Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tiptronicin niksit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tiptronicin niksit

    Sitkeän taistelun jälkeen olen nyt siirtynyt tuohon automaattiautojen kantaan. Kun ei tomaatilla ajamisesta ole syvällistä kokemusta, niin vinkkejä kaipaan, esim seuraaviin asioihin:
    -nopein lähtötapa
    -asiat mitä kannattaa/ei kannata tehdä
    -moottorijarrutuksen käyttö esim liikennevaloihin stopattaessa, säästääkö kokonaisuutena (bensa, jarrut), vai kuluuko loota tai jokin muu osa kun manuaalisesti käskee pienempää sisään ja jarruttaa moottorilla?
    -kickdownin välttäminen, onko muita kikkoja kuin välttää kaasu pohjassa-tilannetta?
    -isommalle vaihto, vaihtoviiveen ennakointi / manipulointi kaasulla, onnistuuko miten? Eli kun antaa käskyn isompaa pesään (osakaasulla), pitääkö kaasua hellätä kevyesti mikäli haluaa pitää nopeuden vakiona ja kierroksia alas? Vai hoitaako elektroniikka tämän itse oman kalenterin mukaan?

    Se mikä noin ensi alkuun ärsyttää, on se lukituksen puute pikkukierroksilla -näkyy myös kulutuksessa. Sille ei kai mitään voi.

    Joo, D-pesään, kaasua ja jarrua, ei se ole niin helppoa ;)

  • #2
    Pikkaisen on eri luontoiset konehet meillä ja luulen tuon teikäläisen tipin olevan muutenkin vähän nopeammin reagoivaa versiota?

    Mutta:
    - nopeimmaksi tavaksi lähteä liikkeelle olen todennut että kaasu pohjaan ;)

    - mielestäni on muutama asia jota ei kannata tehdä. Toinen on se, että lähdet liikkeelle ennen kuin vaihde on kunnolla kytkeytynyt, sen tuntee kyllä persiissä kun se kytkeytyy ja kylmänä viive voi olla todella pitkä.
    Toinen on, että itse en vedätä laatikkoa. Tippi heittää mulla vitoselle kun vauhtia on about 70, joskus jopa ylämäkeen. Niinpä heitän yleensä kepin neloselle tipistä tai suoraan pakkoneloselle. Tai vastaavasti vielä pienempää jos on tarvis. Muuta ei äkkiseltään tule mieleen.

    - moottorijarrutus säästää ihan varmasti jarruja, ne kuluu aivan älyttömän nopeasti automaatissa. Laatikon ja bensan kulumiseen en osaa ottaa kantaa.

    - kickdown ei toimi kun painat kaasun pohjaan, ellet työnnä niin syvälle että kickdown-nappi painuu. Pari pykälää se kyllä saattaa heittää silti alaspäin mutta ei lyö konetta sinne huipputehoalueelle (jota mulla ei taida edes olla ;)

    - Manipulointi onnistuu kyllä kaasulla mutta sitä hankaloittaa ehkä hieman tuo oppiva systeemi. Mutta kyllä aika hyvin saa tuolla kaasun helläämisellä isompaa pesään, toki sekin riippuu siitä onko kierrokset siinä mallissa että elektroniikka on suostuvainen siihen. Itse ajan tosiaan ennemmin 2000rpm pakkotettuna kuin 1200rpm laatikon halujen mukaan.

    Pari juttu tosiaan kun saisi laatikosta uudelleen ohjelmoitua, niin se olisi täydellinen.

    Ja onnittelut tietenkin perään :)

    Edit: Olipas hankalasti luettavaa tekstiä, korjailtu.

    Comment


      #3
      Kiitoksia,

      ja vinkeistä myös kiitoksia.

      Ajattelin, että jos tuohon lähtöön olisi kikkaskonstivinkkejä. Eli voiko jarrulla puuduttaa, eli kaasua samanaikaisesti, vai onko pahasta laatikolle?

      Onko nopeampi manuaalina vai S-asennossa automaattina?

      Joutunee kokeilemaan, on tämä elämä välillä raskasta :)

      Comment


        #4
        Kun automaattiin olet kerran siirtynyt, niin kannattaa lykätä vain se D pesään ja yrittää nauttia siitä, ettei tarvitse keppiä kauhoa. :)

        Itsellä ei ole kokemuksia kuin Volvo V70:n automaatista, sekin oppivaa mallia. Koskaan ei ole tullut muita pykäliä ajon aikana räplättyä kuin D:tä. Tuli viimeksi käytettyä 3:sta tai pienintä pykälää Rukatunturin ympäristössä pyöriessä mäkisyyden tähden.

        Vaihteen pudotus alaspäin onnistuu tuossa ainakin nopealla kaasupolkimen liikkellä. Ei tarvitse painaa pohjaan eikä jättää alas. Riittää, että nopeasti hieman heilauttaa nilkkaa ja vaikka sitten heti hellää. Tuolla tavoin on vaihtanut aina aivan riittävästi alaspäin.

        Isommalle pykälän saa ujutettua helläämällä kevyesti kaasua hetkeksi.

        Mitä myös kannattaa automaateissa välttää, on D:n kytkemistä pakilta poistuttaessa liian aikaisin. Kannattaa malttaa pysäyttää se auton peruutusliike kokonaan, ennen kuin vaihtaa pykälän eteenpäin. Tai ainakin tälläinen käsitys minulla on, ettei ole niin ystävällistä laatikolle vaihtaa D:lle auton vielä lipuessa taaksepäin.

        Comment


        • #5
          Tiptronic puolella sen kickdown:in pitäi tapahtua vasta sitten kun sen "nappulan" polkasee lyttyyn

          Mulla oli sen rajan säätö pielessä ja auto oli vittumainen ajaa kun ei antanut vedättää ollenkaan.

          Veikkaan että se Sport asento antaa vaan herkemmin pientä pykälää, kierrättää pidempään ja pitää pientä vaihdettaa aavistuksen pidempään päällä(siis kun kiihdytys loppuu). Ei taida ota sport asentoa olla muissa kuin RS6 malleissa...

          jotenkin tuntuisi myös että nopeiten auto kiihtyy kun D Asennossa polkaisee jalan suoraksi, mutta enpä ole mitannut...

          Comment


            #6
            Ei taida ota sport asentoa olla muissa kuin RS6 malleissa...
            Kyllä se on kaikissa uusissa Audeissa D:stä seuraavana ja vanhat pakkovaihteet on jääneet pois.

            Comment


            • #7
              Ajattelin, että jos tuohon lähtöön olisi kikkaskonstivinkkejä. Eli voiko jarrulla puuduttaa, eli kaasua samanaikaisesti, vai onko pahasta laatikolle?
              No jos vartilla haluat hyvän ajan, niin jarrua vasten voi paineita maltillisesti korottaa ts. näin turbo tomaatilla voi kikkailla lähdön kanssa. Tuo ei sitten ole tervettä jokapäiväiseen arkiajoon.

              Comment


                #8
                Kyllä tuon dieselöidön malmikasan kuskaamisessa on erilainen tuntu sport asennossa kun D:llä kiihdyttäessä. En tosin ole kellon kanssa mitannut miten eroaa, mutta selkeästi korkeammalle vedättää ja vaihdot tapahtuu napakammin.

                Sinällään tuo tipin käyttäminen on hiukan tarkkaa puuhaa, että sillä pitäisi vaihtaa itse aina optimi väännölle, kun se kuitenkin vaihtaa automaattisesti ylöspäin, kun kierrokset tulevat täyteen. En sitten tiedä kuinka paljon oikeasti on eroa ajassa, itse vaihteita survoen, antaen automaatin hoitaa ylöspäin vaihto itsekseen (tiptronic-moodissa), vai käyttäen sport asentoa automaattisesti.

                Comment


                  #9
                  Uudemmasta kokemuksia: D kiduttaa kutosella vielä 70:ssä ~1500 ja luistattaa, S:llä ei juurikaan kulu enempää polttoainetta, mutta on mukavampi ajaa. Nopea lyhyt varpaankoukistus pykältää pienempää, pitempään ei kannata painaa ettei vauhti nouse. Samaten kickdownissa ainakin tuo 2.0 TFSI vedättää viivalle saakka, siellä jo meno hyytyy eli reilua painamista muttei pohjaan saakka niin säilyy vääntö.

                  Syksyllä löysin uuden fiiitsörinkin: S-asennossa cruise päällä vaihdetaan kutoselle (muuten S:llä ei koskaan). Jos sitten painaa vähänkin kaasua niin jopas menee vitoselle. Ihan näppärä ohituksissa kun ne muuten tahtoo mennä aika kuminauhamalliin (minkähänlainen Multitronikki olisikaan ;-)

                  Oppiva laatikko pitää S:llä aika hyvin kierrokset 2500-4000 ilman vaihtamista, mutta kyllä se sitten taas rauhottuukin pian jos ei komentoja tule. Kävin alkuviikosta kokeilemassa Bemarin 330xdA ja 530 xdA:ta, kolmonen meni ihan hyvin mutta vitonen nikotteli aina alussa ja hukkasi sekunnin kaksi kiihdytyksessä, syytä en tiedä. Muutenkin sen vaihtaminen tuntui nykäisynä jota 3-sarjalaisessa ei tuntunut. Audin laatikko menee kevyesti ajettaessa tosi huomaamatta, joskus saa oikein ihmetellä että missäs mennään kun vaihtoa ei huomaa.

                  Niin ja peruuttaessa on pari kertaa tullut kiire, kun on joku pieni töyssy tai muu epätasaisuus ollut eikä pintakaasulla ole auto liikkunut. Hiukan kun painaa niin jo mennään ja peruuttaessa sitä ei oikein tuo koordinaatio pelaa vallan nopeasti varsinkin jos on vaikkapas ruutuun peruuttamassa: tulee kiire pysähtyä! (Eikös se DAF mennyt yhtä lujaa takaperin kuin etuperinkin???)

                  Jarrupalat on ihan kunnossa ainakin vielä 45tkm jälkeen. Ja se käsin vaihtaminen on kyllä aika hidasta puuhaa ...

                  Comment


                  • #10
                    Jarrupalat on ihan kunnossa ainakin vielä 45tkm jälkeen.
                    Meillä oli 78tkm mittarissa kun auto tuli Saksasta ja siihen oli laittettu juuri uudet orkkispalat. Nyt n. 117tkm:n kohdalla vaihdettiin taas palat ja samalla levyt.
                    En ole tutkinut huoltokirjasta olisko siellä mainintaa mutta epäilen, että siihen on Saksassakin vaihdettu pariin kertaan ne palat, eikä tuo about 75tkm:n vaihto ollut suinkaan ensimmäinen.

                    Comment


                      #11
                      Ihan hyviä vinkkejä. En koe käsin vaihtamista ongelmaksi, ja huomattavasti vähemmän tarvii jarrutella valoihin ja mutkiin, kun viitsii läpsäyttää ratin takaa lipukasta pienempää silmään. Ei sitä sieltä kepiltä jaksa hakea, kun on vielä + ja - epäloogisessa suunnassa.

                      Mutkasta ulos kiihdytettäessä se isommalle vaihto on vielä vähän hakusessa, kun nuo ratin lipukat liikkuvat ratin mukana. Eli ne helposti hukkuvat. No ajan mittaan tuota oppii. Ylöspäin tuntuu vaihtavan arvattavasti, etenkin jos keventää hieman kaasua samalla kun vetäisee isompaa pesään -osakaasutilanteissa siis.

                      Ja nuo jarrut tuossa laitteessa todellakin ovat kulutusosia. Vertailun vuoksi, RS4:n kestotestissä (100 tkm) etulevyt taidettiin vaihtaa 5 kertaa, ja takalevytkin muutamaan otteeseen. Ja jumborisan etulevy on jotain 400? kappale, että siitä voi repiä huumoria ;)

                      Comment


                      • #12
                        Ei sitä sieltä kepiltä jaksa hakea, kun on vielä + ja - epäloogisessa suunnassa.
                        Mikähän ihmeen idea tuossakin on takana, kun monessa muussakin merkissä on tehty samalla tavalla?

                        Comment


                          #13
                          Eiköhän tuonkin vois saada muutettua kun kaivais jostain sen liittimen johon noi kepin piuhat tulee, paitsi että tietysti tehty suoraan can-väylään...

                          Comment


                            #14
                            Mikähän ihmeen idea tuossakin on takana, kun monessa muussakin merkissä on tehty samalla tavalla?
                            Jotenkin olis semmonen jännä kutina että oliskohan juuria tonne Rapakon taakse. Kun nyt painaa kaasua käsivalinnalla niin kovan kiihdytyksen seuraksena nytte ei vahingossa kädellä painakkaan suurempaa pykälää. Tuola tyhmälandias hallittemattomalla kiihdytyksellähän voi saada aikaan kolarin ja isot oikeusjutut :) Tämä oli vaan spekulointia, ei faktaa.

                            Comment


                              #15
                              Juuri uudesta TM:stä luin että BMW on kääntänyt uudistetussa 5-sarjassa tuon + ja - toiminnon "oikeinpäin". Toivottavasti trendi yleistyy.

                              Comment


                              • #16
                                Itselläkin vähän hakusessa tää eurooppalainen automaatti. Minua kiinnostaisi tietää millä vaihteella kannattaa vetää asuntovaunua. Vähän hirvittää kun 80 km/h ja kierroksia n. 1400 ja perässä 1500 kg:n vaunu. Letukalla kun vetelin niin tiesi ettei OD (=4) saa käyttä eli 3:lla vedettiin, miten pitäisi rinkula pelin kanssa?

                                Comment


                                  #17
                                  Juuri uudesta TM:stä luin että BMW on kääntänyt uudistetussa 5-sarjassa tuon + ja - toiminnon "oikeinpäin". Toivottavasti trendi yleistyy.
                                  On tuo ollu "oikein päin" jo aikasemmissakin puimureissa, eli isompaa vedetään taakse ja pientä työnnetään eteen.

                                  Comment


                                    #18
                                    Minua kiinnostaisi tietää millä vaihteella kannattaa vetää asuntovaunua. Vähän hirvittää kun 80 km/h ja kierroksia n. 1400 ja perässä 1500 kg:n vaunu.
                                    Yks pykälä alemmas kannattaa pudottaa. "Vanhoissa" pakkovaihteellisessa (5v) pakkonelonen; uudemmissa (6v?) S(port)-asento, joka ilmeisesti jättää useimmiten suurimman vaihteen pois käytöstä.

                                    Itellä ei koukkua, mutta jo mäkinen tie 80-rajoituksella aiheuttaa ylimääräistä vaihtelua 4-5 välillä. Ei "turboshitissä" ;) oikein riitä vääntö alle 2000:n vaikka huipun on mainittu alkavan jo 1750:stä. 2000 rpm niin jaksaa vetää vitosella jyrkempäänkin mäkeen, mutta silloin jo tasan 100 mittarissa...

                                    Comment


                                    • #19
                                      S4:lla kokeilin Joutsan jääratapäivillä paria lähtöä V8 A6:sta vastaan. Ekassa lähdössä olin vähän hidas reagoimaan enkä saanut suoranpätkälläkään kiinni. Tuolloin ajoin ihan D asennolla ilman jarrulähtöä.

                                      Toiselle kiihdytykselle kokeilin kaverin ohjeen mukaan kevyttä jarrulähtöä ja vaihteiden vaihtamista jossain 5500 rpm:n tuntumassa käsin. No se toimi minulla vielä huonommin.

                                      Luulen että nopein tapa turbollisella tiptronicilla on vain iskeä pedaali ja kickdown nappi pohjaan tiptronic päällä ja antaa laatikon vaihtaa siellä punarajalla.

                                      Tiptronicin chippauksella saisi varmasti vaihdot lyhyemmäksi. Mutta onhan tuolla vakiollakin vielä ehtinyt :-)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Nostetaas vanhaa topiccia. Onko tietoa onko mahdollista poistaa kokonaan tuo kickdown toiminnasta sillon kun keppi on tippipuolella? Olisi kiva jos tippipuolella vaihteet vaihtuisivat vain kepistä tai punarajalla, eikä pelkällä kaasupolkimen pohjaan painamisella. Niin ja autossahan on sähkökaasu, eli erillistä kick down nappia ei taida olla?

                                        Comment


                                          #21
                                          jostai lueskelin että 5 vaihteiset tipit olis kestävämpiä kuin 6 vaihteiset, ja että 5 vaihteiset voi korjata osa kerrallaan. ei tarvitse koko laatikkoa korjauttaa.
                                          ja että tuo 5 vaihteinen olis alunperin porcheen tehty(6 vaihteinen audin oma)

                                          olenko väärässä?

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tiptronicit, 5- ja 6-vaihteiset, ovat molemmat ZF:n tekemiä.

                                            Samoja 5HPXX ja 6HPXX laatikikoita hieman eri ominaisuuksilla käytetään Audilla, VWllä, Maseratilla, Bentleyllä, FWllä eri malleissa

                                            Kaikkiin saa varaosia. Suomen Audin ja VWn huoltoverkosto ei näitä kuitenkaan korjaa, pieniinkin vikoihin tarjotaan ainoaksi vaihtoehdoksi vaihtolaatikkoa. Tuttavan 4.2 A6 Audiin vaihtolaatikko oli ainoa mitä maahantuoja tarjosi 3 vuotta vanhaan tiptroniciin korjaukseksi kohtuulliseen 5000 euron hintaan, automaatilaatikopaja korjasi sen 500 eurolla

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä se 6-vaihteinen on huomattavasti modernimpi, kestävämpi ja parempi kuin 5-vaihteinen. Ja aivan samalla tavalla sitä voi osa kerrallaan korjata kuin 5-vaihteistakin. ZF:n lootia ovat molemmat ja löytyy tosiaan niin Audista, Porschesta kuin BMW:stäkin hyvin pitkälle samanlaisina. Isommat erot tulee poikittais vs. pitkittäislaatikot. Pitkittäiskoneisten laatikot ovat kestävämpiä kaikinpuolin (sekä muut viat että väännönkesto).

                                              Niin ja mulla on itsellä 5-vaihteinen tippi jota olen korjannut, 6-vaihteista olen ajanut ja se on huomattavasti parempi.

                                              Comment


                                                #24
                                                millä kierroksilla tuo tippi normaalisti vaihtaa tasaisessa kiihdytyksessä?
                                                itellä antaa vejättää päälle 2000rpm ja sittekin aika nihkeesti vaihtaa isommalle. kolmos vaihteen ku laittaa tippi puolella päälle ni luistattaa vähän aikaa ja sit vast tippuu kierrokset alle 2000,eli lukitsee varmaa vast sitte turbiinin.
                                                tällä hetkellä vika koodit päällä jäkorempan jälkeen et johtuu varmaa siitä,mut normaali oloissa.
                                                luistattaako laatikko kylmänä enemmän että öljyt lämpenis?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Juu kyllä niissä on sellainen lämmitystoiminto. Itsellä tuo laatikko koittaa pitää kierrokset todella matalina ja kaupungissa tuleekin ajettu pakko kakkosella tai kolmosella

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Saiskohan tuon lämmitystoiminnon kytkettyä pois jotenkin? Nostaa kulutusta aika miehekkäästi.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Lämmin talli tai etelän hetelmät ratkaissee pulman.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X