Onko jotain palvelua/webbisivua josta löytyisi eri autojen vääntökäyriä kuvina? Olisi mukava tutustua niihin ihan oppimielessä.
Huippuvääntö joka spekseissä ilmoitetaan ei välttämättä kerro paljoakaan siitä miten ajettava moottori käytännössä on. Yleensähän isompi motti vääntää paremmin, mutta tästäkin lienee poikkeuksia, vaikka verrattaisi ihan bensakoneitakin keskenään. Ainakin merkkien välillä.
Lastutettuna päästään paperilla hirmuisiin vääntöarvoihin, mutta olen miettinyt kuinka käytettävä esim 1.8t:n vääntö lastutettuna on, jos vertaa esim 2.4 vapari kutoseen. Numeroarvoina ero tuntuu olevan melkoinen 1.8:n hyväksi, mutta jotenkin epäilyttää onko todellisuus kuitenkaan ihan noin ruusuinen? Lähinnä sitä olen miettinyt että jos seuraavaksi hommaisi jonkun vähemmän janoisen motin, ellei käyttöominaisuuksissa häviä hirveästi. Automaatti tietysti ratkaisisi vaihteiden hämmennyksen vaivan, mutta siinä on muita heikkouksia, jotka eivät edes liity suorituskykyyn.
Omassa biilissäni vääntö on numeroina varsin vaatimaton (230Nm), mutta käytännössä vääntö riittää risteysten läpi kolmosella, jopa nelosella ajamiseen varsin mainiosti. Kiihdytykset lähtevät alle tuhannesta kierroksesta suhteellisen nöyrästi. Eihän niistä kierrosluvuista lentoon lähdetä, mutta eipä siihen kaupunkiajossa ole tarvettakaan. (se on sitten eri asia tekeekö moinen ryömitys moottorille hyvää, tuskin...)
Huippuvääntö joka spekseissä ilmoitetaan ei välttämättä kerro paljoakaan siitä miten ajettava moottori käytännössä on. Yleensähän isompi motti vääntää paremmin, mutta tästäkin lienee poikkeuksia, vaikka verrattaisi ihan bensakoneitakin keskenään. Ainakin merkkien välillä.
Lastutettuna päästään paperilla hirmuisiin vääntöarvoihin, mutta olen miettinyt kuinka käytettävä esim 1.8t:n vääntö lastutettuna on, jos vertaa esim 2.4 vapari kutoseen. Numeroarvoina ero tuntuu olevan melkoinen 1.8:n hyväksi, mutta jotenkin epäilyttää onko todellisuus kuitenkaan ihan noin ruusuinen? Lähinnä sitä olen miettinyt että jos seuraavaksi hommaisi jonkun vähemmän janoisen motin, ellei käyttöominaisuuksissa häviä hirveästi. Automaatti tietysti ratkaisisi vaihteiden hämmennyksen vaivan, mutta siinä on muita heikkouksia, jotka eivät edes liity suorituskykyyn.
Omassa biilissäni vääntö on numeroina varsin vaatimaton (230Nm), mutta käytännössä vääntö riittää risteysten läpi kolmosella, jopa nelosella ajamiseen varsin mainiosti. Kiihdytykset lähtevät alle tuhannesta kierroksesta suhteellisen nöyrästi. Eihän niistä kierrosluvuista lentoon lähdetä, mutta eipä siihen kaupunkiajossa ole tarvettakaan. (se on sitten eri asia tekeekö moinen ryömitys moottorille hyvää, tuskin...)
Comment