Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähkökepposia 100 2,3 -90

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sähkökepposia 100 2,3 -90

    Enpä ole moiseen törmännyt, toivottavasti joku osaisi antaa vinkin:

    Audi 100 2.3 -90 lähtee käyntiin kauniisti. Hetken päästä laturin valo loimottaa himmeästi, sitten sammuu kone, ja startti ei jaksa pyörittää yhtään. Odotellaan muutama minuutti, ja taas käynnistyy, ei jaksa vetää kunnolla, sammuu, eikä pyöritä.

    25 km. työmatka 50 metrin hyppäyksinä muutaman minuutin välein ei innosta, joten riemu olisi rajaton, jos joku vaan kertoisi mitä ihmettä kummaa sen himmelin piuhoissa liikkuu...

    Mode:Otsikko

  • #2
    Ensimmäisenä mittaisin latausjännitteen. Voi olla, että laturi lataa hieman, mutta sähköä ei riitä esim. sytytykseen ja siksi pätkii.

    Comment


    • #3
      moottorin maajohto poikki.

      Comment


      • #4
        Kiitos kummallekin, moottorin maa ainakin on harmi kyllä ehjä (Olisi ollut helppo vaihtaa...)

        Jos se on laturi, kummastuttaa, että se jaksaa startata, mutta sitten hetken päästä ei jaksa edes antaa kipinää (saati sitten pyörittää, startti on aivan mykkä). Ja sitten taas muutaman minuutin jälkeen pyörittää ihan hyvin. Laturin ikää en tiedä, mutta vanha se on, ehkä kannattaisi vaihtaa joka tapauksessa...

        Comment


        • #5
          Voisikohan laturissa kuitenkin olla häikkää niin, että se ottaa hetkellisesti niin suuren virran, että akun napajännitekin laskee. Jos vaikka staattori on oikosulussa tms. Koitapas irrottaa laturilla oleva paksu virtajohto ja testaa, toimiiko.

          Comment


          • #6
            Kaveri tuossa epäili diodia, joskaan en tiedä mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa.
            Mikä lienee syynä että tuo 2.3 laturi on tuplahintainen, ja uskaltaisikohan tuohon laittaa jonkun halvemman? Lisävarusteita ei juuri ole, ei kai se tilavuus vaadi tulppaan enemmän sähköä... Ei koskaan vähemmän, laturi saa nyt mennä vaihtoon, 220t. veivattuna se saattaa olla jo väsy eikä missään kerrota että se olisi vaihdettu.
            Tarina jatkuu vaihdon jälkeen, kiitos kaikille avusta ja näkemyksistä!


            Edit: "Ei koskaan vähemmän" on siis "Never the less" Lontoon murteella...

            Mode:Allekirjoitukset tarpeettomia.

            Comment


            • #7
              Ei se noissa kilometreissä mekaanisesti ole pitäisi vielä olla edes remppakunnossa. Puolijohdetta siellä voi olla hajalla ja niitä voi vaihtaa (lähes mielijohteesta). Pari vuotta sitten volkkarin laturin laakerointi ja liukurenkaitten uusinta autosähköliikkeessä oli alle 70?. Jännitesäätäjän uusinnan jälkeen laturi toimi kuin uusi. Latureitahan on paljon myynnissä kunnostettuina -juuri siksi, että uusi on kallis ja vanhaa kannattaa korjata.

              Comment


              • #8
                //OFFTOPIC//

                On siinä miehellä komea nimi =D

                //OFFTOPIC//

                Comment


                • #9
                  Ei tuo heti ihan latausmurheelta kuulosta, ennemmin huonolta kontaktilta akunkengässä tai maattokaapelissa. Jos akku olisi päässyt tyhjäksi lataamattomuuden vuoksi, ei se hetken päästä lähtisi uudelleen tulille. Voihan akussakin olla joku sisäinen katkos tai viallinen kenno.

                  Comment


                    #10
                    Testaa akku testerillä ja tee myös generaattoritesti.
                    Liitännät kannattaa tietysti myös käydä läpi .

                    Comment


                    • #11
                      Akkuliikkeessä saat helposti akun testautettua. Näillä oireilla netin kautta itse sairauden löytäminen on enemmänkin hakuammuntaa.

                      Comment


                      • #12
                        Vika voi joskus olla niinkin yksinkertainen että akku ei ota kunnolla latausta vastaan.

                        Boschin latureiden kanssa on tullut vuosien mittaan taisteltua, ollut aika omituisia "välillä toimii vikoja" joita on vaikea paikallistaa. Joskus oli sellainen piilevä vika että suolakelillä kun loskaa lensi laturiin alkoi latauksen valo hehkua, taisi olla joku viallinen diodi jonka vaihdoin mutta sen löytäminen vei aikansa. Yhteen on vaihdettu liukurengas kun oli pieni kivi pompannut sisään ja katkaissut käämin liukurenkaan juuresta. Hiilisilta/jännitteensäädin on yleensä helppo vaihtaa jos sillä selviää. Olen kuitenkin viime aikoina hakenut suosiolla vaihtolaturin, se toimii varmasti ja säästää työaikaa. Tosin kerran jouduin laittamaan yhteen Audiin ranskalaisen valmisteen kun oli ainoa mitä kiireessä sai käsiin. Kyseinen tehdaskorjattu toimi vähän aikaa ja meni yllättäen pimeäksi, ilmeisesti oli joku juotos auennut. Mazdassa vaihtolaite oli pakko hakea kun Mitsun valmisteeseen ei käytännössä voinut edes vaihtaa hiiliä.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitokset kaikille, menin ali siitä missä aita on matalin, ja vaihdoin laturin. Nyt käy ja kukkuu, ei varmaankaan ollut halvin vaihtoehto mutta seuraavat 200t lienevät siltä osin huolettomia.

                          Edit: Joku komean niminen mies kehui nimeäni, kiitos samoin :)

                          Comment

                          Working...