Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

-96 A4 ja pyörimisliikkeeseen sidottua kolinaa...

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    -96 A4 ja pyörimisliikkeeseen sidottua kolinaa...

    Vasemman eturenkaan puolelta on alkanut kuulua kolinaa. Mitä nopeammin rengas pyörii sitä tiheämpää kolina on. Pyörien vetäessä kolinaa ei juurikaan kuulu, mutta kun nostaa jalan kaasulta jolloin moottori alkaa jarruttaa alkaa metallinen kolahtelu, kilahtelu kuulua. Kolina alkoi aluksi vaimeana ja n. 20 km ajon aikana voimistui niin kovaksi etten uskaltanut ajaa kuin parkkiin.

    Rengas irti ja tarkastelua. Vetonivelien suojuskumit ehjät ja muutenkaan nivelissä ei mielestäni väljää. Toinen rengas alle ja kolinaa häviää. 200km ajoa ja kolina palaa taas aluksi vaimeana voimistuen pikkuhiljaa.

    Auto parkkiin, keula ylös tarkastelua ja ihmettelyä, rengas kiinni, ajoon ja kolina on hävinnyt. 450 km ajoa ja taas kolisee!

    Jos laakeri on paskana eikös sen olettaisi olevan jatkuvaa meteliä?

    Ei oikein huvittaisi viedä vielä korjaamolle vikakartoitukseen, koska voivat periaatteessa laskuttaa mitä vain. Eikä ole sanottua että todellinen vika korjaantuisi. Jos joku viisaampi osaisi heittää kommenttia viasta olisin kovin kiitollinen.

    Osaisitteko lisäksi suositella hyväksi todettuja korjaamoita pääkaupunkiseudulta. Alustavasti olin ajatellut pohjoishelsingin autoa, jos korjaus ei itse onnistu.

    #2
    Jeeps,

    Kolinasta en osaa sen enempää sanoa, mutta yksi kohtuullinen ja kohtuuhintainen auditaitoinen paja on Rajatorpan Shell. Kannattaa ainakin kysyä hintaa ja aikataulua.

    Comment


    • #3
      Ettei renkaat pultit löystyisi? Se kyllä voi tehdä tuota ääntä, mutta miksi ne sitten löystyy itsekseen...?

      Comment


      • #4
        Aluvanteiden pulteilla on tapana löystyä. Asennuksen jälkeen saa tarkkailla ja kiristää ainakin kerran 500 km matkalla.

        Comment


        • #5
          Onko navan keskellä oleva mutteri tiukalla? Jos tuo mutteri vaikka olisi löysällä niin ulompi vetonivel saattaisi päästää liikkumaan navan sisällä. Rengasta vaihtaessa hakisi sitten "kolinattoman" kohdan. Kaukaa haettua varmaan.

          Comment


          • #6
            Aluvanteiden pulteilla on tapana löystyä. Asennuksen jälkeen saa tarkkailla ja kiristää ainakin kerran 500 km matkalla.
            Joo, ainakin periaatteessa. Itsellä ei ole löystynyt kuin kerran, ja aluvanteilla olen ajanut noin kymmenen vuotta. Enkä ole monestikaan jälkikiristänyt. Silloin kerran kyllä kolisi aika paljon, ja juuri tuohon tyyliin että vedättämällä ei kolissut, mutta kun löysäsi kaasua niin kolina alkoi .

            Meinasin vaan että olisikohan pultit jotenkin epäsopivat tai jotain muuta vikaa (vanteiden pultinreiät kuluneet?) kun (jos) ne noin nopeasti ja jatkuvasti löystyvät?

            Comment


              #7
              Jep, kiitoksia vastauksista. Unohdin mainita, että kilometrejä on takana 120 000.

              Renkaaan pulttien kiristämistä testattu "kesken ajon". Ei vaikutusta. Kiristin siis käsin apinanraivolla ristiavaimella kuten muutkin renkaat, jotka eivät kolise. Eikös tämän pitäisi riittää, vaikka esim. Haynesin korjausopas tarjoaa muistaakseni aika kovia momentteja. Kolinaa on esiintynyt kahdella eri renkaalla ja pulttisarjalla. Toiset ovat pelti- ja toiset aluvanteet.

              Täytyy vielä kerran testata vaihtaa pulttijakoa ja katsoa häviääkö kolina. Ja sen jälkeen tarkistaa, että tuo navan pultti on kiristetty oikeaan momenttiin.

              Jos ei auta täytyy varmaan viedä pajalle tarkastukseen ja korjaukseen, kun alkaa omat neuvot olla vähissä.

              Comment


                #8
                Käytin auton Leppäsuon huoltokorjaamossa, jossa totesivat sisemmän vetonivelen vialliseksi. Vaihtoon lähti sisempi nivel ja ulomman nivelen suojakumi. Ulompi oli kuulemma hiljattain uusittu.

                Palvelu oli asiallista ja hintaa tuli töineen 271 ekiä. Mielestäni ihan kohtuullista.

                Comment

                Working...
                X