Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 ja irronnut tulppa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • S4 ja irronnut tulppa

    Sattui ikävä tapaus kun jostain kumman syystä kaverini Audi S4 -92 alkoi käydä huonosti ja öljyäkin pukkasi konetilaan. Hetken tutkimisen jälkeen todettiin että ei käy kaikilla ja öljyä tulee koneen takapäästä. Pikaisen availun jälkeen totesimme että yhden pytyn puola/sytytystulpanhattu-systeemi on palasina ja kaikki puolat ja kannen alus täynnä öljyä. Tutkittiin lisää ja huomattiin että se yksi tulppa oli irti ja siinä samalla rikkonut venttiilikopan tiivisteen siitä tulpan reiän kohdalta josta öljyä tuli riittävästi.

    tuhot:
    kannesta tulpan kierteet "hopialla"
    ainakin yksi puola-systeemi palasina (mitenköhän muut kun olivat uineet öljyssä?)
    venttiilikopan tiiviste
    Suuri henkinen epämukava tila

    Tuttu huoltomies Seinäjoen Käyttöautosta osasi kertoa että siellä oli tässä hiljattain ollut samanlainen tapaus S4 Audissa. Autoon oli saatu korjattua tulpan kierteet autoon päin ilman kannen irrottamista. Onko kellään kokemusta tästä?

    Herääkin kysymys että onko näin tapahtunut muille? Onko tämä jonkin asteinen "tyyppivika" kun autossa oli kaikki muutkin tulpat melkein irti.

    #2
    Kyseisestä moottorista en tiedä mitään. Tulpan kierteitä voi kuitenkin korjata alumiinikantisiin moottoreihin kantta irroittamatta. Vaurioitunut kierre voidaan korjata esim. Helicoil-kierteellä. Tuo Helicoil-kierre on sellainen teräksinen "irtokierre" joka ruuvataan kannessa olevaan jengaan - pysyy erittäin lujasti paikoillaan ja on todennäköisesti kestävämpi, kuin alkuperäinen alumiinikierre.

    Homma menee suunnilleen näin.

    1. Tulppa irti
    2. Tehdään alkuperäisestä kierteestä jengatapilla vähän isompi. Joissakin tapauksissa tulpanreikää saattaa joutua poraamaan ensin suuremmaksi
    3. Ruuvataan Helicoil-kierre em. kierteen päälle ja homma on valmis

    Tyyppillisesti vaurioituneita tulppakierteitä korjataan juuri näin kannen ollessa paikoillaan. Eräs tuttu korjaaja joka teki noita hommia sanoi, ettei se haittaa vaikka vähän alumiinipurua meneekin mäntien päälle/palotiloihin työn aikana. Puru on niin pehmeää materiaalia, ettei haittaa mitään ja se poistuu nopeasti luonnollista tietä. Toisaalta jos työn teettää korjaamolla, niin eipä sitä mekaanikkoa varmaan hirveästi kiinnosta jos moottoriin tulee vähän ohivuotoa ennenaikaisesti työstöpurujen takia.

    Minua se vähän arvelutti ja jos homman tekisin noin, niin ainakin imuroisin purut pois männän päältä homman lopuksi. Todennäköisesti ottaisin kannen irti operaatiota varten. Se kyllä lisää työmäärän ja kustannukset moninkertaiseksi siihen verrattuna, että laittaisi Helicoilit paikoilleen kantta irroittamatta.

    Helicoil-kierteiden asennus vaatii omat erikoistyökalut, jotka on kalliita. Irtokierteetkin on melkoisen hintavia. Jos kyseistä satsia/kierteitä ei ole entuudestaa, niin ehkä kannattaa kääntyä korjaamon puoleen joka noita hommia tekee.

    Comment


      #3
      Kyseessä on jonkinasteinen tyyppivika, sen verran useasta tapauksesta olen kuullut.

      Comment


        #4
        Ongelma tuppaa olemaa se, että tulpat löystyvät ajossa. Ilmeisesti tätä ei pidä kuitenkaan korjaamaan vetämällä tulppa sikatiukkaan, ettei tuo kierre mene.

        Olen tulkinnut asian niin, että löystyminen liittyy erilaiseen lämpölaajenemiseen tulpassa ja kannessa, mene tiedä. Joku asiantuntija voisi kommentoida paljonko oikea momentti on, ja pitäisikö se olla kylmänä vai kuumana.

        Comment


        • #5
          Jep, audifans.com:in s-cars-listalla kehoitettiin ainakin kaikkia AAN-koneen omistavia jatkuvasti tarkkailemaan tulppien kireyttä. En tosin ole kuullut vastaavista ongelmista S2:ssa, vaikka ABY-koneen kansi taitaa olla sama kuin AAN:ssä.

          Comment


          • #6
            http://www.isham-research.com/quattro/torque.html

            kertoo tulppien momentiksi 20 Nm. Tosin tuo on sellainen yleinen kaikkia I5:sia koskeva arvo.

            http://www.s2-audi.co.uk/tech_articles/spark_plugs.htm

            taas sanoo 30 Nm, ei tietoa jos kuumana vai kylmänä.

            Comment


              #7
              Sekä vanhaa 3B:tä että nykyistä ADU:a on vaivannut sama.

              Comment


              • #8
                Juu tuo Helicoil-kierre on jonkin verran tuttu juttu mutta se onkin hieman arveluttavaa että uskaltaako sen kierteen tehdä autoon päin ilman kannen iroittamista. Ilmeisesti uskaltaa ja näin on aikomus tehdä. Kierteen teko kuulemma maksaa n. 80e moottorihiomolla, tarkistavat kierteen teon jälkeen ettei alumiinilastuja olisi kovin paljoa sylinterissä ja että venttiilit pitää.

                Comment


                • #9
                  Kuka mahtaa olla tämä "kaveri"?
                  Ihan vaan sillä kyselen, että onko "ässiä" paljonkin Seinäjoen lähistöllä...

                  Comment


                    #10
                    Mahtaako sama vaiva löystyvistä tulpista koskea muitakin koneita kun AAN:ää ja 3beetä
                    Onko kokemusta?
                    Itellä pomppas ABC edellisessä katsastuksessa liian suurien päästöjen takia. Syyksi löytyi löystynyt tulppa joka puhalsi ohi. Onneksi ei ollut kuitenkaan vahingoittanut kierrettä.

                    Comment


                      #11
                      S4 ja irronnut tulppa

                      Tänne kirjoitellu on vaikeaa kun täältä löytyy niitä pilkkun ja pisteen viilajia. Jotka tietävät missä pilkku ja pisteet ovat. Mutta eivät huomaa jos moottorista on yksi tulppa lentännyt hevon kuuseen. Halvin ja nopein tapa on korjata sököksi mennyt tulpan kierre Rothenberger:in sarjalla. Joka oli minulla aina matkassa silloin vielä kun ajoin kilpaa. Ensinäkin täytyy muistaa, oli se sitten Helicoil tai Rothenberger niin laitetaan kierretappi runsaasti vaseeliinia joka kerää itseensä irtovat purut. Täytyy myös muistaa tarkistaa sytytystulpan reikä jos sieltä löytyy hiusneula halkema korjaus on tilapäinen. Siihen ei auta muu kuin reijän täyttäminen ja uudelleen poraus. Tietenkin halvin tapa on hakea Bilteemasta sytytystulpankierteen korjaussarja 18-144 joka ajaa saman asian. Sitten ei muuta kuin pilaamaan sytytystulpan reikä. Muista laitaa Loctite:n nestettä holkin väliin ettei se tule tulpan mukana ulos. Kierretapin kärjellä väänetään kierre holki paikoilleen. VW se homma kävi niin että 16mm tulpasta tehtiin kartio ja se väänetiin väkisten paikoilleen ja kisojen jälkeen kansi irti ja pajalle. Yleensä itse kyllä täytin reijät Tigillä ja sitten koneistamoon.

                      Comment


                        #12
                        s4 tulppa irti kesken lennon????

                        itsellä on remontti just nyt menoillaan kun irtosi tulppa ja hajoitti hatut ja tiivisteen lentäessään vapaasti??? kaikki koottu ja tiivisteet vaihdettu mutta ilmeisesti puola on vielä sökö. oiskohan se mahdollisesti kärynnyt kokonaan kun johtojen kuoret ovat haihtuneet taivaan tuuliin eli pistokkeesta asti täytyy lähtee etenemään. onko jollain ollut samanlainen vaiva puolan johtojen suhteen. ja onko se pistoke puolassa irroitettava vai hajoavaa mallia kun en ole auki saanut. entä kannatteeko EI SÄHKÖ KOKEMUSTA OMAAVAN alkaa itse leikkiin niitä johtoja paikalleen. jos jollain tietoa/taitoa torniossa niin voi halutessa ansaita jonkin verran jos tulisi käymään vilkaisemassa sitä systeemiä???? yhteydenotot kujaki@hotmail.com

                        Comment


                          #13
                          Itse olen yhden tulpan kierteen korjannut Helicoililla ja kansi paikallaan. imuroi tai puhaltaa sitten tuon palotilan vielä ennenkuin pistää tulpan paikoilleen. Turbo peleissa. mäntä ylös ja venttiilit kiinni ja sitten kierre paikoilleen jos vaan sopii enää menemään se työkalu. Ja sitten imuroi palotilan puhtaaksi.

                          Comment


                            #14
                            Kannattaa tosiaan tarkistaa, että tulpat on kiinni. Itselle vaihdoin viime kesänä uudet, ja kaikki tulpat yhtä lukuunottamatta sai irti ilman väännintä, olivat noin kaksi kierrosta auki.
                            Taidampa tänään tarkistaa taas.

                            Comment


                            • #15
                              Edellisen omistajan mukaan sama ongelma vaivaa ABY-konetta, ja muualtakin on kerrottu että kannattaa tarkistella muutaman tonnin välein tulppien kireys. Kun auton ostin niin eivät ne tulpat kovin tiukalla olleet, mutta eivät onneksi vielä aukikaan.

                              Comment


                                #16
                                puolan saatavuus

                                onko sitä puolaa mahdollisuus saada muualta kuin vw ja audi jälleenmyyjät

                                Comment


                                  #17
                                  puolasta vielä

                                  onko se puolassa oleva pistoke irroitettavissa vai ????

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ainakin ameriikkalaiset kaupitteleevat Berun puolaa piuhan kanssa (W/wire), <linkki>. Kotimaan tilanteen saa varmaan selville kun käy tiskiltä kysyyn.

                                    Comment


                                      #19
                                      voi hel...... on puolalla hintaa

                                      tiesin sen kyllä kallis olevan mutta en odottanut sen kultaa maksavan!!!! 220 euroa kappale huhhuh jos jollain on tietoa mistä sen saa halvemmalla tälle viikolle niin olisiko niin iloinen vesseli että kertoisi sen paikan tai linkin missä ois (mikä on toi berun puola ja mistä sitä kotimaan tilannetta voi tarkistella kun uskoisin että sen tiskiä ei täällä torniossa ole)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Niin siis tuossa linkkaamassani mainoksessa kaupitteleevat Berun valmistamaa puolaa. Ilmoituksessa oleva numerosarja (F3000-56456) on oman villin veikkaukseni perusteella Berun osanumero jonka perusteella voi tehdä soittokierroksen lähinnä omaa lokaatiotasi sijaitseviin varaosaputkiin.

                                        Ihanan kallista! - Audismi on.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Berun puolaa saa järkevämpään hintaan kerhon varaosakanavan kautta. Berun virallinen maahantuoja ei aikoinaan osannut auttaa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Terve!

                                            Täälläkin taisi juuri äsken tapahtua tämä!

                                            No, parempi näinkin kun se mikä ekana tuli mieleen, että olisi kansipahvi antautunut. Jo tuo olikin jonkun aikaa käynyt vähän huonosti, mutta kun n. kuukausi takaperin vielä käynti parani Marinolilla, niin oletin kyseessä olevan vain kosteutta. Tulppien kiristämisellä ois varmaan kyllä tullu vähän halvemmaks...

                                            Vielä pitää kysyä, että onko kellään myös mäntiin yms. tullut vaurioita tälläisessä onnettomuudessa?

                                            Oli kyllä aika lohduton näky tuon sytyskasetin alla; palotilat täynnä öljyä, 2 tulppaa kierteettömiä, 3.pytyn tulpanhattu palasina kuin myös puola rikki, muutkin tulpat melko löysällä.

                                            Täytyy nyt vain kädet ristissä toivoa, ettei olisi mäntiä hakanneet rikki.
                                            Viimeksi muokannut Sleepy2; 12.1.2013, 12:17. Perustelu: Viestit yhdistetty, allekirjoitukset tarpeettomia.

                                            Comment


                                              #23
                                              Täytyy nyt vain kädet ristissä toivoa, ettei olisi mäntiä hakanneet rikki.
                                              Eipä näin äkkiseltään tule mieleen mitään niin kovaa sekä isoa joka tuossa tilanteessa voisi sinne männän päälle tippua ja rikkoa männän.

                                              Eli ollos huoleton.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kaverilta meni myös kun pakkaset alkoivat 1 tulppa. Kun huohottimessa oleva vesiöljy jäätyy kertyy koneen sisälle painetta öljyä kertyy palotilaan enemmän ja kas paine kasvaa ja kannentiiviste hajoaa ja kun tavara lisääntyy äkisti männänpäällä tulppa tulee konepellistä läpi puolan kanssa ja jeejee. Kannattaa syksyllä putsata jos ajelee vaan lyhyttä alle 200km matkaa.. maksaa vaivan.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hommaa alle 14 mm halkaisijalla olevan endoskoopin ja kattoo tulpanreiästä. Niitä saa neljälläkympillä Claes Olsonilta. Sitten poimii jollain magneetilla pois samaa kautta jos on jotain siellä. Eikä tartte ottaa pipoa pois.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X