Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alhaisen öljytason merkkivalo ongelma....

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alhaisen öljytason merkkivalo ongelma....

    Öljytason merkkivalo syttyy satunnaisesti, ja tarkastettaessa öljyä on ihan riittämiin(, aika tarkalleen yleensä puolet merkistä). Öljytikun nosto ja sen takaisin laitto paikalleen poistaa vikailmoituksen
    , mutta valo syttyy uudelleen esim 50-200km jälkeen. Vika on alkanut vaivata letkulämppärin asennuksen jälkeen, joten tuli mieleen että, kun lämmitin sijaitsee n. 15cm päässä tasoanturista se voisi mahdollisesti olla yksi esim kosteuden aiheuttaja liittimeen. ....onko mahdollista laittaa liitin väärin päin, kun se kerran silloin lämppärin asennuksen yhteydessä tuli irroitettua?????? ...ja onko kokemuksia käyttäytyykö silloin kyseisellä tavalla.

    #2
    Muuta en osaa sanoa kuin että jos tasoanturi on vain kytkin, joka kytkee, niin johdoilla ei ole väliä. Jos se ei sellainen ole ja järjestyksellä olisi väliä, niin silloin liitinkin olisi sellainen, että sitä ei saa väärin. Noin uusi auto kun on kyseessä.

    Comment


    • #3
      Näin voisi kuvitella juu, eli todennäköisin syy lienee kosteus liittimessä? Kosteutta on päässyt sinne ehkä tiivistymään, kun pakkasella on lämmitin vieressä hehkannut.

      ..tai sitten yksinkeratisesti anturi sökö. Tosin outoa että vika on alkanut ilmenemään juuri tuon lämmittimen asennuksen jälkeen.

      Comment


      • #4
        Ainakin toblaTissa oli toteutettu vastuslangalla, jonka läpi johdettiin sähköä. Jos ei ollut öljyä jäähdyttämässä, lanka kuumeni, resistanssi muuttui ja laukaisi hälytyksen.

        Siinä mittaus tapahtui vain käynnistyksen yhteydessä, kun systysvirta kytkeytyi (luonnollisesti, silloin ei öljyä ole kierossa) ja hälytys kuitattiin "buuttaamalla kone".

        En tiedä onko apua, mutta iloitaan kaikki yhdessä edes siitä, että toblaT on poissa ja audeilla ajellaan;-)

        Comment


        • #5
          ...oma audi on vm.2000 ja tiedän tapauksen että vastaava vm.2001:kin on hälyttänyt alhaisesta
          öljytasosta ajossa. ...joten kyllä anturia pollataa varmaan lähes kokoajan.

          Comment


          • #6
            Pikkasen selkeämmin itseni ilmaisen: Jos vika onkin siinä, että mittaa ajon aikana, vaikkei pitäisi. Ajon aikana pinnan mittaaminen on aika hankalaa, öljy on kierrossa, loiskuu, on sumuna etc. Paine on se kriittinen juttu, sitä voidaan luotettavasti mitata ja sillä on omat anturit ja hälyt.

            Tämä siis ilman mitään konstuktiokohtaista tietoa, perustuu kantapään kautta hankittuun tekniseen yleissivistykseen.

            Comment


            • #7
              Ainakin appiukon vuoden 2001 A6 2,4 V6 ilmoittaa alhaisesta öljyntasosta moottorin käydessä. Yleensä syttyy nimenomaan kesken ajon. Eikä todellakaan ole mikään harvinainen näky. Itseasiassa kyseistä autoyksilöä olisi ihan turha käyttää edes öljynvaihdoissa kun öljyt kuitenkin vaihtuu "luonnollisen poistuman" kautta melkein pari kertaa öljynvaihtovälillä ;)

              Comment


              • #8
                Olisi kyllä mielenkiintoista tietää, mihin mittaus perustuu, millaista anturia käytetään. Jos joku osaa selittää, niin kiitos etukäteen.

                Comment


                  #9
                  Henrik: Jos ymmärsin oikein, öljytilavuus on 5 litraa (arvaus) ja vaihtovälillä sinne joutuu lisäämään 8 litraa (vaihtuu melkein 2 kertaa), niin tuohan tarkoittanee sitä, että jossain on jotain vialla?

                  Comment


                  • #10
                    Hannu: Ei ole maahantuojan mukaan moottorissa mitään vikaa, öljynkulutus on normaalin puitteissa. Appiukko kaiveli pyynnöstä kuittejaan ja tuli siihen tulokseen, että öljyä kuluu noin 5 litraa vaihtovälillä joka on n. 30 000km (LongLife) eli muistin vähän väärin. Toisinsanoen öljynkulutus on 0,17l/1000km ja eikös vielä 1l/1000km luokiteltu normaaliksi (muistelisin jostain muista threadeista). Tuo moottori on kuluttanut uudesta lähtien öljyä prikulleen samaan tahtiin kuin nykyäänkin 100tkm ajettuna. Mainittakoon vielä että kaikki kulutus on sisäistä, eli vuotoja ei ole.

                    Comment


                    • #11
                      ...palatakseni alkuperäiseen aiheeseen....

                      Outoa on se että öljytikun nosto tosiaan poistaa vikailmoituksen, joka kylläkin
                      taas ilmestyy n. 50-250 km jälkeen. Miten tuo öljytikun nosto siihen voi vaikuttaa????

                      Comment


                      • #12
                        Ufo juttu, eli ei voi mitenkään vaikuttaa ellei avaruusolennot/ audin insinöörit ole laittaneet tikkuun tuntoelintä:) Liittyisikö asia jotenkin öljypohjan paineisiin = öljynpainetta on liikaa /liian vähän öljypohjassa / koneessa, jolloin liian hieno systeemi lukee jotain asiaa väärin. Tikun poisto laskee paineet pois. Tämä on täysin Mutu/Ufo:)

                        Comment


                        • #13
                          ..niin tai sitten lepääkö tikun alapää jossain, eli tällöin se voisi paikalleen laitettaessa
                          kopsauttaa anturin seutua ...jos vika siis esim huono kontakti yms.

                          Comment

                          Working...
                          X