Kirjasta ovat aina tarkastaneet ennen rullille ajoa, että uskaltaako tämän rullille ajaa. Hyvin on kestänyt rullilla jarrutukset Äskakkonen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastus ja neliveto jarrudynossa?
Collapse
X
-
rovaniemellä ei ajettu dynoon vaan kokeilivat perinteisesti:liinat kiinni vauhdista ja hyvin pysähty
Comment
-
-
Turun vanhalla pääkatsastusasemalla ainakin inssi meinas kesäkuussa, että tuo A4 B5 ois ollu haldexilla ja ajo sen mukaan rullille ja hoisi niitä virrat päälle ja pois temppuja siinä jarrutellessa eri akseleita. Ois varmaan pitäny sanoo että nuo ois voinu jättää tekemättäkin ettei avaimet kulu :P
Ainakin itse oon ymmärtäny että nuo olisi vielä sillä torsenilla, vaikka muuten hyvin vähän mitään autoista ymmärrän.
Comment
-
heräsipäs kiinnostus oman kulkineeni tekniikasta...
wikipedia valaisi hieman asiaa; http://en.wikipedia.org/wiki/Quattro_%28all_wheel_drive_system%29
quattro generation IV
Starting from 1996 on Audi A4/S4/RS4, Audi A6/S6/Audi_RS6, Audi A8/S8 with both manual and automatic transmissions.
Permanent all wheel drive.
Torsen center differential, 50/50 split, automatically locking with up to 80% of torque transfer to either axle.
olenkin [puusepänkoulutuksella] mietiskellyt nelivedon toimintaperaatetta -96 A8:ssa...
osaisiko joku vahvistaa tietoani tai laittaa linkkiä kattavampaan tietopakettiin...
Comment
-
Eiköhän A8:kin uskalla surutta ajaa rullille. Torsen kyllä kestää sen. Oma on aina ajettu rullille eikä oo ollu ongelmia sillon eikä nytkään. Tuo teksti tarkottaa et pystyy 80% väännöstä siirtään pitävämmälle akselille.
Joskus netis oon nähny ohjeen kuinka legoista rakennetaan torsen, pitäs kai hakia legot vintistä ja rakentaa ku en itekkää tarkalleen tiä kuinka torsen pelaa :) Se hyvä puoli siinon et yli 20v. vanhat torsenit pelaa just niin ku uutena koska ei sähköä tarvita missään vaihees.
Comment
-
Äsken kävin Lahden HelppoKatsastuksessa näyttämässä ässää ja jarrudynoonhan se sen ajoi. Etupään kerkesi ajaa kun kysyin, että ootko ihan varma, ettei neliveto ota itteensä. "joo tässä on visko, kyllä niitä voi ajaa." Sanoin, että ihan on kuule torsenilla ja siihen vastasi: "kyllä näitä on aina ajettu ja ei oo vahingonkorvaussyytöksiä kuulunut." Jostain syystä ei takapäätä ajanut..
Muuten oli kyllä asiantunteva kaveri, sellanen +50v ja autoa mourautteli siihen malliin pihalla, että tykkäs :)
Comment
-
Mulla on tota '92 UrS4:sta jarrutettu pihalla ja rullilla. Pihalla testasi, kun ekaa kertaa omistukseni aikana käytin leimalla ja huomautin auton olevan nelivetoinen. En silloin vielä tiennyt, että torsen kestää kyllä rullatkin.
Hämeenlinnassa kävin Kaus-Kantolan asemalla kaksi vuotta sitten leimaamassa, siellä oli jarrudyno, joka pyöritti renkaita eri suuntiin. Inssi sanoi, että tämä kumoaa voiman siirtymisen torsenille asti, kun tasauspyörästö pyörii ns. tyhjään. Kuulosti ainakin ihan järkevältä, kun asiaa kahvikupposta nauttiessa ajatteli.
Comment
-
Jep. Täällä päin kyllä aika usein jättävät kaikki nelivedot suoraan ajamatta rullille jostain syystä. Viimeksi joulukuussa kun kävin 200:sen katsastamassa, jarrutteli vain pihalla. Menin vielä oikein katsomaan miten jarrut toimisivat, mutta ei hypytellytkään kuin iskarit. Mieluummin olisin kyllä halunnut nähdä miten mikin kulman toimii, mutta en nyt lähtenyt usuttamaan rulille :)
Olisikohan joskus joku inssi selitellyt, että dynon valmistaja ei pysty sanomaan varmuudella, kuinka kovaa rullat pyörivät tms.
Comment
-
Tuli torsen/haldex-ero hyvin selville, kun omaani käytin katsastuksessa ja vierellä oli uusi Passat 4motion. Sehän alkoi heti hyökkäämään pois rullilta ja jarrutesti jätettiin siihen. Liekkö eivät kaverit tienneet, ettei sitä voi testata vai ajavatkohan kaikki autot rullille. Tuskin tuosta mitään ehtii hajoamaan, jos samantien lopettaa kun auto alkaa hyppäämään, kai. :)
Comment
-
Myöskin Jyväskylässä Halssilassa sijaitsevassa konttorissa käytän aina autoni ja eivät koskaan ole nelikkoani rullille ajaneet. Tehneet pelkästään testiajon konttorin pihassa ja sanoneet että onhan siinä jarrut :) Ja itse kyllä kieltäisin konttorilta rullilla ajamisen jos yrittäisi, jos siis ei ole joka tassulle rullia.
Comment
-
Sepä se itsellänikin kun kaikki aikaisemmat inssit on heti sanoneet, että jahas - neliveto, ei ajeta rullilla. Heti kotiin päästyäni tarkastin foorumilta asian ja raportoin :) Ei syytä huoleen siis. Hieman offtopiccina pitää vielä kyllä hehkuttaa miten asiallinen kaveri oli.
Pyysin etsimään mystistä kolinaa vasemmalta takaa ja kun kukaan ei sieltä ole mitään syytä kolinaan löytänyt. No ei löytänyt tämäkään ja totesi, että pari vaihtoehtoa: vaihdat arvalla osia tai annat kolista ja suositteli jälkimmäistä. Todennäköisesti tehdasrikki FK:n iskari syynä mutta kun kaikki pelaa niin olkoot.
Kaks huomautusta tuli, etuvilkut liian valkoiset: polttimot haalistuneet ja takasumuvalo väärällä puolella :) älkääkä kysykö miten se apukuskin puolelle on hypännyt. Ei ole neljän vuoden aikana yhtään polttimoa tarvinnut takaa vaihtaa. Takavalot kun on edellisen omistajan jäljiltä tummat niin suositteli myös ledipolttimoita taakse kun ne niin hyvin näkyy.
Sellasta
Comment
Comment