Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audin remmin vaihto ,mikä remmi ?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audin remmin vaihto ,mikä remmi ?

    Kuulin että 120 000 km.väliin joutu vaihtaman ,MIKÄ niistä :))
    Ja mitä semmoinen maksa?

  • #2
    Varmaankin tarkoitat jakopään hihnaa. Samalla aina kiristin rulla(t).
    Hinta max.(noin) 50,00? hihna riippuen koneestasi.
    Rullat + hihna n. 100 ? max. Riipuen koneen mallista.

    http://www.motonet.fi

    Comment


    • #3
      Homman teettäminen ammattilaisella maksaa sitten vielä lisää.

      Lisätään vielä hieman selitystä:

      Jakopään hihnahan ei normaalioloissa näy konehuoneessa lainkaan. Näkyvissä ovat vain laturin, ilmastoinnin jne. kiila- tai moniurahihnat. Jakopään remmi on hammastettua mallia ja sen tehtävänä on pyörittää vesipumppua sekä venttiilikoneistoa.

      Comment


        #4
        Kiitos

        Tiedän että moottori menee kun ei vaihda;(

        Comment


        • #5
          Noh ei se moottori heti hajoa vaikka ei vaihdakkaan 120tkm välein, mutta riski kasvaa että se remmi voi mennä poikki tms.

          Suositeltavaa vaihtaa kyllä. On niitä remmejä mennyt poikki ennen aikojaan muutenkin. Kannattaa suosia laaturemmejä. Mitä ne sitten on, ei uskalla sanoa ääneen mitään :)

          Comment


          • #6
            Suomessa vaihdetaan yleensa 90tkm välein. Muualla euroopassa taitaa olla 120tkm. Itselle taisi tulla Gatesin remmi paikalleen. Muisti saattaa kyllä pätkiä. Vaihdetaankos tuossa moottorissa vesipumppu ja termari samalla? No hihnan lisäksi tarvii tietysti kiristimet/rullat nyt ainakin. Auto suosiolla asiantuntevalle pajalle asap. Rahaa palaa varmaan 400-500 EUR riippuen pajasta ja V6 koneiden kohdalla sitten enemmän...

            Comment


            • #7
              Tervetuloa mukaan Anne. Naisnäkökulmaa aina kaivataan (sanoo vaimoni) Näillä sivuilla on jakohihnan vaihdoista puhuttu paljon. Sitä ei pidä pelätä=jotkut sanovat, että kauhiaa/kallista/vaikeaa. Hihnan tarvitsee vaihtaa vain 90000 km välein(mutu=musta tuntuu) Suomessa. Muualla 120000km. Merkkiliike ottaa omansa, mutta muuallakin voi asian hoitaa. Tärkeää on, että vaihdetaan samalla kaikki kiristinrullat yms ja vesipumppu kunnollisilla osilla. Sitten saa taas ajella 90000 km:) Moniurahihna käyttää mm laturia, hydrauliikkapumppua, ilmastoinnnin "kompuraa" jne. Sitä ei yleensä tarvitse vaihtaa ennekuin kuluu paljon=mikä on paljon? =ei vaihtovälisuositusta?. Jos se menee rikki=ei moottori hajoa. Kertokoon viisaammat lisää.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja jorma _niemi
                Tärkeää on, että vaihdetaan samalla kaikki kiristinrullat yms ja vesipumppu kunnollisilla osilla.
                Ovatko nuo vaihdettava aina jakohihnan vaihdon yhteydessä? Itselle soitti huotoneuvoja kesken huollon ja sanoi, että suositellaan vaihdettavaksi. Oli tihkunut öljyä rullalle ja vesipumpussa oli jälkeä, että olisi joskus vuotanut jonkun pisaran. Nestettä ei ollut kulunut, eli en itse havainnut vuotoa päällepäin mitenkään.

                Alkuperäinen kirjoittaja jorma _niemi
                Moniurahihna käyttää mm laturia, hydrauliikkapumppua, ilmastoinnnin "kompuraa" jne. Sitä ei yleensä tarvitse vaihtaa ennekuin kuluu paljon=mikä on paljon? =ei vaihtovälisuositusta?
                Ainakin Kuopion Laakkosella suositeltiin vaihdattamaan moniurahihnakin siinä samalla. Vaihdatin, kun ajattelin, että saapahan sitten ajella huoletta pitkän aikaa

                Comment


                • #9
                  Osmo,
                  Olen sitä mieltä, että jakohihnan yhteydessä kannattaa vaihtaa kaikki asiaankuuluvat osat ml vesipumppu(vaikka ei vuoda) kaikki asiaankuuluvat rullat ja termostaatti /ja näin voi taas olla huoletta 90 tkm
                  Moniurahihnan vaihdon kanssa olen täysin samaa mieltä kanssasi. Hölmöilin, kun en maininnut sen vaihdon tärkeydesstä samaan aikaan jakohihnan kanssa

                  Comment


                    #10
                    Eturemmiesimerkki

                    Tässä esimerkki -00 mallinen A6 2.5 tdi (110 kW) kesältä -03, osien hinnat:
                    .................................................. ..........FIN.............D

                    Suuri hammashihna 059 109 119A.....70,60....75,05
                    Kiristinpyörä 059 109 243 J..............102,60....72,04
                    Kiristinpyörä 059 109 243 L.............102,60....72,04
                    Kääntörulla 059 109 244...................88,00....64,38
                    Vesipumppu 059 121 004................116,21....65,77 (vaihtopumppu, vanha palautettava)
                    Pieni hammashihna 059 130 113A ....28,20....26,80
                    Suuri urahihna 059 903 137H................?........65,54
                    Pieni urahihna 059 260 849B.................?........17,17
                    Kiristyksen vaimennin 059 109 479B122,20..101,96
                    Hihnan kiristin 059 109 487C..............52,00....32,90

                    Työkustannukset.............................. 330,00........? (työ Suomessa halvempaa)

                    Tuli maksamaan kaikkineen n. 790 e. Kaikki muut patisi nuo kaksi viimeistä osaa vaihettiin. Työ tehtiin Lappeenrannassa Auto-Bernerillä (osat hommasin Saksasta), palvelu oli tosi ystävällistä. Sain toivomiani digitaalikuvia remontista ja kaikki...oli mielenkiintoista nähdä miten paljon tavaraa keulasta todella puretaan. Käsitykseni vaihdetusta hihnasta on se, että vaihto oli paikallaan (120 tkm ajettu tuontiauto), hampaan jäljet ja hiukan "rättiä" näissä jäljissä oli jo näkyvissä. "Suomalaista" 90 tkm vaihtoväliä kannattaa mielestäni ehdottomasti noudattaa täkäläisissä sääolosuhteissa ja kaikki tarvittava vaihtaa kerralla kun kerran keula on purettu.

                    Comment


                    • #11
                      Veljeni -99 A6 2.5 V6 tdi:hin vaihdettiin reilut 80 tkm ajettuna nuo jakopään kulutusosat. Oli jo käyntiääni muuttunut hieman normaalista poikkeavaksi ja korjaamon kaveri oli suositellut vaihtoa hyvissä ajoin. Operaation jälkeen olivat ylimääräiset äänetkin hävinneet. Eli 90 tkm vaihtoväli on suositeltava Suomen oloissa tai jos tuontiautolla alkaa olla ikää lähemmäs 5 vuotta.

                      Comment


                      • #12
                        Hain eilen oman satkuni huollosta ja tässä olisi listaa mitä on vaihdettu:
                        -vesipumppu 74e
                        -moniurahihna 40e
                        -aks.tiiviste? 10e
                        -aks.tiiviste? 5e x 3=15e
                        -vesiletku 2.25e
                        -öljynsuodatin 10e
                        -jakohihna 70e
                        -jakohihnan kiristin 50e
                        -ohjain rulla 40e
                        -moniurahihna 75e
                        -mobilin öljyt 27.5e
                        -pakkasneste 6.25e
                        -venttiiliohjarin kumet 48e
                        -venttiilikopan tiivisteet 41e
                        -hydr.nostajat 84e
                        -työ 630e

                        Eli kaikki yhteensä 1223e !!!!

                        No, loppukaneettina vois todeta, että auto käy kuin kello, vetää huomattavasti paremmin, ja niin no, lompakossa on 1223e reikä!!!? ;-)
                        Eli eipä tarvi enää autoa myydä tämän rempan jälkeen.....

                        Comment


                        • #13
                          Mulla on ehkä vaihdettu remmi 200tkm:ssä ja nyt on ajettu 215tkm.

                          Kuitenkin nokalta kuuluu sellainen suhina aivan kuin joku kiristäjä tms olis jäänyt vaihtamatta.
                          Ajattelin ottaa auki tuon ja samalla vaihtaa mitä tarvitsee.

                          Tuo työn osuus on järkyttävä. Mitä katselin korjaamomanuskasta, ei ainakaan V8:n remminvaihto kauhea "vaikealta" näytä. Merkit nokkapyörissä,virranjakajissa ja kampuralla oikeisiin kohtiin niin homma on bueno.
                          Tuo venttiilinnostajien tarkistus oli aika hauska, meisselillä vaan testataan antaako periksi. Jos antaa edes 0.1mm niin pitää vaihtaa.

                          Noita kun on 32kpl ja en ole löytänyt halvemia kuin n100mk vanhaa rahaa niin tuntuu kukkarossa jo pelkästään nuo. Onneksi on 16kpl ostettuna jo.

                          Olisko tuossa 630euron kohdalla "harjoittelulisä"

                          Comment


                          • #14
                            Harjoittelulisä tai mikä lisä nyt hyvänsä sisältyy aina noihin korjaamojen hintoihin!
                            Itse kun on syntynyt peukalo keskellä kämmentä, ja minnekään takapihan pressutallikorjaamoon ei autoaan viitti viedä, niin on vain kiltisti maksettava tuo KAUHEA työnosuus!! :-)

                            Tuntiveloitus oli 45e, ja aikaa meni 14h.
                            Korjaaja on ammattimies, itse viritellyt ja rakennellut jos jonkinlaisia vag-konsernin rallipelejä.....

                            Comment


                              #15
                              Korjaamoilla kiinteät hinnat, harjoittelu omaan piikkiin

                              Muistaakseni tuon 2.5 tdi:n hihnashown hinnoittelu on Audi merkkiliikkeissä 5,5 tuntia x liikeen tuntihinta. Kyselin aikanaan silloisten työmatkojen suunnille sattuvien merkkiliikkeiden tuntihintoja. Lähin (Lappeenranta) oli edullisin. Lasku oli juuri niin kuin sovittiin, kiinteä hinta. Kun kysyin autoa noiden "kellotettujen" tuntien jälkeen, sain vastauksen, että älä tule hakemaan, kaikki on saatu vasta purettua. Kävin kuitenkin uteliaisuuttani paikalla kuikuilemassa purettua keulaa. Hyvin mielenkiintoista... osia oli levitettynä pöydällä paljon ja auto oli "surkean" näköinen ilman keulaa jäähdyttimet vinksallaan vedet pihalla jne. Asentaja oli kokenut ja rauhallinen, ammattitaidon puutteesta en ainakaan tohtisi syyttää. Tehtaan manuska oli varmuudeksi myös pöydällä auki ja moottorissa näitä erikoistyökaluja (?), joilla se lukitaan paikalleen, että ei mene ajoitukset päin prinkkalaa. Aikaa meni yhteensä yli 10 tuntia, työ tuli tehtyä hyvin ja lasku oli se "5,5" tunnin kiinteä hinta, joka työlle on virallisesti "annettu". Edelleen, ainakin omalle kohdalleni on osunut lähimmässä merkkiliikkeessä hyvää palvelua ja asiallista laskutusta.

                              Comment


                              • #16
                                Pieni selvennys vielä tuohon jakopäähihnan vaihtoon. Hihna suositellaan vaihdettavaksi:

                                - 90 tkm:n välein

                                tai mikäli 5 vuodessa tulee mittariin vähemmän kuin 90 tkm niin siinä tapauksessa

                                - 5 vuoden välein.


                                Itselläni tulee tuo 5 vuotta täyteen tänä vuonna ja näin ollen myös kyseinen huolto-operaatio.

                                Comment


                                • #17
                                  Alla olevaan kommenttina, että uskokaa nyt hyvät ihmiset, että työ on niin SAATANAN kallista Suomessa ja valtio haluaa tellit, lellit, vellit, alvit ja yrittäjälle hieman riskikorvausta ja hallin lämmitys ja paketti kahvia yms...

                                  Eli jos sait kuitin, niin samalla olet ollut tukemassa mittavasti Suomalaista holhous-hyvinvointiyhteiskuntaa.

                                  Muistakaa sitten ketä äänestätte !

                                  Tuo mainittu velotus oli edullinen pajalta, jossa tehdään elääkseen noita hommia.

                                  On sitten ihan eri asia onko työ tehty laadukkaasti vai kiireessä juosten. Jos teit kuitilla, niin sait periaatteessa samalla takuun tehdylle työlle.

                                  Mutta aina se mekaanikko voi selittää, että se " poka oli semmonen säästäjä, että ei vaihdettu kaikkea kulunutta osaa ja vanha on aina vanha ja siitä nuo pienet viat johtuvat, että ihan turha valittaa"

                                  Toivottavasti huolettomia kilsoja edessä kaikesta huolimatta !

                                  ps.
                                  Joku veti viime viikonloppuna Maununnevalla pronssisen rusehtavalla Coupe Quatrolla (?) enemmän kuin laki sallii ja oli ääni kovin rosoisen heleän messevä !
                                  Olikohan joku listalainen ?

                                  Kyllä omakotitaloasujan mieltä lämmitti semmonen äänekäs räävitön meno, että mieli teki itsekkin lähteä huudattamaan turssivitosta. Muiden naapureiden kommenteista en sitten tiedä....


                                  >Harjoittelulisä tai mikä lisä nyt hyvänsä sisältyy aina noihin korjaamojen hintoihin!
                                  >Itse kun on syntynyt peukalo keskellä kämmentä, ja minnekään takapihan pressutallikorjaamoon >ei autoaan viitti viedä, niin on vain kiltisti maksettava tuo KAUHEA työnosuus!! :-)

                                  >Tuntiveloitus oli 45e, ja aikaa meni 14h.
                                  >Korjaaja on ammattimies, itse viritellyt ja rakennellut jos jonkinlaisia vag-konsernin rallipelejä.....

                                  Comment


                                    #18
                                    Onko joku käynyt Virossa hihnanvaihdossa. On kuulemma tosi asiallinen ja paljon halvempi kuin Suomessa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      En hihnanvaihdossa, mutta muita korjauksia/asennuksia kylläkin.

                                      Tässä viimeisin tuhkimotarinani Tallinnasta...

                                      Lauantai klo 13...

                                      Vanhan audini vika oli seuraava: Yks kaks Ei startannut, ei sitten ollenkaan...Vanha venäläispappa otti köyden ladastaan ja
                                      käynnisti meidän audin. Sitten ajoimme lähimmälle korjaamolle (siis korjaamo valinta oli ihan satunnainen).

                                      Ei ajanvarausta, vaan heti hommiin kahden miehen voimin. Ei tupakki/kahvi/voivottelu-taukoja, vaan reipasta, mutta huolellista työn tekoa

                                      Vian etsintä meni aluksi ajonestolaitteeseen, sitten irrotettiin startti, mutta sekin toimi ok, sitten avattiin virtalukko ja sieltähän se vika löytyi. Sellainen virtalukon pohjimmainen muovikehikko, mihin virtalukko laitetaan, oli haljennut, eikä autoa siksi pystynyt starttaamaan.
                                      Itse en ikipäivänä olisi voinut keksiä tätä vikaa!

                                      Ja sitten toinen korjaajista otti vectransa alle ja haki renkaat vinkuen alkuperäisen uuden virtalukon osan Audi-liikkeestä. Vaihto paikalleen ja kaikki sähköt ja mittaristot siististi takaisin.

                                      Ja veloitus tästä työstä mikä kesti hiukan yli 2 tuntia, oli 250 eek eli 16 euroa. Siis 2 miestä ja 2 tuntia, tekee 4 euroa/tunti. Ja tämä myös lyötiin kassaan ja siitä sain kuitin!

                                      Ja kaiken kukkuraksi nuo kaverit olivat vain käymässä työpaikallaan, ei ollut edes työpäivä!
                                      Vein seuraavalla kerralla ohi mennessäni pojille whiskypullot.
                                      Eestin kielitaito olisi hyvä olla hallussa, jos on jotain vähänkin erikoisempaa vikaa/korjausta.
                                      Hintataso ei yleensä ihan noin halpaa ole kuin itselläni viimeksi, mutta kuitenkin voidaan puhua 50-75% alennuksista suomeen. Ja joustavuus töiden tekemisessä on ihan eri luokkaa kuin meillä. Suomessahan ei kello 14 jälkeen enään kukaan aloita mitään tekemään. *GRRRR*

                                      Jotenkin tuntuu, että miten ihmeessä meidän merkkikorjaamoissa voidaan veloittaa 50-60 euroa tunnilta. Voisin sen hyväksyä jos miehet olisi todella pro-tasoa ja palvelu olisi priimaa ja ystävällistä, mutta kun enemmistö kokemuksista on sellaisia, että ovat kuin ekaa kertaa autoa korjaamassa, saatika, että olisivat joskus ystävällisesti puhuneet asiakkaalle.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ikivanha juttua, mutta kun noita merkkihuollon hintoja katselin niin Vaasassa merkkihuollon nykyinen tuntivelotus on 75e/h.
                                        Kyllähän työstä pitää maksaa, mutta tuo velotus jo pistää miettiin.
                                        Ja kun käy normi korjaamoita läpi, niin eivät suostu korjaamaan kun on liian kova homma. Hitto korjaamohan tässä pitää pistää pystyyn, tuntuu olevan hommia enemmän kuin tarpeeksi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Hommaa nyt tallipaikka itelles ensin ettei tarvitse taivasalla ruuvailla niin siinähän se korjaamo sitten jo onkin. Omille vehkeille :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Arvaa tuliko mieleen. Taidan itte kokeilla ottaa ton ohjausvaihteen irti, ruuvejaha ne vaan on siellä.
                                            Jos ameriikan hemmot tekee sen 4-8h:ssa niin kyllä mä viikossa sieltä irti saan :)

                                            On mulla parikin tallia, mutta toi ei mahdu niihin. Ja toisessa pidetään paapan 190 mersua , jolla ei saa ajaa, eikä sitä saa ottaa ulos. Kuski on siirtynyt jo auvosimmille maille.

                                            Ja sitten nuo toiset taas on muuten ok, muttei sinne pysty ajaan kun ne on niin pieniä. Toisaalta ne on täynnä tavaraakin. Pirullisia nämä.

                                            Itseasiassa kyllä on ollut juttua, että ainakin jakopäähommia olis hemmetisti tarjolla.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tällä hetkellä kutosen keulalla pyörii Virossa vaihdettu hihna ja hyvinhän tuo on pyöriny. Autoa huollettu kahdessa eri yhtiössä, toisen jäliltä erittäin laadukasta ja tarkkaa työtä. Toisen firman tekosia taas ollaan tässä sitten uudelleen rakennettu :)
                                              Itsellänikin edessä hihnanvaihto ensikesänä ja samalla vähän muutakin kun vuotaa öljyä keulasta. Tarkoitus olis pyöriä tuolla saksanmaalla Hampurin lieppeillä, joten onko kokemusta teetänkö täällä Suomessa vai kenties Saksassa?! Mikä lienee Saksan hintataso huoltokustannusten osalta ?!

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mulla olis myynnissä Audi originaalit työkalut hihnanvaihtoon V6-koneissa. 120:llä ei kauaa seisoteta korjaamolla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Minun "hoviasentajani" tekee laatutyötä ammattimiehen tarkuudella paljon halvemmalla, kuin merkkiliike.
                                                  Ei mainos.
                                                  Jos et itse tee: Lpr/Imatra suunnalta olevat voivat ottaa yhteyttä minuun.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Jup, Jorkan "hoviasentaja" on ihan pätevä kaveri, korjaamokin on siisti. Vähän tuota yo. kuvausta tarkentaisin, että kyseessä ihan oikeasti on työkseen ko. hommaa tekevä kaveri, eikä vain "ammattimies". ;)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      onkos kellään kontaktia johonkin vastaavaan herraan kun tuo jorman hovikorjaaja täällä helsingin suunnalla....?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Entäs jykylän suunnalla hovikorjaajaa? olis ässän hihnan vaihtokin edessä..Ja aina niin "mukavaa" jykylän merkkipajaa ei viitsis omaan pussiin koulututtaa..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Ei kellään olis noita kasikoneen ajoitustyökaluja sinne virranjakajiin? Ostaisin.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Mii tuu.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X