Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ 44/100:n bensaputki vuotaa / K-Jetronicin sielunelämää

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Onhan siellä suodatin ennen K-jettiä. Tuskinpa on tukoksia liikkeellä sen ohitse.

    Itsellä lötkö lähtee yhä erittäin oudosti käyntiin. Kylmänä lähtee heti. Lämpimänä lähtee heti. Haaleana starttaa kuten kylmänä tai lämpimänä ja meinaa juuri ja juuri lähteä heti käyntiin. Haaleana ei kuitenkaan lähdekään käyntiin vaan käynnistyminen häviää kuin kokonaan sen melkein käynnistymisen jälkeen. Sen jälkeen joutuukin sahaamaan todella pitkään ja kuulostaa, ettei edes lupaisi. Vaatii 10s vähintään ja usein ei riitäkkään. Sitten pitkällisen veivausyritysten jälkeen yllättäen alkaa lupaamaan ja lähtee käyntiin. Ensimmäisen sekunnin käy hieman raskaasti, mutta tasottuu saman tien hienoksi.

    KK-suuttimen testasin ja sumu oli erittäin nätti. Ja kyllä se näyttäisi ainakin silloin testikäynnistyksessä käyttävän myös sitä KK-suutinta rikastukseen. Täytyy laittaa ledi tulemaan konepellin reunaan, josta näkisi mitä KK-suuttimen ohjaukselle oikein tapahtuu juuri silloin, kun käynnistys karkaa pitkäksi ja toivottomaksi.

    Metkaa, että aina yhden-kahden pyöräytyksen jälkeen tulee kohta, jossa kuulostaa aina lähtevän käyntiin. Kylmänä ja lämpimänä tuossa kohdassa käyntiin lähteekin, mutta haaleahkona yhtäkkiä tyrehtyykin täysin lupaamattomaksi sahaukseksi. Jos siinä kriittisessä käyntiinlähtökohdassa ei hörähdä, sen jälkeen saa aina sahata ja pitkään. Siinä kohdin siis tapahtuu jotain tai jää jotain tapahtumia puuttumaan.

    Vieläkö tuon keksisi, mikä mättää olis viimein "lötkön röpötykset" kokonaan hanskassa. Akku tuntuu itseasiassa olevan jo pikkuhiljaa väsymässä, joten putoaisikohan jännite niin alas, että KK-suuttimen ohjauselektroniikka putoaisi pois pelistä eikä enää osaisi antaa lisärikastusta oikein. Ei tosin auta, vaikka pudottaisi virrat pois ja kokeilisi uudestaan. Tosin lämpöaikakytkinhän on rakenteeltaan sellainen, että lämpeää käytöstä ja putoaa pois pelistä, kunnes taas jäähtyy.

    Ennen suuttimien vaihtoa ei vieteri koskaan ollut näin pitkä. Haaleana on aina vaatinut pidempää veivausta, mutta ei koskaan näin pitkää. Jos ei tietäisi, luulisi ettei se tule käyntiin lähtemäänkään. Ei siis lupaa yhtään sen kriittisen kohdan jälkeen.

    Voikohan jännite pudota liian alas jolloin bensapumpun tuotto valahtaisi riittämättömäksi?

    Comment


    • #62
      Jaa-a... Joskus oli juttua lämpöaikakytkimistä, että niitä olisi kahta eri tyyppiä. Astelukuja en muista, mutta se väärä juurikin huononsi välilämpöisenä käynnistymistä.
      Se parempi LA-kytkin toimi lämpöisemmässäkin koneessa, muistaakseni 35 -asteeseen asti. Tämä "väärä" taisi lopettaa toimintansa 15 -asteessa.
      Tämä siis kuultua.

      Omat havaintoni ovat, että KK-suutin ei Audissa juuri vaikuta käynnistymiseen, edes talvella.

      Comment


      • #63
        Letkuhomma etenee.
        Nyt jo kertaalleen uusittu letku oli sisältä ehjä, mutta ulkopinta halkeamilla. Koska bensaputken päälle mennyt letkun kohta oli ehjä, on oletettavaa, että murtumat johtuivat juuri bensiinistä.

        Kävin tekemässä Helikivellä uudet letkut, nyt paremmalla banjoliittimellä, joka löytyi sattumalta Helikiven hyllystä.
        Myös vanhaan Banjoliittimeen laitettiin varmuuden vuoksi uusi letku ja liitos prässättiin.

        Yllätys oli suuri, kun hintaa tiedustellessani Helikivi ilmoitti, että "tämä menee takuuseen".
        Vaikka tällä kertaa letkuja tehtiin kaksi ja lisäksi toiseen laitettiin hänen varastostaan löytynyt banjoliitin.
        Selkärankaista toimintaa sanon minä!

        Ja kerrottakoon vielä, että uudet letkut ovat eri valmistajan bensaletkua, näissä on sellainen valetun erkan tapainen pinta. Näyttivät ainakin hienoille ja lujille.
        Painekestävyys on 10 baaria, niin kuin aiemmassakin letkussa.
        Banjoliitin vaihdettiin sen takia, että saatiin 8mm letku tiukasti banjoliittimeen ja putkeen.
        Onhan Audissa alunperin putki 8mm ja tankin banjoliitin halkaisijaltaan hieman pienempi.
        Lisäksi uudessa liittimessä on pidempi metalliputki, niin sen saa helpommin istumaan koloonsa.

        Uusi letku on nyt paikoillaan ja sitten vain odotetaan uusia murheita.

        Comment


        • #64
          Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
          Lisäsuutin ohjautuu muuten releen kautta, jota puolestaan ohjaa lämpöaikakytkin. Eli ei pelkästään lämpöaikakytkimen kautta.
          Missähän tuommoinen rele mahtaa tarkalleen sijaita. Tänään tutkailin syitä yhden 100:sen huonoon kylmäkäynnistyvyyteen.

          Lämpöaikakytkimelle tuli 50 jännite puna/jotain johtoon ja sinivalkoinen oli yhtedessä KK-suuttimelle. KK-suuttimen vihreä/jotain johtoon ei tullut startatessa jännitettä. Tuo vihreä johto nyt menee sitten jonnekin, mutta minne?

          Tilapäisesti vedin vihreän johdon poikki ja rosvosin virran LA-kytkimen punaisesta +50 johdosta.

          Jonkin aikaa etsin vihreää johtoa kojetaulun alta, mutta tuloksetta. 200:n turbon sähkökaavio kertoi johdon menevän liittimelle T6a ja sen pitäisi sijaita kojetaulun alla. Siellä oli sen verran rompetta, että pelkästään tuolla tiedolla ei liitintä voi löytää.

          Lisäksi jos siellä KK-suuttimella on jonkinlainen ohjaava rele, niin eiköhän se vika sitten siellä päässä ole, eikä liittimissä matkalla.

          Ja potilas on 100:n 2.2, vm -89 ja K-jetillä.
          Viimeksi muokannut audiq; 21.12.2009, 03:38. Perustelu: Auton tiedot.

          Comment


            #65
            Tuossa minun KP:ssä se rele sijaitsi ratin alla. En muista tähän hätään tarkemmin. Siinä menee vihreä johto myös suoraan kaasuläpän mikrokytkimelle ja alipainekellolle rintapellissä. Virran taisi ISV, KK-suutin ja lämpöaikarele saada vissiin bensapumpun sulakkeen kautta..?

            -89:ssä voi olla kuitenkin kytkentä suht erilainen.
            Viimeksi muokannut jasso; 21.12.2009, 11:44.

            Comment


            • #66
              Nyt puhutaan varmaan kuumakäynnistyksen pulssireleestä? Rele on 3-nastainen ja vihreä johto menee nastalle 31b. Jos relettä ei ole ,niin olet kytkenyt sen nyt oikein

              Comment


              • #67
                Kiitoksia molemmille vastauksista!

                Tuntui patentti toimivan ja auto käynnistyi ainakin eilen moitteetta.
                Otan kuitenkin auton säiden lämmettyä uudelleen tutkittavaksi.

                Hieman kysymysmerkkiä pukkaa vielä ilmaan tuon 31b nastan osalta. Sehän muistini mukaan tarkoittaisi DIN-numerointina katkaisimen tai muun ohjauksen takana olevaa maata.

                Vihreä johtohan on aika lähelle 50 DIN-numeroinniltaan, kun taas sininen/jotain voisi olla lähempänä 31b:tä, koska lämpöaikakytkin ohjaa KK-suuttimen maata.

                Tämmöinen asia jäi siis vielä vaivaamaan.

                Comment


                • #68
                  Vihreä/valkoinen oli tuo 31b ,50 puna/musta ja 30 normi ruskea. Ohjaus tuli startilta , eli avaimen käännön ajan ruiskuttelee. En tiedä selittikö tuo nyt sen enempää ,mutta ainakin yritin.

                  Comment


                    #69
                    Noin se menee juuri. Lämpöaikakytkin on tominnassa vain startatessa eli kun 50 piuhaan tule syöttö. Värit on juuri noin ja se vihreä/valkoinen on KK-suuttimen ohjattava "käyttömaa". Juuri se piuha mielestäni kiertelee mallista riippuen kaasuläpän, rintapellin alipainekellon, KK-suuttimen pulssitusreleen, KK-suuttimen ja LA-kytkimen välillä.

                    KK-suuttimen +12V tulee startatessa startin liittimestä, 15a vissiin. Toinen syöttö on kaasuläpän kytkimen ja rintapellin alipainekellon kautta, jos sellaiset on. Tulee siis kahdesta paikkaa ja tuo startin 15a aina ohittaa kaiken startatessa.

                    Se pulssirele ohjaa LA-kytkimen ja KK-suuttimen välistä maata LA-kytkimen ohitse. Eli jos LA-kytkin ei maadoita, niin pulssirele vissiin aina maadoittaa startatessa KK-suutinta pienin sykäyksin. Jos siis koko relettä löytyy.
                    Viimeksi muokannut jasso; 23.12.2009, 12:38.

                    Comment


                    • #70
                      Tosi hyvää tietoa, mutta nyt menin jo sekaisin, kun ei voi autosta tällä hetkellä asioita tarkistella. Mielestäni kuitenkin KK-suuttimen maa tuli LA-kytkimeltä sini/jotain johdolla ja vastusmittaus näytti ääretöntä maata vasten, kun molemmat liittimet olivat irti.

                      Jäi siis sellainen kuva, että johto olisi kulkenut vain noiden kahden liittimen välin haarautumatta. Mutta tämä siis vain oletus, joka ei näytä pitävän paikkaansa.

                      Kuitenkin hämää vielä tuo "käyttömaa" vihreässä johdossa, koska minähän kytkin siihen +50 jännitteen sinisen ohjatessa LA-kytkimen kautta maata.

                      Omaan Audiinikin on vastaavanlainen uudelleen johdotus (johtoväreistä ei muistikuvaa, vaikka itse tein) aikanaan tehty, joten siitäkään en pysty alkuperäistä kytkentää tarkistamaan. Omassani olisi vaan huomattavasti vähemmän roipetta mittariston alla, kun ei ole kaikkia jälkiasennusvarusteita tungettu samaan paikkaan. Saattaisi se mahdollinen pulssirele löytyä siitä helpommin.

                      Joulun jälkeen täytyy ottaa mittari käteen ja alkaa antamienne tietojen perusteella tutkimaan kytkentöjä. Kiitoksia taas herroille tiedoista!

                      Vielä tuohon kaasuläpänkytkimeen. Joissain malleissa on täyskaasukytkin toisena ja joissain vain joutokäyntikytkin. Olettaisin, että johto kiertäisi täyskaasukytkimen kautta, jos sellainen on. Muistaakseni omastani ei sellaista löydy, mutta tulipellissä tuo alipainekello kuitenkin on.

                      Comment


                        #71
                        Tuosta yhdestä löytyvästä ohjeesta lukee, että se alipainekello antaa lisäruikkauksen, jos LA-kytkin antaa maata, lohkon lämpötila alle +10, kaasuläppä auki ja alipaineet putoaa ts. polkaiset kaasua. Eli käytännössä äärimmäisen harvoin ja käytössä vain muutaman sekunnin ajan kylmäkäynnistyksen jälkeen.

                        Mutta muistikuva kyllä on, että ei se ehkä ihan noin toiminut ainakaan itselläni. Tai sitten muistan tai ole tutkinut väärin.

                        Itselläni on siitä kellosta johto irti, koska sen kanssa ei oikein tykkää käynnistyä kuin vasta pitkän sahaamisen jälkeen. Kellon säädöt ainakin on poskellaan, kun joskus hölmöyksissäni ruuvailin sitä, sen muistan. Käytännössä tarpeeton vehje joka tapauksessa.

                        Arvaa kuinka sekaisin olen itse ollut tuon systeemin kanssa. Esim. vieläkin tuon pulssireleen toiminta ei ole täysin varmaa. Miten muistelisin, että se alkoi pulssittamaan maihin johtoa, aina kun siihen tuli jännite. Alipainekellokin muistikuvan mukaan rikasti aina, kun hyppyjohdolla yhdisti sen liittimen nastat ja nimenomaan sitten tuon pulssireleen läpi.

                        Menee kyllä nämä vinkitkin minun osaltani sitä sekavammaksi, mitä enemmän muistelen ja mietin :)

                        Comment


                        • #72
                          Harmi kun en ole itsekkään tehnyt mitään muistiinpanoja noiden kanssa touhutessa. Kelloa en itekkään laittanut systeemiin ollenkaan ,juurikin sen turhuuden takia.

                          Koitan olla sekoittamatta pakkaa entisestään ja vastaan mahdollisimman yksinkertaisesti noihin kysymyksiin. Eli jos pulssirelettä ei ole niin ei haittaa jos vihreä/? on kytketty puna/? johtoon ,mutta ei haittaa jos olisi irtikin (ovat kk-suuttimen pistokkeessa kuitenkin yhdessä).
                          Ja aivan oikein 15a on se josta tuo kk-suutin saa virran ,jos pulssirele käytössä.

                          Omassa johtosarjassa täyskaasukytkimen johto oli irtonaisena ja otin virran yksikertaisesti puolalta ,mutta voihanse joissain malleissa kierrellä enemmänkin.
                          Jussia varmaan auttaisi jos olisi typ44:n kaavio jossa tuo pulssirele ja täyskaasukytkin ,en vaan tiedä mistä löytyisi. Toivottavasti sai jotain selkoa ja en ihan väärin muistele.

                          Comment


                            #73
                            Ja aivan oikein 15a on se josta tuo kk-suutin saa virran ,jos pulssirele käytössä.
                            Eikö virta tule aina 15a:sta startatessa oli pulssirelettä tai ei?

                            Tuossa on ihan hyvä peruskaavio alkupään Jettien sähköistä. Jostain sen pulssirelejutun luin alunperin, joten täytyy yrittää kaivaa tiedostoja, josko löytyisi.

                            Voin pistää maililla tuon koko tiedoston jos Jussi vaikka kaipaat lukemista. Siinä on oikein hyvää infoa ihan noin perus K-jettien testauksesta ja toiminnasta. Ei ole sellaista yleistä lätinää, vaan nimenomaan Audin mallikohtaista tietoa. Alkupään/keskivaiheen K-jettejä käsittelee, mutta oikein hyvä manuska.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #74
                              Käynnistyssuuttimen toiminta, kylmäkäynnistys:
                              Virta kulkee J95:n liittimen 50 kautta suuttimelle, josta - kytkeytyy lämpöaikakytkimen kärjen kautta maihin.

                              Käynnistyssuuttimen toiminta, lämmin käynnistys:
                              Lämpöaikakytkin ei osallistu toimintaan, vaan J95:n kärjet (31b /31) katkaisevat ruiskutuksen 2s kuluttua.
                              Ohjeesta saa sen käsityksen että käynnistyksen pitkittyessä J95 pulssittaisi lisää polttoainetta, muttei mainitse mitään ON/OFF aikojen suhteesta.

                              Comment


                              • #75
                                Eikö virta tule aina 15a:sta startatessa oli pulssirelettä tai ei?

                                Joo näin ilmeisesti aina typ44:ssa kun taas itse vertasin typ85 sähköihin ,siellä tuo 15a orpona(paitsi urkissa?). Näytti muutenkin erillaiselta/monimutkaisemmalta tuo sähkökaavio ,joten noihin minun ohjeisiin kannattaa suhtautua varauksella kun typ44:ssa(myös moottori kohtaisesti) moni asia toisin.

                                Minulta pitäisi löytyä KF koneen johtosarja ,jos sellaisesta on apua.

                                Comment


                                • #76
                                  Eli jos pulssirelettä ei ole niin ei haittaa jos vihreä/? on kytketty puna/? johtoon ,mutta ei haittaa jos olisi irtikin (ovat kk-suuttimen pistokkeessa kuitenkin yhdessä).
                                  Kyllä ne piti kytkeä rinnakkain, koska KK-suuttimelle ei tullut jännitettä startatessa muuten. Ja KK-suuttimen 15 johdon vastus oli ääretön niihin suuntiin, mihin sitä yritin mittailla.

                                  Hyvää tietoa tullut ja huono omatunto, kun vastailu on kestänyt. Auto on kuulemma nyt startannut oikein mallikkaasti, että sikäli ongelma on hoidossa, mutta edelleen on tarkoitus palata asian äärelle uudelleen, kun kelit lämpenevät.

                                  Ja jasso; mielelläni otan iltalukemiseksi sen K-jet tiedoston.
                                  Laitan sinulle joku päivä osoitteen, kun saan ensin siivottua sähköpostiin tilaa. :)

                                  Comment


                                  • #77
                                    Olisiko mahdollista saada kuvaa kk-suuttimen johdoista ja vaikka muistakin? Menihän sinulla nyt kuitenkin vihreä ja punainen johto samaan pinniin?

                                    Comment


                                      #78
                                      Huomasin, että 100:nen ei enää oikein tykkää lähteä käyntiin kylmällä, jos on ollut lohkossa kiinni tunnin pari. Lähtee vasta kun nappaa KK-suuttimen johdon irti, eli saa liikaa kakkua. Parina viimetalvina ei ole lohkoa juuri edes käytetty, joten en ole huomannut moista.

                                      Itsellä on oikeastaan kaikki huonot käynnistymiset tuossa omassa satasessa johtuneet nimenomaan liiasta syötöstä ja KK-suuttimen kautta. Alan hieman kyseenalaistamaan sen pulssitusreleen hyötyä suhteessa haittaan ainakin tuossa minun pelissäni. Voipi tosin olla, että KK-suuttimen sulkeutuminen/avautuminen on jo hieman hidastunutta. Tiivis se on kuitenkin eli ei valskaa ilman sähköä.

                                      Tämä näin ikään kuin tiedonsirpaleena tähän ketjuun.

                                      Comment


                                      • #79
                                        Voisi hiljalleen jatkaa tämänkin asian pähkäilyä, kun kelit alkavat lämpenemään.

                                        Alkuperäinen kirjoittaja playmaker Näytä viesti
                                        Olisiko mahdollista saada kuvaa kk-suuttimen johdoista ja vaikka muistakin? Menihän sinulla nyt kuitenkin vihreä ja punainen johto samaan pinniin?
                                        Hyppyjohdolla menee nyt, mutta aiemmin niillä ei ollut yhteyttä. Toiseen tuli 50 jännite ja toinen ei ollut yhteydessä minnekään.
                                        Kuvaa ei nyt ole, eikä sellaista toistaiseksi ole saatavillakaan, kun auto ei ole omassa käytössä.

                                        Hyppyjohdon asennuksen jälkeen on auto startannut hyvin kylmänä.
                                        Samaan aikaan jouduin tästäkin yksilöstä poistamaan vuotavan painevaraajan.
                                        Sen jälkeen on lämpimän koneen käynnistyminen ollut huonoa. Joko syy on painevaraajassa tai tuossa hyppyjohdossa. Mutta lampputestin mukaan KK-suutin toimii nyt oikein ja oletan, että syy on varaajan puuttumisessa.

                                        Selailin nettiä ja BOSCH Part # 0438170042 numerolla olevia varaajia saisi kohtuulliseen hintaan.
                                        BOSCH Part # 0438170052 numerolla oleva olisi ilmeisesti oikea vaihtoehto, mutta hinta pompsahtaa reippaasti ylöspäin.

                                        En saanut selville, onko tuo halvempi K- vai KE-jetilliseen, vai mihin. Käsitin kuitenkin niin, että jompaan kumpaan Jettiin tuo halvempikin on tarkoitettu. Kahdella bensaliittimellä ja muutenkin näytti vastaavalle kuin oikea osa. Ihmettelen vain, mistä tuo hintaero muodostuu.

                                        Kahdelle varaajalle olisi tarve, niin aika iso säästö syntyisi, jos tuon halvemman valitsisi.
                                        Bensalinjaan täytyy kuitenkin tehdä liitokset, ostaa minkä varaajan tahansa ja alkuperäinen kiinnikekin pitäisi uusia.

                                        Olisiko mielipiteitä asiaan? Aiemmin oli juttua Bemarin varaajasta. Se taitaa ulkonäöllisestikin poiketa Audin varaajasta ja ilmeisesti sekin silti toimisi alkuperäisen korvaavana varaajana.

                                        EDIT: Laitetaan löytämäni sivut tähän ketjuun liitteeksi. http://www.autotieto.net/polttoneste...c_periaate.htm Sivuilta selviää myös varaajan rakenne.

                                        Comment


                                          #80
                                          Itselläni on 100:ssa bemarin paineenvaraaja. Ero malliin on varaajan letkuliittimissä; Audissa on kaksi, BMW:ssä vain yksi. Muuten muistaakseni identtinen. Ei tosin tuota ongelmaa, sillä laittaa varaajan vain haaralla letkun väliin.

                                          Sehän vain varaa painetta, joten ei ole väliä onko se haaroitus letkussa vai suoraan varaajassa. Tai no luonnollisesti ei ole väliä, koska bemarilla on suunniteltu K-jetille noin.

                                          En kyllä tiedä paljonko maksaa uusi bemarin varaaja. Volvon valikoima? Merteilillä näköjään ainakin joskus ollut 125e: http://www.merteil.fi/prod_show.asp?art_no=36820.

                                          Tuon virkahan on vain estää bensan höyrystyminen kuumaan koneen letkuihin auto parkissa. Paineet kyllä nousee varmasti ilmankin riittävän nopeasti starttaukseen ja on siihen olemassa esipaineistava b-pumpun relekin osassa malleja, jos vain joku keksii osanumeron.

                                          edit: Ainoa mitä tuo y-haaralla jakaminen heikentää, on mahdollista äänen vaimennusta ja syötön tasaamista. En tosin usko, että pumppu käynnissä tuottaa välillä epätasaisuutta painepulsseina mitenkään haitaksi asti ilmankaan varaaja. Ja onhan siellä erillinen vastaava "äänenvaimennin" olemassa tankissa heti pumpun liittimessä tai ainakin KP:ssä on.
                                          Viimeksi muokannut jasso; 3.3.2010, 23:09.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Mietin, että onkohan varaajissa jotain käytännön eroa varauskyvyssä. Näytti tuo -052 loppuinen hieman pidemmältä kuin -042 loppuinen, mutta onko sillä sitten lopulta merkitystä.

                                            Ilmeisesti Bemarin varaaja on hoitanut hommansa? Silloin voisi olettaa, että sopisi tuo -042 loppuinenkin sinne ihan yhtä hyvin, kun vaan sopivat liittimet laittaa. Ja niitähän ei nyt linjassa ole ollenkaan, joten joka tapauksessa joudun liitokset sinne hankkimaan, on varaaja mikä hyvänsä.

                                            Täällä oli kanssa ihan kohtuullisilla pyynneillä varaajia tarjolla.

                                            EDIT: Eikös se äänenvaimennin tankissa ole ollut myöhemmin tarkoitus korvata kruunumutterilla? Jostain olen tällaisen asian kuullut ja uuden pumpun mukanahan tulee uusi kiinnitysmutteri, jonka tarkoitus on korvata se vaimennin. Syytä tähän muutokseen en tiedä.

                                            Comment


                                              #82
                                              20min maksimissaanhan sen pitäisi speksien mukaan pitää paineet riittävänä, mutta eiköhän puoletkin tuosta ajasta ole ihan riittävää.

                                              Olisikohan, että se vaimennin jäi sitten ylimääräiseksi kun vaihdoin pumpun? Ei muista. Muutoksista muuten ylimääräistä Boschin takaiskuventtiiliähän joku foorumilainen kehui toimivaksi.

                                              Bemarin varaaja on hoitanut hommansa, ettei ainakaan kuumana ole koskaan vetänyt kuplalukkoa. Tiedä nyt sitten onko mitään väliä mihinkään muuhun noin muutenkaan.

                                              Sellainen esipaineistava pumpun rele ainakin kuittaisi pohdinnat ongelmista käynnistyksen yhteydessä noin muuten kuin kuplalukon tapauksessa.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Minulla on toisessa varaajattomassa ylimääräinen takaisku. Sillä numerolla hommattu, mikä näissä K-Jet keskusteluissa on mainittu.
                                                Se auttoi kylmäkäynnistykseen. Lämpöisenä edelleen vieteriä, vaikkakaan ei kovin pahaa.

                                                Pumpun saan pyörimään sen kaksi sekunttia toisessa Audissa ajoneston avulla ja sillä ei mielestäni ole ollut vaikutusta käynnistykseen.

                                                Toisessa Audissa en ole kokeillut, mutta siinä vieteri kasvoi heti sen jälkeen, kun varaaja oli poistettu. Niin hieman odotinkin, mutta minkäs tekee, kun vanha varaaja vuotaa, uusi maksaa hunajaa, mutta ajokuntoonkin auto piti saada.

                                                Laittelin hintatiedustelua kahdesta 0438170042 numeron varaajasta. Katsellaan, jos vastaavat.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Yhdessä typ44:ssäni (K-jet) alkoi muutamia vuosia sitten paineenvaraaja vuotaa. Korvasin varaajan putkellä ja jostain sairaan omituisesta syystä auto starttasi sen jälkeen paremmin kuin koskaan sekä kylmänä että kuumana. Voihan se olla että oli jo tihkunut läpi kuoresta jonkin aikaa. Pari vuotta tuolla ajelin ja auto käynnistyi hämmästyttävän hyvin verrattuna vaikka 20v koneeseen, ei tarvinnut kuin käyttää avainta startin puolella. Tosin olen aina pitänyt kaikissa autoissa sähköosat timmissä kunnossa.

                                                  Siirrettyäni koko typ44 kalustoni varaosineen ja tarvikkeineen kaverille olen kyllä kaivannut usein niiden vankkaa ja huoletonta tekniikkaa. Siis siinä mielessä huoletonta että kaikki on helposti itse laitettavissa eikä ylläreitä juurikaan tullut kun tunsi mallin metkut ja osasi huoltaa ajoissa. Historiaa typ44 huoltokohteista on tälläkin palstalla niin paljon ettei pitäisi tulla yllätyksiä.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Minulla alkoi käynnistymään -87 uusilla suuttimilla hyvin ja toimi lähes samalla tavalla ilman varaajaa lähes vuoden päivät. Ainoa muutos oli, että startissa tuli sellainen lähes olematon "tyhjä kohta", jossa pystyi päästämään avaimesta, mutta auto ei kuitenkaan vielä varsinaisesti käynyt. Tuo oli siis sellainen neljännes sekunnin miettiminen.

                                                    Vasta uuden pumpun asentamisen jälkeen alkoi vieteri hiljalleen kasvamaan. Siksi oletin, että johtuisi vuotavasta pumpun takaiskusta. Ja muuttuihan käytös hieman, kun järjestelmään lisättiin se ylimääräinen takaisku.

                                                    Nyt on siis suuttimet alle 30tkm kilometriä ajetut, pumppu ja takaisku pitäisi olla kunnossa ja Forteakin on kaadettu tankkiin vuosihuollossa, niin tulee mieleen, että varaajan puuttumisesta tuo voisi enää johtua (vaikka ennen toimikin ilman). Varsinkin, kun toiseen Audiin tuli lähes samanlainen vieteri sen jälkeen, kun siitä poistettiin varaaja.

                                                    Lautasen perussäädön olen myös -87:sta tarkistanut ja uudelleen säätänyt. Säätö oli pielessä, mutta vaikutusta sillä ei tuntunut olevan.

                                                    Sytkäosat on kaikissa autoissani hyvässä kunnossa. Minä vaihdan aina kaikki normaalit kulutusosat uusiin, kun auton ostan. Ei pitäisi olla käynnistyminen niistä kiinni.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Paineet kyllä nousee varmasti ilmankin riittävän nopeasti starttaukseen ja on siihen olemassa esipaineistava b-pumpun relekin osassa malleja, jos vain joku keksii osanumeron.
                                                      Löysin muita osia etsiessäni entisen -85 lötkön bensapumpun releen.
                                                      Pitihän sitä kokeilla tuohon -90 malliseen josko kävisi varaosaksi hansikaslokeroon.
                                                      Ja toimihan se, ja tekeepä vielä tuon "esipaineistuksenkin" (ehkä 1s) virrat kytkettäessä.
                                                      Releessä seisoo numero 443906059 ja 24.1800.00 SJR12. Ko. numerolla kyllä tuntuu löytyvän uutta relettä muutamalla eurolla, liekö sitten tuota ominaisuutta uusissa?

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Niin pumppu pyörähtää selvästi tuon sekunnin ajan? Tuollaista relettähän pitänee etsiä omista jemmoista, tai kysellä toiselta harrastajaltakaverilta...

                                                        Mites, pystyykö tuota testamaan/käyttämään turbollisessa?

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Riippuu ihan minkä ikäinen turbo kyseessä. MC:t ja eteenpäin ECU mielestäni ohjaa pumpun relettä, joka on siis enää vain normaali perusrele.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Ei pitäisi koskea autoon, jos se toimii. Putsailin mielenkiinnosta tulpat tuossa toissa iltana ja sen jälkeen hävisi tyhjäkäynti. Ensimmäisenä lämpöanturin kimppuun ja johdot oli molemmissa kiinni. Sitten mittari käteen ja vastus ääretön. Varaosa-Audin pellin alle seuraavaksi ja sama anturi näytti myöskin ääretöntä vastusta.
                                                            No, monien mittailuiden jälkeen muistin, että hitto se lämpöanturihan on se alempi ja kyllähän minä sen tavallaan tiesinkin, mutta väärän anturin mittasin silti. Johdosta kiinni ja se jäi toisella vedolla käteen.
                                                            Siinähän se vika sitten oli ja joutokäynti alkoi löytymään.

                                                            No, kerkesin kuitenkin mittamaan ISV:n ohjainboksilta jännitteitä, kaasuläpän kytkimet ja vilkkureleenkin, kun se ihmeellisesti naksahti hiljaa, kun painoi jarrupoljinta. Kuitenkin, auto tuntui toimivan, niin se oli pääasia.

                                                            Nyt sitten huomasin, että moottorijarrutus ei toimi kunnolla. Polliisitkin vielä oli perässä, niin olisikohan kelvannut ylinopeudelle syyksi, että "minun Audi ei kulje hiljempaa". :)

                                                            Ilmeisesti joku paikka ei tykännyt, kun liittimiä irroitin ja mittailin jännitteitä, mutta mistähän hitosta sitä lähtisi vikaa etsimään. Sen ainakin huomasin, että se venttiili määränjakajassa, siellä lokasuojan sisällä, niin ei naksahtele niin kuin aiemmin, kun laskee kierroksilla kaasun. ISV:tä en irroittanut, mutta jos ISV:n pitäisi mennä moottorijarrutuksessa kiinni ja lokasuojan venttiilin aueta, niin minusta tuntuu, että ISV ei sulkeudu nyt. Moottori laski paremmin kierrokset, kun otin ISV:n töpselin irti. Venttiili ei kuitenkaan naksunut silloinkaan. Mielestäni myös joutokäynti on aavistuksen korkeampi kuin aiemmin. Alipainevuotoa en kuitenkaan missään havainnut.

                                                            Eli mittasin vikaa ennen kaikki sulakkeet, ISV:lle tulevan jännitteen, kaasuläpän kytkimet, ohjaispaineensäätimen jännitteen, ISV:n ohjainboksin jännitteen ja irroitin releen, jonka päällä luki 213 ja relepaikka taisi olla nro 5.

                                                            Varaosa-Audista saan toisen boksin ja oikeastaan kaiken, mutta ihmetyttää, että kun eihän nämä vanhat autot hajoa ilman avittamista, niin mitähän sitä on tullut sössittyä.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Kyllähän lötköt kulkee vaikka ydinsodan jälkeen. Kaasuläpän mikrokytkin toimii varmasti ?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X