Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Öljynjäähdyttimen tiivisteiden pettäminen, typ89 1.8E

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Öljynjäähdyttimen tiivisteiden pettäminen, typ89 1.8E

    Audi 80 1.8E typ89 viime sunnuntai; öljynjäähdyttimen kumitiiviste petti kylmäkäynnistyksen ja lyhyen ajon jälkeen, seurauksena lähes kaikki öljyt ulos, öljynpaineen varoitusvalon syttyminen pelasti moottorin. Yläkerta kyllä kerkesi "helisemään" vähän aikaa.
    Tiiviste oli kovettunut ja haurastunut rapeaksi kuin perunalastu. Irroitus; vesiletkut irti ö-jäähdyttimestä, ö-suodatin pois, 27mm lenkkiavaimella mutteri auki ö-jäähdyttimen alta, ja em.osa irtoaa. Kasaamisen jälkeen ilmattava jäähdytysjärjestelmä, esim irroittamalla lämppärikennolta letkut.
    Startin jälkeen koneen yläkerta "naksutti" tasaisesti ja äänekkäästi, oli imeisesti hydraulinen nostin päässyt kuivahtamaan ja jumittumaan, mutta sekin lähti myöhemmin pelittämään, onneksi.
    Ajettu tapauksen jälkeen neljänä päivänä ja 500km. ja kaikki tuntuisi olevan ennallaan.
    Helppo vaihtaa, kustannus 3,1?. Kannattaisi vaihtaa kumitiiviste esim. muutaman vuoden välein niihin moottoreihin missä öljynjäähdytin on öljynsuodattimen yläpuolella.
    Ei taida kuulua em. tiivisteen vaihto Audin eikä VW:n huolto-ohjelmaan.
    Onko vastaavanlaisen tapauksen jälkeen havaittu myöhemmin esim. nokka-akselin nokan kulumista ym?

    mode: otsikko

  • #2
    Empä sinuna kauheasti ottaisi ongelmaa tuon yläkerran suhteen, tärkein moottorin voitelukohde on kuitenkin alakerta, runkolaakerit ja kiertokanget.

    Comment


    • #3
      Saman tiivisteen kuntoa kannattaa tosiaan tutkia kaikista muistakin moottorityypeistä, joissa tuollainen öljynjäähdytin/lämmönvaihdin on.

      Omassa autossa vähentyi venttiilinostinten naputtaminen kuumilla öljyillä, kun vaihdoin tuon tiivisteen. Vuoto ei ollut vielä niin runsasta, että maahan asti olisi mitään tullut. Koneen kylki ja vaihdelaatikko olivat kyllä öljyssä. Ilmeisesti öljyä pääsi välillä jo hieman enemmän karkuun kun nostimetkin alkoi naputella. Öljytikussakaan ei tuota vuotoa juuri havainnut.

      Comment


      • #4
        Kiitos vastauksista. Toivottavasti alakerta on kuitenkin kunnossa, onhan sillä nyt 500km ajettu, eikä mitään poikkeavaa ole vielä ilmaantunut.
        Muuten auto on todella lämmin, varma lähtemään käyntiin pakkaslukemista riippumatta ja lisäksi pienikulutuksinen(6,6l/100km), myös öljyn(täyssynteettinen neste 5W-40) suhteen, nyt mittarissa "vasta" 418000 km ilman kone-, kytkin ym. isompaa remppaa.

        Comment


        • #5
          Ite oon tehny ekan tuon rempan kahteen kertaan, kenttäolosuhteissa. Viime talvena katkes alkuperänen tiiviste ja loppukesästä muljahti nurin hätätapauksessa tilalle laitettu ö-putsarin tiiviste.

          Asiaan, ainakin 6A:ssa lauhdutin mahtuu kiepsahtamaan pois paikaltaan ilman letkujen irrotusta. Itelläki naputteli ekan rempan jälkeen pari kilsaa nostin/-met, mut sen jälkeen ei oo kuulunu naputusta. Tulee muuten pakkasaamuina katottuu nykyään öljynpainemittaria enemmän ku nopeusmittaria.

          Comment

          Working...
          X