Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kiekkamittari soutaa + pätkäsee menon

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kiekkamittari soutaa + pätkäsee menon

    Auto siis Audi 90 quattro vm-90 2.2i

    Eli kaks pikkuvikaa jotka alkaneet häiritsemään.

    Kierrosluku mittari heittelehti esim ajettaessa matka-ajoa näyttää tasaiseen 3000rpm mutta saattaa ihan yhtäkkiä pompsahtaa näyttämään 4000rpm tai 3800rpm tai jotain vastavaa... Sit jatkaa vaan ajelemista ihan normaalisti nin sitten vaan pompsahtaa takaisin näyttämään oikeaa lukemaa...Mistähän tälläinen vika voisi johtua? Mitään korjaus keinoa?

    Sitten toinen ärsyttävä on ,että kun ajelee nin ihan sattumanvaraisesti pätkäsee virrat,sammuu siis ihan totaalisesti (virrat päällänsä)n.2-5s ajaksi ja pärähtää takaisin käyntiin nin ettei mitään... Tekee n.100km matkalla ehkä 2-3kertaa. Välillä ei sitten taas ole mitään ongelmia... Mistähän tälläinen vika voisi johtua...?

    Siten vielä yks kysymys kun olen vähän tyhmä näitten Audien kanssa nin mistäs mahtaa johtua kun välillä vilauttelee kojetaulussa lämmön merkkivaloa...? Nestettä kuitenkin säiliössä näkyis olevan, mutta pitääks sen säiliön olla täynnä vai mitenkä... (tää oli tosi nolo kysymys jo mutta kuten sanottu, ihan pihalla tän audin kanssa vielä)
    Viimeksi muokannut Artgsm; 5.3.2007, 20:43.

  • #2
    Kaikki oireet passaa vialliseen virtalukonpohjaan.

    Comment


    • #3
      Virtalukko kertaalleen jo vaihdettu... Mutta voihan sekin hajalla tietty olla... Ja tyhmä kysymys taas tähän väliin että miten toi virtalukon pohja vaikuttaa kiekkamittarin toimintaan ja tuohon yhtäkkiseen sammumiseen...?

      Comment


      • #4
        Kiekkamittarin sekoilu & sammuilu vois johtua myös viallisesta hallista.

        välillä vilauttelee kojetaulussa lämmön merkkivaloa...?
        Tämä viittais virtalukon pohjaan. Efekti on sama kuin vääntäis virrat hetkeksi pois.

        Tyhmiä kysymyksiä ei ole.

        Comment


        • #5
          Viallisesta hallista??? Hääh?

          Comment


          • #6
            Mulla vilkuttaa myös lämmön merkkivaloa jos ei vesi ole ihan ylämerkissä. Olen laittanut sen (likaisen) anturin piikkiin, ja lorauttanut puoli desiä lisää vettä/pakkasnestettä.

            Comment


            • #7
              Sytkävialta toi kuulostaa, toi hall voi olla ehkä kaukaa haettu. Jos virtalukon pohja on jo vaihdettu niin seuraavaksi jakajan ja puolan kimppuun. Joskus tollaista teki jakajan sisällä olevan johdotuksen käristyminen, tosin puhuttiin kärjellisestä sytytyksestä. Kai se sama voi elektronisiinkin iskeä.

              Comment


              • #8
                hall voi olla ehkä kaukaa haettu
                seuraavaksi jakajan ja puolan kimppuun
                Hall-anturi on tässä koneessa jakajassa.

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja blcpub
                  Hall-anturi on tässä koneessa jakajassa.
                  Seison korjattuna.

                  Comment


                  • #10
                    Tuo kiekkamittarin satunnainen sekoilu kuulostaa tutulta.
                    Mulla tekee silloin tällöin samaa, ei vikakoodeja.
                    Pitää tutkia kun mittariston purkaa tässä keväämmällä.
                    mitään pätimistä ei minulla esiinny.

                    Comment


                    • #11
                      Ysikympissä rundari saa tiedon puolalta, joten viittaisi kyllä kipinävikaan.

                      Comment


                        #12
                        En just nyt muista onko 90 Audissa erikseen virtalukon relettä, polttoainepumpun rele siitä kyllä löytyy, ja se ottaa muistaakseni ohjauksen hall-anturilta, elikkä toi sammumishomma vois johtua viallisesta hallista, samaten kuin toi kiekkamittarin sekoilu. Käy haussissa kysymässä paljon maksaa uus ja vaihto, veikkaan ettei ole kovin kallis operaatio. Ja kun noita hall vikoja kuitenkin aina joskus näissä on, niinkuin muissakin merkeissä kyllä....

                        Comment


                        • #13
                          Ahaa... No kun se viimeisen kerran sammuu ja jättää tielle nin siinä vaiheessa viimestään korjattava... :) Ei siis johu esim sytty-yksiköstä tuo sammumisvika? Onkos se miten paha operaatio ite vaihtaa se anturi? Vai meneekös siinä koko jakaja uusiks...? Mikäs sen Hall-anturin tehtävä ja toiminta periaate ompi?

                          Tuo lämmön merkkivalon vilkkuminen tosiaan lakkas kun lisäsin tilkan nestettä, vaikka säiliö mun mielestä ihan normaalissa... Eli kiitokset Esalle tuon vinkin annosta...

                          Comment


                            #14
                            Eipä se vaihto nyt niin vallan mahdoton ole käsittääkseni itekään tehdä, en ole kyllä koskaan vaihtanut, mutta tällainen käsitys mulla on. Ei mene koko jakaja uusiks, vaan anturi vaihdetaan jakajan sisään, se on siellä roottorilevyn alla, eli sen joutuu ensin vetämään pois, siinäpä se suurin hankaluus kai onkin, tarttee tosi pienen ulosvetäjän. Melkein kuitenkin suosittelisin vaihdettavaks muualla. Ton hallin tehtävä on periatteessa sama kuin ennen oli katkojan kärjillä, mut se toimii tarkemmin ja nopeammin ja on kestävämpi paketti, eli se tavallaan "ohjaa" kipinän puolalta tulpalle oikeaan aikaan. Se on sen päätehtävä, mut sit on noita erilaisia ohjauksia mitä sieltä voidaan napata, esim. polttoainepumppu tai jotain vastaavaa. Välttämättä itse anturi ei ole hajalla sullakaan vaan noi anturille menevät piuhat saattaa olla jostain pistokkeesta hapettuneet, tai sit sulake/relerasian liitännät on hapettuneet. Bensapumpun rele oli ainakin satkussa nro 10, ja sen päällä oli tyhjä sulakkeen paikka, putsaa huvikseen sen liitännät, ei siinä mitään häviä. Ja sit noi hallin liittimet siitä jakajan kupeesta. Ja kokeile heilutella sitä johtosarjaa auton käydessä, näät vaikuttaako käyntiin...

                            Comment


                            • #15
                              Nostetaas esille...

                              Nyt Audi on alkanut temppuilemaan sillain että pätkääseen menon kun moottori lämpiää normaaliksi, mutta kun sammuttaa samantein virrat ja uudestaan käyntiin niin tämän jälkeen ajelee vaikka 500km ilman minkäänlaisia temppuiluja... Mielenkiintoista...

                              Comment


                                #16
                                Minulla on samanlaista vikaa.
                                Sammuu itsekseen tyhjäkäynnillä ja tasaisesti ajettaessa nykäisee joskus ihankuin ei antaisi kipinää ollenkaan.
                                Rajusti kiihdytettäessä nykii muutaman kerran ja
                                vaihdan vaihteen ja kaasu pohjaan, ja taas nykii muutaman kerran ja tekee joka vaihteella saman.
                                Kun auto sammuu tyhjälläkäynnillä, niin uudestaan käyntiin, ja sammuu parin minuutin päästä.
                                Se vaan sammuu niinkuin avaimesta kääntäis, mutta puhaltimet ja muut härpätit jää päälle.
                                Ei vikakoodeja minkäänlaisia tällä hetkellä.
                                Epäilen itse pensapumppua tai virtalukon pohjaa tai jotain relettä.
                                Sellainen vika mihin ei tunnu vastausta löytyvän..

                                Comment


                                • #17
                                  Hyppiiks sulla kiekkamittari koskaan omiaan...?

                                  Mun vaan niinku hyytyy.Se kun sammuu ja samalla polkasee kaasuu ni booaaaa booaaa booaaaa,ei tapahdu mitään, sit painaa kytkimen pohjaan että kierrokset laskee alle 2000 ja nostaa kytkimen nin taas mennään.Tai toinen vaihtoehto että kääntää virrat pois ja vaihteella uudelleen käyntiin nin matka jatkuu. Ja ei tee kuin sen yhden ainoan kerran heti melkeenkun kone on lämmennyt normaaliin tasoon. Sit sen yhen sammumisen jälkeen ajelee ainakin 300km ilman mitään ongelmia.... Mielenkintoista sanon minä. Paha sitä mihkään huoltoonkaan viedä kun vasta tosiaan sitten kun meno hyytyy ihan totaalisesti...

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei hypi kierrokset enään. Ilmamäärämittari oli sökö, joten sen takia kierrokset hyytyi aikaisemmin ja booasi jos pumppasin kaasua. Vaihdoin ilmamäärämittarin.
                                    Se ei silti vielä siihen loppunut. Lambdakin oli rikki. Eli tyhjäkäynnillä seokset meni liian laihalle ja kone rupeaa säätämään seoksia ja tästä johtuen kävi sitten liian rikkaalla ja sammui ikäänkuin tukehtumalla. Vaihdoin lambdan, ja silti jäi vielä tuo nykiminen ja sammuu vieläkin tyhjäkäynnillä esim liikennevaloihin pysähtyessä, mutta ei sammu tukehtumalla. Sammuu niinkuin ei saisi tulpat kipinää pieneen hetkeen tai kuin pensan saanti loppuisi yhtäkkisesti. Käännän virrat pois ja uudestaan käyntiin ja taas toimii hetken.
                                    Ja tätä jatkuu koko ajan. Ei tee vain kerran ajon aikana.
                                    Tämä vika toistuu kylmänä ja varsinkin lämpimänä.
                                    Saattaa olla jotain lämpötila-antureita rikki tai jotain letkuvuotoja imupuolella.
                                    Artgsm, kannattaa melkeen katsoa kaikki letkuliitännät, että onko klemmarit kireällä ja onko letkuissa halkeamia tai murtumia.
                                    Sitten se ilmamäärämittari ja lambda.
                                    Ellei se noilla parane niin vika voi olla virtalukon pohjassa tai sitten tankissa.. Pumppu voi olla menossa rikki tai kerää painetta tankkiin tai sitten on jokin sähkövika. Releet, sulakkeet, kaikki liittimet ja johdot.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No mielenkiintoista on että tänäin n.150km työmatkalla ei ilmeentynyt minkäälaisia ongelmia... Ja tähän asti ongelmia ollut joka ikinen reissu. Oottelenkin mielenkiinnolla huomista että mitäs se huomenna tekee... Jos ei oo ongelmia nin jotenkin vika sit ilmeisesti korjaantunut... Tosin ajelin aika runsaasti vedessä (jäällä) että oisko se voinut auttaa asiaan... en tiä, mutta huomenna infoan lisää.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Eipä temppuillut tänäinkään työmatkalla, mutta kummastuttaa tuo kiekkamittari... Näyttää n.1000rpm enempi sen aikaa kun moottori lämpee normaaliksi jonka jälkeen kiekkamittari nykii ja alkaa näyttämään oikeaa lukemaa...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tais olla lopun alkua. Tänäin se sit jätti tienposkeen... Hetkun lämmöt laski nin pysty ajamaan sellaisen 1km matkan jonka jälkeen taas sammui... Tällä tyylillä sain sen ajettua korjaamon pihaan. Maanantaina sit selvinnee missä vika oli nin kerrotaan se sit täälläkin.... Mutta aavistuksia ja neuvoja voi toki heitellä, jos jollain samanmoisia ongelmia joskus ollut...

                                          Comment


                                          • #22
                                            No niin, Audi jälleen käy kukkuu. Viaksi paljastui Virranajakaja joka sisältä aivan sökö,,, Hiilet kuluneet lähes olemattomiin jne... Ihmettelen vain koska siihen jakaja vaihdettu viime kesänä, nin eipä olisi ihan heti tullut mieleen sieltä vikaa etsiä...

                                            Tuli vain mieleen että ovatkos noi virranjakajat sellaista kulutustavaraa audeissa??? Ts. siis tyyppivika...?

                                            Comment


                                              #23
                                              Yleensä kun hall-anturin vaihtaa kannattaa myös sytytysyksikkö vaihtaa samalla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                ...Kunnes jälleen tänä aamuna sama vika ilmestyi takaisin jälleen. Kone kun käy normaali lämpöiseksi, nin meno hyytyy (sammuu). Hetken odottelu että lämmöt laskee nin taas pääsee muutaman kilometrin kunnes jälleen pätkäsee menon.ja ennen sitä kiekkamittari näyttää 1000kierrosta ylimääräistä (siis kylmänä) Kun lämpee, alkaa kiekkamittari elämään ihan omaa elämäänsä pomppii ja hyppii miten sattuu. Sit kun auto on normaalilämmöissä nin kiekkamittari on ihan normaali, mutta sitten siis pätkäsee menon...
                                                Mikähän ihme siinä voi olla? Eivät korjaamolla vikakoodeja lukeneet. (VIELÄ!)Täytyy tästä lähteä linkuttamaan audi takaisin sinne... Pitää toivoa ettei kovin isoa laksua saa aikaiseksi...

                                                Comment

                                                Working...
                                                X