Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Seoksen säätökö vain lastuttamalla?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Seoksen säätökö vain lastuttamalla?

    Onko AAH tyyppisen V6 moottorin seosta mahdollista säätää muutoin, kuin lastuttamalla. Yhden ainoan säätöruuvin olen löytänyt. Sijaitsee melkein heti ilmanputsarin jälkeen olevassa boxissa, olisikohan ilmamassamittari. Voisikohan sillä puijata konetta luulemaan, että se saa vähemmän ilmaa, kuin se todellisuudessa saakaan ja näin saada seosta laihemmaksi. Tämä kuitenkin olisi tarkoitus, siis saada laihempi seos. Takapuolituntumalta, kun tuntuu, että seos on liian "paksua". Tietänette varmaan tunteen.... Mikä on sen ruuvin tarkoitus?

    #2
    Katso ennen mitään säätöyrityksiä mitä lambda-anturit kertoo seoksen todellisesta arvosta.

    Comment


    • #3
      How?

      Kuinka sen teen? Yleismittari löytyy. Selviänkö sillä?

      Comment


        #4
        Selviät kyllä. Mittaat jännitteen lambdan signaalikarvan ja maan välistä (0-1 v).
        Lambda-1 = 0,5 v, yli sen niin ollaan rikkaalla ja alle niin laihalla.

        Comment


        • #5
          Ööh !?! Tota...

          Tuota.......Olen vähän vihreä näissä lambda-asioissa. Lambda-antureita löytyy siis varmaankin kaksi kappaletta (koskapa on kaksi pakosarjaa), menikö oikein? Pitääkö virrat olla mitatessa päällä? Mistä tiedän mikä on signaalikarva? Ja vielä, onko tuo Lambda-1 = 0,5 v tavoitearvo, jossa sen pitäisi olla?
          Kiitos..............ja anteeks.

          Comment


            #6
            Kannattaisikohan kuitenkin viedä auto johonkin asian osaavaan korjaamoon?

            Comment


            • #7
              No joo...

              Totta. Mutta, kun sitä on sen verran hullu, että haluaa tehdä kaiken ite. Tai ainakin yrittää....
              Tai ainakin haluaa oppia.... Joskus kyllä aika kovalla riskillä. ;-)

              Comment


              • #8
                Mittarin jännitetulon pitää olla suuri-impedanssinen. Suurin osa digitaalisista yleismittareista on tällaisia, mutta vanhalla viisarimallisella ei kannata lambdaa mittailla. Toimivalla lambda-säädöllä mittarin lukema heiluu jatkuvasti 0.5 V molemmin puolin. Lambda-anturin pitää olla kunnolla lämmennyt ennen kuin se alkaa toimia. Jos anturiin tulee vain 1 johto, se on signaali ulos. Referenssinä on auton runko. Jos anturiin menee 3 johtoa tai enemmän, siinä on lisäksi lämmitys. Sinun on etsittävä missä johdoissa on lämmitysvastus. Se jäljelle jäävä on output. Jos tuntuu liian vaikealta, usko Rollea...

                Comment


                • #9
                  Joo...

                  Kolme johtoa näkyy olevan. Kaksi valkoista ja yksi musta. No se musta nyt melko varmaan on tää kyseinen signaalijohto. Mutta, mutta.......Kyllä kai se on sittenkin parasta uskoa Rollea. Kun en voi olla edes 95% varma siitä, että homma tulee menemään oikein, niin olkoon sitten.. :-(
                  Kiitos kuitenkin vastanneille.

                  Comment


                    #10
                    Ihan oikeilla jäljillä olet, tuon johdon kanssa siis.

                    Comment

                    Working...
                    X