Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AAH V6 , mitä "kipinänvahvistin" tekee...?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • AAH V6 , mitä "kipinänvahvistin" tekee...?

    hämmästelyni autoni tiimoilta jatkuu...
    on ollut tehon/ väännön puutetta jne.
    http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...745&highlight=
    viimeiseksi vaihdettiin puola joka auttoi huomattavasti, mutta ei vielä kokonaan. Vieläkin kun moottori on lämmennyt kunnolla, niin vääntö vajenee ja kierroksia tarvitaan enemmän auton kuljettamiseen.
    seuraavana ketjussa on tuo "kipinänvahvistin" eli "contr.unit power output stage". Muistan (?)aiemmin lukeneeni täältä kommentin jonka mukaan tuo oli rikkonut puolan ja aiheuttanut hässäkkää samaan tyyliin kuin itselläni. Nyt en vaan serchilla kyennyt sitä löytämään. Lisäksi näin kommentin jonka mukaan tuo toimisi On/off tyyliin , eli auto ei käynnistyisi jos siinä vikaa?
    Eli onko seuraavassa ajatuksessa järkeä?:
    tuo vahvistin on aiheuttanu koko pulman ja sen takia tulppien /johtojen/puolan vaihtaminen on auttanut vain osin/ lyhytaikaisesti?
    Alppilan Autosähkössä on aikaa vasta ensi vuonna, ja haluaisin saada tämän pikemmin pois päiväjärjestyksestä, muita hyviä paikkoja sähköhuolten suhteen Helsingin seudulla?
    Vag.Com ei näyttänyt mitään vika kodeja, ja lamdatkin vaikuttivat olevan kunnossa. lisäksi korvakuulo ohjaisi kipinäpuolelle...
    Kiitos etukäteen viisaista kommenteistanne...:-)

  • #2
    Menee yli hilseen. Puolahan sen jännitteen nostaa lopulliseen jännitteeseen.

    Systeemeissä, joissa suorasytkä (jokaisella tulpalla oma puola), nostetaan syöttöjännite luokkaa 200 V, mutta yhden puolan systeemissä...häh?

    Olisikohan kyseessä sytytyksen boksi, joka antaa oikeassa kohdassa jännitepiikin, jonka puola "vahvistaa" eli nostaa ensiöjännitteen toisiojännitteeksi?

    Vapaasti suomennettuna


    "contr.unit power output stage"
    lienee sytkäboksin jännitteen ulosanto (eli ensiojännitettä, "kipinän aihioita" puolalle)?

    Kannattanee kokeilla todistetusti ehjällä sytkän boksilla, jos vaikka alkaisi pelittää.

    Pitäisköhän quattron putkeen ruuvata sysäyksenvahvistin, jos vaikka sysäisi paremmin;-)

    Comment


    • #3
      Menee yli hilseen. Puolahan sen jännitteen nostaa lopulliseen jännitteeseen.

      Systeemeissä, joissa suorasytkä (jokaisella tulpalla oma puola), nostetaan syöttöjännite luokkaa 200 V, mutta yhden puolan systeemissä...häh?
      Mutta eikös tuo just niin toimi..? siinä on se puola sellainen 3x2 tyyppinen, jokaiselle tulpalle lähtee puolasta johto..

      kiitos kommentistasi

      Itse vastaan:
      tutkin saamiani priva viestejä, ja kas siellähän oli eräs toverimme jo maininnut, että tuo boxi toimii ikäänkuin virranjakajana ja jakaa kipinät puolille oikeaaikaisesti. sen saa motonetistakin n. 100 ? hintaan. haen pois

      Comment


      • #4
        Asia vilipitön. Mulle tulee "puolasta" mieleen vain tuollainen perinteinen peltipönttöpuola, josta lähtee yksi johto virranjakajalle.

        Siis "kuuden puolan paketti".

        Taas opin uutta. Kiitos.

        Comment


        • #5
          eipä kestä :-)
          asiaan palatakseni, eli tuossa se boxi nostaa sitä kipinän voimakkuutta ikäänkuin alueelle ja voisi vaikuttaa kuvatun laisesti...?

          Comment


          • #6
            Ainakaan kaikki "kipinävahvarit" eivät nosta jännitettä mihinkään, mulla suorasytkän kera "kipinävahvarit" vain käänsivät plus kanttiaallon päinvastaiseksi, eli negatiiviseksi, tai sitten se meni toisinpäin, mutta signaalia eivät siis vahvistaneet millään tavalla.
            nykyään on sen malliset puolat (Volvosta), että ei tarvitse enään noita "kipinävahvistimia" ollenkaan.

            Comment


            • #7
              mutta vikaantuessaan vaikuttavat käyntiin miten...?

              Comment


              • #8
                jos niissä vikaa=ei toimi ollenkaan eli on/off

                Comment


                • #9
                  Tuomas, ootko sata varma? sama homma kaikissa, myös nää V6 keksinnöt?

                  Comment


                    #10
                    Mulla oireili kyllä siten, että kylmänä saattoi toimia hetken, lämminnä sitten pudotti 4:lle pytylle.

                    Comment


                    • #11
                      Mikko, melkein sama täällä. motonettiin tulee ehkä huomennna. Kokeilen ilman muuta. Nää koneet tuntuu olevan sellaista "kaikki vaikuttaa kaikkeen" tyyppiä.
                      kiitos kommentistasi

                      Comment


                      • #12
                        Sitä kutsutaan varaosliikkeissä nimellä sytytyksen ohjainyksikkö, joka kuvannee toimintaa paremmin...

                        Comment


                        • #13
                          Juha,olin kesällä autosähkö harisella käymässä ja siellä oli yhdessä nissanissa vikaa (ei sinänsä outoa:-)) ja harinen kokeili toista vahvistinta eikä vika ollut siinä ja sitten hän tokaisi: nää vahvistimet toimivatkin on/off tyyliin eikä se vika tietysti siinä ollut....se että onko hän oikeassa niin en tiedä,mutta vahvasti uskon sen miehen puheisiin.Mutta V6 audi....vahvistinyksikön periaatteen kyllä pitäisi olla sama ja Hämäläinen tuossa onkin tuo vahvistimen toiminnan kertonut.

                          Comment


                          • #14
                            Kuulostaa järkeenkäyvältä. harmaannun vaan tässäpähkäillessä. Voisiko olla eri meininki kuitenkin eri vekottimissa. koetin tihrustaa tuota MPI systeemin pdf:ää ja siellä puhutaan vaan vikakoodeista yms, mut ei siitä mikä ton keksinnön funktio on. tällä hetkellä raati on 1/1 eri vaihtoehtojen välillä... :-)
                            Termi ohjainyksikkö jota nuo varaosamiehet käyttää viittaa johonkin muuhun kuin puhtaaseen vahvistamiseen tälleen maallkikolle. Mutta kuten ootte varmaan huomanneet pelkkää kirja "viisautta" kohdallani.
                            Lämpötilaanturi seuraavana listalla, ja voihan seolla joku pettänyt eristys jossain liittimessä ja konseptit (ja kuski) sekoaa sen takia...
                            Talkoot Herttoniemessä viikonloppuna.....? :-)
                            (oikeesti jos joku täältä päin jolla yleismittari pysyy kädessä joutaa niin vaiva kyllä jotenkin korvataan..)

                            Comment


                            • #15
                              Lisäkommentti:
                              Tuomas, olet oikeassa, mutta näyttäisi siltä että siinä on tavallaan kolme vaihetta (1/puolapari/2pyttyä) joten jos yksi osio pätkii, niin toimii sitten vaan vajailla sylintereillä.
                              tuntuis sopivan kuvioon. Harmi vaan, että osaa ei nyt tunnu löytyvän mistään (paitsi VV autosta ehkä 180e) Motonetissä 98? mut ei ollut, tulee joskus lähipäivinä, jos tulee.

                              Comment


                              • #16
                                Juha,käy alppilan autosähkössä ja pyydä Marko Suurnäkki,on todennäköisesti tiskillä,mutta siinä on kaveri joka tietää noista asioista enemmän kuin kukaan muu (näin uskallan väittää),hän varmaan voi esim mitata sen sun vanhan(ehkä) tai keksii kyllä varmasti vastaavanlaisen (varmaan puolet halvempi kuin orkkis).On tosi asiallinen kaveri,eikä kusi ole noussut hattuun,vaikka onkin pätevä.

                                Comment


                                • #17
                                  taidan tehdä just noin. Järki puhuu. niillä on vaan aikoja vähän niukasti.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X