Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ZF:n ohjaustehostimet

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ZF:n ohjaustehostimet

    No niin, nyt on sitten päästy keskittymään ohjaustehostimien ihmeelliseen maailmaan.

    Viime viikolla olin työkeikalla Joensuussa jossa yrityksen puolesta oli varattu autolle taivaspaikka. Pakkanen pelottaa aina, eikä tällä kertaa suotta. Kun auton aamulla yönjälkeen pisti käyntiin,
    käynnistyi se siedettävästi mutta lämmittelyistä ja varovasta ajosta huolimatta, muutaman kilometrin päässä, sanomalehti Karjalaisen pihalla, hydrauliikka tuli letkusta ulos kovalla pamauksella. Jos jotain hyvää pitää etsiä, niin Karjalainen kuuluu Laakkosen konserniin, joten oman konsernin tuote. Ja tästä alkoikin sitten melkoinen härdelli.

    Ensin ei meinannut löytyä pajaa joka olisi vauihtanut letkua muuhun kuin VAG:n tekemään. Koska kuulemma tuotevastuu laki sitoo työn tekijää. Onneksi paikallinen hydrauliikka firma teki letkun kun Venäläinen sen oli irrottanut. Parkkerin letkussa jos on Parkkerin banjot, niin sillä on ikuinen takuu. Letku paikoilleen ja kovaa ajoa. Ja sitten muutaman sadan kilometrin päässä öljykippo taas kuiva.

    Itse hydraulipumppu on kaksimäntäinen pumppu, jossa tavallisilla peltikorkeilla pidetään männät ja jouset sisällä. Tässä tapauksessa rungossa oli hiushalkeamat sillä kohtaa jossa peltikorkit loppuivat. Ja halkeamat olivat kierteen suuntaan, eli vaakaan.

    No, ei muuta kuin runkoa kyselemään. Pienen puhelinringin jälkeen meinasi usko loppua. Uusia pumppuja myivät kaikki mutta vain raskaaseen kalustoon. Sama päti varaosiinkin. Ja kun marmorilla pumpusta pyydettiin ~1000 euroa kävi mielessä laittaa tilalle ihan perus pumppu jossa paluu nesteet ohjataan pumpun sijasta paisuntasäiliöön.

    Otin kuitenkin yhden puhelun ZF:n tehtaalle ja tiedustelin että mikäs on Suomen tilanne kun täälä ei saa varaosia henkilöauton pumppuihin. Sielä hetken papereita rapisteltuaan ja pumpun tyyppiä kyseltyään todettiin että kyllä niitä saa. Piti vain ottaa yhteyttä ATOY:n henkilöön nimeltä Urpo Mäkinen. Ja yhden puhelinsoiton jälkeen tiedettiin että hehän jopa korjaavat Helsingissä keikkia pumppuja. Ehkä tieto joskus kulkeutuu hämeeseenkin asti. No, sen opin heti pumpuista että sarjanumeron kolme viimeistä numeroa ovat pumpun tyyppinumero. Eli -95 A8:ssa pumppu on tyyppiä 117. Sillä numerolla Helsingistä nähdään heti paljonko pumppuja tai varaosia on euroopassa.

    Nyt odottelen osia saapuvaksi. Pumpun painepää tiivistesarjoineen on vähän alle puolet ATOY:n koko pumpun hinnasta. Joka tääsen on 20% edullisempi kuin marmorilla. Eli, itse räplättynä hinnaksi tulee noin 1/3 marmorin pumppusta, josta puuttuu mm. työ. Toimitusaikakin osille oli kolme päivää nopsempi kuin mitä marmori olisi pystynyt toimittamaan koko pumppua.

  • #2
    ZF:n tehostin, osa-II

    No niin, tuli pieni takaisku... Menikin liian hyvin ollakseen totta...

    Soittivat ZF:ltä että varastotilanteesta huolimatta, niitä pumpun kansia valetaan seuraavan kerran vasta 8-10 viikon päästä. Ei muuta kuin hattu päästä ja miettimään.

    Avasin kyselyt audiv8.com sivustoille ja lähetin e-mailia viidelle eri osia myyvälle yritykselle saksassa. Ihan englannin kielellä koska hallitsen jotakuinkin saksan puhumisen, vaan kouluja käymättömänä kirjoittaminen on lottoamista.

    Ensimmäisenä päivänä vastasi kolme yritystä joista yhdestä on jo pumppu tulossa (oli peruskorjattuna hieman kalliimpi kuin osat oliviat maksaneet) ja kahdesta olen sen nyt itselleni varannut. Näistä kahdesta toisella on takuu pumppuun (peruskorjattu), toinen on purku pumppu. Nämä kaksi pumppua aion ottaa, koska ne yhteensä ovat halvemmat kuin pelkät varaosat. Ja aina joku saattaa tarvita A8:n pumppua nopeasti. Hydrauli iskunvaimennuksen omaavat, kirjatkaa ylös.

    Sitten... saikos mainostaa??... Ostopaikkana käytin www.guenstige-audi-teile.de. Siellä voi kirjoittaa henkilölle nimeltä Thorsten Ehrlich englanniksi. Poikien www-sivut kuulemma aukeavat ensi viikolla on-line moodiin. Heidän toiminta perustuu siihen että he etsivät osia kyselyjen perusteella. Tietty perustavara tulee webbiin tiettyjen purkureiden ja osamyyjien kautta. Mutta kysymällä löytyy kaikkea. Kuten pummpunikin, jota ZF:llä ei ollut omassa varastossaan. Löytyi paikallisen pumppumaakarin varastosta. Suora kontakti olisi saattanut olla hieman edullisempi, mutta oikean pajan löytäminen olisi varmasti tietämättömältä kestänyt.

    Kohta taas Möhkö kulkee...

    Comment

    Working...