Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jännä ominaisuus, tyhjäkäynti notkahtaa (AAN)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jännä ominaisuus, tyhjäkäynti notkahtaa (AAN)

    Eli töistä lähden ja ajan 10km ja yhteen tiettyyn risteykseen kun alan hidastaa ja painan kytkimen pohjaan niin kierrokset käy siellä 500 tuntumassa ja sitten palaa normaaliin, ja se ei tee muulloin kun silloin ku tulee töistä ja ajaa sen kymmenen kilometriä yhteen kyytiin ja löysää. Sen jälkeen kun kiihdyttelee ja löysää niin ei tee samaa.

    Onko vika vai ominaisuus, muuten toimii hyvin auto.

    mode: otsikkoa räätälöity

    #2
    Äkkiseltään sanoisin että ominaisuus. Itsellä kokemusta paristakin 5cyl 20vt koneesta jotka pidemmän maantiepätkän jälkeen tapasivat aina sammua ekoihin valoihin.

    Comment


      #3
      Samaapa tuo tekee joskus minullakin. Olen pistänyt tuo takkuavan isv venttiilin piikkiin.

      Comment


      • #4
        Veljellä on Typ 44:ssa (2.2/KU?) samaa ongelmaa.
        Siinä ainakin selvästi ISV:stä johtuva vaiva ja vian todennäköinen aiheuttaja on imusarjan esilämmitysputken puuttuminen/vajaavainen toiminta.

        Comment


        • #5
          Kyllä se vika taitaa olla, tosin hyvin yleinen 20VT koneissa. Syytä vain ei kukaan ole onnistunut selvittämään vedenpitävästi, ja tyypillisesti oireet esiintyy parhaiten maantieajon jälkeen tai puolilämpimällä koneella.

          Takkuileva isv ei tunnu loogiselta vikakohteelta oireisiin nähden, ja olenkin koittanut jotenkin haarukoida että josko ikääntynyt maf olisi lopulta syyllinen? Mene ja tiedä.

          Comment


          • #6
            Mulla tekee myös vastaavaa. Kylmällä koneella kun lähden liikkeelle, ja monesti pääsen ajamaan koneen lämpimäksi asti ennen ensimmäistä pysähdystä. Ekan kerran kun vaihtaa vapaalle niin kone notkahtaa jonnekkin 500kierroksen tuntumaan ja siitä heijaa sitten muutamalla heilahduksella takaisin normaaleille kierroksille. Sen jälkeen kun kerran on tehnyt tuon, ei enää uudestaan samalla ajosuorituksella tapahdu (vaikka vetäisi tunnin putkeen ilman pysähdyksiä).

            Jos tuolle jotain järjellistä syytä pitäisi hakea (voihan se hyvinkin olla joku vikakin), niin laittaisin "oppivan" tyhjäkäynnin piikkiin. Mikäli minimi tehdasarvo lämpimänä on vaan liian pieni mihin se palaa aina virtojen katkasun jälkeen.

            Comment


            • #7
              Tuttu juttu: KU -vehkeellä aiemmin ajaneena ajattelin, että myös AAN:ssä tuollainen käytös on ISV:stä aiheutuva ominaisuus ja hankin toisen tilalle (joka on vieläkin hyllyssäni), mutta ei auttanut. Vikakoodinkin antoi, mutta ei viitannut mihinkään yksittäiseen osaan. Vahva epäilys kohdistui MAFiin, mutta ei uskaltanut vaihtaa suorilta, kun ei tiennyt varmaksi. Sitten löytyi käytetty, jonka vaihto korjasi tilanteen.

              Edit: tuolla lisää

              Comment


                #8
                Minun autossa ei ole kone koskaan sammunut em. tilanteissa. Joskus se tekee kylläkin sellaista, että kierrokset putoavat hetkeksi 600rpm kieppeille ja siitä ne pompsahtavat nopeasti 1500rpm lukemaan, jonka jälkeen tyhjäkäynti tasoittuu.

                Comment


                • #9
                  Liekö alkutalven kosteat kelit yhdessä lohkolämmittimen ja lyhkösen kaupunkiajon kanssa, mutta KU:n huohotinjärjestelmässä tuntuu olevan todella paljon kosteutta, joka ajautuu esim. ISV:n venttiiliin jäädyttäen sen. Tänä talvena olen kaksi kertaa kuumailmapuhaltimella elvytellyt ISV:n liikkeelle. Ei ole moista aikaisemmin sattunut. Kaiken lisäksi imuilman esilämmitys toimii.
                  Toivon mukaan pakkaset ovat hiljalleen ohi ja keväällä sitten huohotinsysteemin irrotus, pesu ja kuivaus sekä Fortét kehiin öljynvaihdon yhteydessä.

                  Comment


                    #10
                    Tekee juuri samaa. Korostuu vielä, jos on paljon sähkölaitteita päällä. Itsellä on 120 A laturi, joten se hörppää kyllä hyvin tehoa, kun kulutus on suurta.

                    ISV:n putsaus ei auta.

                    Comment


                    • #11
                      KU-moottoriin palatakseni: Kokeilin kuumailmapuhaltimella puhaltaa suoraan ilmanottoon, ilman havaittavaa vaikutusta, mutta lyhyt puhallus ISV:hen auttoi välittömästi.
                      Täytyy kuitenkin laittaa se lämpöputki paikoilleen, vaikka ilmeisesti ei vaiva ainakaan kokonaan sillä poistu.
                      Ja sama havainto takkuilusta täällä, että tänä talvena on ollut enemmän ongelmia kuin aikaisemmin, vaikka kesällä putsailin alipaineputkistoja/letkuja.

                      Eikös siellä Biltemassa ollut myynnissä niitä "agrekaatteja", joilla saisi imuilman riittävän lämpöiseksi. :)

                      Comment


                      • #12
                        Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mihin ruiskukone tarvitsee imuilman lämmitystä? Mikä siellä jäätyy? Minulla on tuossa aina ollut lämmitys poissa käytöstä, eikä ole mitään ongelmia ollut.

                        Comment


                        • #13
                          Omasta kokemusta n.30tkm, eikä ole ainakaan vielä sammuillut ja tyhjäkäynti pelaa ihan ok. Liekö mulla sitten jotain vikaa:). Vakio vehkeestä siis kyse.

                          Comment


                          • #14
                            Eiköhän se ole aika ääriolosuhteita varten siellä?
                            Poistaa ainakin sen teoreettisen mahdollisuuden, että ilmansuodattimeen pääsisi kertymään lunta/jäätä.
                            Toinen mielestäni "lämmitettävä" kohde olisi juuri ed. mainittu ISV.

                            Comment


                            • #15
                              Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että mihin ruiskukone tarvitsee imuilman lämmitystä? Mikä siellä jäätyy?
                              Pari talvea sitten asensin profiilin mukaiseen koojettiin vapaavirtaussuodattimen, kone sai siis koko ajan viileää ilmaa. Imuilman esilämmitys oli siihen saakka hoidettu kääntämällä letku pakosarjan kotelon päälle. Noin viidentoista asteen pakkasella auto käynnistyi hyvin, mutta puolilämpimänä sammui. Ei lähtenyt sahaamallakaan käyntiin. Puolen tunnin -tunnin seisotuksen jälkeen lähti armottomalla starttaamisella käyntiin. Tuo toistui vastaavalla kelillä pari kertaa.

                              Sitten, kun kelit lauhtuivat, aloin tutkia: suodattimen kotelon pohjalla oli vahva kerros jäätä. Kaasuläpän tienoo suorastaan lillui vettä. Kuivaus kuumailmalla ja CRC:tä perään.

                              Kartiosuodatin sai lähteä ja romikselta hain termostaattiohjatun esilämmitystä ohjaavan rasian eikä ongelma ole sen koommin toistunut.

                              Ei ainakaan haitaksi ole, mutta täytyypä kokeilla kietoa routamattoa ISV:n ympärille.

                              Edit ot: vanhaa 300 -sarjan Valmetin dieseliä ei ole varustettu minkäänlaisella kylmäkäyntiavusteilla. Vieteri on pitkä, mutta jos akussa riittää potkua, käyntiin lähtee kelillä kuin kelillä. Jos sähköä on saatavilla, kylmän koneen imutorveen kun puhaltaa kuumailmapuhaltimella ilmaa käynnistyksen ajan, lähtee käyntiin kuin lämpimänä.

                              Comment


                              • #16
                                Nyt tässä vaiheessa on ihan pakko kysyä että mikä tuo ISV on.

                                Comment


                                • #17
                                  Nyt tässä vaiheessa on ihan pakko kysyä että mikä tuo ISV on.
                                  Tyhjäkäyntiä sähköisesti säätelevä lisäilmaluisti.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Just joo oli vaan hakusessa tuo kirjain yhdistelmä...! sen puhdistin brake cleanerilla ja laitoin vähän tuota aseöljyä, ailtä varalta jos se cleaneri ois kuiuvattanu sen.

                                    Ennen sen puhdistusta sillon oli semmonen onkelma että tyhjäkäynti jäi selvästi korkeammalle(1500rpm) ja korjaantui selvästi sen "tyhjäkäyntimoottorin" puhdistuksella.

                                    Ja nyt kovien pakkasten aikaan selvästi on tullu taas huomattua tuo matka-ajon jälkeen ilmenevä tyhjäkäynnin "notkahdus", mutta eihän tuo vielää ainakaan vakavaa ole.

                                    Ja aina välillä tuntuu kun kiihdyttelee että ei vetäis niinkun ennen ja taas välillä tuntuu menevän hyvin , varmaan tuota tuntoa voi kutsua sanalla luulosairaus.

                                    Comment


                                      #19
                                      Itse pari kuukautta sitten vaihdoin, ei mitenkään likainen, mutta jousi oli kuoleentunut.
                                      Ei kylläkään motronicilla pahemmin haitannut, mutta projektiohjauksessa tuli ongelmia...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Kysästään nyt samassa topicissa..
                                        Itellä tuollanen A6 1.8t (AEB) -98. Autosta oli hetken aikaa akku irti, jonka jälkeen tyhjäkäynti on alkanut notkahtamaan. Auto kyllä ottaa kierroksia ja vetää hyvin, mutta kun päästää kaasupolkimen ylös kierrokset putoaa 500rpm, jonka jälkeen tyhjäkäynti nousee normaaliksi.
                                        Onnistuuko tuo *sopeuttaminen* kotikonstein?

                                        Comment


                                          #21
                                          Risassa kun ny rokkaa tuo ilmastointi ,niin ilmastointi päällä käyttää kierrokset alhaalla 400-500 r/min. joutokäynnille laskettaessa kierroksilta .
                                          Ilman ilmastointia ei juuri esiinny ko.ongelmaa .

                                          Jostain syystä ECU ei ymmärrä tuuleeko vai eikö tuule imusarjassa niillä hetkillä ,kun vääntömomentin tarve isompi (ilmastointi päällä) ja kierrokset laskee joutokäynnille .

                                          Comment


                                          • #22
                                            Ilmastoinnin ohjainyksiköltä pitäisi tulla tilatieto moottorinohjaimelle siitä että ilmastointi on päällä, oiskohan sulla tuossa jotain mätää. Taikka sitten tyhjäkäyntimoottori jumittelee hieman.

                                            Comment


                                              #23
                                              Niin...lambda-anturin vaihdolla tuo vika hävisi .
                                              Sattumaako vai ei, mutta kuukauden pelannut siltä osin hyvin :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itsellä kanssa notkahtelee kierrokset juuri puolilämpimällä kelillä. Ilmastointi päällä tilanne on pahempi. Jos lämpötila on alle 20 astetta ulkona, ei sammu koskaan valoihin tullessa, jos on yli, mitä korkeampi sitä pahempi ongelma=sammuu herkemmin. Kun kone on ajettu kunnolla lämpimäksi toimii kohtuu hyvin.

                                                Eli ulkolämpötila vaikuttaa, mutta mihin? Painetesti tehty, saatu vihdoin pitämään, ei korjaantunut, tulpat vaihdettu, lambda tarkistettu silmämääräisesti/kulutus alhainen((8.8/13L) 2.2t s6), Paineensäätöventtiili putsattu, toimii. Mitä sitten tarkistaisi?

                                                Ps. jos ahtoputki on halki, mulla olisi ylimääräinen alumiinista tehty T-haara 50mm->70mm/25mm haaralla, sopii ja toimii omassa nyt..

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Ysikympissä oli samanlainen notkahdus, välillä jopa niin paha että alkoi yskimään ja sammahti. Tutkinnan jälkeen löytyi imuvuoto imuputkesta klemmarin alta, komea halkeama meni lähestulkoon koko putken ympäri ja kun paikkasin sen sikaflexillä niin loppui se notkahtelukin. Sikäli ei sovi sinun ongelman kuvaan, että mulla toi "notkuminen" oli jatkuvaa. Joka risteyksessä yski ja rötäs välillä enemmän, välillä vähemmän.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Muiden threadin lainaus ja siitä pahoittelut!

                                                    Mulla tuo imuletku vuosi kanssa, se on korjattu ja pitää, auttoi vähän, muttei korjannut..

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Herätelläänpä tämä vanha topicci pienellä tarinalla kun en uuttakaan viitsi luoda:

                                                      Eli, omassa diudissa(2.2 KV) on myös tuo tyhjäkäynti tahtonut notkahdella aika ajoin. Ei kuitenkaan joka kerta kun kaasusta päästää. Yleensä kun notkahtanut niin kiekat tippuneet noin 500rpm ja nousseet sieltä pikkuhiljaa 800-1000rpm, useimmiten notkahtelua on tapahtunut ilman ollessa kostea.

                                                      No. Viimeiset pari päivää tuo teki semmosta(ihan joka kerta kun kaasusta päästi) että kiekat putos ku kivi ja kone melkein sammui. Siitä kiekat nousivat 500 kinttaille, johon ne myös jäi.

                                                      Tänään meni hermo ja eiku sateessa konepellin alle ropaamaan, ei löytynyt imuvuotoja, tulpanjohtoja käpistelin ja kaikenmaailman liittimiä koitin sorkkia -> ei vaikutusta. Kunnes runkkasin hiukan virranjakajaan tulevaa johtonivaskaa(siis ihan vaan nypytin pikkasen ees taas sen mitä se palikka liikkus helposti) ja zap -> tyhjäkäynti pompsahti takasin normaaliksi. Takas kotiinpäin lähdin kylmällä koneella eikä tyhjäkäynti notkahtanut kertaakaan koko 20km paluumatkan aikana vaikka lukuisia risteyksiäkin matkaan mahtui, niin kylmällä kuin kuumallakin koneella.

                                                      Täytyneepi katella noi jakajan johdot ja liittimet tarkemmin läpi kunhan tulee joku hiukan kuivempi päivä, jtn outoa tuolla tuntuis olevan...

                                                      EDIT: Siis ropatessa kone oli lämmin ja kävi koko ajan, jollei se aiemmasta tekstistä rivien välistä selvinnyt
                                                      Viimeksi muokannut Kenda; 16.11.2008, 09:25.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tyhjäkäynti seilaa - joskus

                                                        Reippaamman kiihdytyksen jälkeen esim. liikennevaloihin pysähtyessä tyhjäkäynti jää seilaamaan johonkin 600-800 välille. Heiluu siis edestakaisin. Kaiketi tuokin voisi johtua ISV:stä mutta jotenkin en usko, koska

                                                        a) seilaamista tapahtuu vain reippaamman kiihdytyksen jälkeen
                                                        b) seilaaminen on todellakin edestakaista ja vain noin pienellä välillä

                                                        Ideoita? Marmorilta sanottiin, että "voipi olla ahtovuoto tai sitten joku sähkövika..." Sitäpä onkin kiva lähteä reilut 70e/h tuolla haarukalla etsimään. Hassua tässä on se, että vika/ominaisuus ilmeni heti määräaikaishuollon jälkeen, jonka yhteydessä tankkiin lorautettiin Forten puhdistuslitku. Sillä ei kai voi kuitenkaan olla mitään tekemistä tämän asian kanssa - eihän?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Onko kyse tuosta profiilin autosta?

                                                          Jos on niin siinä ei ole varsinaista ISV:tä erillisenä venttiilinä, vaan tyhjäkäynnin säätö tehdää kaasuläpässä.

                                                          Vikakoodien luku vois olla fiksua.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Itellä oli taas niin omassa sellainen ominaisuus, kun oli toinen boxi käytössä väliaikaisesti tuo notkahtaminen ilmaantui silloin ja pysyi koko ajan, vaikka isvin putsasin pariinkin kertaan.

                                                            Ja nyt kun on orkkisboxi uudella softalla vielä niin kaikki on niin kuin alunperinkin. Ei notku joutukäynti edes pitkän ajosuoritteen jälkeenkään. Outoa, mutta koettua.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X