Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vetonivelestä öljyt pihalle?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vetonivelestä öljyt pihalle?

    Huomasin juuri autolle mennessäni auton takana olevan parin metrin matkalla kaksi tummaa raitaa pyörien kohdalla. Käynnistin auton ja peruutin auton mitan taaksepäin ja sitten takaisin ruutuun eteenpäin. Ja kas, nyt mustat jäljet olivat koko matkalla. Muutakaan teoriaa en keksi kuin, että öljy näytti tulevan vetonivelistä? Toinen pieni läikkä öljyä oli vähän keskemmellä autoa, arvioni mukaan vetoakselin toisessa päässä? Mutta voisiko se olla jokin muukin?

    Oletetaan vian syntyneen ihan nyt muutaman päivän sisällä max 300km ajon aikana, koska muutenhan vetonivelen suojakumin rikkoutuminen olisi ehkä vioittanut vetoniveltä ja sen olisin huomannut varmastikin ajo-ominaisuuksissa. Lisäksi olisin parkkiruudussa varmasti aiemminkin havainnut ne öljyraidat. Kuinka nopeasti tuolle vetonivelelle voi saada vaurioita aikaan? Meinaan vaan, että viitsiikö sen vielä ajaa korjaamolle vai pitäisiköhän hinauttaa?

    En tiedä liittyykö seuraava äskeiseen mitenkään: autossani on aika paljon ajetut öljyt ja kovilla pakkasilla oli todella suuria vaikeuksia saada autoa käyntiin (lohkolämmitin osoittautui vialliseksi). Noiden kylmäkäynnistysten jälkeen parina aamuna paloi öljyvalokin ehkä parikolme minuuttia mikä johtui kai niistä vanhoista jäykistä öljyistä, jolloin öljypainetta ei ollut riittävästi. Tikussa öljyä oli kyllä, mutta öljylämmöt eivät mielestäni nousseet normaalikorkeudelle, joten ajattelin ettei diisselissä kovilla pakkasilla nousisikaan.

    Niin, käytin kyllä searchiakin, mutta tässä 39 asteen influenssakuumeessa ei jaksanut kahlata koko forumia läpi. Ainoa hyvä asia auton hajoamisessa oli se, että kuume laski heti _itutuksen voimasta. :)

  • #2
    Huomasin juuri autolle mennessäni auton takana olevan parin metrin matkalla kaksi tummaa raitaa pyörien kohdalla. Käynnistin auton ja peruutin auton mitan taaksepäin ja sitten takaisin ruutuun eteenpäin. Ja kas, nyt mustat jäljet olivat koko matkalla. Muutakaan teoriaa en keksi kuin, että öljy näytti tulevan vetonivelistä? Toinen pieni läikkä öljyä oli vähän keskemmellä autoa, arvioni mukaan vetoakselin toisessa päässä? Mutta voisiko se olla jokin muukin?
    Vetonivelissä on normaalisti rasvaa, vikakuvauksen mukaan vaihdelaatikon vetoakselin stefa voisi vuotaa öljyä pihalle.

    Oletetaan vian syntyneen ihan nyt muutaman päivän sisällä max 300km ajon aikana, koska muutenhan vetonivelen suojakumin rikkoutuminen olisi ehkä vioittanut vetoniveltä ja sen olisin huomannut varmastikin ajo-ominaisuuksissa.
    Normaalissa kevyessa ajossa ajaa vetonivelen kumin hajottua helpostikkin 5000km ennenkuin alkaa pitämään mitään meteliä itsestään. Itse parissa ajoneuvossa ajanut nivelen loppuun kun on mennyt suojakumi rikki (periaate että silloin ei enää kumia vaihdeta, paskaa/kulumaa on jo nivelessä), kummassakin piti vaihtaa katsatuksen takia uuteen.

    En tiedä liittyykö seuraava äskeiseen mitenkään: autossani on aika paljon ajetut öljyt ja kovilla pakkasilla oli todella suuria vaikeuksia saada autoa käyntiin (lohkolämmitin osoittautui vialliseksi). Noiden kylmäkäynnistysten jälkeen parina aamuna paloi öljyvalokin ehkä parikolme minuuttia mikä johtui kai niistä vanhoista jäykistä öljyistä, jolloin öljypainetta ei ollut riittävästi.
    Ei varmaankaan liity, mutta aika älyvapaata antaa koneen käydä ilman öljynpaineita 2-3minuuttia, vaikkakin tyhjäkäyntiä. Riisikipossanikin pidin talvikausina minuutin rajana että sitten lämmiteltiin kosaanilla (juu, 15w-40 öljyt eikä penniäkään kiinni autossa). En väitä että kone olisi tämän takia hajoamispisteessä, mutta kyllä sielä on pientä pahaa tapahtunut jo.

    Comment


      #3
      Olen itsekin siinä uskossa ollut, että vetonivelessä on rasvaa, mutta se öljy näytti nimenomaa tulevan jäljistä päätellen sieltä juuresta, joten ihmettelin mistä se tulee sinne.



      Tarkennan nyt tuota öljynpainevaloa sen verran, että se valo ei syttynyt silloin pakkasilla heti käynnistyksen jälkeen vaan vasta kun autolla oli ajanut joitakin satoja metrejä. Ja tiedän ettei se öljyvalo päällä ajaminen ole järkevää (parinakaan aamuna), mutta joskus on vain ajettava vaikka mittaristossa palaisi kaikki valot :)

      Comment


      • #4
        Se vetonivelien rasva muuttuu ajan myötä aika liejuksi, joten voi erehdyttävästi vaikuttaa öljyltä.

        Comment


        • #5
          Vois olettaa että moottoriöljyt on pohjalevyn päällä josta ne valuu erinäisiin paikkoihin. Huohotin tukossa, väliakselin stefa pullahtanut ulos tms? Auto pukille ja tutkimaan.

          Ja tiedän ettei se öljyvalo päällä ajaminen ole järkevää (parinakaan aamuna)
          Ei todellakaan ole järkevää ja mahd. koneremontista voi syyttä vain itseään.

          Comment


            #6
            Nyt on kunnossa.

            Mikäli nyt ihan oikein ymmärsin, niin öljynsuodatinjalan O-rengas oli rikkoutunut ja öljyä tuli sitä kautta koneesta pihalle. Ilmeisesti sitä öljyä on roiskunut sinne pohjapanssarin päälle ja minne lie. Siksi sitten näytti että öljyä olisi tullu vetonivelten kohdalta. Ei ne kaikki öljyt sentään olleet tulleet pihalle.

            Comment

            Working...
            X