Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jakohihnan ikä? (kuvia)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jakohihnan ikä? (kuvia)

    Pyytäisin arvon raatia heittämään arvioita alla olevan hihnan iästä kilometreinä. Teoriassa sen pitäisi olla noin 70 tuhatta ajettu, mutta korjaamoni mukaan tuolla olisi rullattu huomattavasti enemmän. Täältä porukasta varmaan löytyy henkilöitä jotka osaa arvioida miltä tuon verran käytetyn hihnan kuuluu näyttää.

    http://img.photobucket.com/albums/v5...i/IMG_6651.jpg
    http://img.photobucket.com/albums/v5...i/IMG_6652.jpg
    http://img.photobucket.com/albums/v5...i/IMG_6654.jpg
    http://img.photobucket.com/albums/v5...i/IMG_6656.jpg
    http://img.photobucket.com/albums/v5...i/IMG_6658.jpg

    Niin kuin kuvista huomaa, hampaita voi irroittaa sormin. Takapuolelta tekstit ovat kuluneet pois, mutta sopivassa valossa näkee vielä rinkelileimat ja numerot. Valmistaja taisi olla Gates. Kyseinen hihna liittyy tähän aikasempaan topikkiin: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=48269
    Viimeksi muokannut Heksi; 17.3.2007, 19:21.

  • #2
    Mitä nyt itse olen joitain hihnoa katsellut, niin ne näyttää melkein kuin uusilta. Oma oli ajettu 120tkm ja ei se ollut ollenkaan kuluneen näköinen. Tekstit tietysti oli takapuolelta lähteneet.

    Comment


    • #3
      No huh... Sattumoisin itse olen tutkinut hihnaa parina päivänä... Omallani pitäisi olla ajettu vähän yli 60 tuhatta. Se on kyllä melkeinpä uutta vastaavan näköinen. Ei siis hampaissa mitään merkkejä kulumisesta.

      Comment


      • #4
        Jos hihna pyörii löysällä syystä tahi toisesta niin hampaat voi hakkautua irti kuten kuvissa. Ikää & kilometrejä ei voi noin vain silmillä määritellä kuluneisuuden mukaan. Olen nähnyt tuollaisia hihnoja 60tkm ajetuissa kiristinelementin ollessa hajalla.

        Comment


        • #5
          Veljen vastaavassa Competitionissa oli ihan hyvässä kunnosa, kun hihna saksasta tulon jälkeen vaihdettiin. Mittarissa taisi olla 168tkm aika tasan tarkkaan vuosi sitten ja edellinen vaihto oli tehty muistaakseni 90tkm:ssä.

          Comment


          • #6
            Niin, vissin tässä on kaksi mahdollisuutta. Joko toi on tehtaalla asennettu hihna jota ei ole vaihdettu 96 tkm:ssa (vanhan omistajan kuitti Suomesta on tallella), tai sitten kiristin on hajonnut. Mitenköhän sen kunnon voisi tarkistaa kun osa on otettu jo pois? Kolmas, ehkä epätodennäköinen mahdollisuus on hihnan valmistus- tai materiaalivika.

            Tietysti voi olla että jossain välissä on ruuvattu kilsoja mittarista, mutta toistaiseksi ei ole ollut mitään syytä epäillä sellaista. Auton yleiskunto on linjassa mittarilukeman kanssa ja huoltokirjakin näyttää aidolta. Kyselin katsastuasemien mittarilukematkin Suomen ajalta, eli -02 eteenpäin ja ne täsmää.

            Comment


            • #7
              Kyllä tuo on ihan loppuunajettu, ja kulunut rikki. Se että onko hammashihna löysemmällä kuin pitäisi, ei vaikuta käyttöikään tai kulutuskestävyyteen kovin paljon (koska se kontaktipinta hammasrattaan ja hihnan välillä on kuitenkin aina sama).

              Kiristin kiinnostaisi minuakin, onko tosiaan ihan ehjä?

              Comment


              • #8
                Se että onko hammashihna löysemmällä kuin pitäisi, ei vaikuta käyttöikään tai kulutuskestävyyteen kovin paljon
                No ihan varmaan vaikuttaa.

                Comment


                • #9
                  No ihan varmaan vaikuttaa.
                  Niissä kireysrajoissa mitä auton kiristinrullassa voi olla, niin ei tasan varmasti vaikuta.

                  Comment


                  • #10
                    No silloinhan hihna on oikealla kireydellä.

                    Comment


                    • #11
                      Sillä kiristinrullalla on autossa se tarkoitus, että se poistaa kierrosnopeuksien muutoksissa sen paine iskun mikä tulee hihnalle kireimpään kohtaan, eli kampuran pään hammaspyörän etureunaan (hihnan vetosuunnassa) ja pitää hihnan linjassa avoimilla pyörillä. Valmistajat vissiin haluavat käyttää jonkinlaisia varmuuskertoimia, koska se on pelkästään teknisesti ajateltuna täysin turha kapistus.

                      Teollisuuden voimansiirroissa ei edes kiristyksiä juuri tapaa, vaan pyörät on tehty reunalaipoilla. Vaikka hihnankireys siellä on autoon verrattuna todella löysä, siellä puhutaan helposti esim. 200kw:n tehonsiirrosta.

                      Hammashihnan kestolla ja sen kireydellä ei periaatteessa ole mitään tekemistä keskenään, jos ei mennä aivan äärimmäisyyksiin. Hammaspyörän kulkusuunnassaan 2. hampaallahan ei voi olla kiristyksestä tai sen puutteesta aiheutuvaa voimaa enään ollenkaan, joten kiristys ei voi siten vaikuttaa myöskään kestoon tai muihin ominaisuuksiin.

                      Se hihnan suurin rasitushan ei synny kiristämisestä (tai sen olemattomuudesta), vaan voimasiirtotarpeesta ja sitäkautta hampaiden kosketuspinta-alasta. Toisinsanoen hihna kestää sen paineiskun ja rasituksen, olipa se sitten kireällä tai löysällä.

                      Olikohan nyt jo saarnaamista ja vähän off-topikkia? =)

                      Comment


                      • #12
                        Kireydellä on merkitystä. Hammashihna ei rasitu tasaisesti vetosuuntaan vaan molempiin suuntiin venttiilikoneistosta johtuen (venttiilin avautuminen/sulkeutuminen). Tämä liike irrottaa hampaat hihnasta jos se ei ole oikealla kireydellä.

                        Menee joo hieman ot:ksi, eihän me teidetä mikä tuon hihnan oikeasti hajoitti :)

                        Comment


                        • #13
                          Menee joo hieman ot:ksi, eihän me teidetä mikä tuon hihnan oikeasti hajoitti :)
                          Ei haittaa mitään, tämähän on opettavaista ja ajatuksia herättävää informaatiota. :)

                          Hihna on mulla jemmassa, mutta täytyy pyytää vanha kiristinkin talteen, jos vaikka joku osaisi määritellä sen kunnon. Oli miten oli, niin joku selkeä syy tuolle hihnan hajoamiselle täytyy olla jos se antautuu 70 tkm kohdalla. Käsittääkseni hihna voi kestää pitkälti toista sataa tuhatta jos kaikki toimii niin kuin pitää. Saksan olosuhteissa vaihtoväli on se 120 tkm, Suomessa 90 tkm.
                          Viimeksi muokannut Heksi; 17.3.2007, 19:21.

                          Comment


                          • #14
                            Hammashihna ei rasitu tasaisesti vetosuuntaan vaan molempiin suuntiin venttiilikoneistosta johtuen (venttiilin avautuminen/sulkeutuminen). Tämä liike irrottaa hampaat hihnasta jos se ei ole oikealla kireydellä.
                            Aina ei kuitenkaan ihmisen maalaisjärki ja totuus kohtaa, nimittäin myös auton jakopäässäkin hihnaan vaikuttava voima on ainoastaan yhdensuuntainen. Toki se voima venttiilikoneiston vaikutuksesta muuttuu nopeassa syklissä ylös ja alas. Missään vaiheessa ei hihnaa taaksepäin vetävä (venttiilikoneiston aiheuttama) voima voi olla yhtäsuuri tai suurempi kuin eteenpäin (eli menosuuntaan pyörittävä) voima. Näin ollen ei hammaskaan voi irrota kuvaamallasi tavalla, eli "nitkuttamalla". =)

                            No joo, vähän asiaakin väliin, eli uskoisin että tässä hihnassa ei valmistusvikaakaan ole, joskin hammaspyörissä niitä voi joskus hyvinkin olla. Koneistus- tai valuvirhe liian korkean hampaan muodossa syö hihnan hampaanvälit saman näköisiksi kuin kuvien remmissä on. Kyllä mä ainakin silti edelleen veikkaan että tuo on kulunut ihan käytöllä, joskin se kiristin on vielä näkemättä.

                            Comment


                            • #15
                              Tarkistin ja laskin uudestaan että 70 tuhatta sillä oli ajettu eikä 75. Mikäli sillä nyt mitään väliä on.

                              Comment


                              • #16
                                Jospa tuo hihna olis saanut pidemmän aikaa öljyä ja sitten olisi korjattu pelkkä öljyvuoto ja jätetty hihna vaihtamatta?

                                Onkos tuossa 6A:ssa muuten juosikuormitteinen kiristysrulla?

                                Comment


                                • #17
                                  Voit Tykki miekkailla aiheesta miten haluat mutta fakta on että löysästä hihnasta lähtee hampaat.

                                  Missään vaiheessa ei hihnaa taaksepäin vetävä (venttiilikoneiston aiheuttama) voima voi olla yhtäsuuri tai suurempi kuin eteenpäin (eli menosuuntaan pyörittävä) voima
                                  No miten tuo vois olla mahdollista käyvässä koneessa. Pyörisi taaksepäin?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tehdäänkö nyt niin että pysytään tästä eteenpäin puhtaasti asialinjalla, niin ei saastuteta koko topikkia ja Heksikin saa ehkä vielä lisävastauksia kysymykseensä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Jospa tuo hihna olis saanut pidemmän aikaa öljyä ja sitten olisi korjattu pelkkä öljyvuoto ja jätetty hihna vaihtamatta?

                                      Onkos tuossa 6A:ssa muuten juosikuormitteinen kiristysrulla?
                                      En oikein jaksa uskoa öljyvuotoon, tietty kaikki on mahdollista. Kiristin on ns. "automaattikiristin", eli varmaankin sillä tarkoitetaan juuri tuota? Koodi on muuten ACE, käytännössä kyllä sama kuin 6A.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juu tuota automaattista kiristystä tarkoitin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kaikki hampaat näyttäs olevan irtoamassa aina samalta puolen hammasta. Eihän nokka-akselien voitelu ole jostain syystä häiriintynyt? Onko nokka-akseleita käytetty irti ja asennusvaiheessa tehty virheitä, eikä sen takia ole pyörinyt tarpeeksi pienellä voimalla? Jotenkin on vain sellainen tuntuma, että vaurio liittyisi em. syihin.

                                          Hihna kannattaisi tarkistaa 10tkm välein, niin ei pääse tapahtumaan tuota lopullista rysähtämistä. Alkavat vauriot ehtii huomata jo hyvissä ajoin.
                                          Viimeksi muokannut penak; 18.3.2007, 09:23.

                                          Comment


                                            #22
                                            Joskus tuli vaihdettua entiseen Toyotaan kaikki jakopään romut. Pois ottamallani remmillä oli ikää n. 10v/90tkm
                                            ja oli kuin uuden veroinen. Selkäpuolella luki selvästi Gates ja hihna oli muutenkin virheettömän näköinen.

                                            Sitten tuota ko. hihnaa katsellessa tulee mieleen, että missä kunnossa ovat kampi- ja nokka-akseleiden pyörät?

                                            Jakopään osissa on yleisesti äärimmäisen vähän ongelmia/valmistusvirheitä mikäli asennusvirheitä
                                            ei ole tapahtunut.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Sitten tuota ko. hihnaa katsellessa tulee mieleen, että missä kunnossa ovat kampi- ja nokka-akseleiden pyörät?
                                              Ei kai ne käytännössä voi kuitenkaan kulua, eli kyseessä olisi valmistusvika kuten edellä jo mainittiin? Toisaalta nyt on kyseessä Audi eikä UAZ, eli ainakin haluaisin uskoa että valu- tai koneistusvika ei ole mahdollinen. :)

                                              Kaikki hampaat näyttäs olevan irtoamassa aina samalta puolen hammasta.
                                              Pitää paikkansa. Voisiko johtua pelkästään pyörimissuunnasta?

                                              Täytyy tässä viikolla yrittää selvitellä asiaa eteen päin... Olis kiva saada joku varmuus tähän asiaan.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ainakin Opelin OCH moottoreista kuluu juuri noita pyöriä niin, että ne alkavat katkomaan remmejä tai viemään hampaita.
                                                Esim. kampiakselin pyörä kuluu toiselta puolelta kummallisesti.
                                                No, tottakai Audi on eri asia kuin Opel (kaikki mahdollista) mutta tälläinen tuli vain mieleen..

                                                Edit.
                                                Ja sellainen tuli vielä mieleen, että kyllä joihinkin 8-venttiilisiin VW:n koneisiin noita pyöriä on vaihdeltu.
                                                Viimeksi muokannut AQ; 18.3.2007, 21:04.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Kampiakselin hammaspyörältähän se voima välitetään hihnalle. Hammaspyörän hampaat kuluu joskus kantikkaaksi ja särkee hihnan ennenaikojaan. Kampuran hammaspyörä pienimpänä vetopyöränä irrotta heikommasta kohtaa sitten hihnan hampaat irti.
                                                  Yli 100 tkm ajetuissa hihnoissa en ole nähnyt noita selkäpuolen tekstejä enää himmeänäkään niinkuin tuossa kuvan hihnassa näkyy.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Hammaspyörän hampaat ( kampiakseli ) olivat aikaisemmassa autossani kuluneet 250000 km jälkeen kuopalle ,eli hampaissa keskikohta oli kulunut kaarelle. Se ei hihnan ikää lisää. Joten vaihdoin uuden. :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jos ei tullut jo selville, niin alkuperäishihnoissa on painettu päiväys. Vaikka näyttää värit lähteneen, niin sopivasti katsomalla päiväys yleensä näkyy.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ei löytynyt tuosta hihnasta vaikka kuinka katselin.

                                                        Comment

                                                        Working...
                                                        X