Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2.5TDI V6 ruiskuputki vuotaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    2.5TDI V6 ruiskuputki vuotaa?

    Autoni (AKE 07/01) alkoi tuoksahtaa dieselöljylle ja merkitsee nykyään reviirinsä tiputtelemalla öljyä auton alle. Kurkistin moottorin suojamuovin alle ja repsikanpuoleinen venttiilikopan kansi oli märkä kuten koko moottorin kylki. Märkänä näytti olevan kaksi etummaista suutinta ja yritin kiristää niitä. Tuntuivat olevan jo valmiiksi tosi tiukalla ja vain toinen niistä hieman liikahti kireämmälle. Mutteri ei ole (vielä) halki. Edellisellä omistajalla noi ovat olleet auki, kun venttiilikopan tiiviste on vaihdettu. Pitäisikö putket vaihtaa aina kun ne on olleet irti? Ovatkohan ne helmiliitoksella vai kuinka tiivistetty?

    Varsinainen (moniosainen) kysymys kuuluukin: Ovatko noi putket kulutustavaraa eli murtuileeko noi ja tuo olisi ensioire siitä? Megametrejä on autolla takana vajaat 130. Pitäisi lähteä 2500 km reissulle, joten onko syytä ostaa varaputki mukaan? Ovatkohan kalliitakin?

    Oliko se todellakin niin, että venttiilikoppaan ei myydä niitä suuttimien läpivientikumeja erillisinä vaan koko koppa? Onko kukaan löytänyt niitä tarvikkeena?
    Tästä tiivistejutusta voidaan jatkaa täällä: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=47600

    edit:
    nyt oli aikaa katsella mitä kaikkea sälää siellä on:
    http://www.avtoshop.net/audi.php?mdl...grp=1&check=60

    Putkisetti 059130241AJ maksaa Tallinnassa noin 90 euroa
    Letku 3,5x1,9 5m 059130329 noin 20 euroa
    Banjon kupariprikalle A6x10 N0138042 en löytänyt hintaa <-- veikkaan, että vuoti tästä. Kiristin paria banjopulttia.
    Viimeksi muokannut pta; 15.3.2007, 16:37.

  • #2
    Kyllä se varsin todennäköisesti vuotaa suutimien sivussa olevien pö-paluuletkujen liitoksista. Ruiskuputkien liitos ruiskusuuttimeen on putkeen valetulla helmellä pelaavalla puserrusliittimellä ja kyllä kun ne on kohdillaan ja kunnolla kireät ovat ne myös tiiviit ja sellaisena pysyvät. En ole kuullut että ne olis pettäneet aikaa myöten. Putkien hinnoista mulla ei ole tietoa, mutta kun huomioit että ne on jokainen erilaisia tulee sulle 6 kpl varaosia mukaan. ja jos putken vaihtaa, on sen jälkeinen ilmausoperaatio pahimmillaan työläs...

    Nuo paluuletkut sen sijaan aikaa myöten turpoavat ja rupeavat vuotamaan. Ne on kanssa ihan vaan painettu paikoilleen. Kokeile nykäistä irti: jos lähtee helposti, on letku väljistynyt. Audi tai vw -tiskiltä saa metritavarana uutta kamaa tilalle, leikkaa vaan mittaan ja painaa paikoilleen. Huonot letkut aiheuttaa myös huonoa käynnistyvyyttä kun vuodon kautta ruiskupuolelle pääsee ilmaa.

    Ei niitä venttiilikopan kumeja tosiaan tunnu tarvikkeena löytyvän, ei mistään. Sinällään ne lähtisi kannesta ilman väkivaltaa irti, jos vain olisi uusia tilalle. Sieltä raosta vuotaa (jos vuotaa) nokkien roiskuttamaa voiteluöljyä, ei diisseliä. Kaksi aika helppoa patenttia tiivisteiden korjaamiseksi olen itse kikkaillut: jos sulla on venttiilikopan kansi irti, ruiskusuutinten ympärille voi ujuttaa (kestävän) tiivisterenkaan, jonka jätät kasausvaiheessa puolimatkaan suuttimen runkoa ja joka liukuu kannen kasatessasi suutinta myöten tarvittavan matkan alaspäin ja jää kanittamaan venttiilikopan tiivisterenkaan alapuolelle. Tuntuu toimivan hyvin (tietysti toivottavaa olis, ettei haperru poikki koska silloin putoaa nokkien/painimien jyystettäväksi...) Toinen tapa on puhdistaa ruiskusuuttimen ja tiivisteen maasto liuotinbensalla ja sitten leipoa sinne sormella tai vanutikulla tiivistesilikonia (esim. Loctitea, samaa kamaa jolla kopan tiiviste viimeistellään) väliin. Molemmat kikat näyttää pitävän aika hyvin.

    Diisselihän on siitä aika ikävää kamaa ettei se haihdu kuten bensa. Pienikin määrä vuotoa jää siihen koneen päälle iäisyydeksi ja kerää skeidaa. Näin vuoto näyttää helposti paljon pahemmalta kuin oikeasti onkaan.

    Comment


    • #3
      Pumppuremontin jälkeen minulla ainakin oli yksi mutteri haljennut vähän ajan päästä, mutta sen kyllä näki taustapeilistä.....
      Takana tulijat taas eivät nähneet minua pilven takaa, eipä sillä sitten kovin pitkälle ajettu.

      Ensiapuna vaihdettiin vain yksi putki, että se saatiin liikkeelle ja lopuksi vaihdettiin 3 tai 6 putken sarja, minkä jälkeen ei ollut ongelmia.

      Jos haperoletkut vuotaa niin siitä kyllä yleensä seuraa starttausongelmia. Meikän auto oli -99 ja noin 365 tkm. Pumppuremontti 250 tkm.

      Comment

      Working...
      X