Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 2,5tdi ohjauksen sivuääni?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 2,5tdi ohjauksen sivuääni?

    Taas taitaa tulla asiaa huoltoon..

    Muutaman viikon olen havainnoinut sivuäänen kun on ajellut moottorin normaalilämpöön.Pienillä kierroksilla esim. risteyksessa kääntäessä kuuluu melko voimakas ulina tai olisko oikeammin"jurina" edestä, vasemmalle kääntäessa ääni on voimakkaampi. Sama ääni kuuluu pysähtyneenä ohjausta käännellessä. Tosin kuumana tarkalla korvalla ilman käännöksiäkin tyhjäkäynniltä kierroksia nostaessa kiusallisen sivuäänen voi havainnoida.

    Arvailuna..lieköhän kyseessä esim. ohjauksen tehostin lopuillaan, vai kenties vain sen öljyn vähyys (mittatikun alarajalla), tosin mikään ei indikoi öljyvuodoista, ohjauskin toimii muuten ihan normaalisti, huollossa kävi pari viikkoa sitten?

  • #2
    ettei mulla olis ollu sama vika? Epäilin kanssa itse ohjaustehostinta, mutta syy olikin raidetangon päässä, jos oli aikas väljä. Jos saat nosturilla ylös kokeile onko "välystä" eturenkaassa ja jos on niin sitten vika on varmaan tuossa. Raidetangon pää tms. vaihdettiin oikealle puolelle ja se oli sillä kunnossa.

    Tosiaan omalla kohdalla oire oli sellainen, että välillä kauhee narina oli aina käännettäessä mutta sadekelien jälkeen ääni aina mystisesti katosi. Tämä ilmeni lähinnä kääntösäteen ääriasennoissa hyvin hiljaisissa nopeuksissa. Maantieajossa ohjaus toimi ihan normaalisti. Nyt kun muistelen niin se oli just sellaista ulinaa (äänien kuvaaminen sanoilla on yllättävän vaikeaa).

    Comment


    • #3
      Kiitos vinkeistä pitää tarkistaa raidetangon päät..joulukuun lopulla kyllä katsastin ilman huomautuksia!
      Tarkkailin myös tehostimen öljymäärää viikonlopulla, ehkäpä öljylläkin voi olla merkitystä ulinan syntyyn.

      Mittatikusta tarkastin öljymäärää koneen ollessa lämpösenä hetken aikaa..merkki löytyi minimi rajalta, mutta tein uuden tarkistuksen ohjekirjan mukaan eli "käynnistä moottoria 2min. eturenkaat suorassa, sammuta moottori ja tarkista heti tikusta öljymäärä".
      Kas kummaa eihän tuolla säiliön pohjalla ollut kuin hitunen vaahtoa, en tiedä miksi?

      Lisäsin öljynmäärää kahvikupillisen, mittanäyttö nousi liki maksimiin ja vaahtoaminen loppui.
      Mitään vuotoja en havainnut, tosin johonkin öljyn pitää kadota, jos lisätä pitää.
      Ajoin 30 kilsan matkan ilman ulinoita!
      Ehkä loppuviikolla käyn pidemmän retken esim.100km. Eiköhän silloin paljastu jäikö ulina öljynlisäykseen. Tuollaisen ajomatkan jälkeen äänet ovat kuuluneet voimakkaimpina.

      Comment


      • #4
        Öljyn lisääminen auttoi, ei mitään ylimääräisiä ulinoita parinsadankaan kilsan jälkeen.
        Eli oppi siinä.., että öljynmäärää ei mitatakaan kuten moottorista, ts.manuaali pitäisi lukea ensin ja toimia senjälkeen :)).

        Comment

        Working...
        X