Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

V6 audin pakosarjan irroitus, tiivisteen vaihto.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    V6 audin pakosarjan irroitus, tiivisteen vaihto.

    Nonniin!
    Tänään alkoi ja jatkuu ens viikolla.. Katkes perk..le viimeiset kaksi rintapellin puoleista pulttia poikki ja kun tilaa "ruhtinaallisesti" ( kuskin puoli) saa homma nyt jäädä. Eipä ole liikoja tiloja kyseiselle puolelle insinöörit jättäneet.....
    Koetanko hitsata jotakin vanhaan pultin kantaan ja yrittää saada pinnapultti sillä pois vai otanko kannen irti ja pakosarja tulis sen mukana?
    Samalla jakopääremppa, kansien tiivisteet ym....ja rahaa palaa...
    Nyt ois hyvät neuvot tarpeen....
    Viimeksi muokannut Killeri; 21.12.2024, 10:47. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    No jos siellä yhtään näkyy pultin jämää,niin minä ainakin yrittäisin hitsata siihen mutterin...

    Comment


      #3
      Itse olen saanut kierrettyä pois jopa syl. kannen ulkopintaa syvemmälle katkenneet pultit hitsaamalla. Eli lähtevät varmasti, jos kolvi mahtuu ja pääsee hitsaamaan pultin päätä . Jatka hitsillä täyttämällä pultin päätä
      tarpeeksi ,jotta saa mutterin kiinni hitsatuksi sitten.Maadoitus sitten mahdollisimman läheltä hitsattavaa kohdetta. Ja akun piuhat irti ennen hitsausta :)

      Comment


        #4
        Kyllä sitä hitsausta meinataan kokeilla, eri asia vaan pystyykö sitä alapuolen pulttia suoralla puikolla hitsaamaan... On niin pirun vähän tilaa. Palkki edessä ym...haen huomenna jotain puikkoja, mitkä hitsaa keskeltä ja ympärille tuleva kuona-aine ei tartu mihinkään.. Oli jotain Certanium-707 puikkoja 2,5 mm...
        En osaa selittää tota juttua...

        Kertoilen kuinka siinä käy, kun ehkä tiistaina kerkiää kokeilemaan....

        Comment


          #5
          Kokeile taittaa puikko puikonpitimen päästä sellaiseen niin pääset helpommin ahtaisiin paikkoihin! Tuo certanium 707 on ihan hyvä tohon hommaan mutta silti suosittelisin tätä puikkoa http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=9436
          Periaatteessa sama kun tuo certanium muuta ei oo niin nuuka lialle ja rasvalle.
          Hitsaus roiskeita voi kokeilla ehkäistä vaikka "roiskeroope" suihkeella, suihkuta sitä hitsauskohdan ympärille mutta ei itse hitsattavan kohdan päälle ja kokeile sitten.

          Comment


          • #6
            Lainataanpas tästä vanhaa threadia. Tarkoituksena olisi suorittaa pakosarjan tiivisteen vaihto ja samalla tarkistaa ettei pakosarja ole halki yms, koska tahtoo kuskin puolelta vuotaa pakokaasuja moottoritilaan ja sitä myöden kabiiniin kun ilmastointi/puhallus on päällä. Auto on siis A6 C5 2,8 v6 koneella.

            Ajattelin kysyä hieman neuvoa ennen kuin alan puuhastelemaan. Eli täytyykö esim imusarja irrottaa, jotta pakosarjan saa irti? Tiivisteet tietysti hyvä vaihtaa siihenkin mikäli irrotus on tarpeen. Onko hommassa jotain muuta kriittistä mikä olisi hyvä tietää ennen kun aloittaa?

            Comment


            • #7
              Ööö, oletkos hetkeen vilkaissut konehuoneeseen? Imusarja on koneen keskellä ja satsit kyljissä.
              Eipä siinä kummempaa, mutteria auki, ne on vain sitten äärettömän tiukassa kun palavat kiinni, joskus joutuu mutterinsärkijällä särkemään mutterit, jos vaihat muttereita niin elä laita tavallisia vaan kupariset.

              Comment


              • #8
                Jees. Näin arvelinkin että mutterit saattaneet juuttua ajan saatossa melko kovin kiinni. Kyseessä ei ole oma vaan kaverin auto niin eipä ole kovin tiuhaan tullut kurkittua sen pellin alle..

                Comment


                • #9
                  A6 2.4 pakosarjan irroitus

                  Eli 1998 vuoden A6 avant quattro kyseessä ja katalysaattoreiden vaihtohomma. Aloin putkia irrottamaan pakosarjoista ja viisi mutteria irtosi hyvin mutta pelkääjän puolen muttereista tottakai yksi oli niin jumissa että vaikka kuinka irroitusöljyä laitoin ja yritin kitkutella eestaas niin poikkihan se pinnapultti meni .

                  näyttää aika hel…tin ahtaalta ja on lämpöpeltiä ympäri pakosarjaa .

                  kysynkin lähteekö pakosarja irti kannesta kunhan vain ronkkii oikeista raoista pultit auki vai pitääkö tästä stnan rakkineesta tiputtaa koko moottori lattialle ? Kun eihän se tietenkään kahdella tuu putken ja pakosarjan liitos tiiviiksi vaikka on uudet tiivisteetkin.
                  Viimeksi muokannut Killeri; 21.12.2024, 10:39. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                  Comment


                    #10
                    Kannen mukana saa pakosarjan nostettua konehuoneesta, tuskin mahtuu erikseen irrottaan pelkkää pakosarjaa. Onko se sitten vähemmän työläs kuin napata keulapala ja moottori irti, en tiiä. Riippuu vähän käytettävissä olevista fasiliteeteista. Vaan eikö ne alkuputket nyt jo irti lähde alaspäin jos mutterit on irti ja yksi pinnapultti poikki. Sen katkenneen saanee alapuolelta vaihdettua.

                    Comment


                      #11
                      Jälkiviisasteluna olisi ollut pienempitöinen katkaista putket kattien etupuolelta ja tehdä liitos sinne. Eikös ne A6:ssakin ole auton alla eikä heti pakosarjan jatkeena? Vaan toivotaan että saat irrotettua katkenneen pultin pois. Aika hankala paikka porailla pois jos on ihan laipan juuresta katkennut.

                      Comment


                        #12
                        Itse olen saanut kierrettyä pois jopa syl. kannen ulkopintaa syvemmälle katkenneet pultit hitsaamalla. Eli lähtevät varmasti, jos kolvi mahtuu ja pääsee hitsaamaan pultin päätä . Jatka hitsillä täyttämällä pultin päätä
                        tarpeeksi ,jotta saa mutterin kiinni hitsatuksi sitten.Maadoitus sitten mahdollisimman läheltä hitsattavaa kohdetta. Ja akun piuhat irti ennen hitsausta :)
                        Tästä on onnistuneita kokemuksia, mutta myös yksi katastrofi. Kaverin 996 porschen koneesta koitettiin saada hitsaamalla pakosarjan pultteja pois ja lopuksi kävi niin, että katkenneet pultit karkaistuivat hitsauksesta(tig) niin koviksi, että niihin ei pystynyt enää mikään tavallinen hss terä. Pari lähti irti hitsaamalla, muutamaa yritettiin lisää ja loput porattiin. Jollain oikeesti hyvällä kobolttiterällä ne karkaistuneet porattiin niin ouhiksi, että kiertyivät pois. Possusta katkesi lämmittämisestä huolimatta jokainen pakosarjan pultti...

                        Nykyään tulee tehtyä niin, että hitsaan ensin prikan kii siihen tumppiin ja siihen sitten mutteri muutamalla hepillä kii. Tigillä ja täytteellä saa aika kivasti sulateltua sen tumpin kiinni kunnolla siihen prikkaan. Monesti saattaa lähteä aukeamaan jo ihan prikasta kääntämällä, kun hakee isot knipexit.

                        Comment


                        • #13
                          Joo kävi se mielessä katkaista putket ettei olisi tarvinnut kajota pakosarjojen liitoksiin mutta kun sinne oltiin jonkun aikasemman omistajan toimesta jo vaihdeltu kattia ja hitsailtu liian isoa putkea toisiinsa hirvittävän näköisillä saumoilla. Ja joka paikassa pikku vuotojälkiä . Oli vissii purettu ja kasattukki vanhoilla tiivisteillä kun oli laippaliitoksistakin vuotanut. Enpä sitten tiedä onko kateissa mitää vikaa kun vuotoja joka paikassa mutta ne on nyt ostettu niin emmä ala kokeilemaan onnea

                          yritin kolme kertaa hitsata mutterin katkenneen pinnapultin päähän mutta huonolla menestyksellä kun ei oikein edes kunnolla nähnyt mihin kohti turaa.

                          kyllä pakosarja mahtuu lähtemään irti niin ettei tarvi rälläköidä etukulmaa irti tai iirrottaa kantta tai moottoria . Ei se mikään ihan vartin homma ole mutta kyllä lähtee . Kait se menee takaisinkin :) ja kun sai ruuvipenkkoon ja hitsattua kunnolla mutterin niin jo vain lähti

                          Comment

                          Working...
                          X