Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

2T-öljyä dieseliin.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • 2T-öljyä dieseliin.

    Lueskelin motor-talk-sivustoa ja siellä käydään (poikkeuksellisesti) asiaperäistä keskustelua 2-tahtiöljyn lisäämisestä dieseliin pumpun voitelun varmistamiseksi.

    Nimimerkki Sterndocktor käsittelee asiaa ilmeisen asiantuntijapohjalta eikä tunnepohjalta kuten tavallisesti.

    Lyhyt johtopäätös noista jutuista olisi, että dieseliin voisi ja pitäisikin laittaa tuhkaamatonta 2T-öljyä. Öljyn laatuluokitus pitäisi olla API TC tai ISO L-EGC. Ja jos öljyn tuhkapitoisuus on alle 0,05% pitäisi sen palaa puhtaasti pois myös partikkelifiltteriautoissa.

    Samassa juttuketjussa Sterndocktor käsitteli myös dieselin yleisiä ominaisuuksia. Mm näiden talviominaisuuksien aikaansaaminen oli esillä eli parafiiniosasten poistaminen, millä käytännössä tehdään Suomen talvidieselit, entisestään heikentää dieselin voitelevuutta. Eli rikittömyys ja parafiinittomuus on hienoja asioita ympäristölle, mutta hankalampi juttu voitelun kannalta.

    Seossuhteeksi riittänee edellisten tarinoiden perusteella 1:200 tai jotain sinne päin. Eli 70 l tankkauksessa 3,5 dl tekisi tuon suhteen. No itse olen laitellut jotain 1-2 dl huikkia silloin tällöin tankkaukseen. Eipä noilla liuoksilla varmaan mitään pahaakaan voi saada aikaan.

  • #2
    Ottamatta kantaa "asiantuntijapohjalta" kirjoitettuihin juttuihin muistelen, että 20-30 vuotta sitten suositeltiin 2-t öljyn laittoa tankkiin.

    Taitaa palata vanha konsti uudelleen.

    Ot. Moniko pesee talvirenkaat aika-ajoin sumutinpulloon laitetulla liuottimella esim valopetrooli tms. Entisajan taksimiehet sitä konstia käyttivät. Pesi kuulemma suolan/pien pois. Näin renkaiden pito parani.

    Comment


    • #3
      Itse luottaisin asiantuntijoiden sijaan moottorinvalmistajan ohjetta eli tankkiin vain oikeaa polttoainetta. Ei mitään muuta.

      Comment


      • #4
        Niin voitelussahan on kyse siitä, että minkä verran huoltoaseman aineessa on enää jäljellä mitään komponentteja mitkä voitelisivat mitään. Rikkiyhdisteet ovat aikaisemmin olleet osa voitelua ja parafiinihiukkaset osa. Nyttemmin ainakaan talvilaaduissa kumpaakaan ei Suomessa käytännössä enää ole lainkaan, joten eipä sitten ole mitään mikä voitelisikaan.

        Ken kolmatta kotimaista lukee sujuvasti niin kannattaa vilkaista. Tarina oli minusta oikealla asiantuntemuksellla kirjoitettu eikä siinä ollut kovin jyrkkiä mielipiteen tapaisia lausahduksia. Tosin en ole mikään kemisti tai polttoainekemian tai -tekniikan asiantuntija, mutta yleensähän asiansa osaavan ihmisen tekstin tunnistaa sellaiseksi.

        2T-suositusta on varovasti jaeltu myös huoltotiskillä.

        Kuten sanottu moottorisahan 2% liuoksella eli 1,4l/70l ja 1 dl/70l =0.14% liuoksella on palamisen kannalta varmaan aika paljon merkitystä puhtaampaan suuntaan.

        Isompia eroja syntyy varmaan esim Venäjällä tankkaaville. Ainakin hajusta päätellen, joten polttoaineen valmistuksen valmistus"toleranssitkin" voivat olla jo lähtökohdiltaan aika erilaiset vaikkapa 50 km:n päässä toisistaan olevilla huoltsikoilla.

        Pumpun valmistajahan ei tietenkään mitään myönnä eikä kerro, mutta jostain syystä ne pumput kesti ennen muinoin hyvinkin paljon kauemmin ja nyttemmin tahtoo 200 tkm olla ja liikaa.
        Viimeksi muokannut Jukuri; 10.3.2007, 15:36.

        Comment


        • #5
          Ennenmuinoin ruiskutuspaineet ei ollut 2000 baria, vaikuttanee pumpun kestävyyteen.

          Comment

          Working...
          X