Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 2.3 10V käy kuumana, missä vika?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 2.3 10V käy kuumana, missä vika?

    Elikkäs ostin juuri hiljan audi 80 coupe:n vm:89 2.3 10v koneella ja kone käy tosi kuumana... pelottaa jo kesähelteet ku näinpakkasellakin käy jo lämpömittari yli 90 asteen. Elikkäs kysymys olis että olisko vika termostaatissa vai missä?

    //Otsikkoa parannettu
    Viimeksi muokannut okkim; 15.3.2007, 11:48.

    #2
    Eikös tuon moottorityypin normilämmöt huitele jossain yli 90 ilman mitään vikoja?

    Toki voi silti olla termarissa vikaa, tai syylarin flekti väsynyt...onko jäähdyttimen kunto millainen?

    Comment


    • #3
      Vähän samaa vaivaa minullakin. Maantiellä lämmöt ovat normaalit mutta kaupungissa valoissa seistessä nousevat. Termostaatti ja nesteet on vaihdettu. Flekti toimii hyvin (jossan 95 asteen paikkeilla lähtee käyntiin). Voiko syynä olla jäähdyttimen kunto? Jäähdytysnesteet pysyvät hyvin järjestelmässä eikä öljyäkään näy paisunta-astiassa eli kansi lienee kunnossa.

      Comment


        #4
        Eihän nuo mitään tarkkuusmittareita ole. Jos lämpömittari nousee sujuvasti tuonne lukemiin ja pysyy sitten about aloillaan, niin tuskin siinä hätiä tulee kesälläkään. Omassa oli aiemmin mittarilukema ~92..94 astetta, uudella termostaatilla näyttää 96..98 seutuja. Kesät talvet.

        Jos polkemalla saa keittämään, niin sitten on syytä harkita toimenpiteitä. Tai jos pitää kurluttavaa ääntä sammuttamisen jälkeen. Muuten eikun ajoa vaan!

        edit: Teemu, tuo viittaa huonoon veden kiertoon. Syynä voi olla kattilakivi tms. mohnä, eli jäähdytysjärjestelmän pesu voisi auttaa. Entä vesipumppu, onko milloin vaihdettu? Jos on iäkkäämpi pumppu, voipi olla siivet syöpyneet niin paljon että ei kierrätä nestettä hyvin.
        Viimeksi muokannut taski; 15.3.2007, 14:49.

        Comment


        • #5
          no päällisin puolin näyttää ainakin ihan hyvältä ettei siinä varmasti vika ole. vettä ei vuoda mistään ja vesipumppu on vaihdettu juuri. termostaatista en tiedä koska on uusittu, mutta pitää nyt seurailla ja jos ei asetu niin katella sitte toimempiteitä. en arvannutkaan että pensakone noin kuumana käy mutta kai se vaan on todettava että näin on:)

          Comment


          • #6
            Tuota äsken kävin ulkona lämmittelemässä ja keittään se alko kun paikallaan polki... sellasen huomasin että flekti alkaa pyöriin vasta sitten kun lämmöt on yli 95 ja se pyörähtää vaan ihan hetken ja taas sammuu... eli mitäs nyt pitäs tehdä? Osaisko joku auttaa?

            Comment


            • #7
              Oletko varma että keittää? Järjestelmä on kuitenkin paineistettu ja se kestää reilusti yli 100 astetta ennen keittämistä, jos kaikki pelaa kuten pitää.
              Mulla on kaikissa omissa b3 ja b4 bensa-Audeissa ollut sama juttu, se ei ole vika vaan ominaisuus.

              Yhden selityksen olen asiaan kuullut, ja sen mukaan juttu juontaa juurensa katalysaattoreiden lämpötilaan, eli kaupunkiajossa on tarkoitettukin että moottorin lämpö on korkeampi (katit pysyy lämpöisinä).

              Comment


              • #8
                muuten hyvä mutta ei ole kattia... eikä edes pitäis olla...

                Comment


                • #9
                  "Tuota äsken kävin ulkona lämmittelemässä ja keittään se alko kun paikallaan polki... sellasen huomasin että flekti alkaa pyöriin vasta sitten kun lämmöt on yli 95 ja se pyörähtää vaan ihan hetken ja taas sammuu... eli mitäs nyt pitäs tehdä? Osaisko joku auttaa?"

                  En usko, että keitti. On normaalia, että jäähdytys alkaa noissa lukemissa. Normaali lämpötila on ajossa n 90 astetta ja liikennevaloissa kesällä voi hipoa lähellä 100. Asia on kunnossa niin kauan kun varoitusvalo ei syty ja summeri soida.

                  Voit tietenkin vaihtaa syylärissä( en ole varma mallistasi, minulla vas alareunassa) olevan flektin tuntoelimen. Voihan siinä olla vikaa?

                  Comment


                  • #10
                    muuten hyvä mutta ei ole kattia... eikä edes pitäis olla...
                    Ei se ollut se pointti. Sama kone se on kuitenkin.

                    Comment


                    • #11
                      joo kiitoksia vastauksista... tuntuu vaan niin kummalliselta että pensakone käy noin kuumana, mutta kai se sit niin on... flektin anturin ajattelin vaihtaa...
                      mutta kiitos kaikille vaivautuneille.....!!!!!

                      Comment


                      • #12
                        Terho: Ostin auton viime syksynä ja voi todellakin olla että vesipumppu on huono. Tarkoitus on vaihtaa nokkahihna ja siihen liittyvät romppeet alkukesästä jolloin normaaliin VAG-tyyliin pitää vaihtaa myös vesipumppu. Sittenhän tuo selviää onko vika siinä. Samallahan tietysti voisi sen jäähdytysjärjestelmän puhdistaa. Onko suosituksia puhdistustavasta ja -aineesta?

                        Comment


                        • #13
                          "Samallahan tietysti voisi sen jäähdytysjärjestelmän puhdistaa. Onko suosituksia puhdistustavasta ja -aineesta?"

                          Tuo kiinnostas minuakin

                          Comment


                            #14
                            Käyntilämpötiloja on tullut itsekin pohdittua 200:sen kanssa. Pakkasellakin nousee paikallaan ollessa tai hitaassa kaupunkiliikenteessä aina flektin käynnistymislämpötilaan asti. Hurisee kuin kesähelteillä. Flekti kuitenkin pitää lämmöt hyvin aisoissa. Motarilla taas putoaa tuonne 80 ja ehkä karvan alle. Termarin vasta vaihdoin uuteen, mutta eipä havaittavasti muuttunut mikään.

                            Olisiko sittenkin vain päässyt unohtumaan lötköjen lämpötilavaihtelut, kun on ajellut Golfilla, jossa termarin vaihdon jälkeen lämpötila on aina vakaa 90. Vai kuinka tasaisesti nuo lämmöt pitäisi pysyä paikallaan? Mielestäni 100:sessa ei flekti huuda kuin kesähelteillä.

                            Oliko näissä vanhoissa sähköflekteissä muuten useampia pyörimisnopeuksia?

                            Comment


                            • #15
                              Minulla huutaa flekti lötkössä kuten sinun (Anton) 200:ssa, tosin lämmöt ei laske paljon alle 90 asteen. Syylärin sijoituspaikkahan on erikoisesti vasemman etuvalon takana...

                              Comment


                                #16
                                Foorumilla on ollut juttua jäähdytysjärjestelmän pesusta. [COLOR="Gray"](Ja taas kerran Lukkarinen mainostaa Fortén tuotteita, jokohan ne maksaa bonuksia? :D)[/COLOR]

                                Itse olen käyttänyt sitä, mitä on milloinkin vastaan tullut tarvikeliikkeen hyllystä. En ole vertaillut tehoja. Kun käyttöohjeen mukaan tekee, niin pitäis onnistua.

                                Comment


                                • #17
                                  Pistetään tähän jatkoksi. Auto on profiilin mukainen. Flekti lähtee pyörimään kun vedenlämpömittari näyttää hieman yli 110C. Illalla kun ajelin, niin lämmöt pyörivät siinä 90C paikkeilla, joka vaikuttaisi normaalilta. Oletin, ettei termostaatti olisi rikki. Vaihdoin flektin anturin, mutta siitä ei ollut mitään apua.

                                  Tänään päivällä lämpötila nousi ajossakin yli 100C. Termostaatti taitaa olla sittenkin rikki? Flekti pyörii kerrallaan vain hieman yli 10 s. Onko moottoriin tuleva alempi letku kiinni termostaatissa? Vesipumppu on vaihdettu 30 tkm sitten jakohihnan kanssa.
                                  Viimeksi muokannut Pakkeliposki; 21.8.2013, 19:08.

                                  Comment


                                    #18
                                    Flektin eka nopeuden pitäisi lähteä pyörimään jo 98 aseteessa. Termari on ylävesiletkun juuressa.

                                    Comment


                                      #19
                                      Termostaatti on kuitenkin alavesiletkun lähdössä.

                                      Comment


                                        #20
                                        Juurikin näin, ajatuskatkos.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Selvä, kiitoksia. Termostaatti on sen verran hankalassa paikassa, etten jaksa vaihtaa sitä ellei vedet ala keittämään :D

                                          Kiertääkö vedet syylärissä alhaalta ylös, kun termostaatti on alaletkussa? Silloinhan vedenlämmön pitäisi olla melkein sama syylärin alapäässä kuin mitä lämpömittari näyttää.

                                          Voi olla ettei tuo flektin 1. nopeus toimi ollenkaan, eli 2. nopeus vasta lähtee pyörittämään flektiä. Silloin kun ilmastoinnin kytkee päälle niin pitäisi 1. nopeuden olla toiminnassa ja näin se myös tekee. Nopeus tuntuu ihan samalta kuin silloin jos vedenlämmöt ovat hieman yli 110C. Eli 1. nopeus toimii? :)
                                          Jälkijäähdytyksessä flektillä on myös sama nopeus.
                                          Viimeksi muokannut Pakkeliposki; 22.8.2013, 13:52.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X