Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

moottorin virittäminen ohjelmoimalla moottorinohjainyksikkö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    moottorin virittäminen ohjelmoimalla moottorinohjainyksikkö

    Jos asiasta on keskusteltu jo runsaastikin, niin sou not, en löytänyt aiheeseen liittyvää kontenttia.

    Eli, kuinka turvallista / mitä vaaroja / onko mitään ongelmia jos ei ajele kaasu pohjassa - moottorin virittämisestä ohjelmoimalla moottorinohjainyksikkö uudelleen?
    Käsittääkseni tänä päivänä ei ole enää väliä onko manuaali vai automaatti, siis virittämisen puolesta. Itselläni on 200 hp A4 TFSI Quattro Tiptronic. Ikäänkuin se ei riittäisi..
    Muutama taho tarjoaa ohjelmointia eri hinnoilla. Mukana vertailussa mm. Audiclubin bannerina näkyvä oettinger. Eikö "viritys" varmasti näy huollossa? Onko teillä kokemusta ohjelmoinnista / palauttamisesta?

    Onko tuotteissa eroja tyyliin Sony, Philips, JVC..?

    Arvailuja en tarvitse, faktatieto riittää.

    Vakio:
    - Suurin teho 200hv / 5100 rpm
    - Suurin vääntömomentti 280nm / 1800rpm

    Oettinger:
    - Suurin teho 245hv / 5800 rpm
    - Suurin vääntömomentti 360nm / 2300rpm

    ----------------

    Voimaa.com:

    Vakio: 147 kW / 200 Hp, 280 Nm
    Eko: 159 kW / 216 Hp, 314 Nm
    Force: 180 kW / 245 Hp, 375 Nm

    ---------------

    Doc-Power:

    Audi A4 B7 2.0TFSI 2WD/Quattro 200Hp - Forge-ohjelmointi

    Forgen Ohjelmoinilla 235hp (+35hp) ja 350Nm (+70Nm). Ei vaadi fyysisiä toimenpiteitä. Ohjelma syötetään OBD-portista!
    Voidaan palauttaa takaisin vakioksi Doc Powerin toimesta. Tarvittaessa TUV-todistus mukaan! Valmistaja Forge.

    Audi A4 B7 2.0TFSI 2WD/Quattro 200Hp - PPC 2

    BSR:n mittaamia tuloksia: vakio 198hp ja 312Nm, PPC:llä 248hp (+50hp) ja 380Nm (+68Nm).
    Ajotuloksia PPC:sellä: 80-120km/h 4:sella -21%. 80-140km/h 5:sella -20%. 100-150km/h 5:sella -28%. Valmistaja BSR.


    Melko lailla eroja myös hevosvoima / vääntösuhteissa. Eikös autoa väännöllä ajeta, ja hevosvoimat kerrotaan parkkipaikalla..vai miten se meni ;-)?

    #2
    Toimenpiteestä käytetään sanaa lastutus. Aikoinaan tehtiin vaihtamalla fyysisesti muistipiiri uuteen (josta nimitys), nykyisin voidaan vain kirjoittaa alkuperäinen muistipiiri uudelleen. Riippumatta siitä, miten uudet säätöarvot/ohjelma saadaan vanhan tilalle, seuraukset ovat yhtäläiset.

    Eli pätee ihan samat lait kuin sille perinteikkäälle lastutuksellekin, josta puolestaan löytyy paljon ja vielä vähän lisää keskustelua.

    Comment


      #3
      Lisää tietoa löytyy Karalan aka DigitalSport aka www.turbotec.com
      Karalan ohjelmoinnissa "stageja" on taas portaaton määrä :)
      Eli saa sellaisen kuin haluaa.
      Ja vinkki: maksimi hevosvoimat paperilla ei ole sama asia mitä voimaa on käytettävissä.
      Mega huippu vääntöjen kanssa saa olla varovainen ettei kytkin ja vauhtipyörä hajoa.

      Viritys ei näy varmasti huollossa. Ja kyllä noita voi ohjelmoida vakioksi tarvittaessa.

      Comment


        #4
        Tiptronicin kanssa pitää miettiä myös laatikon ohjelmointi, ehkä noilla se on oletuksena. Tuskin nykyäänkään samalla boksilla ohjataan moottoria ja laatikkoa.

        Eli siis jos ajaa vakio-ohjelmalla automaatilla ja koneessa lastu, niin tomaattti ei välttämättä toimi oikein. Eli vaihtaa väärin.

        Toinen mitä tulee mieleen on tomaatin kesto. Se kun hajoaa ennemmin väännön takia kuin huipputehojen. Huippuvääntö tuossakin taitaa tulla jo aika alhasilla kierroksilla ja sillä ei ole niinkään tekemistä lämä pohjas ajamisen kanssa.

        Mikä mahtaa olla tiptronicin väännön kesto, aika monissa moottoriversoiossa rajoitetetaan vääntöä juuri sen takia.

        Tosin sulla ei tuo auto taida olla enään vuoden parin päästä joten sikäli ei huolta.

        Ainakin ottaisin jatkossa huomioon sen, että laatikkoon vaihtasin öljyjä tasaseen eli vaikka sen normi 60tkm välein vaikka siellä olis merkkiliikkeen mukaan "ikuiset" öljyt.

        Comment


        • #5
          Mitäs sillä lastulla tekee jos ei aja kaasu pohjassa? Eiköhän sieltä tuu samat tehot ulos vakiolla kaasupohjassa ku lastutetulla ei kaasu pohjassa.

          Comment


            #6
            Kun moottoria ei rasiteta, on aivan sama mita tehoja se antaa ulos. Hyvä ohjelma optimoi moottorinkäynnin kaikilla osa-alueilla. Yksilöllisesti hienosäädettynä luultavasti toimii paremmin kuin alkuperäinen ohjelma.

            Periaatteessa. Mikä sitten on todellinen ero lastun ja alkuperäisen ohjelman välillä muulloin kuin maksimirasituksessa, on vähän niin ja näin. Alkuperäinen ohjelma on varmasti varsin hyvä, joten mitään dramaattista parannusta on melko mahdotonta saada aikaiseksi. Lastussa ei kuitenkaan tarvitse tehdä kaikkia kompromisseja, mitä alkuperäisessä ohjelmassa on välttämätöntä, joten tietyillä osa-alueilla parannusta voi saada ihan oikeasti havaittavissa määrin.

            Jos ei kuitenkaan kaipaa ripeämpää etenemistä, on lastuttaminen tietenkin tarpeetonta ja typerää.

            Comment


            • #7
              Mitäs sillä lastulla tekee jos ei aja kaasu pohjassa? Eiköhän sieltä tuu samat tehot ulos vakiolla kaasupohjassa ku lastutetulla ei kaasu pohjassa.
              Tuota en nyt ihan allekirjoittaisi, koska voihan sen lastutuksen ajatella myös ns. mukavuustekijänä. Eli lisäväännön hyödyntäminen kaupunkiajossa yms. Eihän pelkällä lastutuksella saavuteta mitään todella kovia teholukemia oikein koskaan, joten eiköhän se ole lähinnä sitä että otetaan koneesta ne voimavarat ja mukavuustekijät käyttöön mitkä sieltä on ollut tarkoituskin ottaa, ottamatta riskiä koneen hajoamisesta.

              Ei sun tarvitse kaasupohjassa lähteä tekemään esim. 5-vaihteen ohitusta, kun eron huomaa onko auto lastutettu vai ei, johtuen yleensä siitä että paineet tärähtää melko paljon korkeammalle kun auto on lastutettu (siis jo osakaasulla) ja tietysti meno on paljon miellyttävämpää tällätavoin.

              Jos tietysti ajaa pelkästään pintakaasulla niin mitään merkitystä lastutuksella ei silloin kyllä ole.

              Comment


                #8
                Kaksi esimerkki tapausta virilastutuksesta joissa ei kaasupohjassa toiminto ollut pääasia.
                1: Pienempi polttoaineen kulutus.
                2: Lisää väännön käyttöaluetta. (Autossa oli siis 6-vaihdetta ja 105km/h alkuperäisellä ohjelmalla oli hankala. Joko vitosella kierrokset huusi tai kutosella ei jaksanut)

                Ja noi automaattivaihteiset (useimmat uudet) ovat siitä oivia että ne kyllä oppii uudet tehovarannot.

                Comment


                • #9
                  Aina kun sitä lastun mukanaan tuomaa lisävääntöä käytetään, syntyy myös kulutusta. Sen takia suhtautuisin varauksella tuohon lastun tuomaan kulutuksen pienenemiseen.

                  Monestihan tehtaan jäljiltä ahdetut on keskikierrosalueella suhteellisen vaisuja normaaliajossa, koska ecu rajoittaa ahtopainetta (kun sitä mekaanisesti syntyisi, mutta ei juuri sillä hetkellä ajossa tarvita). Lastutettuna taas paineen nousua on voitu muuttaa agressiivisemmaksi ja se tuntuu ajossa selvästi "herkkyytenä" ja voima on enemmän ikäänkuin "läsnä". Mutta aina kun voimaa käytetään niin jostakin se on muodostettava, eli polttoainetta kuluu automaattisesti enemmän.

                  Sytytyspuolella optimointi alkaa olla aika olematonta, koska ne on yleensä tehtaan jäljiltä aika hyvässä iskussa ja lähellä nakutusrajaa, eikä virittäjälle ole paljon pelivaraa jätetty. Sytkän suhteen lastussa taitaa olla muutenkin viritys rajoittunut pelkästään optimointiin uusien bensa- ja ahtopaineasetusten osalta, eikä muita alueita ole kovin paljon viilattu.

                  Comment


                    #10
                    Miltä kuulostaa 175hv 2.5TDi T5 Portter jonka kulutus per/100km. putosi yli litran?
                    Tai CDi Sprinter jolla pääsee tankillisella lastutuksen jälkeen 100 km pidemmälle?
                    Ja miksi kukaan ei juuri koskaan kyseenalaista alkuperäisten ohjelmien toimivuutta, saattaisiko olla ihan alkuperäisessäkin ohjelmassa jotain parantamisen varaa?

                    Comment


                      #11
                      Kyllä kulutus pienenee lähes poikkeuksetta. Bensa-autossa sytytysennakko vaikuttaa huomattavasti moottorin hyötysuhteeseen. Dieselissä vastaavasti ruiskutusennakko vaikuttaa.

                      Comment


                      • #12
                        Ymmärsitte vähän väärin, koska tarkoitan sitä kun lastulla saatua lisävoimaa tulee myös käytettyä. En siis kyseenalaista etteikö kulutus normaaliajossa putoaisi, koska kyllä se toki putoaa. Omassani lastu vaikutti keskikulutukseen puolilitraa (normaaliajossa). Mutta se ei ollut asian ydin.

                        Ongelma on se kun sitä syntynyttä lisatehoa tulee käytettyä, niin se lastun mukanaan tuoma hyöty ei siirrykkään 1:1 polttoainelaskuun. Enkä tarkoita pelkästään kaasupohjassa -ajoa.

                        Dieselissä eroa voi olla paljonkin, koska se toimii suurella ilmaylijäämällä. Ei niissäkään silti ennakkoa paljon muutella.

                        Comment


                        • #13
                          Miten näät eculta onko autossa eri ohjelma vaihdettu?
                          Eri asia sitten nämä ns.lastutukset.

                          Comment


                            #14
                            Miten näät eculta onko autossa eri ohjelma vaihdettu?
                            Eri asia sitten nämä ns.lastutukset.
                            Periaatteessa sama asia. Keskimäärin enemmän jälkiä jättää erilaiset OBD pistokkeen syötetyt ohjelmat kuin PROMin vaihto.

                            Ja uusiin Boschin EDC16 ohjainlaitteisiin ei jää mihinkään laskuriin mitään näkyviin kun ohjelma vaihdetaan suoraan purkin sisältä :)

                            Comment

                            Working...
                            X