Onko nuo kaikki 1.8 koneet 20 venttiilisiä, siis myös turbottomat? Kuinka paljon tuolla 1.8 koneella on jakohihnan ja oljynvaihtoväli?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Kysymyksiä Audi A4 b5:sen 1.8 koneesta
Collapse
X
-
Aadi1Avainsanat: Ei mitään
-
Kyllä, kaikki on 20V. Jakohihna vaihdetaan Suomessa 90tkm välein, Saksassa vaihtoväli on 120tkm. Öljyt vaihdetaan ohjelman mukaan 15.000 km välein.
Ja vaikka ei kysytty niin kerron silti. 1.8 20v ei ole mitenkään kovassa maineessa sen enempää taloudellisuuden kuin väännönkään suhteen. Onneksi asiat saa korjattu yhdellä T:llä. :)
-
Aadi1
Mutta se T kirjain maksaakin sitten muutaman tuhat euroa lisää :). En haekkaan mitään älytöntä tykkiä, uskon että se 125 heppaa riittää meikäläiselle ihan hyvin.
Comment
-
Sitten kun se T-kirjain ;alkaa auto kulkea ja kone kiertää mukavasti rajoittimeen asti huomaamatta.Kyllä siitä T-kirjaimesta kannattaa maksaa;ajamisen iloa.
Comment
-
Aadi1
Onko todella siis tuo tavan 1.8 kone niin hengetön että sillä ei kerkeä mihinkään? Olen katsellut turbollisiakin mutta suurimmalla osalla on ajettu jo kohta 300tkm ja hintaa on vielä se 8000+, turbottomia löytyy jo sitten 200tkm ajettuja ja hinnat 6-7 tuhatta.
Comment
-
Kannattaa käydä kokeilemassa vapari 1.8:ia koeajon merkeissä. Kyllä sillä normaaliliikenteen mukana ehtii, ainakin minä olen ehtinyt tuon ~50tkm mitä olen nyt sillä ajanut. Sitä virhettä ei kannata mennä tekemään, että käy koeajamassa T:tä tai varsinkaan q:ta, varsin hintavia sairauksia molemmat, T- ja q-kuume... :)
Taloudellinen tuo kone ei ehkä ole, mutta kohtuullinen kulutukseltaan. Nyt kun auto alkaa olemaan kohtuu hyvin kunnossa, kulutus on 7,3-7,6 litraa sadalla sekalaisessa maaseutuajossa. Kulkuja tuossa ei liiemmin ole kuin yli 3500rpm.
Comment
-
Kyllä se vaan kannattaa sairastaa T/Q-kuume,on sillä TQ Audilla mukava ajellakesät ja varsinkin talvet.Kesällä rengas pitää ja vauhti maistuu ja matka taittuu.Talvella lähtee Quttro kuin jänis makuulta esim. liikennevaloista ja sitten se ajettavuus talvella;ilo.
Comment
-
Vaarana tosin että tq-alokkaat viimeistään kahden kuukauden sisällä kyselevät turbo-
osiossa K03 sport tai KKK K04 ahdinta :) Ja sitten suositellaan PO-kankia, RSRS kytkintä,
CroMo-vetareita sekä suihkumoottoria katolle :) Perjantai vissiin taas.
Ei, kyllä minä suosittelen sekä T että Q kirjainta. Q on siitä kiva että tekee autosta vakaan,
jopa kuivalla kelillä kaupunkipyörityksessä. T on taas siitä kiva että vaikkei se merkitsisi
paljon itselleen, mitä nyt vääntöä on hienosti käytettävissä, niin seuraava auton omistaja
taas vuorostaan arvostaa sitä että autossa on valmiina tuo T.
Mutta jos ajot on yli 90% tylsää maantietä 60-90km/h nopeudessa, ja sitä on paljon, niin
silloin no-T ja no-Q saattaisi välttää. Uhriautona.
Comment
-
Aadi1
Kävinpä koeajamassa tuollaista vaparia ja menohalut riittää meikäläiselle, ensi viikolla sitten autokaupolle.
Comment
-
Muistellaanpa tähän väliin se fakta, että kaikki ei ole 100% Q ja T -uskovaisia, vaan vähempikin riittää. 1.8 liikuttaa tuollaista pikku-Audia varsin mallikkaasti normaali ajossa, eikä kuluta kauheita. Ja pirulainen toimiikin vielä kuin kello.
Jospa annetaan kommenttia siitä vaparikoneesta, eikä aivan tukehduteta topikkia turbo-manipuloinnilla, jookosta?
Comment
-
Aadi1
Tykki osui asian ytimeen. Meikäläiselle riittää että pääsen autolla paikasta A paikkaan B, vaikka ilman sitä turboa ja nelivetoja. Ja koska aion pitää seuraavaa autoa ainakin sen kolme vuotta ja jostain olen kuullut että audit on suht koht luotettavia tekniikaltaan, jos vain on hyvin huollettu, koriltaan ne ei kuulema ruostu millään :) niin noilla perusteilla tyydyn perus 1.8 koneeseen.
Comment
-
Aadi1
Kyllä varmaan 1.6 koneellakin pärjää, jos ei tosiaan ole tuollainen tehouskovainen:). Ja osaltaan kysymys on myös rahasta, ei tälläisellä nuorella opiskelijalla ole laittaa 2-3 tonnia lisää jotta saisi tehokkaampaa konetta. Ja muutenkin meinaa tämä keskustelu karata käsistä, jokainen lukekoon ensimmäisen postauksen tähän aiheeseen:).
Edit: Ja en kehtaa aloittaa uutta aihetta, niin kysyn samalla että kuinka tuon vakio soittimen saa audeista irti? Soittimena olisi sellainen blaupunktin cd-soittimen raato joka ei kuulemma toimi kunnolla. Myyjällä ei ollut juurikaan tietoa kuinka sen irti saisi, kuulema tartteis jotain u-mallisia irrotusrautoja. Kuinka helposti tuohon sitten saa asennettua uuden soittimen, onko audissa valmiina standardi liittimet soittimille?Viimeksi muokannut Aadi1; 23.3.2007, 22:10.
Comment
-
Ilmeisesti siinä on ne pyöreät reiät nurkissa? Uuden soittimen mukana tulee irroitusraudat. Joissain merkeissä saattaa olla erilaiset systeemit... Audin liittimet on ISO-liitimien kaltaiset, mutta heräte ja jatkuvavirta on ristissä. Vaatii adapterin väliin tai johtojen paikanvaihdon. Pinnien irrotus voi olla pikkusen hankalaa, joten adapteri helpoin.
Comment
-
Aadi1
Joo siinä on neljä sellaista pyöreää reikää, pari soittimen kummassakin laidassa. pitää jotain sinne tökkiä jotta tuon soittimen saisi irti. Tutulla on audissa alkuperäinen soitin ja siinä on sellaista ongelmaa että vaikka virrat sammuttaa niin soitin jää päälle, johtuu varmaan kun tuo heräte ja jatkuva on ristissä.
Comment
-
Ainakin oman Pioneerin soittimen ISO-johtosarjassa voi nuo jatkuvan- ja herätevirran paikat vaihtaa helposti keskenään niistä soittimen johdoista, on valmiit liittimet johdoissa, joten sen kanssa ei tarvinnut mitään adaptereita hankkia. Auton antenniliittimeen piti hankkia adapteri, koska Pioneerissa on erimallinen liitäntä. Vakiosoittimen sain irti tökkäämällä sinne reikiin tarpeeksi ohuita kuusiokoloavaimia. Jos siinä on nyt se Blaupunktin soitin niin siihen pitäisi todennäköisesti sopia mikä tahansa uusi soitin vain paikalleen laittamalla/vaihtamalla asennuskehikko soittimen mukana tulleeseen.Viimeksi muokannut Finadeon; 24.3.2007, 21:06.
Comment
-
Mulla ainakin soittimen käynnistys (+12 VDC virtalukolta) ja positiivinen käyttöjännite (+12 VDC) on kumpikin otettu tuosta käyttöjännitteen johdosta. soitin siis ei käynnisty kun virtalukossa avainta kääntää. Ärsyttävä homma ainakin minusta. Vielä en ole jaksanut ruveta etsimään tuota +12 virtalukolta, että mistä sen saisi otettua. Kertokaahan joku!:)
Itse sain tuon vakio soittimen irti käyttämällä ohuita "paineilmanauloja" joissa uraprofiili.
Edit: Millainen adapteri tuohon antennijohtoon pitää ostaa, että se passaa Pioneerin soittimeen? Itsellä antennijohto roikkuu irti soittimesta.
Comment
-
Tuon näköinen antenniadapteri: http://www.autostudio.fi/product_inf...roducts_id=442
Nimeltään muistaakseni ISO -> PIN adapteri. Löytyy varmaan Biltemasta, Motonetistä, hifiliikkeistä jne.
Comment
-
Kuskin jalkatilasta löytyy tuollainen liitinrivi. Saattaa olla pikkusen eroja auton iästä riippuen. Kuva vm. 95, nro 15 virtalukko ja katkeaa vasta kun avaimen vetää pois lukosta. Omassani ei enää 15:ttä ole vaan muistaakseni "X" tjsp ja sammuu heti kun virrat kääntää pois...
Comment
-
kustannuksista
Tossa aikaisemmin esitettiin, että 1.8 t verrattuna ilman turboa maksaa enemmän, " 2ke lisää.."
Mielestäni se, mikä tässä tulee kustannusten erotukseksi, on jäännösarvo kun auto aikanaan vaihtaa omistajaa. Eli "enemmän".
Mä väitän, että siinä tilanteessa, kun "jäännösarvoa" eli tulevaa kauppahintaa määritellään, saadaan tulokseksi turbolliselle, edelleen vrt. vapari, niin paljon parempi (myyjälle) summa, että se tulee taloudellisemmaksi.
Näitä voi tietysti laskea monella tavoin, monella eri aikavälillä, ja laittaa tunnetta ja kukkaroa peliin miten kukin parhaaksi näkee.
Ja mä näistä mitään ymmärrä, näinollen osaa asiaakaan selkokielistää.
Comment
Comment