Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostin hajalla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ohjaustehostin hajalla?

    Kovien pakkasten aikaan +30 huomasin kabiinissa öljynkäryä ja tarkistin tilanteen moottoritilasta. No ohjaustehostimesta oli nesteitä häipynyt ja säiliö aivaan märkä. Pyyhein puhtaaksi ja seurasin mistä se vuotaisi. Tulin lopulta siihen tulokseen, että korkistahan se vuoti. Jatkoin ajamista normaalisti kunnes saisin uuden korkin. No muutaman päivän kuluttua välittömästi auton käynnistettyä alkoi hirveä meteli tehostimelta, katkaisin virran. Tarkistin mitä tehostimelle kuuluu. No nesteet 5cm alle minimin, auton alla punainen läikkä ja tehostimen vihreä neste muuttunut punaiseksi. Eräs sivutoiminen huoltomies totesi, että taitaa olla uuden tehostimen aika.

    Niin, että olisiko tehostin tosiaan selvää tavaraa, vai voisikohan siinä olla joku korjattavissa oleva pikkuvika? Minkälaisiin kustannuksiin pitäisi jo alkaa varautua? Eniten ihmettelen tämän nesteen värin muuttumista?

    #2
    Lisäystä edelliseen:

    Lisäsin illalla nesteet täyteen ja aamulla oli pinta laskenut jälleen 5cm, en ajanut metriäkään sinä aikana. Nesteen pinta oli kuitenkin vielä min. rajan yläpuolella. Käynnistin auton ja koitin veivata pyöriä. Meteliä ei nyt kuulunut, mutta nestettä alkoi tyhjäkäynnilläkin purkautua korkin läpi ulos ja ohjaus tuntui liiankin keveyltä. Olisikohan mahdollista, että tehostimeen syntyisi liikaa painetta, koska jo tyhjäkäynnillä nesteet purkautuvat korkin läpi?

    Comment


    • #3
      Voisiko olla mahdollista, että pumpun imupuolella olisi vuoto, josta pumppu imisi ilmaa. Sehän pistää pumpun kurnuttamaan ja vaahdottaa nesteen, joka taas työntyy säiliöstä pihalle.

      Comment


        #4
        Tietäisikö joku mistä löytyisi kaaviota tehostimesta\toiminnasta. En itse usko, että tekniikassa olisi mitään vikaa, tehostus toimii aivan normaalisti säiliön ollessa täysi. Mutta nesteet purkautuvat ulos korkin läpi jostakin syystä.

        Kuin jari sanoi, että neste vaahtoutuisi ja sen vuoksi purkautuisi ulos. Se voisi hyvinkin olla syynä. Mutta, mikä voisi selittää nesteen värin vaihtumisen vihreästä punaiseksi.

        Elikkäs jos jostain löytyisi niin kaaviota kehiin, olisi huomattavasti helpompi alkaa etsiä vuotokohtaa, kun en vielä tässä vaiheessa ole juurikaan selvillä pumpun toiminnasta.

        Comment


        • #5
          Mutta, mikä voisi selittää nesteen värin vaihtumisen vihreästä punaiseksi.
          Ei se väri ole mihinkään vaihtunut, se on eri nestettä. Joku on suuressa viisaudessaan käyttänyt ATF:ää vuotojen vähentämiseksi.

          Comment


            #6
            Voisiko olla noin, auto ei ole ollut minulla kuin 3 kuukautta, mutta olisin kyllä voinut vaikka vannoa, että neste oli ennen vihreää. Vääriä luuloja taas ilmeisesti, sehän selittääkin värin muuttumisen. Eli se ei siis koskaan muuttunut.

            Mitä siis suosittelette tehtäväksi, tällä hetkellä vuotaa ja sisällä väärät nesteet?
            Onko tehostimen palikat helposti löydettävissä vai pitääkö purkaa paljonkin? Säiliöstä lähtevät letkut ainakin akun alle, pääseekö sieltä muihinkin mekanismeihin käsiksi?

            Comment


            • #7
              Öhjaustehostin...

              Jos ohjaus tuntuu höyhenen kevyeltä niin silloin on pumpusta kaikki venttiilit auki ja paineet täysillä. Paineen tasaus ei toimi.

              Todennäköisesti sinulla on käynyt samoin kuten minulla, eli tehostimen runko on mennyt halki. Se saattaa haljeta mistä vaan, mutta sitä ei näe ennen kuin ottaa pumpun käteen, pesee sen ja vähän pyörittää. Silloin jostain tulee nestettä ulos.

              Mikäli pummpu on ehjä ja vain letku haljennut/ruvennut vuotamaan. Niin irroita letku ja marssi lähimpään hydrauliikka kauppaan. Sielä ne puristaa sinulle letkun 10min:ssa ja Parkkerina sillä on ikuinen takuu.

              Nyt minulla ei ole varmaa tietoa, onko tuo moottori AAH, mutta jos on niin ohjaus tehostin on heti siinä moottorin edessä, puolien alapuolella. Joten paikka ei ole paha, purkuuseen tai vian tarkasteluun. Mikäli pumppu on ympäriltään kuiva, saattavat ongelmat johtua hammastangosta ja sen tiivisteistä.

              Comment


                #8
                Tarkkailin tilannetta hieman. Pumppu on kuiva ympäriltään ja letkujen liitoskohdatkin noin suurinpiirtein. Ainoa paikka, josta näyttäisi vuotavan on korkki. Voisikohan olla mahdollista, että vain korkki olisi rikki? Ajan auton todennäköisesti tänään pikahuoltoon ja pyydän, etsimään vikakohtaa. Saa nähdä, kuinka onnistuvat.


                Niin juu kone on AAH, ja siinähän se pumppu on heti ensimmäisenä vastassa.



                Taitaa tulla kalliiksi, kun ei ole mahdollista itse päästä auton alle raidetankojen luokse.

                Comment


                • #9
                  Voisiko olla noin, auto ei ole ollut minulla kuin 3 kuukautta, mutta olisin kyllä voinut vaikka vannoa, että neste oli ennen vihreää. Vääriä luuloja taas ilmeisesti, sehän selittääkin värin muuttumisen. Eli se ei siis koskaan muuttunut.
                  Siis epäilen että punaista nestettä on joskus kauan sitten käytetty ja sitä on jäänyt järjestelmään vihreän ohella. En ole kokeillut miten hyvin/huonosti nesteet sekoittuvat keskenään, mutta näin oli itselläni käynyt. Hammastangon kunnostuksen yhteydessä vasta huomasin ATF:n jämiä.

                  Voisikohan olla mahdollista, että vain korkki olisi rikki?
                  Ei se neste normaalisti tule sieltä ulos vaikka korkki olisi auki ja auto tyhjäkäynnillä. Jos säiliöön tulee painetta eikä vuotoja löydy, niin pumpussa saattaa olla viallinen takaiskuventtiili. Tiedän että tuollainen vika on onnistuneesti korjattu tulppaamalla yksi tuollainen venttiili, mutta saattaa olla pumpunvaihto tiedossa.

                  Comment


                    #10
                    Noniin, pikahuollon miehet tekivät tehtävänsä. Puhdistivat säiliössä olevan sihdin, joka oli ilmeisti aivan tukossa. Tehostin ei vuoda enää mistään ja toimii normaalisti. Uudet nesteet vaihdan sisään jahka kerkiän. Hyvin huojentunut oli olo siinä vaiheessa, kun kuulin, että pumppu ja letkut ovat aivan kunnossa.

                    Koko lystille hintaa tuli 30,70?, aikaa kului 0,5h, jonka aikana ihmettelyssä liikkeen uudehko Audi tarjonta. Hyvä palvelu ja ammattitaito löytyi tällä kertaa Loimaan Laatuautosta.

                    Comment


                    • #11
                      Lainataan threadia niin ei tarvitse tehdä uutta. Tänään lähdin töihin, niin ohjaus tuntui hieman jäykältä, ja ihmeellinen ulina kuului kierrosten noustessa kun rattia käänsi. Ajelin sitten vielä töista kotiin ja sama vika jatkui.

                      Kotipihassa avasin sitten konepellin, ja huomasin että hydraulinesteet oli tullut säiliön korkin aukosta pihalle. Jonnin verran nestettä näkyy vielä säiliön pohjalla, kun sihdin poistaa. Kuuluuko tosta sihdin verkosta tulla veden läpi kun sen huuhtelee? kun kääntää sihdin "väärinpäin" (eli kaataa vettä siis siitä päästä, mistä öljyä EI lisätä) valuu vesi todella hitaasti sihdistä läpi. Kuuluisiko sen nyt sitten nopeampaa tulla, ja voisiko vika oikeasti johtua tosta? Nesteet säiliössä ei kyllä näytä mitenkään vaahdottuneilta.

                      Varmaan tuollain tolla ei uskalla oikein ajaa, jos pumppu ottaa itteensä. Voisiko ohjaustehostimen sulakkeen poistaa, hajoaako silloin paikat jos ajelee?

                      Comment


                        #12
                        Ohjaustehostimen sulake on se kiila-/moniurahihna. Sähköähän se ei tarvitse, korkeintaan servotronicille tai hydraulinesteen tasopinta-anturille.

                        Vesidiagnoosiin en ota kantaa enempää; vedellä ja öljyllä on erilainen pintajännitys, eli öljyllä kyllästetyn sihdin läpi ei vesi varmaan helposti mene (??). Putsaa mieluummin löpöllä tjms. liemellä ja käytä nukkaamatonta rättiä hytikkaosien kuivaamiseen.

                        Comment


                        • #13
                          Sihtiä tuli putsailtua vanupuikolla, kamala määrä scheissea siitä irtosi, ja nyt se vesikin menee siitä suht napakasti läpi. Mietin vaan sitä että mikä sen nyt yhtäkkiä tukki? Fiksua koittaa saada mahdollisimman paljon vanhoja nesteitä ulos ja puhtaa tilalle?

                          Comment


                            #14
                            Osta uusi sihti (Autoberner) ja öljyt vaikka Finskalta torin kulmalta (Febi6161). Tietysti voit yrittää liuottaa sihtiä vaikka tinnerissä, huljutella ja aukoa paineilmalla verkkoa auki.

                            Jos hydraulipumppu on pahasti kavitoinut liemen puutteessa, voi sen vaihto olla edessä.

                            Comment


                            • #15
                              Sihti tuntuu toimivan nyt hyvin, motonetistä noudin pari litraa febin 6161:ää. Huomenna ohjelmassa sitten nesteiden vaihto. Kiitoksia kaikille vinkeistä.

                              EDIT: No hittolainen. Tarkemmin kun tutkin, niin kyllähän se neste vaahdottuu ja alkaa puskea korkin reiästä pihalle. Ei siinä muuta kun vuotokohtaa etsimään?
                              Viimeksi muokannut Goldust; 6.6.2009, 16:25.

                              Comment


                              • #16
                                Noniin, vuotoja etitty ja eipä se vaikeaa ollut kun noin ronskisti vuotaa. Kysymys kuuluukin, mikä osa tämä on? Onko mahdollista korjata varaosilla vai pitääkö vaihtaa kokonaan? Etkaa koitin tutkia mutta en vain ilmeisesti osaa. :)



                                EDIT: No pumppuhan se, löytyi vihdoin etkasta. Marmorilta saa siis ilmeisesti jonkun tiivistesarjan? Päteekö nämä mitat myös coupen tehostimeen?

                                6kpl 10,5x2mm
                                1kpl 36x2mm
                                1kpl 28x2mm
                                8kpl 17x2mm

                                Kiitos jo etukäteen!
                                Viimeksi muokannut Goldust; 7.6.2009, 23:06.

                                Comment

                                Working...
                                X