Tää aihe se pomppaa aina pinnalle. Jospa sovitaan niin, että jokainen ottaa ja hakee torsenin räjäytyskuvat netistä ja perehtyy toimintaperiaatteeseen.
JOS autossa on torsen-välitasauspyörästö niin se ei varmasti hajoa rullilla jarrutettaessa. Tämä aikaraja tai 5% prosentin pyörintänopeusero tulee suoraan visko/kitkalukko-maailmasta. Ja se on hyvin erilainen sen toimintaperiaate.
Välitasauspyörästön tehtävänähän on juuri mahdollistaa pyörintänopeuserot akseleiden välillä, koska mitäs sillä muuten tekisi koko mötikällä? Kitkalukossa ongelman tekee lukon lamellit jotka kuluvat aina kun on nopeuseroa akseleiden välillä. Torsenissa ei sellaista ole olemassakaan.
JOS autossa on torsen-välitasauspyörästö niin se ei varmasti hajoa rullilla jarrutettaessa. Tämä aikaraja tai 5% prosentin pyörintänopeusero tulee suoraan visko/kitkalukko-maailmasta. Ja se on hyvin erilainen sen toimintaperiaate.
Välitasauspyörästön tehtävänähän on juuri mahdollistaa pyörintänopeuserot akseleiden välillä, koska mitäs sillä muuten tekisi koko mötikällä? Kitkalukossa ongelman tekee lukon lamellit jotka kuluvat aina kun on nopeuseroa akseleiden välillä. Torsenissa ei sellaista ole olemassakaan.
Comment