Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastus ja neliveto jarrudynossa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja Jack Näytä viesti
    Ohjeistuksissa mainitaan, että suurimman osan nelivedoista voi ajaa kun sammuttaa auton, silloin ei elektroniikka häiritse.
    Sulakkeen poisto riittää "älykkään" elektroniikan/"nelivedon" poistoon, valitettavasti.

    Comment


    • Soralla koittivat A-katsastuksessa, meinas että jos menee mutka suoraks niin ei toimi :D Mukavaa palvelua kaikinpuolin ja jopa kehuja tuli ässästä.

      Comment


      • Kouvolan k1-katsastuksella ajoivat edellisen quattron rullilla, mutta tällä kertaa testasivat koeajamalla.

        Comment


          Eilen kävi B5 S4:llä leimalla, ajoi rullille.

          Comment


            K1 Vaasan Meijerikadulla ei 4f TDIq:ta rullille ajanut. Katsastuslappuun tuli vain merkintä että jarrut on testattu ajaen.

            Comment


            • Lahdessa K1-katsastus kivistönmäellä testasi s3 vm. 1999 rullilla. Mainitsin asiasta, että onko sopivaa testata tämä auto rullilla niin inssi tarkisti jostain kirjasta, että voiko testata vai ei. Ei ilmennyt mitään ongelmia, paitsi että hammastanko vuoti ohjaustehostimen öljyt pihalle piakkoin katsastuksen jälkeen, tämä tuskin oli kyllä jarrudynon vika :D

              Comment


              • A-katsastuksessa meni torseni jarrudynoon, kone sammutettuna. Vaihteeksi kiva tietää jarrujen kunto. Läpi meni, vaikka vähän oli heittoa etujarruissa.

                Comment


                • Kehän autokatsastuksessa Vantaalla oon pari kertaa käyttänyt, viimeksi tänään. Ei oo ajettu rullille, vaan siinä sivusuoralla testataan varmaan savutus ja jarrut samalla vedolla...

                  Jarrutestin arvojen kohdalla vaan merkintä "4x4"

                  Hylky tulikin sitten aivan muista syistä.

                  Comment


                    HelppoKatsastus Niittykummussa (Espoo) ajaa rullille ja lisäksi nostaa auton ilmaan takaperästä tunkaten. Vähän hirvitti perän puslien puolesta.

                    Comment


                      Nostetaan takapää murikasta tunkkaamalla? Saahan kaiken paskaksi kun tarpeeksi yrittää. Kas kun eivät nosta etupäätä öljypohjasta tunkaten, nopeasti ja helposti..

                      Comment


                      • Miksi ei voisi nostaa takaperästä? Ite nostan aina takaperästä, jos koko akseli pitää saada ylös ja kuorma-autotkin nostetaan poikkeuksetta perästä.

                        Comment


                          K1 Konalassa ajoivat B6 ässän rullille.

                          Comment


                            Alkuperäinen kirjoittaja pykiz Näytä viesti
                            Miksi ei voisi nostaa takaperästä? Ite nostan aina takaperästä, jos koko akseli pitää saada ylös ja kuorma-autotkin nostetaan poikkeuksetta perästä.
                            Audin takaperä ei ole pyöräntuennan osa, eikä sen kiinnikkeitä ole suunniteltu kantamaan koko takaosan painoa, vaan ainoastaan itse murikka. Kopan valu ei ole nostopisteeksi myöskään mitoitettu.

                            Kuorma-autoissa on poikkeuksetta jäykkä taka-akseli, jossa tasauspyörästö kuuluu jousittamattomaan massaan. Tunkatessa auton paino välittyy samojen kannakkeiden kautta kuin ajotilanteessakin. Perän valukappaleeseen on myös mitoitettu nostopiste ihan tarkoituksella.

                            Riittikö vastaukseksi kysymykseen "miksi ei"? :P

                            Comment


                            • Ei ikinä suoraan tommosesta perämurikasta nostoa... Johan tuli kylmät väreet.

                              Millon noi inssit oppis että haldexin ja torseenin voi jarruttaa ihan normisti...

                              Comment


                              • Ei muuten tota omaakaan jarrutettu eikä koeajoja tehty. Kysyin sit niin tuumas ettei uskaltanu. Kuopiossa Q-katsastuksella käytin

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja Wisa Näytä viesti
                                  Audin takaperä ei ole pyöräntuennan osa, eikä sen kiinnikkeitä ole suunniteltu kantamaan koko takaosan painoa, vaan ainoastaan itse murikka. Kopan valu ei ole nostopisteeksi myöskään mitoitettu.

                                  Kuorma-autoissa on poikkeuksetta jäykkä taka-akseli, jossa tasauspyörästö kuuluu jousittamattomaan massaan. Tunkatessa auton paino välittyy samojen kannakkeiden kautta kuin ajotilanteessakin. Perän valukappaleeseen on myös mitoitettu nostopiste ihan tarkoituksella.

                                  Riittikö vastaukseksi kysymykseen "miksi ei"? :P
                                  Riitti, kuorma-auto oli kyllä aika huono vertaus...

                                  On nuo tähän asti kestäny, mutta oikeassa olet kyllä siinä suhteessa, ettei ne siihen ole mitoitettu.

                                  Comment


                                  • Lotilan K1 Lahessa suljettu :(
                                    Missä Q nyt katsastetaan ettei tarvitse mennä rullille? Onko Hollola A-Katsastuksesta tietoa?

                                    Comment


                                      Saako kysyä että miksi niitä rullia pitäisi välttää? Itse taas nimenomaan haluan rullilla testattavan enkä takapihalla.

                                      Comment


                                        Kivistönmäen K1:llä ei olisi vienyt rullille, jos en olisi erikseen pyytänyt. Tästä kyllä lähes pari vuotta aikaa, joten paha sanoa onko politiikka muuttunut. Myös Holman Plus-katsastus taisi kysyä erikseen luvan, en kyllä varmaksi mene sanomaan. Minkä takia ei saisi rullille vielä? Itse otan ainakin mieluummin numerot lapulle, kuin inssin perstuntumalla arvotun arvion jarrujen kunnosta.

                                        Comment


                                          Kyllä mulla viime kerralla myös vei rullille ja kun kysyin, asiantuntevasti vastasi että heillä on jotkut uudenaikaiset "hitaat rullat" joilla saa luvut torsen-vehkeistäkin turvallisesti. Ja kyllä, minäkin luen ne mielummin paperilta kuin katsurin persetuntumasta.

                                          Comment


                                          • Oliko näihin tullut oikeita vastauksia audilta? Joka toinen viesti sanoo, että juu passaa käydä ja toiset viestit ei. Tuntuu että vastauksia dynottamiseen on yhtä paljon kuin kirjoittajia.
                                            Nyt pitäis kai mennä oma haldex gen2 testaan jossain, jotenki. Juuri kehänautokatsastus vetäs dynolle, virrat päällä ja auto käydessä. En huomannut normi ajossa mitään, mut jos rikki meni niin penninjeniä en maksa korjauksesta kun tiskillä mainitsin että neliveto.

                                            Comment


                                            • Tuossa edellisessä asiaan jo viitattiinkin mutta vielä kerran. Mitä ovat ne vikaantuvat kohdat nelivedossa jotka voivat saada kipeää jarrudynamometrissä ? Tähän olisi kiva saada jotain todellista faktaa, koska olen sitä mieltä että neliveto ei voi hajota dynossa jos se on ehjä konttorille mennessä. Tähän perusteluksi että miettikääpä omia ja muiden ajotapoja, esim. abs jarrutus joka jarruttaa/lukitsee satunnaisia pyöriä, käsijarrukäännöksiä, kaikkea muuta jota nelivedolla voi kikkailla. Joitakin nelivetoja ei voi testata rullilla, koska ne eivät pysy rullilla kun toinen akseli työntää auton niiltä pois nelivedon kytkeytyessä, tämä ei kuitenkaan tarkoita että ne hajoaisivat. Siinä kunnon vuodatus mutta tuntuu tämä ketju liian pitkältä ilman asiasisältöä, sori.

                                              Comment


                                              • Keskitasauspyörästö. Vähän eri rasitukselle se tosiaan joutuu jos sitä pyöritellään 30 sekuntia dynossa max. 15km/h vauhtia tai sitten jos autoa hinataan etupyörät dollyn päällä 100km matka 60km/h vauhdilla.

                                                Käsijarrulla takapyörien lukitseminen ei ole sinänsä valmistajan ohjeistama tai hyväksymä jarrutusmenetelmä, joten yhtä lailla voi syyttää "paskaa volkkarin laatua" jos ajaa autonsa seinää päin ja keula menee lyttyyn. (Toimiva) ABS pitää myös huolen siitä ettei pyörät lukkiudu kovassakaan jarrutuksessa joten senkään suhteen ei keskitasuri joudu kuormitukselle, ja vaikka joku pyörä lukkiutuisikin, avoin tasauspyörästö kummassakin päässä pitää huolen siitä että voima kyllä karkaa sitten jotain (eli sitä helpompaa, ei lukossa olevaa) reittiä ulos.

                                                Comment


                                                • (Toimiva) ABS pitää myös huolen siitä ettei pyörät lukkiudu kovassakaan jarrutuksessa
                                                  Kyllä lukkiutuu kun oikeasti jarrutetaan, kokeile vaikka. Ei kuitenkaan riko voimansiirtoa.
                                                  Keskitasauspyörästö, niissä joissa sellainen on, tai visco/haldex siirtää parhaimmillaan jopa 100% moottorin tehosta vain toiselle akselille=>tuskin rasittuu yhtään dynotestissä.
                                                  Viimeksi muokannut evinrude; 4.9.2017, 19:39.

                                                  Comment


                                                  • Niin no, pieneksi hetkeksi aina kerrallaan, vai onko tästä ihan dataa että kunnon runttauksessa puoltakin sekuntia kerrallaan olisi pyörät lukossa?

                                                    Comment


                                                    • Alkuperäinen kirjoittaja evinrude Näytä viesti
                                                      Kyllä lukkiutuu...
                                                      Ei kyllä pitäisi kovemmassa vauhdissa, jos toimii oikein. (no ehkä huomaamattomaksi hetkeksi, jos toinen puoli jäällä ja toinen kuivalla) Asiahan riippuu siis myös pyörien pyörintänopeudesta.
                                                      ABS-järjestelmä kytkeytyy pois käytöstä noin 7 km/h nopeudessa.
                                                      https://fi.wikipedia.org/wiki/Lukkiutumattomat_jarrut
                                                      Jos jarrut ei pienemmässä vauhdissa lukkiutuisi, olisi aika paljon keula-ja perävaurioisia autoja ihmisillä :)

                                                      Comment


                                                      • Mutta siis ne todelliset vikaantuvat voimansiirron osat...

                                                        Tuo Volvon "holkki" ei kestä normaali ajossakaan, oli vaurioitunut jo testaukseen tullessa kuten raportissa todetaan.
                                                        Viimeksi muokannut evinrude; 4.9.2017, 23:35. Perustelu: Ei uutta kun voi lisätä vanhaan...

                                                        Comment


                                                        • Sherpan patentoima nelivetoautomatiikka tunnistaa nelivedon ja pyörittää pyöriä vastakkaisiin suuntiin. Samalla se jopa mittaa yhtä aikaa jarruvoimat eri suuntiin pyöriviltä pyöriltä. Sherpa on patentoinut myös sähköisten seisontajarrujen testaukseen menetelmän, joka mahdollistaa myös iskumaisesti toimivien sähöisten seisontajarrujen vaivattoman testauksen.
                                                          http://www.diagno.fi/jarrudynamometr...mennintesterit

                                                          Voimat tuossa dynossa ovat kovin pienet, 7 km/h tunnissa.
                                                          http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/h...dynamometrissa

                                                          Itsellä lukee katsastuslapussa : " käyttöjarru/seisontajarru mitattu koeajolla/nelivetotesterillä" (juurikin nimeltään Sherpa). Nykyinen auto (A6 C5 Avant 2,4 Q.tip. -04/05) toimii kaikilta osin ihan samoin kuin ennen katsastusta, mielestäni hyvin.
                                                          Viimeksi muokannut ADHWAU; 17.10.2017, 14:47.

                                                          Comment


                                                          • Keskitasauspyörästö. Vähän eri rasitukselle se tosiaan joutuu jos sitä pyöritellään 30 sekuntia dynossa max. 15km/h vauhtia tai sitten jos autoa hinataan etupyörät dollyn päällä 100km matka 60km/h vauhdilla.
                                                            Nyt siirretään "rasitus" poikittaisille tasauspyörästöille kun pyöriä pyöritetään vastakkaisiin suuntiin.
                                                            nelivetoautomatiikka tunnistaa nelivedon ja pyörittää pyöriä vastakkaisiin suuntiin.
                                                            Edelleen kiinnostaa, mikä oikeasti voi hajota jarrutestauksessa?

                                                            Comment


                                                            • Edelleenkin se keskitasuri jos toinen akseli ei pääse pyörimään vapaasti rullien päällä ja/tai se dyno ei pyöritä niitä testattavan akselin renkaita vastakkaisiin suuntiin. Ei läheskään kaikissa konttoreissa ole tuollaisia hienouksia. Mutta todennäköisyys tälle hyvin pieni, kuten tuossa edellä spekuloitiin.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X