Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

UrS4 tyhjäkäynti katosi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • UrS4 tyhjäkäynti katosi

    Potilas siis tuo profiilin mukainen UrS4 -92, 2.2 20VT, moottorikoodi AAN.

    Eli aamulla ei käynyt tyhjäkäyntiä ollenkaan. Hyvin starttasi käyntiin, kierrokset laski reiluun tonniin, mutta siitä sitte suoraan sammuksiin. Sama tapahtui, kun painoi vauhdista kytkimen pohjaan. Mielestäni kävi kaikilla viidellä.

    Pari kilsaa ajoa niin auto sammui taas. Uudelleen startatessa tyhjäkäynti taas löytyi. Mikäköhän tuossa oireilee? Kaasuläppä, ISV? Kuulisin mielelläni ehdotuksia vian aiheuttajaksi ja mitä toimenpiteitä vaatii.

  • #2
    Kokeilepa irrottaa ilmamäärämittarin liitin, toimiiko sitten. Pitäisi pystyä jotenkin ajamaankin MAF poiskytkettynä.

    Comment


    • #3
      Otin maffin liittimen irti. Lähti käyntiin, mutta sammui samalla lailla kuin ennenkin. Eli vika ei ole siinä.

      Auto alkaa kuitenkin pysymään käynnissä lämmettyään vähäsen eli jo parin kilsan matka riittää. Voisiko tuolla olla tekemistä lämpötilasensorin kanssa?

      ISV näytti aika öljyiseltä, mutta ei kai sen toiminnalla ja koneen lämmöillä ole keskenään tekemistä? Voisihan sen kuitenkin putsata.

      Comment


      • #4
        Voisikohan lämpöanturi olla viallinen, jolloin kylmällä koneella mennään väärillä seoksilla (rikkaalla) ja auto sammuu. Sammuuko moottori kuin laakista vai yrittääkö huonosti käydä ja sitten sammuu? Haistelepa putken päätä, sammumisen jälkeen, haiseeko bensa? Toimiiko auto muuten hyvin?

        Comment


        • #5
          Kylmänä sammuu laakista, varsin nopeasti ainakin kun kierrokset alle 1000rpm. lämpimänä joskus kierrokset putoavat johonkin n.200-400rpm ja pysyy nipinnapin käynnissä. Äsken otin ISV:n johdon irti ja kierrokset jäivät ns. normaaleihin tyhjäkäyntilukemiin. Kone ei kuitenkaan ollut täysin kylmä. Kaasuun vastaaminen oli kuitenkin varsin heikkoa, liekkö tuo ominaisuus kun ISV on poissa pelistä?

          Bensa ei kyllä haissut äsken vaikka rytäsi tuossa 200-400 kierroksessa hetken.

          Muuten auto toimii ihan ok. Pientä kaasuunvastaamattomuutta on ollut ja vajaakaasulla meno joskus hieman nykivää, mutta ei missään nimessä pahasti. Täyskaasukiihdytyksessä auto pelasi eilen ainakin vielä hyvin. Nyt en viitsinyt kenkiä kun tuota propleemaa on.

          Kokeilen huomenaamuna startata kylmänä siten, että ISV on poissa pelistä. ISV on muuten aika öljyinen ja muualta tuohon tuskin öljyä tulee kuin imuputkistosta.

          Comment


          • #6
            Mites lamda? Etenkin lamdan esilämmitys?

            Comment


            • #7
              Lambda on alle 2v vanha ja vaikea uskoa, että vetäisi moottorin noin sekaisin hetkessä.

              Ei tuo ISV:n johdon irroitus juuri auttanut kun äsken kokeilin. ISV-kiinni, auto sammui heti eli ei edes yrittänyt käydä tyhjäkäyntiä.

              ISV-johdot irti, auto jäi käyntiin, mutta kierrokset luokkaa 400-500rpm. Nousivat kaasulla, mutta ei kovin vaivattomasti. Ajo muutenkin nykivää pintakaasulla.

              Pitäisikö auton toimia vastaavasti ISV-poiskytkettynä?

              Comment


              • #8
                eikös kierrokset pitäisi heilua jossain 1500 kieppeillä, kun ISV piuhat irti? Eli siellon sillon kunnolla reikä auki. Ilmeiseti vika on nyt jossain muualla. Kertooko vikakoodit mitään? Kannen takana oleva lämpöanturikin voi sotkea käytöksen ehkäpä juuri tuollaisin oirein.

                Comment


                • #9
                  Noniin, vikakoodit luettu. Kiitokset Porkkikselle.

                  MAF oli jättänyt koodin ja nollauksen jälkeen uusi heti vikakoodin. Kokeillaan viikolla toimivalla MAFfilla josko kulku paranisi. Toivotaan ainakin.

                  Comment


                  • #10
                    MAF oli tosiaan vian aiheuttaja. Nyt uusi (käytetty) osa tilalla ja toimii kuten ennenkin. Kiitokset kaikille avusta.

                    Comment


                    • #11
                      Vikakoodi oli ilmeisesti tämä:
                      Koodi:
                      00553 - Mass Air Flow Sensor (G70)
                      07-00 - Signal to Low
                      Itse en lähtisi marmoritiskiltä 624? osaa tuon perusteella hakemaan, mutta onneksi noita saa muualtakin.

                      Comment


                      • #12
                        Minulta onneksi löytyi Japelle kohtuu hinnalla ehjä käytetty.

                        Comment


                        • #13
                          Tuossa vast`ikään bossin jobbari sanoi, että sitä mittausosaa (eli pelkkä mittasondi ja elektroniikka) rupeaa saamaan ~50e hintaan.

                          Comment


                          • #14
                            Parinsadan pintaan se on Bosch -vaihto-osanakin ollut.

                            Comment


                            • #15
                              Juurikin tuo oli koodi.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla on viikon sisällä kaksi kertaa sammunut kuin avaimesta kääntäen tuo ässä.
                                Kummallakin kerralla auto on käynnistetty roikkalämpimänä, ja se on käynyt noin 2-3 minuuttia ja sammunut.

                                Katsoin tänään vilkkusysteemillä vikakoodit ja sieltä löytyi tämmöinen.

                                2231 (Blink Fault Code), 00533 VAG1551/2 Fault Code Number
                                Idle Speed Control Valve (N71)
                                Idle speed adaptation maximum limit exceeded or Minimum adaptation limit not reached
                                Sticky or binding ISV, Mass Air Flow Meter (G70) offset, additional air introduced between G70 and N71
                                Symptom: Idle speed too low, or too high, Add air leak.

                                Mitähän tuolle alkais tekemään?

                                Comment


                                • #17
                                  Tarkasta toimiiko tyhjäkäyntikytkin kunnolla. Putsaa ISV venttiili. Tarkasta ettei ole imuvuotoja.
                                  Kaikkiin löytyy ohjeet foorumilta.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sanoisinpa että tuo on seuraus eikä syy. Syytä hassumpi arvata. Tuo imuvuoto ihan varteenotettava eli joku letku sopivasti halki niin että välillä imee sieltä ja välillä mafista.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Päivitellääs tätäkin välillä. Eli ISV:n olen putsannut, vikakoodit luettu (ei koodeja) ja painetesti tehty (ei vuotoja).
                                      Sellainen lisäominaisuus on vielä tullut tuohon autoon, että nykäisee/pätkäisee satunnaisesti.
                                      Itse alkanut epäileen, että sytkäosilla tunnit täynnä.

                                      Päästömittauksessa käytetty, ja HC meinas pomppia humpaavalla tyhjäkäynnillä yli 100:n, mutta sitten laski 82:teen. Tulpilla on ajettu n.20tkm. Voi kyllä olla ettei katit ollu kunnolla lämpimät, kun en oikeen päässyt polkeen ennen mittausta.
                                      Viimeksi muokannut makeq; 8.2.2008, 18:52.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jatketaan. MAF on kokeiltu jannelta, ja siinä ei ole vikaa.

                                        Eilen kun menin töihin, niin auto sammui liikennevaloihin kuin avaimesta kääntäen, mutta lähti kuiten heti käyntiin normaali starttauksella.

                                        No sitten olin yöllä lähdössä töistä, niin ei millään käyntiin, kolme pitkää starttausta eikä mitään tapahdu, ensimmäisenä mieleen, että bensapumppu tuli tiensä päähän. Noh vähän aikaa siinä jeesustelin ja arvelin, että kokeilen vielä kerran, niin eiköhän pitkän starttauksen jälkeen lähtenyt käyntiin ja kävikin vielä aivan normaalisti.

                                        Comment


                                          #21
                                          Moi, katsopa tuosta tuo mun tapaus: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=59525
                                          Oireet olivat bensapumpun vaihdon jälkeen samanlaiset ennenkuin anturit levisivät lopullisesti, eli sammui niinkuin avaimesta kääntäen...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Virtalukonpohja on vaihdettu tänään uuteen, ja siinä ei ollut vikaa.

                                            Voiko bensapumpun viallisuus tehdä tuollaisia ihme sammumisia ja nykäisyjä, vai alanko seuraavaksi vaihteleen noita antureita?

                                            G28 ei muuten antanut vikakoodia, kun käytettiin autoa piuhan nokassa, vaikka auto oli sammuksissa. (liekkö mitään merkitystä?)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mun urssi alkoi nykimään kun bensasuodatin oli viimeksi laitettu vuonna 1992
                                              todennäköisesti. Nykiminen oli kyllä tosi rajua leipää antaessa, tuntui kuin
                                              kone lähtisi korviltaan irti.

                                              Tuo pikku pätkiminen viittaisi puolaan. Omassa alkoi oireet juuri noin, kun sitten puola antautui lopullisesti.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Urssi ei käynnisty enään

                                                Jatketaanpa tänne. Nyt kolmena päivänä pitänyt startata monta kertaa ennenkuin on lähtenyt käyntiin, ja nyt sitten se teki lopullisen tenän.

                                                Bensaa tulee, mut kipinä on ilmeisesti hävinnyt (en ole katsonut kipinää).

                                                Mitä arvon raati arvelee tuliko nyt se HALL tiensä päähän ja pystynkö sen jotenkin tarkastamaan?

                                                Tuossa yllä on noita oireita jota autossa on ollut tätä.

                                                Tosiaan moottori ollut kylmä joka kerralla kun ei ole meinannut käynnistyä.
                                                Viimeksi muokannut makeq; 26.5.2008, 20:58. Perustelu: Tarkennusta

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Pystyy tsekkaamaan:
                                                  http://www.audiclub.fi/phpBB2/showth...t=hall+mitt%2A

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Hallista pitäs kyllä jäädä koodikin. Ensiapuna voi kokeilla kataa vettä nokkapyörän taakse. Saattaa joskus auttaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ei kyllä availe suuttimiakaan, jos kierrosnopeusanturoinnissa on vikaa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Joo sitä en tiedä että aukeaako suuttimet, mut tuskin aukeaa kun bensa ei ala haisemaan ollenkaan, mutta bensaa tulee kuiten paineensäätimelle asti.

                                                        Onko rpm-anturi se koneen puolimmainen ja asentotunnistin se tulipellin puolimmainen?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tulipellin puolimmainen, mutta tarkoitin kierrosnopeusanturointia kokonaisuutena. Sen osat ovat 2 anturia kytkinkopassa ja hall nokkapyörän takana (tai vanhemmissa jakajan jäänteissä tai vielä vanhemmissa jakajassa). Kaikkien on toimittava, että moottori käynnistyy.
                                                          Lisäksi ei ole täysin ennenkuulumatonta, että alkavan kierroksen anturi eli ns 62 asteanturi (se etummainen) kadottaa tappinsa vauntipyörästä/vetolevystä. Toivo ettei siitä ole kyse :)

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            käyntinopeusanturi on "tulipellin puoleinen".


                                                            edit:meni jo ^

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X