Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Katsastus ja neliveto jarrudynossa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • En nyt ymmärrä tätä torsen juttua. omassani on torsen ja kun nosturilla vaihdepäällä kaikki pyörät pyörii. ja kun jarruttaa yhtä pyörää niin ei niin kovaa pysty pitään kiinni ettei pyörisi. vaikka olis asr/esp pois.

    Comment


      No teeppä niin että nostat tunkilla yhden kulman ilmaan ja koitat samaa. Torsenin toimintaperiaate ei ole ollenkaan monimutkainen kunhan sen ensin ymmärtää.

      Comment


      • Tuli käytyä katsastuksessa ja ihmeteltyä tuota jarrutestiä. Varsinkin kun A8 D2 loikkas torsenina käsijarrutestissä pois testeristä.

        En kyllä huomannut et olis edes joku rengas ollut rullilla testissä kun pyörittivät renkaita. Toki torsen voi olla epäsymmetrinen paluuvoimassaan jolloin ei tarvi yhtä isoilla suhteil voimaa jakaa kuin vetosuuntaan.

        Viimeksi muokannut Killeri; 13.8.2018, 16:20. Perustelu: Kuvan asettelu.

        Comment


        • Katsastamaan pitäisi mennä, tässähän on hyvä ketju missä asiasta on väännetty joka suuntaan. Ehkä se pitäisi löytää sellainen paikka mikä ei aja rullille jos haluaa varman päälle pelata. Autona 2012 3.0TDI stronic vaihteistolla.

          Tosin löysin seuraavan ohjeen.

          1. Audi Nelivetomallien tarkastamisen yleisohjeet 1-akselisella rulladynamometrillä:
          Ohje:
          • Tarkasta etu- ja taka-akselin jarrut aina moottori sammutettuna.
          • Jottei käyttövoima siirry akselilta toiselle, sammuta moottori aina kun jarrutarkastus suoritetaan 1-akselisella rulladynamometrillä.
          • Käynnistä moottori jarrutarkastuksessa ainoastaan tarvittavan jarrupaineen saavuttamiseksi.
          • Sammuta sitten moottori.

          Tarkastus:
          • Tarkastus suoritetaan jarrudynamometrillä.
          • Käsivalintaisella vaihteistolla varustettu auto kytkettävä joutokäynnille.
          • Automaattivaihteisto tai DSG-vaihteistolla varustetuissa autoissa kytkettävä ajoalue ”N”.
          • Tarkastuksessa saman akselin pyöriä käytetään vastasuuntaan, jotta voima ei välittyisi toiselle akselille.
          • Tarkastusnopeus ei saa ylittää 6 km/h, koska muutoin rullien käynnistyessä aikaviiveellä jarruja joudutaan käyttämään (EDS-säätö alkaa)
          • Audin hyväksymät dynamometrit täyttävät nämä vaatimukset

          Ohje saatu sähköpostilla 7.4.2020 Audin tuotepäälliköltä.

          https://www.theseus.fi/bitstream/han...pdf?sequence=2

          Mikä lie totuus...

          Comment


          • Tiedoksi vaasalaisille jotka haluaa pelata varman päälle, A-katsastus kivihaassa ei aja nelikkoja rullille.

            Comment


              Kevyesti referoitu maksumuurin takainen uutisartikkeli copyrightin takia:

              Nönnönnöö käytti vuoden 2006 neliveto-BMW:tä katsastuksessa heinäkuun loppupuolella. Auton malli on E91 330xd. Hän sai huomautuksen murtuneista jarruletkuista. Nönnönnöö vaihtoi itse letkut ja vei auton jälkitarkastukseen.

              Nönnönnöön mukaan auton kardaaniakseli vaurioitui hänen mielestään väärin tehdyssä jarrutestissä. Hänen mukaansa kyseistä automallia ei saisi testata jarrudynamometrillä.

              'Auto luovutettiin haltijalle'

              Kolina jatkui ja Nönnönnöö pysäytti auton, avasi konepellin ja näki etukardaaniakselin vaurion. Hän kuvasi vaurion ja palasi asemalle selvittämään tilannetta. Auto oli ajokelvottomassa kunnossa.

              [autoliikkeet ja -korjaamot kommentoi että kyseistä automallia ei ajeta jarrudynamometrille]

              Yrittäjä Nönnönnöö2 Plus Katsastuksesta muistuttaa, että katsastusaseman toiminta perustuu lakiin.

              – Meidän on noudatettava lakia ja ajettava auto dynamometrille, kun valmistaja ei erikseen ilmoita poikkeavia ohjeita. Liikennekelpoinen auto kestää katsastuksen testaukset, Nönnönnöö2 toteaa.

              Viranomaisen lähtökohta katsastukseen onkin selkeä: jarrut on tarkastettava katsastuksen yhteydessä. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Nönnönnöö3 kertoo, että jarrut pitää testata, koska ne vaikuttavat keskeisesti auton turvallisuuteen. Hänen mukaansa vain perustellusta syystä on mahdollisuus tehdä poikkeuksia, ja niistä löytyy katsastajille tieto Traficomin katsastajille kootulla nettisivulla.

              – Poikkeukseen on oltava aina perustelu. Ajoneuvon valmistajalla voi olla siihen syy tai ohje, jota noudattamalla mittaus on mahdollinen. Jos poikkeus on olemassa, niin valmistaja tai sen edustaja ilmoittaa siitä meille Traficomiin, ja me laitamme sen meidän katsastajien extranettisivulle. Siellä on kaikkien valmistajien ohjeet siitä, mitä poikkeustapauksessa tulee tehdä, Nönnönnöö3 sanoo.
              Random lainaus kauppalehden foorumilta ilman faktatarkistusta:

              Jonkin aikaa sitten Trafilta tullut määräys , että nelivetoautot pitää ajaa jarrudynolle , vaikka ei olisi nelivetodynamometria käytössä. Vielä vähän aikaa sitten nelivedot testattiin usein käyttökokeella ja itse varmistin aina ennen katsastusta , ettei asemalla ajeta nelivetoa tavalliselle dynamomettrille , jossa voimansiirron voi testissä rikkoa.

              Comment


                Kaiken maailman viskoja ja torsetteja ja sähköisesti kytkettäviä nelikkoja katsastuksella käyttäneenä, on niitä sellaisia autoja jotka oletuksena pomppaa rullilta ylös. Tarpeeksi kevyt auto hyppää kun ei toisen akselin renkaiden pito riitä pitämään paikallaan ja painavamman/paremmin pitävän kanssa vois kuvitella että sulake löytyy jostain muualta, vaikka sitten kardaanista. Paikallisella asemalla pyörittävät nelivetoisten jarrumittauksella dynon rullia vissiin eri suuntiin ja auton moottori sammutettuna jolloin on mahdollisimman hyvät edellytykset siihen että etu- ja takapää ei koita auton päästä olla keskenään lukittuna.

                Kyllä haisee minusta vähän siltä että siellä on jarrumittauksella tehty jotain väärin. Ei tuommonen E91 xdrive niin kovin harvinainen ole ja oletettavasti vastaava rakenne muissakin xdrive bemareissa. Jos niistä jokaisesta olisi kardaani rullalla kerran vuodessa aina katsastuksen jälkeen niin olis tästä kuultu jo moneen kertaan. Eikä se keppi tuommoiseksi oikein millään muullakaan mene.

                Comment


                  Xdriven voi ajaa tullille, kunhan ei vahingossakaan paina kaasua. Jakolaatikon pakka on tyhjäkäynnillä auki, mutta lukittuu heti kun kaasuun hipaisee. Oletettavasti ylläolevassa keississä käynyt juuri näin.

                  Comment

                  Working...
                  X