Alkuperäinen kirjoittaja Jack
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Katsastus ja neliveto jarrudynossa?
Collapse
X
-
Lahdessa K1-katsastus kivistönmäellä testasi s3 vm. 1999 rullilla. Mainitsin asiasta, että onko sopivaa testata tämä auto rullilla niin inssi tarkisti jostain kirjasta, että voiko testata vai ei. Ei ilmennyt mitään ongelmia, paitsi että hammastanko vuoti ohjaustehostimen öljyt pihalle piakkoin katsastuksen jälkeen, tämä tuskin oli kyllä jarrudynon vika :D
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja pykiz Näytä viestiMiksi ei voisi nostaa takaperästä? Ite nostan aina takaperästä, jos koko akseli pitää saada ylös ja kuorma-autotkin nostetaan poikkeuksetta perästä.
Kuorma-autoissa on poikkeuksetta jäykkä taka-akseli, jossa tasauspyörästö kuuluu jousittamattomaan massaan. Tunkatessa auton paino välittyy samojen kannakkeiden kautta kuin ajotilanteessakin. Perän valukappaleeseen on myös mitoitettu nostopiste ihan tarkoituksella.
Riittikö vastaukseksi kysymykseen "miksi ei"? :P
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Wisa Näytä viestiAudin takaperä ei ole pyöräntuennan osa, eikä sen kiinnikkeitä ole suunniteltu kantamaan koko takaosan painoa, vaan ainoastaan itse murikka. Kopan valu ei ole nostopisteeksi myöskään mitoitettu.
Kuorma-autoissa on poikkeuksetta jäykkä taka-akseli, jossa tasauspyörästö kuuluu jousittamattomaan massaan. Tunkatessa auton paino välittyy samojen kannakkeiden kautta kuin ajotilanteessakin. Perän valukappaleeseen on myös mitoitettu nostopiste ihan tarkoituksella.
Riittikö vastaukseksi kysymykseen "miksi ei"? :P
On nuo tähän asti kestäny, mutta oikeassa olet kyllä siinä suhteessa, ettei ne siihen ole mitoitettu.
Comment
-
Kivistönmäen K1:llä ei olisi vienyt rullille, jos en olisi erikseen pyytänyt. Tästä kyllä lähes pari vuotta aikaa, joten paha sanoa onko politiikka muuttunut. Myös Holman Plus-katsastus taisi kysyä erikseen luvan, en kyllä varmaksi mene sanomaan. Minkä takia ei saisi rullille vielä? Itse otan ainakin mieluummin numerot lapulle, kuin inssin perstuntumalla arvotun arvion jarrujen kunnosta.
Comment
-
Oliko näihin tullut oikeita vastauksia audilta? Joka toinen viesti sanoo, että juu passaa käydä ja toiset viestit ei. Tuntuu että vastauksia dynottamiseen on yhtä paljon kuin kirjoittajia.
Nyt pitäis kai mennä oma haldex gen2 testaan jossain, jotenki. Juuri kehänautokatsastus vetäs dynolle, virrat päällä ja auto käydessä. En huomannut normi ajossa mitään, mut jos rikki meni niin penninjeniä en maksa korjauksesta kun tiskillä mainitsin että neliveto.
Comment
-
Tuossa edellisessä asiaan jo viitattiinkin mutta vielä kerran. Mitä ovat ne vikaantuvat kohdat nelivedossa jotka voivat saada kipeää jarrudynamometrissä ? Tähän olisi kiva saada jotain todellista faktaa, koska olen sitä mieltä että neliveto ei voi hajota dynossa jos se on ehjä konttorille mennessä. Tähän perusteluksi että miettikääpä omia ja muiden ajotapoja, esim. abs jarrutus joka jarruttaa/lukitsee satunnaisia pyöriä, käsijarrukäännöksiä, kaikkea muuta jota nelivedolla voi kikkailla. Joitakin nelivetoja ei voi testata rullilla, koska ne eivät pysy rullilla kun toinen akseli työntää auton niiltä pois nelivedon kytkeytyessä, tämä ei kuitenkaan tarkoita että ne hajoaisivat. Siinä kunnon vuodatus mutta tuntuu tämä ketju liian pitkältä ilman asiasisältöä, sori.
Comment
-
Keskitasauspyörästö. Vähän eri rasitukselle se tosiaan joutuu jos sitä pyöritellään 30 sekuntia dynossa max. 15km/h vauhtia tai sitten jos autoa hinataan etupyörät dollyn päällä 100km matka 60km/h vauhdilla.
Käsijarrulla takapyörien lukitseminen ei ole sinänsä valmistajan ohjeistama tai hyväksymä jarrutusmenetelmä, joten yhtä lailla voi syyttää "paskaa volkkarin laatua" jos ajaa autonsa seinää päin ja keula menee lyttyyn. (Toimiva) ABS pitää myös huolen siitä ettei pyörät lukkiudu kovassakaan jarrutuksessa joten senkään suhteen ei keskitasuri joudu kuormitukselle, ja vaikka joku pyörä lukkiutuisikin, avoin tasauspyörästö kummassakin päässä pitää huolen siitä että voima kyllä karkaa sitten jotain (eli sitä helpompaa, ei lukossa olevaa) reittiä ulos.
Comment
-
(Toimiva) ABS pitää myös huolen siitä ettei pyörät lukkiudu kovassakaan jarrutuksessa
Keskitasauspyörästö, niissä joissa sellainen on, tai visco/haldex siirtää parhaimmillaan jopa 100% moottorin tehosta vain toiselle akselille=>tuskin rasittuu yhtään dynotestissä.Viimeksi muokannut evinrude; 4.9.2017, 19:39.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja evinrude Näytä viestiKyllä lukkiutuu...
ABS-järjestelmä kytkeytyy pois käytöstä noin 7 km/h nopeudessa.
Jos jarrut ei pienemmässä vauhdissa lukkiutuisi, olisi aika paljon keula-ja perävaurioisia autoja ihmisillä :)
Comment
-
Sherpan patentoima nelivetoautomatiikka tunnistaa nelivedon ja pyörittää pyöriä vastakkaisiin suuntiin. Samalla se jopa mittaa yhtä aikaa jarruvoimat eri suuntiin pyöriviltä pyöriltä. Sherpa on patentoinut myös sähköisten seisontajarrujen testaukseen menetelmän, joka mahdollistaa myös iskumaisesti toimivien sähöisten seisontajarrujen vaivattoman testauksen.
Voimat tuossa dynossa ovat kovin pienet, 7 km/h tunnissa.
Itsellä lukee katsastuslapussa : " käyttöjarru/seisontajarru mitattu koeajolla/nelivetotesterillä" (juurikin nimeltään Sherpa). Nykyinen auto (A6 C5 Avant 2,4 Q.tip. -04/05) toimii kaikilta osin ihan samoin kuin ennen katsastusta, mielestäni hyvin.Viimeksi muokannut ADHWAU; 17.10.2017, 14:47.
Comment
-
Keskitasauspyörästö. Vähän eri rasitukselle se tosiaan joutuu jos sitä pyöritellään 30 sekuntia dynossa max. 15km/h vauhtia tai sitten jos autoa hinataan etupyörät dollyn päällä 100km matka 60km/h vauhdilla.nelivetoautomatiikka tunnistaa nelivedon ja pyörittää pyöriä vastakkaisiin suuntiin.
Comment
-
Edelleenkin se keskitasuri jos toinen akseli ei pääse pyörimään vapaasti rullien päällä ja/tai se dyno ei pyöritä niitä testattavan akselin renkaita vastakkaisiin suuntiin. Ei läheskään kaikissa konttoreissa ole tuollaisia hienouksia. Mutta todennäköisyys tälle hyvin pieni, kuten tuossa edellä spekuloitiin.
Comment
Comment