Joo rupes otsikon mukainen auto kehittää painetta tankkiin, kuuluu porina tankista kun sammuttaa ja kun ottaa korkin pois sihahtaa oiken kunnolla. Sen takia tahtoo käydä vähän huonosti. Onko tossa tukossa tankin huohotinletku vai mikä muu?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A4 1.8 -95 Kehittää painetta tankkiin, missä vika?
Collapse
X
-
-
On tuo mielestäni hiukan outoa; tankissahan pitäisi olla (pieni) alipaine. Onkohan se sihaus yli-vai alipainetta? Jos se ylipainetta kehittää, ei taida korkin vaihto auttaa; hengittää tietääkseni vain yhteen suuntaan. Alipaine on siksi, ettei bensahuuruja karkaisi ympäristöön.
Ylipaineeseen en osaa syytä nimetä; jos se tosiaan aiheuttaa häikkää käyntiin, ensiapuna voisi jättää korkin löysälle tai porata ilmareikiä siihen. Mutta kyllä se perimmäisen syyn löytäminen on tarpeen.
Comment
-
"kuuluu porina tankista kun sammuttaa ja kun ottaa korkin pois sihahtaa oiken kunnolla. Sen..."
Porina tankissa on on outoa. Minulla suhahtaa (ilmoista riippuen) korkin aukaisun yhteydessä enempi /vähempi, kutenTerho mainitsi alipaineesta.
Koska on vaihdettu polttoainesuodatin?
Comment
-
En oo ihan varma oliks siellä yli vai ali painetta, enkä voi enää kattoo kun kerkesin porata pienen reijän korkkiin. Mut joku on joskus vaihtanu tohon Opelin korkin sekin on toiminu siina reilu pari vuotta mitä auto on mulla ollu. Polttoaine suodatinta eioo minulla ollessa vaihdettu. Pitää käydä maanantaina ostaa korkki ja suodatin ja kattoo mita se sitten sanoo.Viimeksi muokannut SK; 10.3.2007, 16:17.
Comment
-
Itse olen huomannu, että aina tankkauksen yhteydessä, kun avaa korkin se suhahtaa oikein kunnolla, luultavasti tankissa on alipainetta, mutta onko se ihan normaalia audeille?
Eikös siinä ole vaarana se, että vahva bensapumppu vetää tankin lyttyyn, jos se ei saa vaihtoilmaa mistään?
Comment
-
No niin kävin ostaa tänään uuden originaali tankinkorkin 39.60? ja rupes pelittää ihan täysin, se se on laitaa jotain ooppeliin liittyvää mihin tahansa autoon niin niistäki tulee ooppeleita eli ei toimi. Ihme kun kummiski toimi aikasemmin sillä ooppelin korkilla ainaki sen reilu parivuotta mitä toi Audi on mulla ollu, pitää vielä vaihtaa suodatin huomenna kun ei oo vielä tullu tohon vaihdettua. Kiitos teille vinkeistä!
Comment
-
kurati
ite puhdistin aktiivihiilisuotimen joka sijaitsee vänkärin puolella edessä.. pitää ottaa rengas ja sisälokasuoja pois niin pääsee käsiksi. puhdistuksen jälkeen hävis paineet tankista.. oli muuten ihan tukossa..
Comment
-
"ite puhdistin aktiivihiilisuotimen joka sijaitsee.."
Ihmeellisiä ovat Audin metkut:)
Suodatin ei ole tarkoitettu puhdistettavaksi= pitäisi kestää auton iän ilman remppaa.
Syy miksi ko suodatin olisi tukossa/likainen?
Comment
-
kurati
en tiedä miten/mistä sinne oli päässy paskaa (kuivunutta hiekkaa ja polyä). eikä sitä saakkaan vissiin purettua ihan kokonaan muutakun särkemällä. mutta sen mitä sai purettua puhdistin paineilmalla.. tästä oli joskus juttua aiemminki.. mulla tuon suodattimen puhdistus auttoi..
Comment
-
"en tiedä miten/mistä sinne oli päässy paskaa (kuivunutta hiekkaa ja polyä.."
Aktiivihiilisuodatinhan liittyy polttoainehöyryjen tjmsellaista talteenottoon= "viherpiipertäjien" juttuja.
Voi olla niin, että bensatankissa on ollut epäpuhtauksia jotka tukkeessa oleva polttoainesuodatin on päästänyt jossain vaiheessa läpi?
Polttoainesuodattimen pitäisi karsia pois hiekat ja pölyt.
Erikoinen tapaus.
Comment
-
Vähän on samanlaisia ongelmia...
Eli tankista kuluu suhina, korkin ottaa pois ja suhina jatkuu mut kierrokset heittelee.
Siin bensaputken alussa oikealla puolella on ilmeisesti jokin ilmanottoaukko, koska sieltä suhina kuuluu. Ja sen eteen kun painaa sormella niin autossa alkaa kierrokset heittelemään.
Minkähän systeemin ilmanotto tuossa on ja minkä takia siellä on niin kovasti painetta, joku tukossa vai?
Mietin tuota uuden bensakorkin ostoa, mutta eipä se varmaan poista sitä suhinaa sieltä.
Tarkennetaan vielä, että tankissa ei ole painetta vaan se suhinaa kuuluu siittä bensantäyttöaukossa olevasta reiästä....ja korkkia kun laittaa paikoilleen ja pois, niin kierrokset heittelee 500-1200 välillä.
Comment
-
No niin. Hommaa sain vähän eteenpäin.
Otin tuon aktiivihiilisuodattimen pois ja puhdistin, mitä pystyi.
Suodattimen pohjaan tuleva liitin oli aivan tukossa, täynnä hiekkaa.
Mutta suhinat eivät vieläkään loppuneet, kokeilin myös ilman tankin korkkia ajaa.
Eli se suhina kuuluu just tuosta suodattimelle lähtevästä letkusta.
Mietinkin nyt että onko tuo suodatin tosiaan niin tukossa että se ei sen takia pelitä, vai onko jossain tankin päällä tuossa letkussa mutka/tukkeama...Pitäis viel ottaa se letku paremmin syyniin. Yksin ei voinut oikein kokeilla että tuleeko toisesta päästä ilma läpi.
Comment
-
Imeekö muilla kuinka paljon ilmaa se huohotinletku sieltä hiilisuodattimen päästä (vänkärin jalkojen alla)?
Mulla kuulee ihan selvästi ja tuntee kuinka se imee sitä ilmaa. Samoin sieltä tankista kuuluu se suhina edelleen.
Ja koko ajan se heittää tuota vikakoodia:
00561 - Mixture Adaptation
14-10 - Adaptation Limit (Add) Exceeded - Intermittent
Lambda ja MAF ovat alkuperäisiä molemmat.
Lambdasta on tullut pari kertaa vikakoodi.
Ja tosiaan kun tankinkorkin ottaa pois ja laittaa takaisin niin tyhjäkäyntikierrokset heittelee, hyvä ettei auto sammu.
Tankinkorkkiin porasin reikiä ja oon jättänyt sen löysemmälle että saa paremmin ilmaa.
Ens viikolla kyllä haen uuden korkin siihen.
Comment
-
Loppu selvitys:
Eli eilen otin magneettiventtiilin käteen ja sähköllä testailin toimivuutta.
Pari kertaa aina toimi jonka jälkeen jäi auki jumiin.
Puhdistelin sitä WD-40:lla, jonka jälkeen toimi loistavasti, kun sähköllä kiusasi, eli pienelle koeajelulle. Pihalle kun pääsin koeajolenkiltä niin taas kauhea suhina, eli venttiili jumiin. Eli eikun johto taas irti.
Uusi venttiili:
Ensin kysyin marmorilta, siellä hinta karvan yli 130?
Varaosaliikkeestä reipas 80? (saatavuus TOSI heikko, vaikka yleinen osa)
Bosch Car Servicelta 70? (tilattava, toimitus 2pvä. Viimeksi myynet tuota osaa vuosi sitten)
Ja tuosta venttiilistä vielä, et sama venttiili on mm:
Audi&VW( 95-> )
Volvo (850, V70...)
Alfa Romeo
Fiat
Saab
Comment
-
Et ole Teemu miettinyt klubiin liittymistä. Tepolta varmasti kilpailukykyiset hinnat varaosista jäsenille.
Comment
Comment