Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pitkä käynnistys, 100 -88 2.2

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Pitkä käynnistys, 100 -88 2.2

    Ihmetyttää tuo kylmäkäynnistys,saa sahata käyntiin n 10sek,joka kerta kyllä lopulta lähtenyt.Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin.No ohjekirja sanoo että kylmään tai kuumaan koneeseen pikkasen kaasua,onko oikea tapa käynnistää?
    Mie luullu aina että ruiskukoneellle ei kaasua"anneta"?
    Mie nyt kokeillu monella tapaa,parhaiten lähteny,virrat päälle n 2-3 sek sitten käynnistys,aika hyvin lähtee.Pikkasen kaasua,saa sahata jonkin verran.Ei kaasua saa sahata sen ainakin 10 sek.Mikä mättää?
    Onko kyseisessä autossa katalysaattori?,ei ainakaan rekisteriote kerro mitään?

    mode: otsikko
    Viimeksi muokannut jasso; 7.4.2007, 12:31.

    #2
    Vikaa voisi lähteä etsimään kahdesta paikasta.

    Bensanpaineen varaaja antaa riittävän bensanpaineen käynnistykseen, ennen kuin pumppu ehtii sitä riittävästi tehdä. Sen toiminnan voi tarkastaa suht helposti. Kyseinen kapistus löytyy oikean takapyörän edestä (mötikkä johon tulee kaksi bensaletkua). Sen peräpäässä on keskellä pieni tasakantainen ruuvi. Avaa ruuvi ja mikäli tuosta ruuvinreiästä tulee bensiiniä, on varaaja rikki.

    Toinen ja oikeastaan se todennäköisin syy on lämpöaikakytkimen nimellä kulkeva komponentti. Se antaa moottorin lämpötilan mukaan rikastusta lisäsuuttimesta tarvittavan ajan ja määrän. Kun kyseinen komponentti ei toimi oikein, mikä on varsin todennäköistä, on käynnistyksessä vieteri varsin pitkä. Jos lähtee pakkasella kylmiltään hienosti käyntiin, on vika luultavasti juuri tuossa lämpöaikakytkimessä.

    Comment


    • #3
      Kylmä käynnistys

      Voisin äkkiä kallistua tuohon Bensanpaineen varaajan kannalle....ehkä.
      Kylmänä nimen omaan täytyy "sahata" käyntiin,lämpimänä lähtee paremmin.

      Comment


      • #4
        Itsellä sama ongelma, eli ei meinaa käynnistyä kylmänä.
        Muuten käy ja kulkee hyvin. Kone AAR -91 100.

        Onko tuo lämpöaikakytkin sama kuin Cold Start Valve no: C4000-13036 vai tarkoittaako se jotain moottorin lämpötila-anturia.

        Esim.
        Water Temp Sensor 2 Pin Black no:C6020-24443
        tai
        Air Temp Sensor EGR Valve 2 Pin no:C6000-56653

        vai jotain muuta?

        Comment


          #5
          Kyllä tuo cold start valve tarkoittaa tuota lämpöaikakytkintä.

          Comment


          • #6
            Eikös tuo cold start valve tarkoita sitä kylmäkäynnistys suutinta, jota tuo lämpöaikakytkin siis ohjaa. Näin ainakin näissä vanhemmissa.

            Comment


              #7
              Tarkoittaahan se. Pitäs ajatus olla mukana kun lukee.
              Eli thermo time switch=Lämpöaikakytkin.
              Cold start valve=Ryypy/kylmäkäynnistys suutin

              Comment


              • #8
                Löytäiköhän joku tuolle thermo time switch:ille jotain varaosanumeroa
                tai muuta "idioottivarmaa" tunnistetietoa -moottorille AAR.

                Eivät tuolla audilla tuntunut tietävän, että mikä lämpötila-anturi tuota kylmäkäynnistys venttiiliä ohjaa.

                Comment


                  #9
                  Etkasta arvuuteltuna ei kyllä voi suoralta kädeltä sanoa. Veikkaisin ylävesiletkun alapuolella olevaa kaksinapaista mustalla liittimellä olevaa anturia, 034 906 161. Kaikille muille etka nimittäin antaa selkeät anturien arvot, jotka eivät todellakaan viittaa lämpöaikakytkimeen. Tosin samaiselle anturille annetaan kuvauksena muiden moottorien yhteydessä "sensor for vehicles with reculated catalyst".

                  Tai sitten AAR:ssä ei enää ole erillistä "thermo time switchiä", vaan ECU ohjaa suoraan sitä kylmäsuutinta ylävesiletkun yläpuolella olevan nelinapaisen "multifunction" -anturin kautta, josta tulee lämpötilatiedot kaikkialle mittaristoa myöten. Kyseinen anturihan kulkee myös nimella "multimalfunctionsensor".

                  AAT:lle ja ABP:lle tuo lämpöaikakytkin kyllä löytyy. 035 919 369 M, sijaitsee ylävesiletkun yläpuolella. Nuo konevariaatiot taitavat tosin olla dieseleitä.

                  Comment


                    #10
                    Mulla olis ylimääräisenä 2.2 motin lämpöaikakytkin, joka todennäköisesti on ehjä. Edit: eipä sovikkaan tuohon.

                    Comment


                      #11
                      Lämpöaikakytkimen suurinpiirteiseen testaukseen:
                      http://www.audiclub.fi/phpBB2/showpo...3&postcount=47

                      Comment


                      • #12
                        Täällä samaa ongelmaa käynnistyksessä 100 2.2 -89

                        Saisiko tuosta jonkiinlaista kaaviokuvaa bensanpaineen varaajasta ? Mie vaan meinasin, että jos alkasi tuota vikaa tässä paikantamaan ja korjaamaan. Voikos bensapumppu vedellä viimesiä vai oirehtikos se muuten eri tavalla sitten?

                        Mulla on nämä samanlaiset oireet eli: kylmänä starttaaminen on aika pitkää. Lämpimänä starttaa hyvin. Kylmänä ääni on hakkaavaa kun starttaa ja kestää tosiaan abaut 7-15sek. Mutta jos poljen kaasua ja pien vähän kaasua pohjassa ja starttaan, aavistuksen helpomin starttaa. Kuumana käynnistyy aina ekalla pikku avaimen käännöllä.

                        Tämähän on kanssa 2.2l -89.

                        Comment


                          #13
                          Painevaraaja vaikuttaa enemmänkin kesäkuumalla käynnistymiseen. Tarkasta ryyppysuuttimen toiminta ensin vaikka virtakynällä sen liittimestä.

                          Comment


                          • #14
                            Aijaa, okei kiitti. Pitääpä tarkistaa sitten. Joo koska kylmänä ollessa heti kun vain painelen kaasupoljinta, vaikkapa 8-12 krt ja pidän vähän kaasua kun käynnistän, käynnistyy hyvin. Kylmänä myös nykii ja tyhjäkäynti heijaa, kunnes on lämmenny. Tutkin hommaa ja ilmotan sitten.

                            Comment


                            • #15
                              moottorin lämpötilantunnistin

                              sieltä lähtisin vikaa haeskelemaan vaikuttaa aikasta paljon kylmäkäynistykseen

                              Comment


                              • #16
                                Bensan paineen ja ohjauspaineen mittaus kertos aika paljon jo. Jos yöksi sais jätettyä mittarin kiinni näkis et laskeeko paine kuinka paljon. Paineenvaraajahan pitää jousen avulla painetta putkistossa, olettaen että takaisku on kunnos. Päästöt kannattas kattoa ja seokset säädättää.

                                Comment


                                • #17
                                  Lainaampa topikkia eli mulla juuri päinvastainen 2.0 motissa eli -20 pakkasessa käynnistyy ku palmun alta mutta lämpimällä motilla saa sahata vaikka kuinka kauan eli tuo lämpöaikakytkin menis vaihtoon?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja MMMR111 Näytä viesti
                                    .... kylmänä ollessa heti kun vain painelen kaasupoljinta, vaikkapa 8-12 krt ja pidän vähän kaasua kun käynnistän, käynnistyy hyvin.
                                    Jos painelet kaasua niin, että et starttaa, niin sillä on sama vaikutus, kun taputtelisit käsiä yhteen. Ei siellä liiku muuta kuin kaasuläppä silloin, eikä sillä ole mitään vaikutusta tulevaan käynnistykseen. Startatessa asia on sitten eri.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Lainaampa topikkia eli mulla juuri päinvastainen 2.0 motissa eli -20 pakkasessa käynnistyy ku palmun alta mutta lämpimällä motilla saa sahata vaikka kuinka kauan eli tuo lämpöaikakytkin menis vaihtoon.
                                      Oma lötkö teki aikoinaan samaa. Suuttimet ku vaihto ni se loppu siihen, ei tarvinnu ku koskea avaimeen ni oli käynnis. Koitas ottaa kylmäkäynnistyssuuttimesta johto irti pariks päiväks ja kato lähteekö paremmin käyntiin sit. Jos lähtee ni todennäkösesti suuttimet vuotaa. Ja vielä ku sähkösuuttimen kautta lentää kylmänä bensaa ni kastelee aika pahasti paikat ja saa sahata. Itellä oli kauan aikaa johto irti ku ei ollu rahaa ostaa suuttimia koska lähti paremmin käyntiin niin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Pitää kokeilla tuota kikkaa seuraavana. Muutenkin tuossa mulla meinaa käyntihäiriötä olla kylmänä mutta se enemmän johtuu ku ei parissa pytyssä oot puristuksia riittävästi. Hävettää vaan perkeleesti sahata tota käyntiin jollain parkkipaikalla 10 sekunttia ku muutenkin startti vähän rikki ja pittää kauheeta rohinaa.

                                        Comment


                                          #21
                                          Pitkä vieteri ikään kuin kuuluu lötköön :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itsellä alkoi oleen pitkä vieteri nyt viikonloppuna.. No tein ns.patentin: Laitoin hyppyjohdon sulakkeelta nro:15. Bensapumpun nastaan, Siihen tulee virta kun kääntää virran päälle. Eli ei tarvitse sitä pulssia startatessa. Toimii!!

                                            Eikä tarvitse sahaamalla saada bensan paineita.

                                            Ilmeisesti paineet karkaavat, kun auton sammuttaa. Takaisku venttiili kait oikkuilee.

                                            Tuo säästää akkua mukavasti.

                                            Comment


                                              #23
                                              Olen sanonut tämän ennekin, mutta edelleen muistelisin, että tuohon on olemassa myös ihan orkkislistaratkaisu. Muistelisin, että on olemassa b-pumpun relemallia, joka tekee tuon esipaineistuksen virrat päälle kääntämällä.

                                              Comment


                                                #24
                                                Mutta tuon releen osanumero on edelleen kateissa :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  10 pistettä ja papukaijamerkki sille, joka löytää. Ostan heti :D

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Joku saksaa osaava kysäisee Germaaniasta.... foorumeilta jne..

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Miulla oli 2.2/KV passatissa juurikin tuommoinen rele joka surautti hetken ennen kun virrat käänsi päälle. Oli ihan tarvikemalli, joku KME, tai jotain sinnepäin.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Kylmä veikkaan, että lötköharrastajille ois aika kätevä toi rele.
                                                        Etkakaan ei tuota erittele mitenkään :/

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ei niitä niin monia erilaisia ole, joten ETKA tai Boschin tms. listat voivat jopa auttaakin. Sen nimittäin tietää helpommin, mitkä osanumerot eivät tuota esipaineistusta tee.

                                                          Sopiva voi löytyä myös Volvo, MB tai BMW puolelta.
                                                          Viimeksi muokannut jasso; 7.2.2012, 17:21.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ja toisaalta, onko ihan tosi että, rele olisi sillain erilainen ?

                                                            Tuntuisi että, virtalukon johdotuksista riippuu ?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X