolla siis tarvittaessa ohjataan KK-suutinta ja sama maa toimii lämpöaikakytkimen vastuksen maadoituksena. Eli se toinen lämpöaikakytkimeltä lähtevä johto ohjaa KK-suutinta katkomalla sen maata.

                                                    Eikö se alipainekello katkaise syötön moottorijarrutuksessa, eli on/off- katkaisin?
                                                    Kylmänä se ei vissiinkään sitä tee, vaan se alipaineventtiili kannessa sulkee kylmänä alipaineen. Nuo ihan puhtaita veikkauksia, tarkempaa tietoa ei niistä ole, kun olen ne liittänyt vaan niin kuin kaavioissa on kerrottu.

                                                    ISV:een tyhmyydestä en tiedä, kun tuntuu olevan "ISV vastaan Audisti"- kinat päätyneet yleensä ISV:een voittoon, mutta perjaatteessa sähköllä ohjattava luistin/venttiili se vaan on.

                                                    Muista jutuista valaiskoon viisaammat lisää... :)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Eli ohjaisiko tuo alipainekello siis määräjakajan kyljessä olevaa cut-off-venttiiliä, joka päästää ilmämääräläpän ohi ilmaa saaden aikaan läpän laskeutumisen ja siten syötön katkeamisen? Jostain mielestäni joskus luin, että olisi rikastukseen liittyvä, mutta täysin mutua.

                                                      Palikat on päässä kyllä kasassa, mutta ilmeisen väärässä järjestyksessä. Täytyy pikkuhiljaa yrittää saada K-jetronic sisäistettyä oikeaan järjestykseen.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Eli, eli... Ohjaako tuo lämpöaikakytkin siis sitä imusarjan lisäsuutinta? Muuta ohjausta sille ei ole kuin tuo lämpöaikakytkin ja siis toimii pelkästään sen avulla?
                                                        Kyllä. Eli kylmäkäynnistyssuuttimelle tulee jatkuva 12V ja se on maadoitettu lämpöaikakytkimen kautta. Kytkin taas toimii lämpötila- ja aikarajoitteisesti - mitä korkeampi lämpö sitä lyhyempi rikastus. Lämpöaikakytkimiä kahta tyyppiä, halvempi RT-koneen (20°C) 168? ja kalliimpi (35°C) reilut 200?.

                                                        Ja ettei menisi liian helpoksi, mitä kaikkea tietoa ja mistä menee ISV:n ohjaimelle? Ei noita antureita nyt kovin montaa ole, joten mitä kaikkea tuo ISV:n ohjainboksi tarkkailee. Olen käsittänyt, että ISV-boksille tulee piuhat antureilta x,y,z ja niiden perusteella se sitten ohjaa itse ISV:tä (pulssisuhteella). ISV-venttiili on vain tyhmä solenoidi, eikö?
                                                        ISV:n ohjausmötikkä maksaa reilut 300?, joten toivottavasti vika ei siinä ole. Itse olen koko ISV:n poistanut jo käytöstä, koska ei ole ollut aikaa etsiä viallista anturia.

                                                        Oma puolittainen veikkaukseni on että yksi noista "antureista" on itseasiassa kaasuläpän mikrokytkin (3-napaisella liittimellä), koska itselläni ISV nostaa kierroksia pelkästään tuon liitintä nitkuttamalla (tieteellinen koe). Muut lienevät öljynpaine-/lämpöantureita?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          jassolle: Ainakin noiden kahden palikan "tutkailuilla" sain moottorijarrutuksen toimimaan normaalisti.
                                                          En sitten tiedä, kumpi lopulta aiheutti vian.
                                                          Oli aiemmalle omistajalle "naapurin ammattimies" vaihtanut koneen, niin meni tovi, että sain kaikki alipaineletkut oikeille paikoilleen ja ISV:n uudelle paikalleen (RT-kone) ja sen johtosarjat korjattua.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Petri Tuomas
                                                            ...Kylmäkäynnistyssuuttimelle tulee jatkuva 12V ja se on maadoitettu lämpöaikakytkimen kautta.
                                                            Se 12V tulee 50:senä!
                                                            Jatkuva (30) aiheuttaisi sen, että lämpöaikakytkin maadoittuisi kylmässä koneessa ja suutin aukeaisi. 15:sta sama ilmiö, mutta vain virrat päällä, joten suutin olisi auki ennen kuin moottori alkaisi lämpeämään.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X