Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Venttiilin nakutus V6 AAH?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Jospa ne Tepon hommaamat tavarat olis lähipäivinä täällä niin näkisi livenä mutta tuossa hieman osviittaa piirroskuvana:

    http://personal.inet.fi/private/auto...sventtiili.jpg

    ja tuo kyseinen venttiili on tuossa osa numero 10.

    clip
    Pressure limiting valve
    - 2.7 bar
    ◆ In the event of loud valve noises in an entire bank of cylinders, replace the pressure limiting valve.
    ◆ Do not tighten valves that have become loose, replace them.
    ◆ install using locking compound
    /clip

    Eli kaikki sen ryhmän venttiilit pitäs naputtaa kun tuo menee

    ja taas takaiskuventtiilin kommentit:

    clip
    If there are irregular valve noises which stop after the car is driven for a long time, but recur repeatedly during short trips, replace the oil retention valves.
    /clip

    Comment


    • #32
      Samasta asiasta puhutaan..

      Näkyy olevan niin, että näistä venttiileistä käytetään eri nimityksiä, eri lähteissä. No kuitenkin samaa asiaa tässä ajetaan takaa. Venttiili, joka on imusarjan alla (1 venttiili/sylinteriryhmä.), vaihdetaan silloin kun oireena on, että rallatus loppuu pitkähkön ajan kuluttua, mutta alkaa heti uudestaan, jos kone sammutetaan lyhyeksikin aikaa. Nimenä näkyy olevan käytetty "Check valve"- ja "Retention valve"-nimityksiä.
      Venttiili, joka on heti venttiilikopan alla vaihdetaan, jos rallatus alkaa vasta jonkin ajan kuluttua käynnistyksestä. Nimenä on käytetty "Pressure relief valve":a ja "Pressure limiting valve":a. niitäkin on 1kpl/sylinteriryhmä.
      Itse en ole vielä vaihtohommaa tehnyt, mutta näin olen asian käsittänyt.
      Forte-huuhtelua ei varmaankaan enää hyödytä ainakaan minun mielestäni tehdä.
      Jostain luin, että avaamiseen tarvittaisiin "Torx"-avaimen näköinen "Triple Square"-avain. Pitäneekö paikkaansa? Kuka vastaisi tähän.

      Comment


        #33
        Jenkkien Trippe square -avain vastaa meikäläistä 12 hampaista XZN -avainta. Siis sitä samaa mitä yleensä käytetään vetarin nivelten irroittamiseen.

        Comment


        • #34
          Vaatiiko siis XZN-avaimen, että saa kyseessä olevat venttiilit vaihdetuksi?

          Comment


            #35
            ei ainakaan venttiilikopan alla olevat venat vaadi kuin 10mm hylsyn.

            Comment


            • #36
              Mitenkähänlainen avain sinne imusarjan alle sitten käy? Eihän kellään sattuisi olemaan varaosanumeroa sille Retention valvelle? (Tarkoitan nyt siis sitä imusarjan alle tulevaa venttiiliä.) Eivät onnettomat edes sitä saaneet täällä paikallisessa VAG-liikkeessä selville, kun kävin tiedustelemassa heidän hintojaan. "Ei voi auttaa", "kone ei tunne", oli ainoa mitä nämä sankarit osas sanoa. Ihme puoti, kertaakaan en ole sieltä vielä apuja ongelmiini saanut, vaikka n. 10 vuotta olen Audeilla ajellut. Tosin....Eihän Audin kanssa kymmenessä vuodessa vielä juurikaan ongelmia tule. ;o)

              Comment


                #37
                Avaimista ei tietoa kun minun osat vielä matkalla. Ilmoittelen heti kun saan osat.
                Ei ole eka kerta kun tiskillä eivät mitään löydä. Hankalaa vaan mennä niitä neuvomaankaan, voi saada paheksuvia katseita...:)

                http://personal.inet.fi/private/auto...eturnvalve.jpg

                Eli osanumero 078 103 175 D (non-return valve) ja hintaa on VAGin tiskillä sellaiset 60e/kpl!!! mutta kun tilaa kerhon kautta n.20e/kpl...
                Samalla pitää vaihtaa myös tiiviste (osa 10 kuvassa) joka VAGilla n. 20e. Mulle jää yksi ylimääräinen kun ehdin tuon jo aiemmin ostamaan imusarjan tiivisteiden ohella jotka nyt tulee isommassa tiivistesarjassa mukana. Vois niistäkin luopua sopivaa korvausta vastaan jos joku tarviis...

                Comment


                • #38
                  Kiitos infosta..Kerhoon liityn pikimiten.. Saa ainakin asiantuntevia neuvoja. Jään odottelemaan lisäinfoa työkaluista ym.
                  Tiedän muuten "yhden", joka on kiinnostunut siitä tiivisteestä. :)

                  Comment


                    #39
                    Eli mulla -92 mallisessa vanhat paineenrajoitusvenat kansissa on kiinni XZN avaimella. Lohkon venttiilit 8mm kuusiokololla.

                    Kannen öljyventtiili vasemmalla alanurkassa:
                    http://personal.inet.fi/private/auto...a/IMG_5900.jpg

                    Lohkon venttiilit:
                    http://personal.inet.fi/private/auto...a/IMG_5932.jpg

                    Onse sakemanni yrittäny tyrehdyttää vuotoa...:)
                    http://personal.inet.fi/private/auto...a/IMG_5933.jpg

                    Uudet menee kiinni samalla 8mm kuusiokololla ja tavallisella 10mm hylsyllä
                    http://personal.inet.fi/private/auto...lves_front.jpg

                    Comment


                    • #40
                      Hyviä kuvia. Kiitos.
                      Käsitinkö oikein, että nuo uudet venttiilit on hieman erinäköisiä, kuin vanhat?
                      Miten on homma edennyt? Vieläkö nakuttaa?
                      Semmoinen tuli tuossa vielä mieleen, että nyt kun kerran olet sen tehnyt, niin kertoisitko lyhyesti eri vaiheista. Lähinnä siis tuon imusarjan irroituksesta, onko paljonkin purettavaa, tai muuta huomioitavaa?

                      Comment


                        #41
                        Paluuventtiilit lohkolla on ihan samanlaiset kun entisetkin, ainoastaan kannen venttiilien rakennetta on muutettu kun ne 99% varmuudella ovat palasina siellä kannessa kun otat vanhat pois.
                        Ja tuo nakutus ei ole mulla ollu edes ongelma, ei oikeastaan nakuttanu yhtään..(outo audi...) vaihoin nuo nyt samalla kun sielläpäin olin :) ja toinen kannen venttiileistä hajos tai oli jo hajonnut kun sitä pois otin ja toinen oli sormilla pyöritettävissä.

                        Homma odottaa nyt Hazetilta kannenpulttien avain lähetystä että sais koneistetut kannet kiinni...Ehdimpä joutessa tekemään työkalut nokkahihnan ajoitusta varten niin ei tarvii sitäkään hihasta arpoa.

                        Eiköhän sitä viikonloppuna ole jo viisaampi ja kirjoitettelen sitten vähän stooria hommasta tuonne projektit -osastolle

                        Comment


                        • #42
                          Paluuventtiilit lohkolla on ihan samanlaiset kun entisetkin, ainoastaan kannen venttiilien rakennetta on muutettu kun ne 99% varmuudella ovat palasina siellä kannessa kun otat vanhat pois.
                          Niinpä. Epämääräisiä nakutuksia ja kolinoita kuunneltuani tuli sitten vaihdettua nuo venttiilit. Ei ole tainneet toimia hetkeen...

                          ps. kiitokset Tepolle osatoimituksesta.

                          (vasemmalla uusi, oikealla vanhan jäänteet)

                          Comment


                          • #43
                            Piti taas alkaa kirjoittamaan tästä aiheesta. Minulla silloin vuosia sitten syynä oli kappaleiksi mennyt Kannessa oleva pressure relief valve, vaikka kaikkien diagnoosien mukaan sen piti olla imusarjan alla oleva venttiili, tai venttiilit.
                            Asia tuli ajankohtaiseksi taas tänään, kun tuttavan autossa alkoi täsmälleen samanlaiset oireet. Vielä ei venttiilikoppia ole avattu, mutta kerron sitten myöhemmin, kuinka kävi.
                            Viimeksi muistaakseni vaihdoin kyllä myös ne imusarjan alle tulevat venttiilit, vaikka näyttivätkin virheettömiltä. Nyt viisastuneena aloitan kansista ja jos ei se auta, niin sitten vasta alan imusarjaa irroittelemaan.

                            Comment


                            • #44
                              Meinas vallan unohtua tuo päivitys. Pressure Relief valvehan se siinä tuttavan autossakin oli. Kuten jo arvelinkin. :)

                              Comment


                              • #45
                                Vähän lainaan vanhaa ketjua kun en hakemalla vastausta äkikseltään löytänyt. Eli kysymys kuuluu että onko näissä uudemmmissa v6:ssa (30v arj, ack yms.) näitä venttiileitä samalla tavalla kansissa kun noissa vanhemmissa aah ja abc myllyissä? tahtoo aiheeseen liittyvät keskustelut koskevan vaan noita vanhempia koneita... ennakoivia remppoja tässä vaan mietin omaan kulkineeseen....

                                Comment


                                • #46
                                  niin oliko tietoa kenelläkään?

                                  Comment


                                    #47
                                    Tulipa tälläinen homma vastaan eli omassa AAH koneesta on otettu nuo venttiilit pois. Niin venttiilikopan alta kuin imusarjan alta.
                                    Mitä tästä seuraa pidemmällä aikavälillä?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Nyt rupesi itelläkin oma ABC nakuttamaan. Tarkemmin kuskinpuolen venttiilinkannesta taitaa kuulua. Eli varmaankin tuo 078103363P Pressure Relief valve tukossa taikka paskana?
                                      Ajossa huomasi ku katto öljynpaineita, niin jatkuvasti mittari 5Bar:ssa ja vain tyhjäkäynnillä laskee tuonne 2-3Barin välille. siis tuolloin alkoin naputtamaan

                                      Comment


                                      • #49
                                        No tulipahan vaihettua nuo molempien kansien venat van ei vaikutusta nakutukseen. Saksanmaalta löytyikin nuo edullisesti onneksi, mutta nyt ne lohkossa olevat!! Onko aika purassu osiin niin paljon että tepoltaki reilu 50e/kpl noi venat!!

                                        Paljonko lie jäsenille sitten?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Enpä ole muistanut päivittääkkään tätä.

                                          Joo eli tuli, nyt on vaihettu nuo kannenvenat ja lohkostakin ventiilit.
                                          Edelleenkin kylmänä nakuttaa, mutta lämpimänä ei. Kylmänä öljyn paineet edelleen tuolla 5barin tietämillä ja koneen lämmetessä 2-3baria ja nakutusta ei myöskään havaittavissa.

                                          Ideoita otetaan vastaan!! jospa tähän joku viitsisi vastata

                                          Comment


                                            #51
                                            Lähtisin ehkä kokeilemaan heittämällä jonkun moottorinpesujärjestelmän koneeseen, jotta varmasti kanavat ovat auki ja öljy virtaa. Sitten kokeilemaan jotain ihan muuta öljyä kuin mitä olet käyttänyt tähän asti.

                                            Mulla AAH nakutti kylmänä pahasti, kun auto tuli mulle. Pistin Valvolinen Max Lifet koneeseen eikä ole nakuttanut kertaakaan sittemmin. Mutta, alla on niin vähän kilsoja noilla öljyillä, joten en sinänsä pysty vielä suosittelemaan Valvolinea. Kokeile jotain - ihan mitä vain muuta kuin mitä tähän mennessä ja kuulostele muuttuuko jokin käynnissä. Koita mahdollisimman eri päästä skaalaa kuin tähän asti. Ei ole kovin kallista.

                                            AAH ohjekirjassa suositellaan käytettäväksi täys- tai osasynteettisinä 5W-30, 5W-40, 10W-30 tai 10W-40. Jos ABC:ssä sama homma niin luulis markkinoilta löytyvän vaihtoehtoja kokeiltavaksi.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Onko V8 koneessa näitä paineventtiilejä joista tuolla alussa on puhetta ?

                                              Comment


                                              • #53
                                                Moottorin pesu tökitin jälkeen tulikin laitettua valvolinen maxlifet ku sellaset liikkeessä käteen tökkäsivät.. vois tosiaan kokeilla sitte noita.vähän notkeempia ihan eri päästä

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Ananias Näytä viesti
                                                  Niinpä. Epämääräisiä nakutuksia ja kolinoita kuunneltuani tuli sitten vaihdettua nuo venttiilit. Ei ole tainneet toimia hetkeen...

                                                  ps. kiitokset Tepolle osatoimituksesta.

                                                  (vasemmalla uusi, oikealla vanhan jäänteet)

                                                  Kiitoksia tästäkin ketjusta kanssaharrastajille.

                                                  Saakohan noita paineventtiileitä mistään enää tai mikä olisi helpoin hankintatapa?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Kysy vaikkapa Tepolta: https://speed-autoteile.fi//

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Minäpä kysyin ja sainkin vastauksen asiallisen nopeasti. Ikävä kyllä paineventtiileitä ei saa uutena miltään toimittajalta enää. Täytyy alkaa valamaan itse, kun jemmamoottoreista loppuvat. Aakkossahapukissa on samat. Ebay.de tarjosi käytettyä hintaan 79 € / kpl ja niitä oli jopa kaksi jäljellä.
                                                      Viimeksi muokannut Killeri; 21.2.2023, 17:54. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Ohhoh, eipä olisi uskonut, että tommoset loppuvat tyystin. Koitin myös googlailla ostopaikkaa mutta eipä löytynyt. Ostin itselleni 2018 parin tommosia varastoon, mutta en ole vielä niitä vaihtanut. Auto ei nakuta enää oikein millään öljyillä. Nykyään taitaa olla Castrol Magnatec 5W-40:set. Tämä siis orkkis paineventtiileillä ja 300+ th taulussa. Maksoivat 2018 vajaa 58€/pari sis postikulut.

                                                        Milläkohän noi voisi siis jatkossa korvata? Ei olisi kovin monimutkainen keksintö metallimiehelle, mutta jousen vahvuus on varmaan avainasemassa.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Ne saa purettua, mutta se jousi tosiaan on mysteeri. Sitä on varmaan mahdotonta löytää.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Niitä jousiakin pystyy teettämään ihan Suomessa mutta paria jousta ei yleensä kannata koska melkein samalla hinnalla saa satoja. Pitäisi tietää stategiset mitat. Sit toisaalta taas autokantaa on enää niin vähän käytössä et eipä taida kannattaa alkaa myymäänkään noita.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Saahan sen jousen vahvuuden mitattua karkeesti kartalle. Luulen, että valmistustoleransseista jne. riippuen se orkkiskaan ei ole läheskään 100% samanlainen jokaisessa. Joku minimitaso pitää saavuttaa ja sillä hyvä.

                                                              Olis pitänyt silloin ostaa 1-2 ylimääräistä niin olisi voinut tutkia tämänkin ja selvittää, että onko jotain järkeä jonkunmoisen sarjan teettämisessä. Ainoitaan ei viitti ruveta sorkkimaan.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X